dwg reader

• Topicstarter Topicstarter anthony
  • Startdatum Startdatum
A

anthony

Guest
Met welk programma openen jullie een dxf of een dwg file. Kan je dat downloaden van het net of moet je dit kopen.Alvast bedankt.

.dxf en .dwg zijn native bestandsformaten van Autocad, en tegelijkertijd ook zo'n beetje het standaard uitwisselformaat tussen Cad programma's onderling en eventueel grafische software.

Ik raad je aan om een goedkoop 2d Cad pakketje aan te schaffen of iets free/shareware-achtigs te zoeken (Google). Mocht je per ongeluk een recente versie van CorelDraw, Freehand of Illustrator hebben dan kun je hiermee ook uitstekend dit soort (2d)bestanden openen en bewerken.

.Dxf's en .dwg's met 3D en layer informatie zijn een moeilijker verhaal, hiervoor heb je echt een serieus pakket nodig...

Hans

Ik heb AutoCAD 2005 al van het internet gehaald... :roll: En AutoCAD Inventum, de laatste is specifiek voor 3D... Beetje rondzoeken dus! :)

Tsja, autocad van internet af plukken blijft gewoon jatten...ook al gebruik je het "maar" thuis. Er zijn zat CAD programmatjes voor weinig geld (25-75 euro's) kompleet met een handleiding die het heel aardig doen. Gebruik internet dan liever om uit te zoeken waar je dat goedkoop kan aanschaffen.

Ik blijf het een rare zaak vinden dat een boel mensen het blijkbaar heel gewoon vinden om met illegale software te werken. Als je het niet kan betalen, jammer de bammer, dan bedenk je maar een andere oplossing.

Hans

Ik heb AutoCAD nodig voor school, en als ik om de 2 jaar een nieuwe versie moet kopen om enigzins up-to-date te blijven moeten jullie allemaal meer belasting gaan betalen aangezien de studiefinanciering omhoog moet. Met €54,- per maand krijg ik niet eens genoeg om m'n schoolboeken te betalen.. ;)

:teacher: Jorrit, waarom heb jij geen studiepunten voor CAD-tekenen? Sorry meneer, ik ben principieël tegen illegale software..... :hammer:

Back on topic...

Kan je dan geen studentenlicentie via je hogeschool/universiteit krijgen? :?

@Jorrit:

Dat bedoel ik nou; ik heb het nodig, maar ik heb er geen geld voor...dan gaat het feest dus niet door!

Als je werkelijk op een opleiding zit waarbij je de allerlaatste versie nodig hebt, dan kan elke school afspraken maken over studentenlicenties met softwareleveranciers. Is dat nog niet in orde, gewoon aan de bel trekken bij de directie. Ik kon bijvoorbeeld op de kunstacademie voor minimale vergoedingen (tussen de 100 en 200 gulden) een volledige licentie op Opmaak/Beeldbewerking/Video/Illustratie software krijgen en dat zijn ook dure pakketten (>2500 euro/licentie).

Mensen die klagen over veel te dure software, en dus illegale software gebruiken beseffen blijkbaar niet dat zij zelf de oorzaak van het probleem zijn...een softwareontwikkelaar zal gemiste inkomsten gewoon doorberekenen aan mensen die wel met licenties werken, zoals ik...

Genoeg hierover...ik dwaal inderdaad off-topic...

Hans

Er zijn op het net verschillende freeware viewers te downloaden.
De meeste van deze programma's hebben de print functie uitgeschakeld.
ik heb een tweetal links gevonden (google) waar je dwg/dxf bestanden mee kunt bekijken, of je er ook daadwerkelijk mee kunt printen durf ik niet te zeggen.
De eerste is:
http://justcad.com/
Met dit programma kunnen volgens mij ook tekeningen worden gemaakt, ik ken het zelf niet.
de tweede:
http://www.cimmetry.com/
Deze viewer ken ik ook niet, op de website staat het een en ander beschreven.

Ik hoop dat je hier je voordeel mee kunt doen.

Toevoeging:
Het eerste programma kan alleen DXF bestanden openen en bewerken (printen)

Groeten
Arjan

Hallo,

Even over het "thuisgebruik" van illegale software; daar kan ik het met Jorrit volledig eens zijn. Heb twee studerende kinderen en moeten met Exell en Word werken. En inderdaad er zijn studentenversies van die ik
dan nog prijzig vind.
Ik hoor ze graag vertellen dat men alleen software gebruikt die aangekocht is; voorbeeld Office XP Pro van een dikke 700 euro's??

Mvg,

Paul

meeste software dat speciaal voor studenten is gemaakt missen dermate veel functies dat er niet normaal mee te werken is, ook worden er geen updates voor gemaakt. kortom lekker brak allemaal.

ik gebruik zelf nog een acad 2004 die voldoet prima

:offtopic: ik merk een groot verschil tussen "de nederlanders" en "de belgen", wij belgen houden wel van wat jullie "illegale" software noemen, wij noemen het gratis verkregen. De stelling van de zuinige nederlander en de vrijgevige belg houdt hier geen steek meer. :ontopic:

Maar daar gaat de vraag niet over, wel over een goed CAD programma, en daarvan zijn er echt wel talloze proefversies te downen. Google het maar effe op.

Paul Siemons zei:
Hallo,

Even over het "thuisgebruik" van illegale software; daar kan ik het met Jorrit volledig eens zijn. Heb twee studerende kinderen en moeten met Exell en Word werken. En inderdaad er zijn studentenversies van die ik
dan nog prijzig vind.

In mijn tijd was een studentenlicentie van Office nog gewoon 25 gulden. Voor dat bedrag ging ik niet eens lopen klooien. En het was gewoon volledige office, updates via internet ging prima.

Verder gebruik ik veel gratis (freeware) software, en voor programma's waar ik echt niet zonder wil / kan, en die niet gratis zijn, daar is voor betaald.

Wil je met CAD werken, dan kan ik Rhino3D aanbevelen, overigens.

En als je eenmalig een DWG wilt printen, doe hier dan een oproepje, dan kan iemand hem wel even converteren naar PDF.

Stuur me maar even een berichtje, ik zet je dgwtje wel even om naar PDF.

Wat betreft "ILLEGALE" software. Ik ben zelf altijd van mening geweest dat als je er geld mee verdient dat je ervoor moet betalen. Echter, de mensen die thuis wel eens een tekeningetje maken zullen nooit €5000 uitgeven aan AutoCAD software. Als je met een simpel cadpakketje toe kan zeg ik ook.... kopen. Hiermee verliest Autodesk dus niets.

Sterker, als studenten leren omgaan met software van Autodesk (of welke willekeurige software ontwikkelaar) en later voor de keuze staan voor het aanschaffen van een dergelijk pakket waarschijnlijk kiezen voor hetgeen ze kennen. In mijn geval is dat in ieder geval wel zo. :wink:

EJK

100% waar. Daarom snap ik niet dat softwarebedrijven niet meer doen om zich ingeburgerd te krijgen op hogescholen en universiteiten.

Ik heb zelf 3 jaar lang op school gewerkt met eindige elementen programma's (FEA/FEM). Aangezien je maar 14 uurtjes met zo'n programma kan omgaan, is de tijd erg beperkt. Om een nieuw programma te leren kennen, kost je eigenlijk al meer tijd. Ik heb dan ook van geen van de 3 een goede indruk gekregen / kunnen krijgen. Wellicht als ik 1 van de programma's goed had kunnen leren, dat ik er meer mee had gedaan...

daar ben ik het helemaal mee eens, studenten/thuisgebruikers moeten dit soort softeware voor een zacht prijsje kunnen kopen, en dan niet een of andere light versie, want als je dan in het bedrijfsleven komt dan moet je weer allerlei nieuwe functies gaan leren.

Lekkere discussie word dit, als je dieper ingaat op de materie kom je vanzelf bij "de kip en het ei verhaal"

Maar goed, in adobe illustrator is een .dwg en .dxf goed te openen, leet alleen wel even op de schaal. in oudere versies moet je de tekening vaak nog vergroten.

Back