Dynamic Soaring in Nederland

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Fotor, 10 apr 2009.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Al enige tijd ben ik erg gefascineerd door het verschijnsel dynamic soaring. Ik heb het nog nooit met eigen ogen gezien, maar wel de nodige filmpjes bekeken. Uiteraard heb ik het ook nog nooit gedaan, maar daar moet verandering in komen. Ik hoop in dit draadje wat hulp te krijgen om mijn eerste ervaringen op te kunnen doen.

    Wat vragen.
    - Waar in Nederland zijn plaatsen waar DS mogelijk is? Ik weet dat er in Katwijk een stek moet zijn (is voor mij lekker in de buurt), maar weet niet precies waar. Ik weet ook dat het kan achter een lange rij hoge dichte bomen, die zijn natuurlijk op veel plaatsen wel te vinden. Zijn er nog verdere eisen aan zo'n rij bomen?
    - Wie doen er in Nederland aan DS? Volgens mij is dat maar een zeer beperkt clubje, ik lees er tenminste niet veel over op dit forum.
    - Wie zou mij kunnen helpen en begeleiden bij een eerste keer?
    - Wie willen er nog meer?
    - Wat voor vliegtuig heb ik nodig? Als het er serieus van dreigt te komen denk ik erover om een geschikte EPP vleugel aan te schaffen, die zijn op diverse plaatsen redelijk goedkoop te krijgen, en hopelijk bestand tegen meerdere pogingen. Ik heb een full-size dlg liggen, maar ik weet niet of ik mijn mooie fireworks aan een eerste DS poging wil blootstellen. Ik denk wel dat een dlg zeer geschikt zou zijn, zeker als hij wat verzwaard is. Suggesties voor geschikte EPP toestellen zijn welkom.

    Dit draadje start eigenlijk niet in het juiste jaargetijde, maar wellicht kunnen we richting het najaar serieus iets op touw zetten. Dan hebben we nu de tijd om de nodige voorbereidingen te treffen (5 'disposable' kisten bouwen voor een middagje DS???).
     
  2. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
  3. Ton.nl

    Ton.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2007
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Nistelrode
    Voor mensen die (net als ik) geen idee hebben wat dynamic soaring is:
    Dynamic soaring - Wikipedia, the free encyclopedia

    Dynamic soaring is a flying technique used to gain kinetic energy by repeatedly crossing the boundary between air masses of significantly different velocity. Such zones of high wind gradient are generally found close to obstacles and close to the surface, so the technique is mainly of use to birds and operators of radio-controlled gliders, but glider pilots have occasionally been able to soar dynamically in meteorological wind shears at higher altitudes.

    En zo ziet het eruit:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoek even forummer GJVO op. Heeft regelmatig geschreven over DS'en iets noordelijker(30km?) voor jou aan de kust.

    Als EPP-geval om mee te beginnen, een Zagi van 1,5 meter span. Volgens mij heb jij wel wat Snij-vrienden die een blokje EPP kunnen snijden voor je.

    Je kan ook denken aan Moth of een M60 beiden van NCFM.

    Als je wat meer ervaring hebt opgedaan, kan je je nog eens verdiepen in het volgende monster LeskyComposite
    En begin dan je duits maar weer op te poetsen want daar staat veel informatie over in Hangflug - RC-Network alleen wel nog even hier binnen zoeken.

    Hans
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Eerst even aan Ton.
    De vorm van Dynamic Soaring die in Wikipedia beschreven staat is niet de vorm die wij gebruiken.
    Wij maken gekantelde loopings achter een helling zodat je door de grenslaag heen gaat.
    Tijdens het kruizen van die grenslaag bouw je energie op.
    Als je een goede helling zou hebben dan heb je onderaan ook nog een rotor waar je nog veel meer energie kan winnen.
    In Nederlands ben ik zo'n plek nog niet tegen gekomen.

    Hier staat het een en ander duidelijk uitgelegd: http://www.rc-airplane-world.com/dynamic-soaring.html
    Nog een site van onze duitse vrienden: www.dynamic-soaring.de
    Daar staat ook Bob Hopman, nederlander die in Duitsland woont en hoge snelheden gehaald heeft.


    Dan over naar Raymond,

    ik denk dat ik samen met Gerben 1 van de weinigen in Nederland ben die aan DS doen, hier in Nederland.

    "Onze" plek willen we niet aan groot publiek bekend maken maar als het eind van de zomer (die nog moet komen) weer gaat waaien uit het westen kunnen we een keer daar naartoe gaan.
    Gerben woont nu bij de Maasvlakte in de buurt en ik ben daar een keertje rond gaan rijden en volgens mij is het daar ook wel mogelijk.
    Bij Slag Dobbelsteen staat een redelijke dijk waar je een meter of 15-20 naar beneden kan vliegen.

    We hebben dit jaar niet veel gevlogen, ik had niet veel zin om te bouwen en het weer was ook niet geschikt.
    Denk dat we een keer of 4 gevlogen hebben, ik heb ook eens mijn Solution van 2.80 meegenomen en Gerben moest hem per se een rondje DS-en, dat ging goed maar een 2e rondje had ie niet overleefd.

    Wat heb je voor kist nodig?
    We zijn begonnen met 2 sterke, snelle hellingzwevers van Jet en Speedmodels.
    Het was een kopie van de Sig Samurai, een wingeron, dus geen roeren maar de vleugels roteren.
    Samurai Review

    Die klapten beide na 3 rondjes uit elkaar, ging zo hard!
    Toen waren we verslaafd.
    We hadden nog Surprise F5B rompen en vleugels.
    Helaas braken de staarten af bij een crash.
    Toen ben ik gaan experimenteren.
    Ik heb een vliegend vleugeltje gemaakt omdat je romp dan niet kan breken.
    Dit vleugeltje had een pijlstelling en dan maakt hem traag, dus dat werkte niet.
    Toen heb ik een vliegende plank gemaakt.
    Hans N. heeft me geloof ik nog aan de profielen van de Moth geholpen.
    Ik heb het profiel aangepast en getest.
    Dat ging erg goed, redelijk snel en bij een crash goed te repareren.
    Met een rol plakband en wat lijm konden we een hele dag vliegen.

    Hieronder staat 1 van de laatste versies die ik gebouwd heb, rompje is een halve Surprise romp en span was 150cm.

    [​IMG]

    Toen maar weer de mal van de Surprise gepakt en een romp gemaakt.
    Gerben had een profiel gevonden wat de amerikanen gebruiken en daar een vleugel van 180 span van gesneden, van Roofmate.
    Hij heeft hem toen gevacuumbagd, geloof totaal 1000 grams weefsel erop en een ligger er in.
    Vleugel alleen weegt al een kilo.
    Door alle ge-experimenteer waren we er ook achter dat de vleugel het beste met vezelversterkt tape vastgezet kan worden.

    Die kist vliegt goed, en na tientallen crashes doet ie het nog steeds.

    Daarna ben ik vol gfk kisten gaan maken, Ex-F5B modellen, span 165cm.
    Daar hebben we 250 km/u mee gemeten maar hij ging nog veel harder, de radargun was niet gevoelig genoeg.

    Ik heb nu een nieuw model, waarschijnlijk sneller.
    We hebben nu ook een radargun, ProSpeed, zeer gevoelig!

    Tja, als je nou zou moeten beginnen?
    Ik zou een vliegende plank nemen.
    Je kan zelf snijden uit Roofmate of kernen kopen van EPP.
    Roofmate moet je bekleden met balsa en glas.
    EPP moet je met plakband aan de gang.

    Of je moet gewoon een RG14 of RG15 profieltje snijden en daar een rompje onder knutselen.
    Dan heb je een "normaal" vliegtuig wat toch echt het snelst is.

    Je moet de modellen zoeken die een hoge vleugelbelasting aankunnen en neutraal vliegen.
    1 delige vleugel anders breekt hij, pennen kunnen de belasting niet aan.
    T- of V staart zodat je in helmgras kan "landen" zonder je staart te verliezen.
    Ruimte om lood te kunnen plaatsen in het zwaartepunt.
    Ik heb mijn kist (F5B 165cm span) die als F5B kist maximaal 1850 gram mocht wegen (75 gr/dm) gevlogen op 2400 gram, toen vloog ie wel erg lekker.... en de grond in, die kwam ineens omhoog.
    Dus gewicht is lekker.

    Hier staan nog wat filmpjes:

    ACK fotopagina en rechtsboven op "Ackfilmpjes" klikken.





    Gert-Jan
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2009
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    GJ, dank voor je uitgebreide uitleg. Jij bent de enige van wie ik wist dat je aan DS deed. Ik hoop zo eens wat meer mensen enthousiast te krijgen. Misschien dat we volgend winterseizoen eens kunnen verzamelen bij die stek op de Maasvlakte.

    Ik wil het liefst met iets van EPP beginnen, gewoon iets simpels zoals op jouw foto. Met glassen heb ik (nog) geen ervaring, EPP met glasvezeltape lijkt me lekker simpel en zeer crashbestendig. Ik heb wel Duitse sites gezien waar je vleugelkernen en simpele rompjes kan krijgen vanaf zo'n 30 euro. Dan is het allemaal niet zo erg als je het kapot vliegt.

    250 km/h lijkt me voorlopig nog niet verstandig. Loei- en loeihard hoeft nog even niet, eerst het trucje maar eens leren. Maar het lijkt me zo'n fascinerend iets dat je met gewoon cirkeltjes vliegen steeds maar harder gaat.
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Fotor,

    Pas maar op. Na het eerste rondje DS begin je al een Opus vol-carbon kist te denken.....


    Gerben
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  9. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Btw, ik heb nog een bouwpakket voor de SIG Samurai staan. Tenminste de afgeleidde van Look uit Haarlem.
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Hans, die Samurai ziet er goed snel uit. Ik zou zeggen: bouwen dat ding! Doet het 'normaal' aan de helling op LVS vast ook erg goed.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Samurai vloog voor de helling echt super!
    We hebben er 3 gehad en er zijn ook nog wat kopietjes van getrokken.
    En inderdaad, BOUWEN!

    GJ
     
  12. BartR

    BartR

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Huissen
    DS EPP plank

    Fotor,

    Misschien dat het "Frettchen" van EPP-Fun precies is wat je zoekt:
    EPP, zo stevig en zwaar te bouwen als u wenst.
    Dit kistje is te bouwen als een combat model, je weet wel: een paar spars van 2/4 mm CF, strapping tape in kruizen (of helemaal) dan packing tape of folie.
    Met radar bij het DSen in ieder geval geklokt op 175km/u, zie ook de link verderop (scroll naar "Frettchen").

    Zelf vlieg ik al geruime tijd met het wat langzamere zusje hiervan, de Tayra.
    Geen DS maar vóór de helling en mag vaak mee op vakantie want is deelbaar/compact en stevig EN bovenal, erg veelzijdig.

    Het broertje, de Frettchen is ook een erg veelzijdig model met een sneller profiel (PW51 dacht ik).
    Als je hem 'normaal' bouwt, zodat je op iets meer dan 400gr. uitkomt is hij ook vóór de helling in de geringste lift al te vliegen.
    Bouw je hem wat steviger dan kom je tegen de 500gram en vliegt hij, zoals de ontwikkelaar zelf al aangeeft "het lekkerst", van lichte kondities tot stevig, naar smaak nog lood toevoegen!
    En bovenal, DS-waardig dus! Zie link:

    Bilder(en video's)

    Hoe dan ook, succes met de keuze en de eerste rondjes.


    Bart (...het barst er van!)
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben wel gecharmeerd van de speedwing of pluto van epp-modelle.de. Zo'n speedwing kost slechts 22 euro, dat vlieg je tenminste aan gort zonder pijn. Ik wil zoiets dan lekker stevig maken, dus goed intapen met glasvezeltape, dan orastick oid eromheen. Mag best een beetje zwaar en snel (en stevig!) zijn.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Speedwing en Pluto lijken me goede modellen.
    Pluto lijkt op de Bluto van NCFM.

    Nou.. bestellen dus!

    GJ
     
  15. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Inderdaad kwijlen bij die videos. Dat gefluit bij DS-en moet toch vreselijk verslavend zijn.

    Volgend weekend ben ik vrij. Als de wind maar even uit de goede hoek waait ben ik er al snel. Gisteren leuk rustig windje, maar zeemist en berekoud. Ik had een kind in korte broek bij me, dus we zijn snel weer huiswaarts gekeerd. Helaas niet van het duin gevlogen. Wel de dlg nog een paar keer hard omhoog zien gaan daarna op het veld (ook na de worp ;)).
     
  17. BartR

    BartR

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Huissen
    Speedwing/Pluto vs Frettchen prijsverschil


    Raymond,

    Da's nogal een verschil in prijs t.o.v. EPP-Fun. Voor het Frettchen waar ik het een paar posts eerder over had betaal je bijna 3x zoveel!
    Ik vraag me af of dat van invloed zal zijn op het geleverde. Ik bedoel, of het allemaal netjes gesneden is en het EPP van goede kwaliteit, daar ben ik benieuwd naar. Ik zou het op prijs stellen als je daar iets over kunt mededelen als je de Speedwing of Pluto in je bezit hebt. (Op EPP-modelle weinig info hierover, vandaar mijn verzoek.)


    Bart (...het barst er van!)
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Mijn vrouw is op dit moment nogal tegenstander van het nog verder uitbreiden van de vloot (misschien was die Ventus van 5,5 meter ook niet het juiste voorstel ;)). Ik heb niet veel zin in ruzie om niks, dus heb even geen haast met het kopen van een DS kissie (is nu toch het seizoen niet). Maar Bart (één van de vele), als er één komt zou hij best eens van epp-modelle kunnen komen, inderdaad vanwege de zeer gunstige prijzen. Uiteraard post ik dan mijn ervaringen hiermee.
     
  19. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    En als je nog eens een echte DS uitvoering wil:
    Ruud79 uit Middelburg had nog een leuke MiniBlade van Xmodels te koop staan. Ik weet echter niet of ie 'm nog heeft...
    (je weet wel, ik had er in december een bij me in LVS)

    Grt Frank
     
  20. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    vraagje: hoe komen jullie aan voldoende snelheid om te beginnen?

    Ik heb ook wel 'ns zitten te kijken naar de dijk bij ons in de polder. Bij westenwind moet er achter de dijk genoeg ruimte zijn. Er is dan echter geen hellingstijgwind aan de voorkant...... Zou zo'n mini-blade om te bouwen zijn voor een DLG start ...? :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina