DYNO diesel 0.6cc

Hallo,

Heeft iemand van jullie informatie over de DYNO diesel 0.6cc?
Graag wil ik weten of er nog olie door de diesel moet of kan ik hem gewoon op pure diesel laten draaien?
En wat voor olie kan ik daar het beste voor gebruiken?

Ik weet niet zo gek veel van deze dingen af dus zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden voor ik hem aanslinger?

Groeten,
Bas

Hallo,

Heeft iemand van jullie informatie over de DYNO diesel 0.6cc?
Graag wil ik weten of er nog olie door de diesel moet of kan ik hem gewoon op pure diesel laten draaien?
En wat voor olie kan ik daar het beste voor gebruiken?

Ik weet niet zo gek veel van deze dingen af dus zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden voor ik hem aanslinger?

Groeten,
Bas

Dieselbrandstof voor modelmotoren bestaat uit 3 bestandelen , 25%wonderolie , 30% ether en 45% petroleum of lampolie en indien het nog verkrijgbaar is , een paar % amylnitriet maar hoeft niet .
Geen "diesel" van de pomp gebruiken.

Het is dus een soort universele brandstof voor dit soort motortjes.

Is amylnitriet niet een basisstof voor een drug?
Verder wat versta je onder wonderolie? is dat gewoon olie die je gebruikt om mengsmering te maken?

google geeft overal antwoord op:

Wonderolie, ricinusolie of castorolie is een plantaardige olie die in Nederland vooral bekend is als laxeermiddel en die vrij te verkrijgen is bij de drogisterij. Wonderolie is gemaakt van de vrucht van de Wonderboom (Ricinus communis), de zogenaamde wonderboon. De wonderboom behoort overigens niet tot de familie der peulvruchten, Leguminosae, en in die zin is de wonderboon geen "echte" boon.

De olie wordt gewonnen door het pletten en uitpersen van de wonderbonen. De pulp die overblijft is zeer giftig zowel voor mensen als voor dieren.

Hallo,

Ik zal van de week eens gaan "shoppen" en mixen.
Als de motor dan binnen is kan ik het meteen uitproberen.
Bedankt voor alle reacties.

Nou zeg niet zo preuts.

de vraag met welk doel was gericht op het gebruik in de motor.
Is het een soort anti klop middel?

En de andere reactie staat gewoon bij wikipedia. (Poppers - Wikipedia )

OK , ik had het verkeerd begrepen :(, excuses
het is inderdaad een anti klop middel zodat je de compressie hoger kan opschroeven en een beter rendement/vermogen bekomt

Forumtipjes:
Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
Geef ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.

Modelbouw diesel-motoren hebben geen injectoren zoals gewone diesels die wel hebben. Daardoor o.a. kunnen de kleintjes niet op diesel lopen.

Gezocht op discussies met diesel OR dieseltje OR diesel-motor OR ether in de titel. Zoeken binnen titel kan met uitgebreide zoekfunctie, rechtermuisklik op de gewone zoek.
De resultaten, de meeste in het lijnbesturing subforum:

Hallo,

Volgens mij staat mijn leeftijd aan?
Hoe dan ook, het bod op het motortje werd me iets te veel.
Daarom heb ik deze laten voorbij gaan.
Misschien als ik nog eens een goedkopere vind zal ik het eens proberen.

Groeten,
Bas

De Dyno was de allereerste modeldiesel in serieproductie en kwam uit Zwitserland.
Hier een voorbeeld van een origineel.

De 0,8cc uit jouw voorbeeld is een kleinere replica.

Dan komen natuurlijk de vragen;
"Waarom een 0,8 cc?"
"Waarom een diesel?"
"Wat wil je er mee aandrijven?"

Ik doe voornamelijk aan lijnbesturing en vrije vlucht en maak daarbij voornamelijk gebruik van dieselmotortjes. Dyno is, zoals Bruno zegt, inderdaad een van de merken uit de absolute begintijd van de dieseltjes, vlak na WOII eind jaren '40. Mocht je werkelijk op een echte Dyno hebben geboden dan is het zonde dat je hem hebt laten gaan, want die zijn voor verzamelaars veel geld waard. Ik heb er nog nooit een in levenden lijve gezien.

0,6cc dieseltjes zijn er echter niet zo veel. De bekendste zijn de Pfeffer met vierkante koelkop en de nog steeds leverbare MP-Jet 0.40 Classic. Kan het zijn dat het dit motortje was? Deze komen uit Tsjechië en kosten 55-60 euro nieuw. Vooral niet meer voor betalen dus.

Amylnitriet en -nitraat, wat in de jaren '60 in dieselbrandstof werd gebruikt is om gezondheidsredenen niet meer voor particulieren beschikbaar. Tegenwoordig gebruiken we IPN (IsoPropylNitraat) DII (diesel ignition improver) of DA-nitrate. Om je motor gewoon te laten lopen is dat overigens niet nodig en loopt de motor ook op 25% wonderolie, 35% ether en 40% petroleum (of desnoods 1:1:1).

Ik heb zelf geen ervaring met tot diesel omgebouwde coxen, maar omdat ze niet op de hoge compressie gebouwd zijn die voor dieselbedrijf nodig is, zou ik er de kosten niet voor maken, zeker niet wanneer redelijk goedkope nieuwe dieseltjes beschikbaar zijn. Een ombouw dieselkop is waarschijnlijk ongeveer even duur en net zo lastig te vinden.

MP-Jet 0,6cc dieseltjes zijn bijzonder geschikt voor de klassieke vrije vlucht sportmodelletjes van balsa en tissue, meestal hoogdekkertjes met een spanwijdte van tegen een meter. Op een windstille avond op een veldje paar cc brandstof in het tankje zodat het motortje niet langer dan 20 seconden loopt, motortje zo langzaam laten pruttelen dat het model nauwelijks stijgt, nadat de motor is gestopt langzaam weer naar de aarde cirkelt en na een vluchtje van 40-60 seconden weer landt. Er heen lopen, weer paar cc in de tank spuiten, starten , pruttelen, lanceren, kijken ... man, heerlijk dát is modelvliegen!

Een soortgelijk model zal het motortje ook wel omhoog krijgen als er een wat grotere tank wordt aangebracht en twee servo's voor hoogte en richting, maar je moet een relaxte instelling hebben om er van te kunnen genieten. Verwacht geen model waar je figuren mee kunt vliegen.

Back