Dynamisch vliegen

330 km/h...terwijl de echte ASG29 niet harder mag dan 270 km/h! Da's leuk, kun je ze inhalen als je ze op de helling tegen komt :cool:

Hi

De Discus heb ik gisteren in actie gezien op een sleepmeting in Wey, net ten zuiden van Mönchengladbach (werd gesponsord door o.a. HKM Modellbau uit die plaats)

Dat was echt dynamisch vliegen met dat ding. Het totaalgewicht van die kist was inclusief het KTW 22 kg. Hij liet zich meestal gewoon slepen om dan naderhand wat hoogte bij te tanken met de uitklapbare motor.
Ook werd het dynamische vliegen ruimschoots gedemonstreerd. Afduiken van circa 350 tot 400 meter (vertikaal); dan op een metertje of 5 over de baan om weer uit te komen op een dikke 200 meter (of meer); bijzonder indrukwekkend.
Een gesprekje met de eigenaar/bouwer was dus noodzaak want die vleugels waren wel zo beresterk...... Het bleek dus een schalenvleugel te zijn met, in volgorde van buiten naar binnen: 1 laag glas 45 grams, 1 laag kool doek 165 grams, 1 laag unidirectioneel cf, 1.2 mm abachi en dan weer 80 grams cf mat. hetzelfde recept voor de onderschaal........ Daartussen zat een CF ligger natuurlijk. Een eikehoutenbalkje moest het afleggen wat betreft torsiestijfheid en buigsterkte ten opzichte van die vleugel........ (nou niet meteen denken dat ik dagelijks eikehoutenbalkjes sta te buigen :) )
Het bijzondere aan die kist was echter dat ondanks die 22 kg belletjes uitermate makkelijk uitgevlogen werden. En dan te bedenken dat ikzelf redelijk gefrustreerd was en de grootste moeite had om zo af en toe wat stijgen mee te pikken.

Arno

Ook ik heb me lopen verbazen over de duizelingwekkende snelheden die worden bereikt in dit filmpje. Vertikale duikvluchten van honderden meters en dan snoeihard langskomen. Waanzinnig mooi.

Theo Arnold zal dit ongetwijfeld ook weer aanwezig zijn Fiss om zijn demonstraties te vliegen. Al meerdere jaren heb ik zijn vliegwerk en zwevers mogen bewonderen. Geweldig om te zien hoe hij rustig de zwever in de thermiek 800-900 meter boven de berg ( 2500 meter hoog) brengt en dan rustig begint met een duikvlucht en vliegfiguren, om voor het publiek langs de Duo D of zijn andere kist het dal insteekt, tot 400 meter lager en dan weer rustig omhoog stuurt. Over speed-retentie gesproken. Aantal jaren terug hebben hij en Uwe Gewalt hun zwevers, wegens complete wegval van thermiek aan de zuid-zijde van de berg (wind gedraaid), 1000 meter lager moeten landen. 1000 (hoogte)meters lager én 1500 (strekkende)meters. Dit moest natuurlijk wel onder begleiding van mobiele telefoons (van mensen die als de sodemieter met de lift weer naar beneden zijn gegaan) en verrekijkers.
Uwe Gewalt had geen schade, Theo wat lichte schade aan de staart.
Er werd geland op een grashelling/weide tussen de dorpen Fiss en Serfaus, de helling bedroeg daar minstens 30 graden.

Echte meesters, en mooie zwevers.

Hans

Hi,

Een beeldje van het toestel in Wey,
db_DSCF0209__Large_3.jpg

Vleugel bestaat uit 4 delen ieder deel weegt 2.5kg.
De AFT 19 klapptriebwerk is hoofdzakelijk gedacht voor geen buiten landingen aan de hang.
Wey 2009

Theo Arnold zal dit ongetwijfeld ook weer aanwezig zijn Fiss om zijn demonstraties te vliegen. Al meerdere jaren heb ik zijn vliegwerk en zwevers mogen bewonderen. Geweldig om te zien hoe hij rustig de zwever in de thermiek 800-900 meter boven de berg ( 2500 meter hoog) brengt en dan rustig begint met een duikvlucht en vliegfiguren, om voor het publiek langs de Duo D of zijn andere kist het dal insteekt, tot 400 meter lager en dan weer rustig omhoog stuurt. Over speed-retentie gesproken. Aantal jaren terug hebben hij en Uwe Gewalt hun zwevers, wegens complete wegval van thermiek aan de zuid-zijde van de berg (wind gedraaid), 1000 meter lager moeten landen. 1000 (hoogte)meters lager én 1500 (strekkende)meters. Dit moest natuurlijk wel onder begleiding van mobiele telefoons (van mensen die als de sodemieter met de lift weer naar beneden zijn gegaan) en verrekijkers.
Uwe Gewalt had geen schade, Theo wat lichte schade aan de staart.
Er werd geland op een grashelling/weide tussen de dorpen Fiss en Serfaus, de helling bedroeg daar minstens 30 graden.

Echte meesters, en mooie zwevers.

Hans

Allemaal nog te bezichtigen op de jubileum DVD '10 Jahren Flying Circus'
(Deze heb ik pas 27 keer gezien... ;-) )

Machtig mooi allemaal.

Grt Frank

Een leuk voorbeeldje van dynamisch vliegen met een ASG-29 en een Duo Discus
(natuurlijk, zeg ik dan maar; dynamisch vliegen is niet hetzelfde als dynamic soaring :) )

KL7VB434qAs[/media] - Air Burns Clip 2

Arno

Prachtige beelden!!
Ik vlieg zelf wel eens (full scale) vanaf de Hahnweide. Toen ik in 2005 een proefvlucht maakte met het prototype van de duo discus x en na terugkomst van een mooie lange vlucht nog even langs de helling van de Teck vloog, was ik verbaasd dat er een andere duo nog veel lager vloog dan ik.
Bij nader inzien bleek dit een schaalmodel te zijn.
Een jaartje later heb ik deze opgehaald in Kirchheim unter Teck ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back