Ik doe voornamelijk aan lijnbesturing en vrije vlucht en maak daarbij voornamelijk gebruik van dieselmotortjes. Dyno is, zoals Bruno zegt, inderdaad een van de merken uit de absolute begintijd van de dieseltjes, vlak na WOII eind jaren '40. Mocht je werkelijk op een echte Dyno hebben geboden dan is het zonde dat je hem hebt laten gaan, want die zijn voor verzamelaars veel geld waard. Ik heb er nog nooit een in levenden lijve gezien.
0,6cc dieseltjes zijn er echter niet zo veel. De bekendste zijn de Pfeffer met vierkante koelkop en de nog steeds leverbare MP-Jet 0.40 Classic. Kan het zijn dat het dit motortje was? Deze komen uit Tsjechië en kosten 55-60 euro nieuw. Vooral niet meer voor betalen dus.
Amylnitriet en -nitraat, wat in de jaren '60 in dieselbrandstof werd gebruikt is om gezondheidsredenen niet meer voor particulieren beschikbaar. Tegenwoordig gebruiken we IPN (IsoPropylNitraat) DII (diesel ignition improver) of DA-nitrate. Om je motor gewoon te laten lopen is dat overigens niet nodig en loopt de motor ook op 25% wonderolie, 35% ether en 40% petroleum (of desnoods 1:1:1).
Ik heb zelf geen ervaring met tot diesel omgebouwde coxen, maar omdat ze niet op de hoge compressie gebouwd zijn die voor dieselbedrijf nodig is, zou ik er de kosten niet voor maken, zeker niet wanneer redelijk goedkope nieuwe dieseltjes beschikbaar zijn. Een ombouw dieselkop is waarschijnlijk ongeveer even duur en net zo lastig te vinden.
MP-Jet 0,6cc dieseltjes zijn bijzonder geschikt voor de klassieke vrije vlucht sportmodelletjes van balsa en tissue, meestal hoogdekkertjes met een spanwijdte van tegen een meter. Op een windstille avond op een veldje paar cc brandstof in het tankje zodat het motortje niet langer dan 20 seconden loopt, motortje zo langzaam laten pruttelen dat het model nauwelijks stijgt, nadat de motor is gestopt langzaam weer naar de aarde cirkelt en na een vluchtje van 40-60 seconden weer landt. Er heen lopen, weer paar cc in de tank spuiten, starten , pruttelen, lanceren, kijken ... man, heerlijk dát is modelvliegen!
Een soortgelijk model zal het motortje ook wel omhoog krijgen als er een wat grotere tank wordt aangebracht en twee servo's voor hoogte en richting, maar je moet een relaxte instelling hebben om er van te kunnen genieten. Verwacht geen model waar je figuren mee kunt vliegen.