Nu ben ik de laatste paar pagina's even afgehaakt maar is er nu consensus over het zelfstabiliserende effect van een vleugel met een V vorm?
Nee nog niet echt. Des te jammerder is het dat Peter zich (in ieder geval) een maand niet met dit topic gaat bezig houden. Het is jammer dat een discussie, die erg interessant is, zo eigenlijk kapot gemaakt word door enkele andere forumleden. Ja, meervoud, ik vind niet dat er in deze discussie 1 specifiek persoon is die hiervoor gezorgt heeft. Diegene waar ik het over heb weten wel wie ze zijn, dus lijkt het me overbodig dit aan iedereen rond te bazuinen.
Het enige verschil tussen hoog- resp. laagdekker (met verder geen andere verschillen), is dat bij een hoogdekker het zwaartepunt onder de liftgevende vleugel zit, en bij een laagdekker eronder. Dus wel resp. niet pendulum ....
Dirk.
Mijn verstand zegt toch dat er a-symmetrische liftverdeling ontstaat ook zonder V-stelling. Ik wil zeker aannemen wat je zegt, want naar wat ik gelezen heb van je op het forum heb je beduidend meer kennis van aerodynamica dan ik. Hopenlijk word voor mijzelf een en ander een stuk duidelijker als ik die proeven kan doen in de windtunnel. En wellicht is dan Peter zijn theorie wel te bewijzen, of wellicht ook niet