Dynamic Soaring

Gerben

Forum veteraan
Hallo,

Met de ideale westenwind van de laatste tijd, werd het weer eens tijd om een rondje Dynamic Soaring te doen aan de nederlandse kusten. Model is een vroeger F5B model, gebouwd uit mallen. Carbon vleugel, glas romp.
Tijdens de video was de windrichting niet ideaal meer, wat later moesten we helaas stoppen, omdat deze te ver gedraaid was, maar het geeft toch een aardige impressie.

Video:
http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=1128643

Groeten,
Gerben

Ziet er mooi uit, maar gaat mij nogalwat te snel.
Ik zou alles kapot vliegen.

Dat zo'n zwever niet uit elkaar knapt van de krachten???

Gr.
Taco.

Knikvleugeltje,
De snelheden bij ons liggen nog relatief laag. In de lucht is er vrijwel nooit iets stuk gegaan.
(behalve wat experimentele dingen, zoals een vleugelbevestiging met klittenband)
De schade ontstaat door kleine stuurfoutjes en het te dicht bij het duin vliegen. Kom je binnen 2 meter van de duinwand, of te laag over de top, wordt het toestel gerold richting duin, vaak zo sterk dat zelfs vol rol tegen niet helpt. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als je met deze snelheden de grond raakt.
Tevens is het lastig op de juiste wijze "in"te vliegen. Doe je dit verkeerd eindig je meestal in overtrokken toestand in de rotor/turbulentie achter het duin, met wederom behoorlijke kans op schade.

Overigens liggen de snelheden in Amerika veel hoger, waar diverse vliegers snelheden boven de 300mph (480km/h) gehaald hebben. Slechts enkele speciaal gebouwde zwevers zijn voor dit soort extremen geschikt. De rest eindigt al snel als confetti.

Michiel B: Originele post aangepast.

Groeten,
Gerben

Ik heb die filmpjes wel gezien ja, met zo'n speedgun erbij en maar rondjes vliegen. Je ziet hem haast niet voorbij komen..... 8O

Back