Dyneema lijnen

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door CL carrier, 24 jun 2017.

  1. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    159
    Op de Amerikaanse CL-sites kom ik lijnen en lijnensets van Dyneema tegen, in de USA wordt het verkocht onder de naam Spectra.
    Nu ben ik niet onbekend met dit spul want mijn andere hobby is zeevissen, onder andere op de grote jongens.
    Ik heb Dyneema van;
    0,07 mm dik, trekkracht 10 kg +
    0,17 mm dik, trekkracht 19,2 kg
    0,24 mm dik, trekkracht 35 kg
    Het laat zich makkelijk knopen en heeft eigenlijk weinig tot geen rek.
    Nu de vraag; heeft iemand al met deze kunststoflijnen geëxperimenteerd?

    MVG

    Max]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Castricum
    Ja ik vlieg er indoor mee.
     
  3. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    159
    Dan is misschien die 0,07 mm wat voor je.
    Ikzelf dacht eraan om mijn 2,4 GHz modellen tot .25 hiermee te vliegen

    MVG

    Max
     
  4. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Castricum
    Ik zal moeten na meten wat ik heb.
     
  5. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    484
    Een F2B model ondergaat een trekproef van 20kg, stalen lijnen van 0,3mm zijn voldoende.

    De elasticiteitsmodulus van Dyneema ligt tussen 106 en 132 GPa, van Staal 210. Daarnaast heeft Dyneema last van kruip al zal dat tijdens een vlucht van 5 minuten geen grote invloed hebben.

    Tijdens het vliegen rekt de lijn, als dat veel is zal de besturing zompig aanvoelen. De rek is niet alleen de materiaal rek maar ook de bocht die de lijnen maken, deze is groter als de diameter van de lijnen dikker is.

    Bij gelijke rek heb je 0,4mm nodig maar die levert meer weerstand dus bocht, 0,24 zou kunnen werken, meer rek maar minder bocht. Kwestie van proberen, met 34kg is dat een veilige optie.
     
  6. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Amersfoort
    Een carrier model moet een trekproef van 15x het modelgewicht doorstaan, net als kunstvlucht modellen. De modellen zijn natuurlijk kleiner en de trend gaat steeds meer naar licht gebouwde modellen. Het lijkt mij dat dikkere lijnen juist gunstig zijn; de weerstand tijdens de snelle ronden zal niet zo veel uitmaken omdat er bij de snelle ronden weinig punten te behalen zijn, en bij de langzame ronden is meer weerstand van de lijnen alleen maar gunstig. Verder is er bij de langzame ronden nauwelijks lijntrek, en hoef je tijdens de snelle ronden weinig te sturen, dus speelt eventuele rek geen rol. Een groot nadeel van Dyneema lijnen is dat je er geen signaal stroom door kunt sturen!
     
  7. FOX35

    FOX35 The First Aviators

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.309
    Locatie:
    Stadskanaal, Groningen
    Dyneema werd volgens mij vooral gebruikt voor wat de Amerikanen '1/2A' noemen, ofwel de 0,8cc klasse, Cox en dergelijke.
     
  8. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Dit seizoen nam ik afscheid van twee setjes besturingslijnen.
    Afgezien van de betrekkelijk hoge kosten van stuurlijnen, en de lastige verkrijgbaarheid, is er de voortdurende zorg m.b.t. schade. Vroeger vloog ik met "Dacron" lijnen en die waren heel wat makkelijker in de omgang.
    Toen ik bij een bezoek aan een dierenwinkel zocht naar connectors, zag ik ineens deze Dyneema vislijnen.


    Hoewel ik bij de eerste vluchten de indruk kreeg dat het allemaal wat indirect aanvoelde is mijn stemming nu omgeslagen in enthousiasme. Voor de 1.5 cc en 2.5 cc modellen waar ik mee vlieg zijn de 0.16 mm resp. 0.25 mm Dyneema lijnen prima. Tel daarbij op het genoegen van de veel lagere kosten en de geringe kwetsbaarheid in het veld.

    De Dyneema lijnen heb ik, voor wat betreft het aanbrengen van aansluitringen, op ongeveer dezelfde manier behandeld als lijnen van staal. De ringen zijn gekocht bij een fourniturenhandel en worden vóór het gebruik al samengeperst om het gewenste poelie-profiel te verkrijgen. Het samenpersen gebeurt in een kleine bankschroef opdat dit beheerst verloopt en de ringen niet te plat worden.


    Op YouTube zag ik een video van Fred Cronenwett waarin hij lijnen vlocht met gebruikmaking van een handig bankje. Zelf heb ik er ook een gemaakt en heb er plezier van. Indien voorzien van een tweede pen naast de eerste, dan helpt het bankje ook bij het maken van een exact gelijke tweede stuurlijn.

     
  9. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.414
    Locatie:
    Hulshout België
    :D Zo'n hulpstukje om lijnen te binden heb ik een tijdje geleden ook uitgedokterd , met 2 pennen

    DSCN5553.JPG

    Groeten Jef
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.116
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Dat moet je nog even uitleggen, dan...
    Heb jij een werkplaats waar je de lijnen helemaal uit kunt rollen?
     
  11. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.414
    Locatie:
    Hulshout België
    Ik doe het in de tuin , nadat ik aan één kant de oogjes heb gezet , sla ik een pen in de grond waar ik deze samen aan bevestig en mijn hulpstukje zit in de work-mate zoveel meter verder ,
    de lijnen klem ik dan samen , elk op zijn eigen pen/boutje
    Misschien is het niet volgens de norm ? Maar ik ben dan ook geen doorgewinterde ervaren rondlieger :confused::D
    DSCN5554.JPG

    Groeten Jef
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.116
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Aha...:D
    Ik heb geen tuin van 20meter80...:(;)
     
  13. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Het bijgebouw op ons erf meet 10 x 6 meter en wanneer je aan de andere kant van de ruimte een of twee stukken rondhout (van een oude trapleuning) opstelt dan kun je al gauw stuurlijnen opspannen. Het kan ook in een véél kleinere ruimte, maar dan moeten er meer lussen gemaakt worden.
    Zonder lussen kan het in de tuin maar dan moet je in België of Drenthe wonen (-:
     
  14. flymax

    flymax

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.341
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    [​IMG]

    Ze kunnen met een nieuw label waarop een L wordt toegevoegd worden uitgebracht als Masterflight lijnen.:)

    Zelf vlieg ik met 0.012 mm lijnen
     
    DHZ vindt dit leuk.
  15. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.414
    Locatie:
    Hulshout België
    Den hof :D
    DSCN4699.JPG
    Groeten Jef
     
  16. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.518
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Iedereen welkom om in mijn tuine lijnen te komen maken! :)

    Alex Welter vloog op De Peel zijn 1/2A combat aan kunststof lijnen. Ik heb er geen idee van of het dyneema was.
     

Deel Deze Pagina