DX9, DX8, DX6 EXPO op swashplate DE uitleg

In de handleiding staat:
o ACT
Doe dit altijd als je een gewone servo gebruikt. Het zorgt ervoor dat de servo’s lineair bewegen. Doe je dat niet (INH) dan bewegen de servo’s zich volgens een gekromd pad, waarbij de beweging afneemt als de servo zich bijna aan het eind van zijn bereik bevindt;

o INH
In tegenstelling tot gewone servo’s, die draaien, maken lineaire servo’s veelal gebruik van een wormwiel. De servo beweegt daarlangs in een rechte lijn. Je treft ze vaak aan in micro helikopters, zoals de MCPX. Gebruik voor dat type servo nooit ACT.

Echter als ik meet dan zie ik dat onder ACT je minder trow hebt dan onder INH, en de ACT curve onder die van INH ligt. Ik had anders verwacht (ACT steiler). Wie o wie weet hier meer van

Groeten
Martin

Laatst bewerkt:
Plaatje zeg 1000 woorden, hoop ik.

Rood is INH. BLauw ACT en zwart de lijn van max/min ACT.

swashexpo.jpg

Uit de handleiding:

Always enable Expo when using a standard rotating-arm servo. The Expo delivers linear movement of the swashplate from a standard rotary servo. When Expo is inhibited, the arm on a rotary servo moves on a curved path with decreased swashplate movement at the extremes of the servo arm travel.
NOTICE: Do not enable Expo when using a linear servo.

Laatst bewerkt:
Over de ondersteuning van Spektrum hebben we het maar niet. Het veelvuldig raadplegen van een andere vriend leverde dit antwoord op. Ik deel het graag met jullie

Groeten
Martin

ACT (voor servo’s met een draaiende as)

Aan servo’s met een draaiende as zit een servo-arm vast. Het uiteinde van die servo-arm is door middel van een link verbonden met de swashplate.

Bij stuurbewegingen draait de as (en dus de servo-arm). Hoe steiler de servo-arm komt te staan hoe kleiner de stijging c.q. daling van de swashplate is. Het verschil bij een servo-arm-lengte van 16 mm is ongeveer 0,5 mm.

Stel je bij een servo met een draaiende as ACT in dan maakt de software genoemde afstanden aan elkaar gelijk. De mate van stijging c.q. daling van de swashplate zal daarom bij elke verandering van je stick, ongeacht je stick-positie, hetzelfde zijn. Stel je, bij dit type servo’s, toch INH in dan zal de mate van stijging c.q. daling van de swashplate bij elke verandering van je stick, afhankelijk zijn van je stick-positie. Hoe extremer je stick-positie hoe minder de stijging c.q. daling van de swashplate (zie bovenstaande figuur).

Met name als alle servo-armpjes in verschillende standen staan zal het verschil tussen ACT en INH aanzienlijk zijn.

INH (voor lineaire servo’s)

In tegenstelling tot gewone servo’s, die draaien, maken lineaire servo’s veelal gebruik van een wormwiel. De servo beweegt langs dat wormwiel in een rechte lijn. Aan zo’n servo zit een hevel waaraan de link vast zit, die naar de swashplate loopt. Je treft dit soort servo’s vaak aan in micro helikopters, zoals de MCPX.

Stel bij een lineaire servo altijd INH in. De mate van stijging c.q. daling van de swashplate is bij elke verandering van je stick altijd hetzelfde, ongeacht je stick-positie. Dit komt door de wormwielachtige constructie van de servo. Stel je, bij dit type servo’s, toch ACT in dan zal de mate van stijging c.q. daling van de swashplate bij elke verandering van je stick afhankelijk zijn je stick-positie. Hoe extremer je stick-positie hoe extremer de stijging c.q. daling van de swashplate.

Waarschuwing:

Wissel je tussen ACT en INH dan dien je de waarden bij AIL, ELE en PITCH te controleren en zo nodig aan te passen.

Back