Dynamisch duikende sleper

Dat lijkt me de "Abeille Flandre" toen hij gebouwd is, was het een van de krachtigste slepers. Is momenteel permanent in dienst van de Franse staat, en operereert in de Golf van Gascogne. Doel: wegslepen van vrachtschepen die in moeilijkheden komen, want er moet daar ergens een zone zijn, waar ze niet meer op eigen kracht kunnen uitkomen. Als na herhaalde waarschuwingen, het vrachtschip toch in die zone komt, verliest de kapitein alle bevoegdheid, en neemt de Abeille over. De verscheidene "marée noire" die ze daar al meegemaakt hebben door lekkende tankers, heeft duidelijk een trauma achtergelaten bij de Fransen. Er is zelfs sprake om zo een tweede sleper in te zetten, op een andere heikele plaats: Bretagne.
In de droogdok zijn de verhoudingen goed te zien, zal niet direkt omslaan, zelfs op ruwe zee.

normal_ABEILLE.FLANDRE1.jpg

Paaltje pikken je ligt te stuiteren in je kooi.
Eens een reis van Marokko gehad inplaats van 5 dagen deden we er 10 dagen over.

Het maakte bij mij wel uit of ik een dwars of langs scheepse kooi had,ik had liever een dwars scheepse kooi als oud zeeman zijnde.

Gr.Joop

Môgge,

Ik ging als het nodig was , klein of groter schip,
dekens op de grond stoelen op zijn kop tegen
mijn kooi , en meuren maar op de grond
Dat wa s nog niet alles, maar beter als uit je
kooi donderen

Gr. Rob

Daarom kan je ook beter dwarsscheeps liggen donder je ook niet uit je kooi.
Als je langsscheeps ligt kan een schip soms een beste haal maken en dan kon je uit je kooi donderen.
De matrozen sliepen vaak in twee kooien boven mekaar net een stapelbed, als je dan uit de bovenste donderde maakte je een beste smak.

hallo

hangmatten waren daarom veel veiliger denk ik

en als je ze op 1 punt vast maakt waren ze wel heel veilig alleen het sliep niet zo lekker

groeten raf

Hoi Rafke,

Niet te hard roepen Raf, de reders bezuinigen als
g...ken en dat is niet zo best voor de bemanning
Hoezo een knoop dat moeten er toch twee zijn :lol:

Gr. Rob

hallo rob

wel 1 haak aan het plafond of de onderkant van het dek daar boven kan ook
en daar je hangmat aan vast haken
dan maakt het niet uit in welke richting het schip slingert je hangt altijd recht
alleen als het gaat stampen (zo heet het geloof ik) dan ga je wel op en neer maar voor de rest hang je zo goed als stil

groetjes raf

Hallo heren Real Life schippers,

Zo te horen wordt het tijd voor kardanisch opgehangen kooien.... Of met twee servomotoren en een gyro-stabilisator. Maar ja, dat kostenplaatje zal er wel nooit doorkomen!

Hoi Lex,

Mijn knieën zijn of waren door de jaren heen
al servo's, ik of wij liepen met de golfen mee
en dat ging ook wel eens mis, thuis ook wel
eens 8O slapen is een ander verhaal

Gr.Rob

één antwoord op al die miserie. Ga op een groter schip varen! Nog nooit last gehad van uit m'n bed donderen. Zelfs niet in of nabij typhoons. Misschien had die 150000t ballast en schip daar wel iets mee te zien.

Ik heb net een mailtje gestuurd aan Norbert Brüggen:
"Können Sie auch ein Gyro machen daB die Koien der Seeleute nicht mehr so schrecklich hin und her geschoben werden wenn das Schiff einen Pfahltchen pickt, oder?"

Hallo zeg,

hij gaat weer fijn Roel. Moeten we Norbert in de toekomst zeker

Ober-SeeleuteKoiehinundherschiebebeimPfaltchenpickenvorbeugeGyro Bauer gaan noemen???

Gaat wel wat ver niet?

:pim:

Back