Dynamic Soaring in NL?

Gerben

Forum veteraan
Hallo,

Recent ben ik nogal onder de indruk geraakt van diverse DS filmpjes.
Zit me af te vragen of dit ook mogelijk is aan de Nederlandse kust. Wij vliegen op een duin of aan de dijk (afhankelijk van richting).
De enkele keer dat ik achter de dijk vlieg is het er extreem turbulent.
Nou overweeg ik een model te bouwen of te modificeren speciaal voor DS.
Voordat ik dit voor niets doe de volgende vragen:

Wie heeft er ervaring met DS in Nederland?
Hoe is de vorm van de helling waar je aan vliegt?
Wat voor model gebruik je?

Groeten,
Gerben

Dag Halmar,

Leuke info in dat draadje. Maar ik zie niemand die met succes DS heeft geprobeerd op de Nederlandse dijken of duinen.
De fimpjes die ik bekeken heb zijn over het algemeen in bergachtig landschap met hogere bergen en vlakkere toppen.
Ik vraag me vooral af of de luchtstroom op een dijk of duin niet teveel turbulentie oplevert om te DS'en, en te weinig verschil in de onderlinge snelheden van luchtstromen (waar DS toch op gebaseerd is als ik het goed begrepen heb).

Gerben

Hoi Gerben en Bob,

Mooie filmpjes op die site. Blijkbaar is het dus goed te doen, achter een bomenrij. Maar waarschijnlijk haal je niet die grote snelheden die ze op de helling halen.
Een clubgenoot van mij is al een tijdje bezig met DS en die gaat er toch voor naar Frankrijk. Onlangs hebben we allebei aan een M60 van NCFM (www.northcountyflyingmachines.com) begonnen. Ik hoop er mee in Nederland ook een beetje uit de voeten te kunnen. Zowieso kan ik ermee hellingzweven in de duinen.
Ik denk dat het lastig is om eerst de wat hoogte te verkrijgen alvorens je echt gaat 'loopen' achter de bomen. Of je moet enorm hard gooien, met een elastiek optrekken of huckepacken ofzo.

Groetjes Joris

Hallo,

Heb het vanmiddag geprobeerd!
Werd al ietwat schemerig, dus zicht was niet je van het, maar je moet wat.
Een hele nieuwe sensatie. Na 2x een lus gevlogen te hebben om een beetje positie te zoeken, er echt voor gegaan.
Dat duurde 1 1/2 lus. De kist werd enorm versneld.
Het ging zo te keer, dat de aansturingen van m'n draaivleugels beiden tegelijkertijd afbraken.
Schade is gelukkig minimaal, de 1e indruk des te groter.....

Gerben

Het moet dus echt sterk zijn.
Wat ik van al de filmpjes tot nog toe heb gezien komen er enorme krachten op het model.
En ik heb het idee dat daar niet mee om is te gaan door grotere bochten te vliegen.
Maar ik heb het in het echt nog nooit gezien.

@Joris; ik vlieg de beide Bluto's van NCFM, super kisten. Een goede vriend van me bouwt nu ook een M60 (ik wacht nog ff op de nieuwe Bluto die binnenkort uitkomt ;)) Om je vliegtuig achter een bomen rij zo hoog te gooien... dat betwijfel ik ten zeerste. Ze starten vrijwel allemaal met bungee. Ik ben nog bezig met een film van de bungeestart met een Bluto... echt ongelooflijk die hoogtes die je kan bereiken.

@Gerben; ik heb op de Bluto van 1,42m (56") twee 3kg HS85-MG servos zitten. De kleine Bluto, 1,22m (48") weegt al meer dan een kilo met volle ballast.... daar heb je ook goede servo's voor nodig! Waar vloog je mee?

@Bertus; stijve vleugels, nergens speling... het eist wel wat van je bouwkunsten ;)

In de lente ga ik het ook proberen in Frankrijk... tot dan beetje weinig tijd... kistjes liggen klaar :D

Groetjes,

Bob

Zelfs zonder dynamic soaring breken kisten doormidden he?
Hahaha..
Ach.. het was windkracht 10 gisteren, 3 kisten per kwartier stukvliegen valt dan wel mee... toch??
Nou Gerben, we gaan weer bouwen.
...

Back