DX6i instellen irt Phoenix en hierna voor Blade 130x

Hallo,

Ik heb kort geleden al een eerdere topic geplaatst over R/C Phoenix wat helaas verloren is gegaan tijdens de forum problemen. Intussen ben ik weer wat verder gekomen en heb ook een CP heli besteld. Momenteel ben ik aan het wachten op een Blade 130X. Ik was eerst aan het denken aan een Nano maar de tail motor + size zat me tegen. Aangezien de 130 een stuk groter is(zichtbaarheid) en momenteel zeer goedkoop is heb ik voor deze gekozen als eerste CP.

Toen ik mijn R/C Phoenix + Spektrum DX6i ontving ben ik vrijwel 'out of the box' gaan vliegen. Ik heb alleen de Spektrum op 'Heli' gezet en de Heli op 100% in Phoenix. Was dit een slecht idee en had ik beter eerst in kunnen stellen? Is dit niet de manier waarop een heli vliegt in de realiteit?

Deze vraag omdat ik nu een Spektrum + Phoenix instelling heb gedaan volgens:
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=561059
De heli`s in Phoenix vliegen nu op zich een stuk fijner. Waar hij 'out of the box' overgevoelig op alle input reageerde is het nu een stuk fijner. Echter waar ik voorheen ook inverted kon vliegen gaat dit nu niet meer. Nu zakt de heli langzaam naar de grond en heeft hij geen 'kracht?' meer om terug omhoog te gaan. Ook niet meer in stuntmode. Dit zal wel door alle instellingen komen wat verder zeer nuttig bleek te zijn.

Echter ik heb nu het idee dat ik een hoop zooi heb kunnen instellen waarbij ik geen idee heb wat ik heb gedaan. Zijn hier nog guides voor? Meer met termen en welke instellingen wat doen in de praktijk.

Daarnaast vraag ik me dan nog af of die 'out of the box' instellingen totaal afwijken van de realiteit.

Deze vraag irt de aankomende Blade 130X. Kan ik deze meteen vliegen als ik een schone instelling(reset) pak op me Spektrum of is al die finetuning nodig? Of is dit echt finetunen voor als ik meer ervaring heb?

Bij voorbaat dank!

David

Hoi,

Kans is groot dat je gewoon ergens een instelling verkeerd hebt overgenomen (is mij toen ook gebeurd), dus ik zou op de DX6i gewoon een nieuw profiel toevoegen en dan nog eens alles instellen zoals beschreven is in het forum wat je had gevonden (met exact die instellingen heb ik het ook voor elkaar gekregen). Verder ben ik voor de 130X gewoon gestart met de instellingen volgens de handleiding, daarmee was het geen probleem iemand met mijn ervaring (wel al een half jaar gevlogen met de nanocpx). Mocht je toch wat voorzichtiger willen starten dan zou je de D/R en expo instellingen wat kunnen bijstellen zodat de heli wat minder fel reageert op je bewegingen.

Succes ermee!

PS: Nano heeft inderdaad als nadeeltje de tail-motor, maar verder is het een prachtige heli om mee te starten... kan heel veel hebben, en kan zonder probleem in de huiskamer gebruikt worden.

Ik ben de instellingen nog eens doorgelopen en nu vliegen de heli`s top. Ik heb alleen de RPM niet ingesteld. Heb het idee dat dat optioneel is of heb ik het mis?

De 130X is er helaas nog niet maar heb er wel zin in. Waar ik 'out of the box' veel moeite had om te vliegen gaat het nu echt lekker, hover gaat redelijk makkelijk en bochtenwerk gaat ook de goede kant op. Dit is echt een goede boost voor me motivatie.

Heb echter nog wel een paar vraagjes:"

1. Zoals hierboven geschreven, moet ik RPM ook instellen?

2. Wat doet D/R expo precies?

3. Waarom heb ik die (volgens de guide) RUDD d/r ingesteld? Ik merk geen verschil. Ik merk echter wel groot verschil als ik stuntmode in Phoenix aanzet. Default is dat numpad3. Wat is het verschil? Bv. De 130X kan niet inverted vliegen zonder stuntmode aan met deze instellingen. Grotere heli`s hebben hier geen last van maar vliegen beter met stuntmode aan.

4. Niet direct een gerelateerde vraag maar wil niet meteen een nieuw topic openen. Hoe houd je de handen normaal op de transmitter. http://www.helidaniel.com/2009/08/ground-school-part-1-how-to-hold.html de eerste video`s elke stick met 2 vingers en dat zie ik het meeste, de onderste echter met de duim alleen en deze heer kan volgens mij ook best wel vliegen. Zelf gebruik ik de duimen, mede omdat ik vrij kleine handen heb en dat dit prettiger is. Ik vind de Spektrum al vrij groot in de handen, maar heb wel geen riem, misschien toch wel eens bestellen.
Maar wat kan ik het beste doen. Kan ik met de duimen doorgaan of kan ik beter wisselen nu ik nog beginner ben?

5. Ik merk met deze instellingen dat de heli bij ligt rudder gebruik tijdens forward flight zelf de staart terug trekt naar achteren en pas echt omgooit als ik verder draai. Is dit normaal. Het is even wennen maar beter als het wilde ongecontroleerde 'out of the box' vliegen. Ik heb het idee dat dit prettiger werkt bij momentum turns maar goed, wat weet ik.

6. Ik heb 1 lipo bij de heli met een lader en 3 losse in de bestelling staan. Ik hoorde dat ze maar 4-5min meegaan dus dat is niet veel. Heb ik meer lipo`s nodig? Daarnaast, zijn er ook laders voor meer lipo`s ineens, de nano heeft er bv 1 voor 4 tegelijk.

7. Hoeveel lipo`s achter elkaar vliegen is gezond voor de motor? Moet ik afkoelen na elke?

Mbt de nano. Ik verwacht deze ook nog wel te kopen. Lekker deze zomer oefenen met de 130x en hopen dat hij het einde van het seizoen zal halen. Ik zal me moeten inhouden om niet te snel te veel te willen. Misschien voor de winter een NANO kopen om binnen verder te gaan, hier lijkt de 130x met veel te groot voor. Misschien ben ik volgend seizoen dan wel toe aan iets groters.

Ik zal in ieder geval niet meer snel me mjx f49 vliegen, voelt echt aan als speelgoed tegenover de CP in de sims. Daarnaast heeft deze FP geen lekkere hover hoogte wat oefenen echt lastig maakt.

EDIT: Kom er ook net achter dat de GEAR knop voor stuntmode is op de dx6i. Is dit hetzelfde als de stunt instelling in phoenix?

Laatst bewerkt:
Back