Dyneema lijnen

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door CL carrier, 24 jun 2017.

  1. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Mij is het in elk geval nooit gelukt om 2 lijnen 100% gelijk te krijgen. Ik probeer de voorspanning in beide lijnen gelijk krijgen en het knoopje (een bloedknoop) heel strak te leggen, maar zelfs dan zit er altijd wel een klein beetje verschil in. Zolang het verschil maar zo klein is dat ik het in mijn handvat weg kan trimmen. Dat betekent dus ook wel dat ik de lijnen altijd op dezelfde manier aan het vliegtuig en het handvat moet koppelen.
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank voor de tip en heb gevonden hoe die knoop gaat. Een klein verschil is niet erg heb een verstel optie op mijn handvat dus dat komt goed.
     
  3. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ik laat de lijn door het handvat lopen. Dus een lange doorlopende lijn. Alleen bij het model zitten 2 knopen. Dan kan je de boel instellen op het handvat zoals jij wilt en dan een stukje tape erover
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Is ook een mooie optie en misschien later nog een ander handvat maken.
    Eerst deze in elkaar geknutseld eens kijken hoe deze gaat werken.
    Weet al wat ik ga veranderen aan de volgende maar eerst maar eens vliegen.

    IMG_0705.jpg
     
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    ziet er mooi uit Ton! Zelf gelaserd? Want dan zou ik je adviseren om er nog twee lagen te weerszijden voor maken. Ik heb mijn handvat ook veel dikker gemaakt omdat een dun handvat verbazingwekkend oncomfortabel is tijdens het vliegen
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je en ja zelf gelaserd, is 3 lager 3mm triplex en ja klopt gevoelsmatig mag die dikker.
    Heb de randen nog rond geschuurd en dat ligt beter in de hand maar lijkt te breed aan te voelen.
    Wat ook opvalt en dat was een les van Bruno, is dat je hand niet altijd haaks is met je arm en het kan zijn dat de grip een licht hoek moet hebben.
    En dat valt op als ik het handvat vast hou dat het een soort van niet klopt en er een hoek in moet.
     
  7. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Kijk eens goed naar een hout zaag.....
     
  8. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Mijn handvat heeft inderdaad een hoek. En zoals te zien is heb ik hem dikker gemaakt met een stuk schuim. Het isolatiebandje heb ik er aan gedaan om in een oogopslag te zien wat de bovenkant is. Ik gebruik een elektrotimer die mij 15 sec de tijd geeft om van het model naar het handvat te lopen. Dat is op zich ruim, maar zo bespaar ik tijd en kan ik eventueel ook nog terug rennen naar het model als er toch iets mis blijkt DB81E427-F7CA-4117-8A25-0E0687AD2308.jpeg
     

Deel Deze Pagina