Na het draadje wat ik geopend had met de aeronaut turbofan 4000. Heb ik toch even schrik gekregen, om een BVM viper met ducted fan uit te rusten. De viper is even in bed gestopt, en zal zijn rust krijgen. Een 120EDF is namelijk niet direct de goedkoopste EDF die er is. En zeker niet als je er een complete jet omheen bouwt.
Nu had ik op een ander forum gelezen. Dat meerdere mensen goede ervaring hadden, met het ombouwen van een dynamax fan. Deze fan werd/word gebruikt voor aandrijving met een 15cc ducted fan motor. Alleen ze hebben ze ook al omgebouwd naar electrische aandrijving. Dit sprak mij wel aan, mede omdat de motor die ervoor gebruik kan worden +/- 150 euro kost. Alleen een goede regelaar ben ik nog naar op zoek. Maar die komt wel als de fan verder klaar is. De dynamax is iets groter als 120mm, maar lijkt me een goed start als test fan voor de 120mm fans, en blijft ruim binnen budget
Ik heb de fan overgenomen, de prijs die ik ervoor betaald heb is net ietsjes meer als een wemotec midifan. Het draaiende gedeelte is nog nooit gebruikt. De behuizing heeft is wel ooit gemonteerd geweest, maar heeft geen schade opgelopen.
De motor die erin komt is een scorpion 4035-630. Deze is besteld en onderweg.
Zodra ik deze heb, wordt het binnenhuis van de fan verwijderd (is allemaal in elkaar geschroefd, dus makkelijk te doen). En wordt er van aluminium een nieuw binnenhuis ontworpen, en gemaakt. Waarom een nieuw binnenhuis. Het huidige binnenhuis is een design, wat geschikt is om een 15cc ducted fan motor te monteren. Niet echt ideaal voor een electro motor. Verder koelt het aluminium stukken beter dan plastic. Dus beter voor warmte afvoer van de motor.
Het buitenhuis wil ik ook nog ooit vervangen. Dit is nu ook stevig plastic (carbon versterkt), en wil ik van een carbon/balsa sandwich maken. Er zijn nu geen trillingen meer van de verbrandingsmotor, dus zo stevig als de behuizing is, hoeft hij niet te zijn. (wel stevig genoeg om de krachten aan te kunnen).
Ook wil ik een nieuwe spinnen maken. Maar dit komt pas als ik de ducting klaar heb. Ik wil het e.e.a. testen, en kijken of het iets opleverd. Nu zit er een bolle spinner bij. Net zoals wemotec heeft. Maar ik wil er een spinner op maken, zoals schuebeler heeft. Het lijkt mij dat de lucht dan niet op een bolle neus botst, maar mooi begeleid wordt, naar de schoepen van de fan.
De eerst opzet van de ducting pod is ontworpen. En wilde vragen of jullie hem eens kunnen bekijken. En mogelijk moet er het e.e.a. veranderd worden.
Waarom een ducting pod. Ik wil daar de fan mee testen. De pod wil ik zo kant en klaar maken, dat ik hem zo op een toestel kan plaatsen. Dan weet ik dat de test waardes, ook gelijk zouden moeten zijn, als de fan op het toestel zit. En niet wijzigen, als er een andere soort ducting voorop komt.
De inlaat diameter van de pod is 119.8mm, dit is 100.1% FSA ten opzichte van een diameter van 129. Hoe kom ik aan 129 zou je denken, want de dynamax rotor is maar 127.
De mantel van de dynamax, is 127mm inwendig, maar de voorste 6,5mm staan onder een hoek, en vergroten de diameter naar 129mm. Daarom heb ik deze waarde aangehouden. Een iets grotere FSA kan alleen maar beter uitpakken
Als ik de inlaat diameter van 119.8 berekenen met 127mm dan kom ik op een FSA van 103.8%. Dus ruim voldoende. Op het andere forum geven ze aan, dat de oudere ducted fan fans berekend zijn op een 100% FSA, dat ze daar het beste mee presteren. Daarom heb ik 100% als referentie aan gehouden.
De uitlaat diameter is nu 90mm. Dit zou uiteindelijk een stroom opleveren net onder de 100A (96A meen ik volgens mensen die dit getest zouden hebben). Die is dan op 12S lipo.
De uitlaat diameter vergroten gaat makkelijk, dan wordt de pot gewoon korter. Verder geen probleem.
Ik heb een plaatje van de pod toegevoegd zoals ik denk dat hij goed zou zijn. Ook is de nieuwe spinner in het design te zien. Alle maten zijn op de juiste schaal. Er is dus niets in vreemde schaal te zien.
Kunnen jullie eens je mening geven. Meerdere meningen of gedachtes kan alleen maar beter zijn. Als het uiteindelijk design klaar is, dan ga ik POM bestellen, en worden er mallen gedraaid om de POD te kunnen maken van epoxy
Nu had ik op een ander forum gelezen. Dat meerdere mensen goede ervaring hadden, met het ombouwen van een dynamax fan. Deze fan werd/word gebruikt voor aandrijving met een 15cc ducted fan motor. Alleen ze hebben ze ook al omgebouwd naar electrische aandrijving. Dit sprak mij wel aan, mede omdat de motor die ervoor gebruik kan worden +/- 150 euro kost. Alleen een goede regelaar ben ik nog naar op zoek. Maar die komt wel als de fan verder klaar is. De dynamax is iets groter als 120mm, maar lijkt me een goed start als test fan voor de 120mm fans, en blijft ruim binnen budget
Ik heb de fan overgenomen, de prijs die ik ervoor betaald heb is net ietsjes meer als een wemotec midifan. Het draaiende gedeelte is nog nooit gebruikt. De behuizing heeft is wel ooit gemonteerd geweest, maar heeft geen schade opgelopen.
De motor die erin komt is een scorpion 4035-630. Deze is besteld en onderweg.
Zodra ik deze heb, wordt het binnenhuis van de fan verwijderd (is allemaal in elkaar geschroefd, dus makkelijk te doen). En wordt er van aluminium een nieuw binnenhuis ontworpen, en gemaakt. Waarom een nieuw binnenhuis. Het huidige binnenhuis is een design, wat geschikt is om een 15cc ducted fan motor te monteren. Niet echt ideaal voor een electro motor. Verder koelt het aluminium stukken beter dan plastic. Dus beter voor warmte afvoer van de motor.
Het buitenhuis wil ik ook nog ooit vervangen. Dit is nu ook stevig plastic (carbon versterkt), en wil ik van een carbon/balsa sandwich maken. Er zijn nu geen trillingen meer van de verbrandingsmotor, dus zo stevig als de behuizing is, hoeft hij niet te zijn. (wel stevig genoeg om de krachten aan te kunnen).
Ook wil ik een nieuwe spinnen maken. Maar dit komt pas als ik de ducting klaar heb. Ik wil het e.e.a. testen, en kijken of het iets opleverd. Nu zit er een bolle spinner bij. Net zoals wemotec heeft. Maar ik wil er een spinner op maken, zoals schuebeler heeft. Het lijkt mij dat de lucht dan niet op een bolle neus botst, maar mooi begeleid wordt, naar de schoepen van de fan.
De eerst opzet van de ducting pod is ontworpen. En wilde vragen of jullie hem eens kunnen bekijken. En mogelijk moet er het e.e.a. veranderd worden.
Waarom een ducting pod. Ik wil daar de fan mee testen. De pod wil ik zo kant en klaar maken, dat ik hem zo op een toestel kan plaatsen. Dan weet ik dat de test waardes, ook gelijk zouden moeten zijn, als de fan op het toestel zit. En niet wijzigen, als er een andere soort ducting voorop komt.
De inlaat diameter van de pod is 119.8mm, dit is 100.1% FSA ten opzichte van een diameter van 129. Hoe kom ik aan 129 zou je denken, want de dynamax rotor is maar 127.
De mantel van de dynamax, is 127mm inwendig, maar de voorste 6,5mm staan onder een hoek, en vergroten de diameter naar 129mm. Daarom heb ik deze waarde aangehouden. Een iets grotere FSA kan alleen maar beter uitpakken
Als ik de inlaat diameter van 119.8 berekenen met 127mm dan kom ik op een FSA van 103.8%. Dus ruim voldoende. Op het andere forum geven ze aan, dat de oudere ducted fan fans berekend zijn op een 100% FSA, dat ze daar het beste mee presteren. Daarom heb ik 100% als referentie aan gehouden.
De uitlaat diameter is nu 90mm. Dit zou uiteindelijk een stroom opleveren net onder de 100A (96A meen ik volgens mensen die dit getest zouden hebben). Die is dan op 12S lipo.
De uitlaat diameter vergroten gaat makkelijk, dan wordt de pot gewoon korter. Verder geen probleem.
Ik heb een plaatje van de pod toegevoegd zoals ik denk dat hij goed zou zijn. Ook is de nieuwe spinner in het design te zien. Alle maten zijn op de juiste schaal. Er is dus niets in vreemde schaal te zien.
Kunnen jullie eens je mening geven. Meerdere meningen of gedachtes kan alleen maar beter zijn. Als het uiteindelijk design klaar is, dan ga ik POM bestellen, en worden er mallen gedraaid om de POD te kunnen maken van epoxy
