dyslexie is een modeziekte?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Velox, 21 feb 2013.

?

Is dyslexie een modeziekte?

  1. Ja

    23 stem(men)
    67,6%
  2. Nee

    11 stem(men)
    32,4%
  1. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Op het forum zie je het steeds vaker, mensen die niet kunnen spellen en claimen dyslexie te hebben.
    Is het nou een modeziekte?
     
  2. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    Ik denk dat dat niet ergens op slaat. Ik heb zelf ook dyslexie en daarbij lees ik veel. Nu is daar meer over te horen omdat mensen nu pas weten wat het is. Vroeger was dat een stuk minder
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Hierover zijn al veel topics (helaas)....

    Bij mij noemden ze het woordblindheid, alleen op wat tiepvoutjes na doe ik mijn best.
    Het ontbreken van hoofdletters, punten en komma's heeft niets met deze handycap te maken als ook het schrijven in MSN/SMS of zelfs een dialect.

    Er zijn ook genoeg tools die je spelling kan controleren maar ook dat wordt te vaak genegeerd. Als je dyslexie hebt en de moete doet is het geen probleem, met wat ik vaak genoeg voorbij zie komen is het eerder gemakzucht.
     
  4. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    Dat is idd zo. Ik doe me best om alles zo goed mogelijk te typen. Er zullen absoluut typefouten in mijn posts zitten maar ik probeer zo min mogelijk fouten te maken
     
  5. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Er is een generatie opgegroeid met nieuwe communicatiemiddelen waarbij een soort taal is ontstaan die het gebruikelijke Nederlands heeft verdrongen. Want als je tog schrijft dan scheelt mooi een letter. Gevolg is dat er tien jaar later een groep is die amper een knap stuk tekst kan schrijven. Voor die groep zogenaamde dyslecten hoop ik alleen maar dat ze alsnog veel gaan lezen en alsnog Nederlands leren schrijven. Soms schaam ik me gewoon als ik de taal in sollicitatiebrieven zie waarin ze schrijven dat ze de taal uitstekent beheersen. Een enkeling haalt het op ervaring tot een gesprek en faalt ook daar met taalgebruik.

    Echte dyslectische mensen lopen er niet zo mee te koop. Of schrijven toch verrassend goed maar dat kost ze veel moeite (en verdient respect). In mijn directe omgeving ken ik twee mensen die dyslectisch zijn maar wel in de Quote 500 staan. En sollicitanten die echt wat kunnen, komen prima uit de verf in een persoonlijk gesprek. Dus laat het geen excuses zijn zoals een hoop jeugd nu wel gebruikt (lees: misbruikt als slap excuses).
     
  6. MicroVlieger

    MicroVlieger

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Krommenie
    Ik vind het erger, als mensen het nodig vinden om je op je spelling vouten te weizen :rolleyes:
    zeker als 100% van het forum weet waar je het over heb...

    Groetjes, Ray........
     
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Er is inderdaad een verschil tussen zoals Roelof al aangeeft.

    Wat je hier vaak voorbij ziet komen is gewoon luiheid of msn/smstaal.
    De mensen die echt dyslexie hebben en het weten maken vaak juist gebruik van spellingscheckers of lezen de tekst een aantal keer voordat ze hem daadwerkelijk posten.

    Dat zie je dan ook terug in een enkel tiepvoutje hier en daar integenstelling tot de simpelweg luie mensen die hele zinnen weten te verkrachten tot bijna onleesbaar gebrabbel.

    Het is gewoon de zoveelste modeziekte , was adhd een paar jaar geleden iets wat elk op te veel suiker levend kind als diagnose kreeg is dyslexie nu op het moment voor de pubers die gewoon lui zijn en alleen nog in sms/msntaal willen praten.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Terwijl ik het juist weer graag hoor als ik taal- en stijlvaudten maak.
     
  9. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Onderschat svp dyslexie niet. Het is er in zoveel verschijningsvormen. Een ander probleem vormen de smartphones die zelf het initiatief nemen en woorden veranderen.
    Maar puntenenhoofdletters gebruiken heeft volgens mij niet zoveel met dyslexie te maken, maar met chaos
     
  10. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    Ja er is maar 1 manier om te weten of je dyslexie hebt en dat is gewoon voor een dyslexietest gaan. Kost je een middag maar dan heb je wel je antwoord
     
  11. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Als je maar lol in de hobby hebt. Dan wordt je vanzelf gewaardeerd door lotgenoten en is taal geen barrière. ;) :yes:

    Ik vind dat nog steeds het grote gevaar van schrijven. Ik merk het dagelijks met emails. Een email schrijven is heel laagdrempelig qua persoonlijk contact. Maar het ontbreekt aan elke vorm van intonatie, gezichtsuitdrukkingen en andere onschrijfbare dingen. Een interpretatiefout is zo gemaakt terwijl het niet zo bedoeld is. Een forum is dan ook zeker niet een plek om iemand te beoordelen op wat geschreven wordt. :teacher:
     
  12. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    Daar sluit ik me bij aan!
     
  13. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ik heb zelf een kind die autisme heeft en ook dyslectisch is hierdoor.... Dyslexie een modeverschijnsel? Ik stel voor dat je dan ma of pa zijn/haar taak even overneemt voor een tijdje (zonder onszelf te willen beklagen want dat doen we helemaal niet en daar is die jongen ook niet mee geholpen).

    Een voormalige lid van het modteam werkt gans de dag met dergelijke kinderen, die mensen doen gewoon rustig en stilletjes hun werk, het "probleem" dyslexie is vele malen complexer dan fouten schrijven alleen!.........

    Heb je luie mensen die onder de noemer Dyslexie geen enkele poging ondernemen om fatsoenlijk te schrijven? zeker wel maar dat heb je overal in elke categorie.....

    Ik snap keer op keer niet waarom daar virtueel papier moet aan gespendeerd worden......


    Stevo
     
  14. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ach, mijn zoonlief is hoogbegaafd maar dat geeft dezelfde symptomen als autisme. Gelukkig werkt vrouwlief op een dagbestedingscentrum voor meervoudig gehandicapten en zijn alle kenmerken en hun handelswijze dagelijkse kost. Pas als je omgeving je er op wijst dat je kind "anders" doet, ga je er op letten. :oops: Technische dingen is spielerei maar begrijpend lezen een drama. Omdat het niet zijn interesse heeft. Hij schrijft belabberd inclusief spelfouten maar een test op dyslexie toonde aan dat er geen sprake van was. :? En alle grammatica kan hij haarfijn en foutloos uitleggen. Zeg het maar... :hammer:

    Ben het wel eens met Stevo. Ik heb diverse notebooks met speciale software geleverd voor dyslectische kinderen. Met digitale hulpmiddelen komen ze nu lachend mee in het voortgezet onderwijs waar ze onders gedoemd waren jaar op jaar te blijven zitten.

    En op het forum... Op fok.nl of dergelijke is normaal Nederlands ook teveel gevraagd.
     
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Stevo, je hebt helemaal gelijk, onze zoon heeft Autisme, ADHD en is dyslectisch (PDD-NOS diagnose). Als ik iets moet lezen wat hij geschreven heeft moet ik heel goed nadenken over wat er nu precies staat. Typt hij dat op een pc of laptop dan is het ineens heel anders als de spelling en taalcorrectie aan staat.

    Ik wil wel eens een scan maken van iets wat hij geschreven heeft, misschien dat men dan inziet hoe moeilijk het is voor die mensen om zich in schrift te uiten, laat staan examen te doen........

    Onze zoon is nu 18 en kan zich door dit probleem nog steeds niet 100% zelfstandig redden. Hij zal zoals het er nu voor staat zijn gehele leven begeleiding nodig hebben. Of hij moet een leive meid/vrouw tegen komen die hem helpt.................
     
  16. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Sleur,

    Het is idd allemaal wat complexer dan het op een hoopje gooien van gedragingen:D

    Stevo
     
  17. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Het is de menselijke factor die acceptatie heet. Dat is een sociaal kunnen. Helaas in de huidige maatschappij vaak ver te zoeken. :(

    Maar goed, zal wel de leeftijd zijn. Verder, zie mijn onderschrift. ;)
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Blijft nog steeds het feit dat zeer belabberde tot onbegrijpbare texten en het ontbreken van leestekens hier op het forum erg snel worden afgedaan met dyslexie terwijl er genoeg hulpmiddelen zijn om het beter te doen.
     
  19. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    Dit is het enigste juiste antwoord, wat afgedaan wordt als dyslexie is een luiheids-syndroom en niets anders. Als je iets typt, worden de fouten rood onderstreept en je kan het zo corrigeren.
    Je komt antwoorden tegen als; ik heb dyslexie en het het verzonden met een smartphone, vandaar de typfouten.
    Mijn medicijn tegen deze "ziekte " is; niet reageren en het bericht negeren.

    Hans
     
  20. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    +1 :)
     

Deel Deze Pagina