DX6i topic (tutorials & mods pag. 1)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Helihabit, 14 jun 2008.

  1. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Den Haag
    

    'How to' DX6i backlight mod.

    auteur: "theflyingeagle"

    Let op!!
    Dit is een risicovol klusje, doe je het niet goed heb je een redelijk probleem… de garantie vervalt zodra je de zender open maakt.. (Edit: De garantie vervalt niet bij openen v/d zender. Denk aan het afstellen van de veertjes van de sticks of het veranderen van 'mode'. Door de modificatie zelf, waarbij daadwerkelijk dingen worden verwijderd (folie) en veranderd (solderen), vervalt wèl de garantie. Helihabit)

    Dit is ook toe te passen in andere zenders, hierbij moet je wel genoeg kennis van zaken hebben...
    Bij 35Mhz zenders is het oppassen... de Inverter wekt een Frequentie op van ongeveer 200Hz, dit kan de zend module van de zender nadelig beïnvloeden..
    Dus altijd controleren of het goed gaat....
    Ook nadat de zender is open geweest altijd een Range Check uitvoeren!!!

    U bent gewaarschuwd.

    Benodigdheden:

    • El folie 112x87 mm (wit) conrad bestel nummer 184084 – 89 € 8,06 Edit: 112x87 Blauw €8.22
    • EL Inverter conrad bestel nummer 184005 – 89 € 5,-
    • Beetje koperdraad, tin en krimpkous

    Gereedschap:

    • Kruis schroeven draaiers 1 grote om de zender open te maken en 1 kleinere voor de printplaat schroefjes.
    • Kniptangetje
    • Soldeerbout

    [​IMG]

    Knip 4 draden in de juiste lengte af en vertin de uiteindes, soldeer ze dan aan de inverter en het EL folie zoals op de tekening staat (word met de inverter mee geleverd).

    [​IMG]

    Het is wel zo slim om voor de plus een rood draadje te pakken en voor de min een zwarte, dan is het verschil iets beter te zien en voorkomt dat je het per ongeluk verkeerd gaat doen.

    Even testen of alles werkt....

    [​IMG]

    Daarna schroef je de zender open, denk dat iedereen de schroefjes wel kan vinden….
    Dan zie je verschillende printplaten zitten, de grootste mag los en eventueel ook van de scroll knop.
    De grote print zit vast met 4 schroeven op de hoeken, de andere 2 zijn voor het LCD en die mogen er ook uit
    Maak het flatcable'tje ook los van het LCD zodat je het LCD er uit kan halen.

    [​IMG]

    Het bruine stukje kunstof kan naar beneden worden geschoven, even de nagels er tussen en hij is los.

    [​IMG]

    EDIT: de volgende stap hoeft niet! voor een betere verlichting kan je deze wel uitvoeren maar het is dus niet nodig!
    Nu moet er een folie van het LCD worden gehaald, dit is best oppassen geblazen want er zitten er 3 op.
    Allen de eerste 2 moeten er af, dit is een doorzichtig folie tje en een zilveren.
    Haal je er meer af dan die 2 heb je de polariserende te pakken en dan is je LCD afgeschreven… en zie dan maar aan een nieuwe te komen.

    [​IMG]

    Als dat gedaan is kan je het licht folie op maak knippen, dat kan gewoon met een schaar. Tip: gebruik het zilveren folie als mal dan knip je exact het juiste formaat uit, en recht.

    [​IMG]

    Daarna plak je met wat plakband het lichtfolie achter op het LCD, let wel op dat je de licht gevende kant tegen het LCD plakt, dus test hem eerst even voor je alles inbouwd!
    Nu moet er een folie van het LCD worden gehaald, dit is best oppassen geblazen want er zitten er 3 op.
    Allen de eerste 2 moeten er af, dit is een doorzichtig folie tje en een zilveren.
    Haal je er meer af dan die 2 heb je de polariserende te pakken en dan is je LCD afgeschreven… en zie dan maar aan een nieuwe te komen.


    [​IMG]

    Dan is het weer even pielen om het weer in de zender te krijgen….
    Maar nu moet het nog een voeding hebben, nu wil ik geen extra schakelaar er in..
    Dus heb ik het afgetapt van de hooft schakelaar, dat is vrij simpel even meten en je weet wat.

    [​IMG]

    Edit(Helihabit): binnenaanzicht na backlight mod. De inverter heb ik vastgezet met dubbelzijdige foamtape

    [​IMG]
    EL-Inverter▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬


    Daarna is het even de boel vast zetten en checken, en dan kan de zender weer dicht en heb je een Spectrum zender met Backlight!

    [​IMG]

    In het echt ziet het er meer wit uit dan op de foto...
    Maar je kan ook een andere kleur nemen, ik vond dit wel netjes..



    
    Let op! Het in praktijk brengen van onderstaande handleiding is op eigen risico.
    Dit menu niet gebruiken als bij "Monitor" de stickposities in orde zijn en er een datumsticker in het batterijenvak aanwezig is.

    Persoonlijk heb ik op geen enkele andere functie van de zender een neveneffect kunnen vinden na het 'calibratie menu' te hebben geopend en de sticks te hebben gecalibreerd/uitgelezen.

    'Calibratie' menu geplaatst door "Helihabit"

    Ensure that "AIL D/R", "FLAP/GYRO", "ELEV D/R", "GEAR/F MODE", "RUDD D/R" are in 0 position (UP) and MIX/TH HOLD is in 1 position (DOWN).

    1. Turn OFF your Spectrum DX6i

    2. Push both dx6i horizontal trims at the same time to the direction of POWER switch. (Push Left trim to the right and right trim to the left)
    Hold them so and now turn ON your dx6i.

    You should see version information if you still hold trims.

    If you release trims then dx6i shows calibration summary menu.
    Code:

    ---T---A---E---R
    U 915 956 947 956
    M 472 504 508 544
    D 043 067 082 060

    T - THRO stick
    A - AILE stick
    E - ELEV stick
    R - RUDD stick
    U - up position of stick
    M - middle position of stick
    D - down position of stick




    Now it gets interesting.

    * Flip the AIL D/R switch down and you are in the UP position calib. menu. Move your sticks to set new UP position values. System shows only highest values. To get summary menu just flip the AIL D/R switch up.

    * Flip the FLAP/GYRO switch down and you are in the MIDDLE position calib.menu. In this menu you can set new middle values for sticks
    to get summary menu just flip the FLAP/GYRO switch up.

    * Flip the ELEV D/R switch down and you are in the DOWN position calib.menu. In this menu you can set new down values for sticks. System shows only lowest value to get summary menu just flip the ELEV D/R switch up.

    * If you flip the MIX/TH HOLD to UP and DOWN (LCD goes blank in UP position) then original calib. data is reloaded.

    SAVING NEW CALIB. DATA - in the summary menu flip the MIX/TH HOLD to UP (screen is blank) and press Roller.
    It will beep few times and will go in to standard SETUP MONITOR menu.

    * SW TEST (switch test) - in the summary menu flip the MIX/TH HOLD to UP (screen is blank) and flip the GEAR/F MODE to DOWN

    Doe je voordeel :thumbsup:

    

    Change Mode for your Spectrum DX6i Radio From MODE 2 to MODE 1




    Disclaimer:
    Before you begin, please keep in mind that any of this modification probably invalidate your warranty, any damage caused to your Tx following these instructions is your responsability, all steps are reversible but you can not guarantee that you wont loose a screw or break some tiny plastic part, so be very carefull.

    Change the software.


    To enter the hidden menu:
    [​IMG]
    Go to the COPY/RESET menu inside the SETUP LIST.

    [​IMG]
    Choose RESET. (DRAGONUS is the name i have assigned to my model 1 in the Tx memory)

    [​IMG]
    When you are asked yes / no highlight the "list" button in the top right.

    [​IMG]
    After this switch the AIL D/R switch at the top right from position 1 to 0 two or three times..

    [​IMG]
    after this procedure the transmitter should open the menu to change mode.

    [​IMG]
    Choose your mode with the dial and push the dial to accept.


    Change the spring from the right stick to te left.
    Tools you will need:
    [​IMG]

    I reccomend you use your styrofoam packaging to protect your transmitter from scratches.

    [​IMG]
    1.- Remove the 4 "AA" batteries from the batteries compartement.
    2.- Remove the back part of the transmitter case, unscrewing the 6 phillips head screws.
    [​IMG]
    3.- Before you remove this 3 connectors that connect both parts, mark with a "sharpie" pen, to reconnect them as they need to be.
    [​IMG]
    4.- Untight this 2 screws and remove the friction plate.

    [​IMG]
    5.- I used my RC wrench to remove this nut (4mm hex)

    [​IMG]
    6.-Screw into the new position (some people doesnt use this friction plate so steps 5 thru 8 can be ommited).
    [​IMG]
    7.- Use silicon oil to lube the plastic were the friction plate makes contact.

    [​IMG]
    8.- Screw the friction plate as the picture shows, black screw goes almost all the way and the silver screw is to adjust the friction feel that you like the most, move the throttle stick and adjust as desired.

    [​IMG]
    9.- Remove the right stick spring (be carefull not to loose it or bent it).

    [​IMG]
    10.- Remove this plastic part.

    [​IMG]
    11.- This 3 pins needs to be removed from Right Stick to be put in the Left Stick.

    [​IMG]
    12.- Use a bent nose pliers like the picture and be very carefull since there is very little space.

    [​IMG]
    13.- Remove one by one and place in the other stick, the position is the same but remember that the stick is rotated 180°.

    [​IMG]
    14.- Twist a little first to make it easy to pull out.

    [​IMG]
    15.- Use a 2mm hex screw remover to remove the right stick from the front half case, this are just 4 screws.

    [​IMG]
    16.- Remove the little plastic part that keeps the spring tensioner in position, you need to use a small screwdriver to help to push it out from the inside, reassemble the right stick and make this same steps 15 and 16 to put in the left stick.


    [​IMG]
    17.- Reattach the spring into position, put the tension adjusting screw into position and adjust the same tension as the horizontal stick.

    18.- Reconnect all 3 connector to the printed circuit (notice they original position) reassemble both transmitter case parts using the 6 phillips head screws.

    [​IMG]
    19.- OK now you have a new MODE 1 Brand New Transmitter.

    CREDITS:
    Software Procedure:

    Hardware Procedure, Pictures and Text:
    Max3Design

    

    Mocht je de trimknoppen willen vervangen:

    Kunststof 3D print Spektrum DX6i trimmer

    CNC aluminium trimknoppen

    
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2011
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.329
    Locatie:
    Harderwijk
    Goed idee om dit draadje te starten HeliHabit, ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik mijn Dx6i probleempje er ook bij gooi, al heeft het niks met het jouwe te maken... (ik had het ook al onder Model electronica gezet maar ontdek nu pas deze topic, en hier zullen meer Dx6i bezitters kijken denk ik)

    Het is mij niet gelukt om mijn SportWing (Nuri) te programmeren in Elevon mode; dan bleef het hoogteroer de verkeerde kant op gaan.
    Uiteindelijk heb ik Elevon mode uitgezet, en via mix1 en mix2 het andere aileron meegestuurd met respectievelijk aileron en hoogteroer. Dat is dus gelukt; maar zou ik nou de enige zijn waar de elevon functie verkeerd om zit in Elevon mode? (Servo's reversen helpt niet; als je hem voor hoogteroer reverse't gaat-ie als aileron weer de verkeerde kant op).

    Iets anders dat hier mogelijk mee verband houdt - volgens de Manual kan je ook in Elevon mode, differentiëel instellen. Dat lukt mij niet. Mogelijk dat ik het nu (omdat ik het nu zonder elevon mode heb geprogrammeerd) wél kan instellen, maar het blijft gek dat dat in de manual staat en niet lukt.
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.329
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik gebruik ook geen schakelaar. Bij mij komt de ESC op de Throttle ingang, de Batt/Bind ingang is dus vrij voor binden. Dit werkt (nog niet mee gevlogen, maar dat zal wel loslopen).

    Maar ik heb me wel afgevraagd hoe je dat moet doen met een zwever; je zou dan de accu op een willekeurige andere vrije ingang kunnen zetten lijkt me. In elk geval heb je om te binden toch ook altijd spanning nodig, dus die kombinatie batt/bind is niet erg logisch.
     
  4. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik heb bij mijn minimag mijn esc ook op het motor kanaal geplugt dit werkt gewoon zoals het hoor hoor.

    Volgensmij kun je bij een zwever ook gewoon de accu op het motor kanaal doen, de ontvanger krijgt er nu ook al stroom doorheen, alleen wel opletten dat het niet hoger is dat het maximum aantal volts dat in de handleiding staat aangegeven.
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.329
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat had ik gedacht. Kwam daarnet op het clubveld, en toen ik met de SportWing wilde starten ontdekte ik dat het hoogteroer nog steeds verkeerd om ging. Op het veld nog een tijdje zitten prutsen, Mattiejplane heeft het ook geprobeerd, maar nee. (Mijn Junior S vloog trouwens prima met de DX6i, sterker nog ik had het idee dat ik directere controle had dan anders... of zou het verbeelding zijn?)
    Dus, mijn probleem is nog niet opgelost. Wie is het gelukt om de DX6i in elevon mode te programmeren?
     
  6. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Den Haag
    Beide bedankt voor de info :thumbsup:
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.329
    Locatie:
    Harderwijk
    Nog een heel ander vraagje... niet echt belangrijk, meer nieuwsgierigheid:
    Op het basisscherm van de DX6i zie je de modelnaam en nummer, de vier trimposities, de accuspanning... en dan nog de letters DN06:00
    Deze staan precies zo op de afbeelding in de manual, en ook op mijn zender. Ik heb niet in de manual kunnen vinden wat daar de betekenis van is.
    Misschien softwareversie? Maar dan zou je eerder verwachten dat er een V voorstond (Version).
     
  8. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Den Haag
    Bij mij staat DN05:00. Oeps misschien voor juli 2007 gefabriceerd...dus oude firmware v/d receiver:confused::twisted:. Als dat DN05:00 iets zegt over de software versie!?

    Edit: na wat zoeken naar de mogelijke betekenis van 'DNxx:xx' kwam ik dit tegen:
    "I found a hidden menu - but still don't know how to change mode M2 to M1

    First of all, M1 and M2 are offered in Europe, so it should be possible at least for the dealers to switch mode. Handling should be easy, they will have to switch mode on a few hundred devices...

    The hidden menu is available by pressing the two horizontal trim switches to the center (left one to the right and right one to the center) while switching on the transmitter.

    A checksum and version is displayed (my one is 0.91 20071203) - after releasing the two trim switches it is accessible with the left horizontal trim switch moving it to the right.

    Trainer, throttle cut and Rudd D/R seem to be display tests.

    MIX switch set to 1 shows matrix with U M D values for T A E R (I assume upper middle down for throttle, aileron, elevation and rudder)
    Switching one of the ELEV D/R , GYRO or AIL D/R switches to 1 enables to change the lower, middle and upper values by moving the sticks fully down, to the middle or fully up and holding them there for some seconds.

    F MODE switch enables a Switch test, showing 0 or 1 for each switch and following any switch changes. The beeper is on while this menu is shown...

    Pressing the roller shows the MONITOR, showing the servo positions while the sticks are moved. Unfortunately, I didn't find a way to modify the mode.
    Pressing the roller again leaves the monitor and enters the setup list. I didn't find any additional setting in setup list and adjust list up to now."

    Ik kreeg het volgende in het scherm:
    CHKSUM:001F4A9CF
    Ver:0.95 20080105
    By: CAN 20080105

    Ik heb het ernstige vermoeden dat die 20080105 de produktiedatum is. Dan toch een versie na juli2007.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2008
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Hier lijkt mij een waarschuwing wel op z'n plaats.
    PAS OP met dit soort "verborgen" menu's. Die zijn namelijk niet voor niets verborgen. Je bent hier hoogstwaarschijnlijk in het fabrieks menu. Hier kan je diverse zaken in de zender veranderen die eigenlijk alleen door de fabrikant of de servicedienst veranderd mogen worden. Je kan zaken dusdanig veranderen dat je zender niet goed meer zal werken of hele vreemde dingen gaat doen. Wat denk je bijvoorbeeld als je de calibratiewaardes van je knuppels wist of door elkaar gooit? Je zal de gekste resultaten kunnen krijgen maar allemaal onbruikbaar!
    Met andere woorden je kan er beter afblijven want het is echt niet ondenkbaar dat je de zender naderhand naar de servicedienst moet sturen om hem weer in orde te krijgen. "Vergeet" dit soort menu's maar snel en als je weer eens zo iets tegenkom, ga er dan met een boogje omheen. :)
     
  10. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Heeft het niet te maken met een timer die Down loopt (DN) Ik kan me voorstellen dat een 6 tal minuten voor een heli met LiPo vaak gebruikt wordt, 5 minuten kan ook natuurlijk. Waarschijnlijk kan de timer dan ook omhoog tellen, dan zal er vast up komen te staan of helemaal niets.
     
  11. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Den Haag
    Te laat...er zijn al wat waarden veranderd. Maar ik heb de originele opgeschreven.

    ....T ....A ...E ...R
    U 933 974 944 936
    ...930 969 944 933

    M 498 511 479 491
    ...497 506 477 495

    D 054 057 060 016
    ...054 057 058 035

    Alleen de waarde van Down Rudder wijkt veel af.
    De vraag is of ik iets vernaggeld heb of juist goed gecalibreerd? In het bewuste menu staat namelijk: "Read up AD", "Read mid AD" en "Read down AD". Waarschijnlijk staat AD voor ADjustment. Dit betekent dat als de waarden nu niet goed zijn ze weer naar de juiste stand ge-adjust moeten kunnen worden. Hmmm we zullen zien...spannend:nosmile:
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.329
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou, ik kreeg precies hetzelfde in het scherm, op 1 regel na; CHKSUM was bij mij 00F4A9CF - scheelt één 1. Voor de rest alles hetzelfde.
    Tja, ik was wel in het "geheime" menu geweest (ik had de waarschuwing van Ernst nog niet gelezen...) maar ik had niks veranderd...

    Burp: Je hebt gelijk, die 06:00 is de timer, in het menu in mijn zender staat de timer ingesteld op DN 06:00. Ik heb niet geprobeerd of dat op het beginscherm ook verandert als ik daar iets verander, maar dat lijkt wel erg waarschijnlijk. Probleem opgelost.

    Ik heb trouwens een mail gestuurd aan Spektrum met de vraag hoe ik de elevon functie kan omkeren in elevon mode, en ook waarom ik de differentiëel instelling niet kan aktiveren. Ik hou jullie op de hoogte.
    In elk geval vliegt mijn SportWing prima zonder differentiëel... een beetje tot mijn verbazing. Leek me typisch een toestel dat dat nodig had, en in mijn Futaba zender had ik dat er van het begin af bijgemixt.
     
  13. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Den Haag
    tikfoutje mijnerzijds! Er staat bij mij ook geen '1'.
    Was ook niet mijn opzet maar curiosity 'killed' the cat.
    Nou ja, dat is nog niet zeker want misschien is het toch een calibreer verhaal.
    Door het zoeken op service menu en DX6i kom ik tot op heden niet verder maar ik kwam wel dit draadje tegen voor de DX7. Hier een quote uit dat verhaal:"Basically, this is useful if you need to recalibrate your joystick centers and min/max values (my DX7 was a bit off on the right stick, but now it's fixed)."
     
  14. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    als je een dx6i in america besteld krijg je dan ook zo'n CE keurmerk? zodat je in NL kan laten zien dat hij legaal is?
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.329
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja hoor, er zit een CE sticker op.
    Maar, bij nader inzien denk ik dat je misschien voordeliger uit bent als je 'm bij heliguy.com bestelt, plus minder kans op extra douanekosten (omdat GB ook Europa is)

    Overigens is het van de gekke dat de winkel die op de Spektrum website wordt genoemd als Nederlandse importeur, alleen modeltreinen verkoopt... ik heb dat overigens ook vermeld in mijn mailtje aan Spektrum.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2008
  16. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    ik wou hem bij hobbycity bestellen, maar zij zetten een lagere prijs op de doos dus hij zou niet gepakt moeten worden...?

    maar pas over een tijdje hoor:)
    eerst nog ff door vliegen op 35Mhz.
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.329
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik denk dat je met een bestelling in GB de minste kans hebt invoer te moeten betalen.
    Spektrum DX6i From Heliguy.com
    €125 daar kan niemand tegenop, zelfs als je daar invoerrechten bij moet betalen.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2008
  18. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik heb hem bij hobbycity besteld. Maar met de snellere en iets duurdere manier van verzenden, hierbij is de kans veel kleiner dat de duane hem openmaakt omdat hier snelheid van het pakket vervoeren voorop staat;). Er zat ook track en trace bij, Donderdags om 5 uur geland op Schiphol, volgende dat 11 uur in Hilversum afgeleverd, super snel dus!!
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.329
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja, maar als je nou kijkt naar de link die ik gaf, is de aanschafprijs bij Heliguy zo'n €55 lager... plus de verzendkosten zullen lager zijn omdat het dichter bij is... plus aanzienlijk minder kans op bemoeienis van de douane... heb ik spijt dat IK 'm daar niet heb besteld, maar de anderen kunnen die mazzel nog wél hebben... :)
     
  20. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Den Haag
    Engeland valt binnen het douanegebied dus geen invoerrechten!

    Even het sommetje:

    -Bij Heliguy kost de zender €124.94 incl BTW + €18.75 verzendkosten= totaal: €143.69.

    -Bij Hobbycity kost hij incl verzending $179.95+EMS $49.07= $229.02 gedeeld door 1.535 (koers PayPal)= €149.20 of als Air parcel(7-30dgn.!) $32.02 wordt in totaal: €138,-

    Daarbij loop je bij de laatste nog kans op invoerrechten. Mocht je dit ontlopen en hem dan net zo snel in huis hebben als van Heliguy ben je dus €5.51 duurder uit.
    Ook wel handig is dat je tijdens kantoor uren on-line kan chatten met diverse afdelingen v heliguy. Ideaal!!
     

Deel Deze Pagina