Dynamax electric met ducting

Na het draadje wat ik geopend had met de aeronaut turbofan 4000. Heb ik toch even schrik gekregen, om een BVM viper met ducted fan uit te rusten. De viper is even in bed gestopt, en zal zijn rust krijgen. Een 120EDF is namelijk niet direct de goedkoopste EDF die er is. En zeker niet als je er een complete jet omheen bouwt.

Nu had ik op een ander forum gelezen. Dat meerdere mensen goede ervaring hadden, met het ombouwen van een dynamax fan. Deze fan werd/word gebruikt voor aandrijving met een 15cc ducted fan motor. Alleen ze hebben ze ook al omgebouwd naar electrische aandrijving. Dit sprak mij wel aan, mede omdat de motor die ervoor gebruik kan worden +/- 150 euro kost. Alleen een goede regelaar ben ik nog naar op zoek. Maar die komt wel als de fan verder klaar is. De dynamax is iets groter als 120mm, maar lijkt me een goed start als test fan voor de 120mm fans, en blijft ruim binnen budget

Ik heb de fan overgenomen, de prijs die ik ervoor betaald heb is net ietsjes meer als een wemotec midifan. Het draaiende gedeelte is nog nooit gebruikt. De behuizing heeft is wel ooit gemonteerd geweest, maar heeft geen schade opgelopen.
De motor die erin komt is een scorpion 4035-630. Deze is besteld en onderweg.
Zodra ik deze heb, wordt het binnenhuis van de fan verwijderd (is allemaal in elkaar geschroefd, dus makkelijk te doen). En wordt er van aluminium een nieuw binnenhuis ontworpen, en gemaakt. Waarom een nieuw binnenhuis. Het huidige binnenhuis is een design, wat geschikt is om een 15cc ducted fan motor te monteren. Niet echt ideaal voor een electro motor. Verder koelt het aluminium stukken beter dan plastic. Dus beter voor warmte afvoer van de motor.
Het buitenhuis wil ik ook nog ooit vervangen. Dit is nu ook stevig plastic (carbon versterkt), en wil ik van een carbon/balsa sandwich maken. Er zijn nu geen trillingen meer van de verbrandingsmotor, dus zo stevig als de behuizing is, hoeft hij niet te zijn. (wel stevig genoeg om de krachten aan te kunnen).
Ook wil ik een nieuwe spinnen maken. Maar dit komt pas als ik de ducting klaar heb. Ik wil het e.e.a. testen, en kijken of het iets opleverd. Nu zit er een bolle spinner bij. Net zoals wemotec heeft. Maar ik wil er een spinner op maken, zoals schuebeler heeft. Het lijkt mij dat de lucht dan niet op een bolle neus botst, maar mooi begeleid wordt, naar de schoepen van de fan.

De eerst opzet van de ducting pod is ontworpen. En wilde vragen of jullie hem eens kunnen bekijken. En mogelijk moet er het e.e.a. veranderd worden.
Waarom een ducting pod. Ik wil daar de fan mee testen. De pod wil ik zo kant en klaar maken, dat ik hem zo op een toestel kan plaatsen. Dan weet ik dat de test waardes, ook gelijk zouden moeten zijn, als de fan op het toestel zit. En niet wijzigen, als er een andere soort ducting voorop komt.

De inlaat diameter van de pod is 119.8mm, dit is 100.1% FSA ten opzichte van een diameter van 129. Hoe kom ik aan 129 zou je denken, want de dynamax rotor is maar 127.
De mantel van de dynamax, is 127mm inwendig, maar de voorste 6,5mm staan onder een hoek, en vergroten de diameter naar 129mm. Daarom heb ik deze waarde aangehouden. Een iets grotere FSA kan alleen maar beter uitpakken
Als ik de inlaat diameter van 119.8 berekenen met 127mm dan kom ik op een FSA van 103.8%. Dus ruim voldoende. Op het andere forum geven ze aan, dat de oudere ducted fan fans berekend zijn op een 100% FSA, dat ze daar het beste mee presteren. Daarom heb ik 100% als referentie aan gehouden.
De uitlaat diameter is nu 90mm. Dit zou uiteindelijk een stroom opleveren net onder de 100A (96A meen ik volgens mensen die dit getest zouden hebben). Die is dan op 12S lipo.
De uitlaat diameter vergroten gaat makkelijk, dan wordt de pot gewoon korter. Verder geen probleem.

Ik heb een plaatje van de pod toegevoegd zoals ik denk dat hij goed zou zijn. Ook is de nieuwe spinner in het design te zien. Alle maten zijn op de juiste schaal. Er is dus niets in vreemde schaal te zien.

Kunnen jullie eens je mening geven. Meerdere meningen of gedachtes kan alleen maar beter zijn. Als het uiteindelijk design klaar is, dan ga ik POM bestellen, en worden er mallen gedraaid om de POD te kunnen maken van epoxy

fan.jpg

Ik wil je niet ontgochelen, maar edf is en blijft een dure bedoening, zit al van 1991 in het gebeuren des tijds nog met de fan zoals je hem nu aangeschaft hebt, de lipos die je er nu voor nodig hebt blijven zeer kostelijk, namelijk gemakkelijk 750 tot 950 euro, voor één vluchtpaket, nog maar te zwijgen over de laad apparatuur, met zelf experimenteren zijn sommigen al reeds duurder uitgevallen dan origeneel bij een producent te kopen, zoals een oud gezegde zegt" goede koop is meestal dure koop", beter een langere tijd wachten en dan iets fatsoenlijk en veel plezier beleven kopen dan zelf grijze haren krijgen van te goedekoop en er helemaal geen plezier aan beleven, en zelf dan de woorden in de mond nemen en te zeggen dat het allemaal prul is, zo je ziet maar, als je over bepaalde dingen iets wilt weten dan laat je het maar horen, pascal.

hallo,

van edf heb ik niet veel (lees geen) verstand maar 12s lipo is niet 900 euro of je moet een ontzettend duur merk aanschaffen zelf vlieg ik zippy's en die bevallen mij zeer goed geen problemen mee gehad, en ze kosten heel wat minder.

hobbycity heet ze.

mvg

Justus

Ik wil je niet ontgochelen, maar edf is en blijft een dure bedoening, zit al van 1991 in het gebeuren des tijds nog met de fan zoals je hem nu aangeschaft hebt, de lipos die je er nu voor nodig hebt blijven zeer kostelijk, namelijk gemakkelijk 750 tot 950 euro, voor één vluchtpaket, nog maar te zwijgen over de laad apparatuur, met zelf experimenteren zijn sommigen al reeds duurder uitgevallen dan origeneel bij een producent te kopen, zoals een oud gezegde zegt" goede koop is meestal dure koop", beter een langere tijd wachten en dan iets fatsoenlijk en veel plezier beleven kopen dan zelf grijze haren krijgen van te goedekoop en er helemaal geen plezier aan beleven, en zelf dan de woorden in de mond nemen en te zeggen dat het allemaal prul is, zo je ziet maar, als je over bepaalde dingen iets wilt weten dan laat je het maar horen, pascal.

lipo's hoeven inderdaad deze dagen niet meer zo duur te zijn. Niet 750 tot 900 euro.
De eerste lipo's die ik kocht waren kokam 3200 lipo's. Dit was 130 euro voor een 4S pakket. Maar de lipo's bij hobby city presteren beter dan mijn 3200kokam lipo's. Ze zullen niet de beste zijn, maar ik vind ze goed genoeg.

Ik heb zelf al een paar andere modellen met edf. Dit zijn 70 en 90mm fans. Maar ik wil nog een stap groter. Dus laadapparatuur en overige spullen heb ik al in bezit. Het gaat hem dus alleen om de fan, motor en regelaar.

En verder vind ik dat hobby ook wel experimenteel mag zijn. En zelf experimenteren met de fan en motor setup hoeft niet in de duizenden euro's te lopen.
Als de fan namelijk niets wordt, dan kan ik de motor en regelaar nog altijd in een andere fan gebruiken. De mallen die ik wil maken zijn van POM, dus ook niet zo duur. Er worden geen negatieve mallen gemaakt. Maar alleen de positive vormen. Dit leverd niet overal het gladde mooie huidje van het eindproduct op. Maar dit is de beslissing om de kosten lager te houden. Een negatieve mal is duurder, aangezien je een positief moet hebben.
En om een gladde inlaa/uitlaat wilt hebben, zullen deze mallen toch positief moeten zijn. Alleen de buitenhuid van de pod zal de glasmat structuur krijgen. Maar deze kan je ook wegplamuren.

Verder is de gedachte in 1991 hadden we nog niet zo'n import van china producten. De fan die ik nu heb, is bijna even duur dan een midifan. Dus vrij goedkoop voor een 120mm fan zou ik zeggen. De motor is niet de duurste. Als ik dit vergelijk met een hacker of neu motor, dan is deze zeer goedkoop. Nu wil ik eerst een opbouw maken, en in de tussentijd naar een regelaar zoeken. Maar ook een goede regelaar is geen weggegooit geld. Want wordt dit niets, dan kan ik die nog in een ander model gebruiken.
Ook heb ik plezier in het maken en nadenken van de onderdeeltjes. Een ander heeft weer plezier om het juist in een model te hebben zitten, en zo veel mogelijk te vliegen, zonder tegen ontwerp foutjes aan te lopen

Het is wel te horen dat je met kleinere modellen bezig bent, maar voor een oud model ductedfan om te bouwen tot een degelijke kist die zelfs een beetje meer inpetto heeft als de OS MAX 90, dan heb je met 25C niet genoeg, daar je toch nog het zelfde wil bereiken met je model, vanaf een graspiste wil opstarten, dan heb je al minimum 6400mAh 5s2p 40c, en soms ook nog een extra turbo boostpack voor zeker goed van graspistes, we hebben niet allemaal een asfaltpiste om op te steigen.

Dit snap ik niet helemaal.

Een 5000mAh 6S1P 25C kan continu 125A max aan. En is 22.2Vdc
Een 6400mAh 5S2p 40C kan continu 256A max aan. En is 18.5Vdc

De motor trekt zo'n 100A. Dan is het bovenste pakket echt wel geschikt om te gebruiken. Het zal uiteindelijk wel minder lang meegaan, omdat het verbruik dichter bij de maximale belasting ligt.
Verder als ik bovenstaand 5000mAh pakket aan de motor koppel, dan krijg ik meer power terug, dan als ik het 6400mAh pakket koppel. Het 5000mAh heeft 1 cel meer, dus spanning is hoger.

Een 120mm fan leverd zowiezo geen power met een 5S pakket. Dan kan je het beter bij midifan houden. En misschien zelfs nog beter bij minifan.
De dynamax gaat op 12S draaien. Dat is dus 44.4V. Als ik dus 2x 5000mAh pakketten neem. Dan levert dit zeker voldoende power. Het 6400mAh verlengd alleen de vliegtijd aangezien er 1400mAh meer in kan.

Het is wel te horen dat je met kleinere modellen bezig bent, maar voor een oud model ductedfan om te bouwen tot een degelijke kist die zelfs een beetje meer inpetto heeft als de OS MAX 90, dan heb je met 25C niet genoeg, daar je toch nog het zelfde wil bereiken met je model, vanaf een graspiste wil opstarten, dan heb je al minimum 6400mAh 5s2p 40c, en soms ook nog een extra turbo boostpack voor zeker goed van graspistes, we hebben niet allemaal een asfaltpiste om op te steigen.

Vandaag ging de bel, de postbode met een pakketje.

Nieuwsgierig uitgepakt. Was het de scorpion motor
Ik had hem eigenlijk nog niet verwacht, omdat hij in het buitenland besteld was. Maar dit is alleen maar goed en leuk natuurlijk.
De motor wordt geleverd in een metalen box, met een mooi passend schuim binnenin.
En voor mij is dit de grootste brushless die ik ooit heb aangeschaft tot nu toe. Dus schrok wel van de grote.

Voor de vergelijking op de foto. Naast de scorpion motor ligt een mega 16/15/3. De mega motor is bij velen wel bekend, dus een mooie vergelijking

P1000667kkk.jpg

Hé frank, heb je al op het net gezien van Fred Baldwins Dynamax EDF Conversion Neu 1527 3D 12s pack, misschien kun je hier ook wat informatie van op vragen, want ik zie dat het niveau zeer aant zakken is door kwitters, ik wens je veel succes met dit project, als mijn scale heli klaar is dan ga ik men oude bvm f86 van 16 jaar ombouwen voor edf, de fan en alles heb ik al, nu alleen nog de lipo's, maar daar komen we wel uit, tot ziens en misschien tot later op een internationaal treffen, pascal.

Hoi Pascal,

Ik heb het draadje van Fred Baldwins gezien. En ook geheel doorgelezen. In dat draadje wordt ook de motor gebruikt die ik nu heb aangeschaft.
Hij verkoopt de set ook met de scorpion motor die ik heb. Alleen heeft zijn scorpion een iets andere voorzijde. Volgens hem meer koeling. Meer koeling leverd het niet op. Alleen een lager gewicht. Je kan namelijk wel zoveel mogelijk materiaal verwijderen aan de voorzijde van de motor. Maar je zit nog altijd met het ophangpunt van de fan. Daar zal de lucht niet doorheen kunnen.

De conversie met de neu1527 3D wordt de BEAST setup genoemd. Hierbij is een neu motor ontdaan van zijn behuizing. En heeft fred een aluminium behuizing waar deze weer in past. Deze setup draait ook op 12S, maar trekt dan meer stroom dan de motor die ik nu heb. Je krijgt er natuurlijk wel meer power voor terug. Het is maar net wat je keuzes zijn.

Voor mij is het nu, een behuizing gaan ontwerpen voor de fan. En dan eens gaan testen hoe de fan presteerd. Is dit naar verwachting, dan komt er een model omheen. Valt het allemaal tegen. Dan gaan de motor en fan eruit, en komen deze in een ander toestel.

Nu de motor binnen is, kan ik weer pen, papier en de rekenmachine pakken. En een nieuwe behuizing gaan ontwerpen, voor in de dynamax fan. Dit zal dus niet allemaal in 1 week gebeuren. Gewoon rustig aan, en goed over nadenken. En daarna natuurlijk nog alles zelf maken. Blijft hobby

Back