E flite Apprentice S15e met SAFE technologie

Net te horen gekregen dat ie morgen voor me klaar staat.

Voor mij dan wel de RTF-versie.

En dan maar snel wat minder wind en lekker leren vliegen.:mrgreen:

Met wat hardere wind doet ie het ook prima.... we hebben al 'getest' tot 5Bf...

wel wat gas in de landing houden. ;-)

Bedankt voor de tip. Zal ik zeker in gedachten houden.

Ik kom er net achter dat de accu (11.1 3200 lipo) alleen op te laden is via een accu. Is daar ook een stekkertje voor te koop?

Handigste is om een kleine voeding te kopen 220volt -> 12 volt,dan kan je thuis gewoon laden. Iets van 100 watt zou genoeg moeten zijn.

Zet je aan je lader twee bananenstekkers die passen dan in de voeding.

Aan de iedere accu klem die je er af hebt geknipt soldeer je een 4mm 'bus'.

Als je dan toch van een 12 volt accu wilt laden, steek je de bananenstekkers in de bussen en kan je via 12 volt accu laden.

Ik snap nog helemaal niks van dat stroom laden en alles wat er nog meer bij komt kijken. En dus ken ik de "bananen-stekker) ook nog niet:oops:

Daarom heb ik me hier ook gemeld natuurlijk.;)

Let wel op dat je de lipo enkel aansluit op de meegeleverde lader en deze niet aan een batterij gaat hangen of direct op het lichtnet.
De lader kan je dan vervolgens aansluiten op een auto batterij.
Nadien kan je een lipolader kopen die werkt op het lichtnet en 12 V.

Johan.

Inmiddels zo'n 6 vluchten met de apprentice gehad. Hij vliegt erg lekker.
Zelfs met windkracht 4-5 vliegt ie goed.
Had hem op een gegeven moment op ongeveer 80 meter hoogte, heb hem toen maar een stukje naar beneden gehaald, op 80 meter was ie toch wel klein.

Bij hobby King nog 2 lipo's van 3000 mah besteld, die hebben extact het gewicht van de meegeleverde lipo. Lekker makkelijk voor de balans.

Ik heb op de meegeleverde lader bananenstekkers gezet en een plug voor de sigaretten aansteker van de auto gehaald, hier kunnen de bananenpluggen weer in.
En ik heb thuis een 220 vlt voeding voorzien van de contra pluggen, zodat ie daar ook stroom van krijgt.

Maar ik laadt mijn accu's altijd op met een Imax B6AC lader en dit gaat erg goed.

Hij is hier in Oostwold ook geland inmiddels.;)

apprentice21_zps8d672cbf.jpg
apprentice22_zps4f1d641b.jpg

Even dit draadje volgen, leuk om te lezen hoe je het ervaart... ;)

/uw vlieginstructeur :pim:

He sleur, leuk dat je meekijkt.
Er is best wel veel interesse in dit vliegtuig. In bloemendaal hadden ze er al weer een paar verkocht.

En om het vliegen te leren is het gewoon een makkelijk vliegtuig. Totdat alle beveiligingen eraf gaan, dan wordt het pas echt spannend :D

Hahaha, zoals ik je ook op het veld zei. Het zelfcorrigerend vermogen is ideaal als je zonder instructeur wil leren vliegen. Maar je leert jezelf waarschijnlijk ook foute dingen die de elektronica voor je corrigeert. Pas als je zonder de techniek vliegt, ontdek je wat je fout doet. ;)

Maar met jou komt het wel goed. :yes:

Zonder de SAFE elektronica wordt een foutje natuurlijk iets harder "afgestraft". Belangrijk is natuurlijk om voldoende hoogte te houden om die fouten zelf te corrigeren als het systeem het niet meer voor je doet.
Misschien verstandig om het toestel eerst een paar vluchten op intermediate te blijven vliegen. Een prima tussenstap voordat je helemaal "los" mag. Maar ook op expert mode is de Apprentice een heel makkelijk te vliegen toestel, echt HET ideale trainertoestel.

Als je in staat bent om je fouten te corrigeren, heb je de techniek niet meer nodig. ;)

Als SAFE aan staat, ben je zelfs nog beperkter in de mogelijkheden om te corrigeren. Als het serieus fout gaat (wat exceptioneel zou zijn bij lesvliegen), is de elektronica eerder een belemmering dan een voordeel. Ik kan bijvoorbeeld niet rugvlucht "doordrukken" met een rol of op hoogteroer als het model te laag vliegt om nog goed om te corrigeren. Bij ons op de club zijn de instructeurs piloten met ruim voldoende ervaring om dat soort dingen direct te kunnen doen.

Mijn idee: Bij lessen zo snel mogelijk al die "nice to have" dingen volledig uitschakelen en echt leren vliegen. :yes:

Volgens mij kun je in de SAFE-modus niet eens op de kop vliegen. En dus zal je eerst gewoon moeten leren sturen. In modus 1 zijn de rol en hoogte roeren ook beperkt in hun uitslag en kun je dus alleen maar grote bochten maken.

In de beginner mode schijn je heel veel ruimte nodig te hebben om een circuit te vliegen. De uitslagen van voornamelijk de rolroeren zijn dan zo beperkt, dat je het richtingsroer behoorlijk moet gebruiken om een krappe bocht te maken. Wel een prima oefening om ook het richtingsroer te gebruiken tijdens de vlucht, dat zullen de meeste beginnende vliegers van 4 kanaals toestellen nog niet echt gebruiken!
Toch is mijn mening dat het SAFE-systeem voor instructie eigenlijk niet echt voordelen biedt. Het lijkt me meer een systeem voor iemand die zonder hulp de eerste vlucht wilt maken (of dat verstandig is, is een heel ander verhaal ;)). Maar met het SAFE-systeem is de kans dat zo`n eerste vlucht zonder problemen verloopt wel een heel stuk groter.

De benodigde ruimte viel wel mee. Zeker als je bochten ook stuurt met je richtingsroer (ding zit er niet voor niets op dus leer hem vanaf dag één te gebruiken :teacher:). Bij het voorvliegen heb ik alles eens getest. Je kunt niet verder rollen dan 60 graden, looping zit er ook niet in want verder dan 45 graden dalen of stijgen wordt ook gecorrigeerd. En laat je dan je sticks los, vliegt het ding gewoon weer recht. ;)

Back