DX6i topic (tutorials & mods pag. 1)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Helihabit, 14 jun 2008.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Geen idee. Tot dusver heb ik doorgaans de cellen gewisseld als ze onder 4,8 V komen, dat duurt al belachelijk lang en ik heb altijd een setje geladen AA's bij me.
    Toch had ik het laatst vergeten en er ook niet op gelet. Begon de zender onder het vliegen flink te piepen. Eerst dacht ik dat het iemand anders z'n zender was...
    Maar als de zender gaat piepen kan je dus nog best landen hoor.
     
  2. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
    Neem aub geen risico's maar zorg dat de spanning minimaal rond de 4,8 Volt zit.
    ( NiMh's half vol)
    Bij een slechte conditie van de accu's zakt de spanning snel in elkaar en zit je met een uitgevallen zender met alle gevolgen van dien...

    Officieel is de minimale bedrijsspanning 3,6 Volt...
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik weet eigenlijk niet bij welke spanning hij gaat piepen.
    Ik vind het wel een groot voordeel dat-ie met losse cellen werkt (ja er zijn ook nadelen natuurlijk...)
    Als je gewoon altijd geladen cellen bij je hebt is het in principe nooit een probleem.
     
  4. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Ik heb nog een extra accu AA in de zender ingebouwd. 5 oplaadbare cellen van 1,2V totaal. Is het zelfde als 4 penlights van 1,5V. Werkt nu op een iet wat hogere spanning en gaat nog langer mee.
     
  5. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Den Haag
    In mijn herinnering zit het alarmniveau voor de zender accu op 4.3V.


    @bluefalconholland: 1.2V is de nominale spanning. Geladen heb je het bij de 'oude' AA's over 1.4V. Blijkbaar is de tolerantie groot genoeg om 7V te verwerken.
    Bij m'n zgn. 'Eneloop' AA accu's is het verschil nog kleiner; die bereiken na meerdere cycli nog gewoon 1.5V als eindspanning.
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Klopt, ik heb het net nagekeken. Da's behoorlijk laag al...
     
  7. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Ik ben sinds kort ook trotse eigenaar van een DX6I, alleen zit ik nu te stoeien met Flaperons and Spoilerons voor mijn PZ F4U corsair.

    Nu heb ik al heel wat forums en topics gelezen, maar tot op heden zonder succes.

    De Flaperons (bijde rolroeren naar beneden) lukt met de schakelaar "flaps", maar wie o wie kan mij door het menu heen lootsen om een andere schakelaar bijvoorbeeld "mix" te koppelen aan Spoilerons(bijde rolroeren omhoog)

    Alvast bedankt.
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Hm... ik wil wel even naar zolder lopen en m'n DX6i pakken, misschien dat ik je kan helpen maar ik weet het niet zeker... (ik geloof dat het bij de DX6i of/of is) maar:

    Beide rolroeren naar beneden zou ik niet doen, motorkisten die met een flaps-instelling gevlogen willen worden hebben doorgaans ook afzonderlijke flaps. Rolroeren naar beneden riskeert verraderlijk overtrekgedrag (met name vrille).
    Maar misschien bedoel je dat ook niet, je wil de rolroeren niet omlaag maar omhoog?
    In dat geval: ergens bij het instellen van de flaps heb je daarvoor een plus of een min instelling gegeven. Als je die de andere kant op zet (dus: min in plaats van plus, of omgekeerd) dan gaan je rolroeren de andere kant op.
    Denk je dat je hiermee uit de voeten kan?
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Grappig, ik kom dit draadje nu toevallig tegen maar ik had van de week dat mijn zender begon te piepen (dus vrij kort na de vorige keer dat me dat overkwam); ik dacht, nou ik weet dat ik de tijd heb om te landen... maar nee hoor, opeens reageerde mijn Junior S nergens meer op, en kon ik de roeiboot van de club gaan pakken om 'm uit een rietkraag te plukken. (nog mazzel, hij was droog gebleven, alleen het kapje ben ik kwijtgeraakt).
    Dat vind ik, bij nader inzien, eigenlijk wel een interessante optie... heb je die vijfde cel gewoon ergens binnenin gelegd?
    Da's wel iets meer gedoe met laden (ik laad de cellen altijd buiten de zender, omdat ik met twee sets cellen werk).
     
  10. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland

    Wat ik eigenlijk wil, is twee schakelaars met ieder ze eigen stand van de rolroeren.


    1. schakelaar flaps = flaperons (bij de rolroeren naar beneden)
    2. schakelaar mix = Spoilerons (bij de rolroeren naar boven)
    Over de werking, daar zijn de meningen oververdeeld, ik heb diverse filmpjes met het zelfde type gezien waar bijvoorbeeld de flaperons functie heel goed werken bij een lage snelheidslanding.

    Maar goed, ik wil er gewoon mee experimenteren en ervaren.

    Ik weet dat de DX6I het kan maar hoe?
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou ik heb 'm er maar even bijgehaald... ik dacht dat het niet zou kunnen, maar het moet lukken met een mix schakeling.
    Ik heb de Gear schakelaar gebruikt, en die in Mix 1 gekoppeld aan de Flaps instelling, je kan dan de uitslag (up) kiezen.
    Niet vergeten linksonder SW op ON te zetten.
    Nu kan je met de Gear schakelaar de flaps omhoog zetten.
    Was nieuw voor mij, mogelijk ga ik hier binnenkort nog wat aan hebben...
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2010
  12. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Zou je misschien voormij even in detail zeggen hoe je mixer1 heb staan.
    Zoals in het menu van de zender staat (ben nog beetje onwennig met de zender)

    oh never mind, hij doet het " wat stoer "

    Zo hebben we weer wat geleerd.

    Heel erg bedankt voor de moeite.

    -----------------------------------
    MIX1

    gear-> flap act
    rate D 0% U + 50%
    SW ON TRIM INH
    -----------------------------------
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2010
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dit is niet zo. Bij een hogere spanning is de stroomopname hoger, dus is je accu eerder leeg. Het zendgedeelte, dat de meeste stroom opneemt is gestabiliseerd op iets meer dan 3 Volt. Ook het impulsdeel werkt op een gestabiliseerde spanning. Welke ingangsspanning je ook aanbiedt, de stabilisatoren blijven dezelfde spanning afgeven, dus de zender zelf merkt geen verschil tussen een 4,8 V accu en een 6 V accu. De stabilisatie-IC's moeten echter wel een grotere verschilspanning wegwerken, wat extra verlies oplevert die in warmte wordt omgezet.
    Zelfs het accu-alarm zal eerder afgaan. Een lege 6 Volt komt namelijk even snel onder de 4 Volt als een lege 4,8 Volt accu.
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Zo, ik zie dat ik me de moeite kan besparen er een vijfde cel bij te knutselen... ik zal gewoon iets beter op m'n accuspanning moeten letten in de toekomst.
    Zou het eigenlijk mogelijk zijn om een (dunne) lipo in de DX6i te stoppen, een tweeceller bijvoorbeeld? Ik bedoel natuurlijk, is dat electrisch gesproken haalbaar, en (gezien Corriens post hierboven) ook zinvol? (tja, waarschijnlijk niet dus als ik het goed begrijp...?)
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bart, het is raar, dat je na het afgaan van het accu-alarm praktisch geen tijd meer had om het model te landen. Eigenlijk kan dit alleen als je tamelijk nieuwe cellen van zeer hoge kwaliteit gebruikt of als er een zeer beroerde cel tussen zit, die duidelijk minder is dan de rest.

    Meet elke cel maar eens na als de zender aan staat. Vermoedelijk zal een universeelmeter geen last hebben van een 2,4 GHz zendsignaal, dus je kunt cel voor cel meten terwijl de zender aan staat en zien of er eentje een duidelijk lagere spanning afgeeft dan een andere.
    Als je cellen hebt met een zgn. cut-off karakteristiek (van het ene op het andere moment leeg) kun je beter goedkopere aanschaffen voor je zender of wachten tot ze ouder worden.
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Bedankt Jan, ik zal dezer dagen de cellen opmeten met de zender aan.
    Ja ik was ook behoorlijk verrast dat het zo snel ophield, ook vergeleken met de eerste keer (die eerste keer was dan ook met het éne, en de andere keer met het ándere setje cellen...)
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou, in geen van beide sets een foute cel kunnen ontdekken.
    Wel blijkt de display van de zender ongeveer 0,2 volt méér aan te geven dan mijn multimeter. Dat zou kunnen betekenen dat, als het alarm afgaat, de resterende spanning geen 4,3 V is maar 4,1 V... en dat is natuurlijk wel serieus laag. (Ervan uitgaande dat mijn multimeter nauwkeuriger is dan de zender...)
     
  18. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Toch blijft dit raar. Een NiMH-accu is eigenlijk nooit (praktisch) van het ene op het andere moment leeg, tenzij je met vrijwel lege accu's begint. Als regel bouwen ze hun spanning geleidelijk af tot duidelijk onder 1 Volt per cel en pas daarna gaat het snel. Sinds jaar en dag hanteren zowel JR als Futaba bij 9,6 Volt zenderaccu's een grens van 8,6 Volt (1,075 V per cel) om het accu-alarm af te laten gaan. De 4,3 Volt voor een 4,8 V accu (of 6 Volt batterijen) is dus zo gek nog niet gekozen.
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja maar het zou wel betekenen dat, als mijn zender al in de buurt van 4,1 was (4,3 op de display, en ik had het die keer toevallig eens niet gecheckt...) dat hij dan onder het vliegen wel al gauw onder 4V kan komen... ik heb de DX6i nu geloof ik 2 jaar en heb het idee dat de twee sets AA's die ik daarbij gebruik wat vlotter leeg lijken te worden. Hoewel ik niet erg veel vlieg eigenlijk.

    Overigens - ik weet niet of het zou passen, maar denk jij dat het bezwaarlijk zou zijn om een kleine 2S lipo in de DX6i te stoppen, of gaat de zaak dan kapot?
     
  20. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Een collega van mij heeft zijn heli gecrashd omdat de zender tijdens het vliegen zonder aanleiding het modelprogramma en alle instelligen volledig uitwiste... de andere modellen zitten er nog in...iemand ervaringen hiermee??

    thx
     

Deel Deze Pagina