E flite Apprentice S15e met SAFE technologie

Ik heb na veel afstandsproblemen met de AR500 de "sports" ontvangertjes afgezworen. In mijn modellen zitten AR6255, AR7000, JR-RD721 en JR-RD921 ontvangers. Alleen voor indoor/piepschuim parkvliegertjes gebruik ik de AR6100/AR6105/AR6110/AR6115/OrangeRX ontvangertjes.

Bij een afstand van meer dan 200 meter worden de AR500 ontvangers zeer kritisch en bij gebrek aan antennediversiteit zijn de ontvangers richtinggevoelig. Wanneer de antennedraad met de punt of "achterkant" naar de zender wijst, is het ontvangst dermate slecht dat de ontvanger in failsafe sprint. Bij de grotere ontvangers wordt gebruik gemaakt van een tweede antennedraad of extra satelliet-ontvanger. Bij juiste plaatsing van de antennes kan die situatie nooit voor komen.

Bij een afstand van meer dan 200 meter worden de AR500 ontvangers zeer kritisch en bij gebrek aan antennediversiteit zijn de ontvangers richtinggevoelig. Wanneer de antennedraad met de punt of "achterkant" naar de zender wijst, is het ontvangst dermate slecht dat de ontvanger in failsafe sprint. Bij de grotere ontvangers wordt gebruik gemaakt van een tweede antennedraad of extra satelliet-ontvanger. Bij juiste plaatsing van de antennes kan die situatie nooit voor komen.

Een AR600 6 kanaals full range sport ontvanger heeft 2 antennes. In de handleiding staat duidelijk vermeld hoe beide antennes tov elkaar gepositioneerd moeten worden.

Ik heb momenteel een nieuwe AR600C ingebouwd in m'n nieuwe wind S50 E, die waarschijnlijk dit weekend voor het eerste de lucht in gaat.

Een AR600 6 kanaals full range sport ontvanger heeft 2 antennes. In de handleiding staat duidelijk vermeld hoe beide antennes tov elkaar gepositioneerd moeten worden.
Even gekeken, de AR600 heeft inderdaad twee individuele antennes. In tegenstelling tot de AR500 (en alle indoor/parkflyer ontvangers, ook al hebben die twee draden). Niets om je zorgen te maken inderdaad.

Een plaatje ter verduidelijking:
multilink-3.png

Links zie je de twee grijze vlakken die recht op de antennedraad staan en waardoor geen signaal door de antenne wordt opgepikt. Rechts een dubbele ontvanger waarbij je elke echte antennedraad kunt beschouwen als ontvanger in de tekening (plaats de ene antennedraad horizontaal en de andere vertikaal voor hetzelfde resultaat). Nu pikt tenminste een van de twee ontvangers/antennes signaal op. Dat heet antenne diversiteit en wordt ook gebruikt op bijvoorbeeld WiFi routers. ;)

Om maar aan te geven dat je Spektrum kan vertrouwen ;)
Er bestaan niet echt slechte systemen. Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. De mindere methodes zijn ondertussen van de markt verdwenen. Zelfs grote merken als Graupner en Multiplex hebben de nodige uitglijders gehad.

Technische gezien is het oude Spektrum/JR systeem het "schoonste". Bij inschakelen kiest het twee kanalen waar op dat moment het minste "vervuiling" is. De rest van de tijd blijven die twee kanalen in gebruik. Tegenwoordig doet iedereen aan "hopping" waardoor elke zender alle beschikbare frequenties regelmatig gebruikt. De hele radioband is dus "vervuild" met informatie. Natuurlijk is dat in zeker zin betrouwbaarder, maar tevens debet aan het feit dat andere systemen daardoor onbetrouwbaarder worden. :? :(

En door de traagheid van Spectrum om de failsafe op te heffen kan je meestal de brokken gaan oprapen wat vliegtuigjes betreft. word beweerd.
Ondanks dat vlieg ik rustig verder met mijn Piper Cupje, heb eens een maal een uitval gehad, maar door zijn sloomheid was er voldoende tijd voor het systeem om te herstellen en kon ik rustig verder vliegen.
Het was dus niet nodig en overbogig dat ik geroepen had naar de andere piloten naast mij dat ik geen controle meer had.
Vlieg nog steeds met het Pipertje en de zender, alleen heb ik nu de antenne op de zender geplooid en niet meer vooruit wijzend, je volgt toch zo graag je toestel he!

Johan.

En door de traagheid van Spectrum om de failsafe op te heffen kan je meestal de brokken gaan oprapen wat vliegtuigjes betreft. word beweerd.
Daarin verschillen de "sports" ontvangers van de grotere versies. Bij de grotere versies is de hersteltijd kleiner dan 0,7 seconde bij een brown out (spanningsverlies). Bij een het kwijt raken van de verbinding (link loss) is die tijd nog veel korter. Dit komt omdat ze onthouden welke twee kanalen gebruikt werden en vervolgens gelijk daar weer gaan "luisteren". De sports ontvangers gaan alle frequenties opnieuw "afluisteren" op zoek naar de zender. Dat duurt anderhalf tot vier seconden. :teacher:

Nog een oude praktijk range test. Apparatuur is er niet slechter op geworden in de vier jaar hierna. ;)

Is het ook iemand opgevallen dat bijna iedereen de trim moet wijzigen wil ie een beetje hoogte houden.

In de handleiding staat bij de montage van de staart dat de op 1 na buitenste gaatjes gebruikt moeten worden om de servostangen te bevestigen.
Maar iets verderop bij de tips staat een schema en daar staat een tekeningetje waarin duidelijk de buitenste gaatjes worden aangegeven als juiste montage-gaten.

Dan is het ook niet raar dat ie uit de doos niet helemaal lekker gaat, toch?

Daarom kunt ge ook uw stuurstangetje wat langer of korter maken door te schroeven.
Als ge naar beneden moet trimmen, maak het dan wat korter en omgekeerd.
Houd het maar bij het voorgeschreven gaatje, tenzij je graag hebt dat hij minder fel omhoog of omlaag wil.

Johan.

Ik heb een probleem of ik kijk niet goed.. ik snap echt niet hoe ik mijn meegeleverde 3S lipo kan opladen met de bijgeleverde lader.. En de lader die ik erbij kreeg kan ik alleen gebruiken als ik die op mijn auto accu aansluit............... Ik heb zelf een Maxxtrax lader en heb elke connector draadje er wel bij alleen laat nu die E-lite lipo niet passen op 1 van die.. Wat doe ik verkeerd :(?

Heb dus 2laders en kan ze allebij niet gebruiken voor deze lipo :(

Ik heb een probleem of ik kijk niet goed.. ik snap echt niet hoe ik mijn meegeleverde 3S lipo kan opladen met de bijgeleverde lader.. En de lader die ik erbij kreeg kan ik alleen gebruiken als ik die op mijn auto accu aansluit............... Ik heb zelf een Maxxtrax lader en heb elke connector draadje er wel bij alleen laat nu die E-lite lipo niet passen op 1 van die.. Wat doe ik verkeerd :(?

Heb dus 2laders en kan ze allebij niet gebruiken voor deze lipo :(

Waarschijnlijk doe je niets verkeerd. Voor de lader moet je een laadsnoer hebben met een EC3 mannetjes stekker, daarmee kan je de lipo opladen.

Het is best wel vervelend dat eflite er geen fatsoenlijke lader bij levert.

Ik probeerde fotos te uploaden maar kreeg ze helaas niet toegevoegd...

@Heli freak: denk.dat dit gewoon een.kwestie is om naar een modelbouwzaak te gaan.en.een.ec3.male te kopen en die dan op mijn maxxtrax gebruiken. Want die standaard lader.kan niet.eens.op normaal 220v stroom via het stopt contact..leuk voor.onderweg lader op de accu van je auto plaatsen.maar ze konden beter dan een aansteker plug aansluiting maken voor in de auto....
ieder geval bedankt voor de info Heli Freak

Ik probeerde fotos te uploaden maar kreeg ze helaas niet toegevoegd...

@Heli freak: denk.dat dit gewoon een.kwestie is om naar een modelbouwzaak te gaan.en.een.ec3.male te kopen en die dan op mijn maxxtrax gebruiken.
ieder geval bedankt voor de info Heli Freak

Zo heb ik het ook gedaan, gewoon een extra laadsnoer gemaakt.
Aan de bijgeleverde lader heb ik tulppluggen gezet en aan een 220 voeding heb ik contra tulppluggen gezet, dus die lader kan ik nu ook gebruiken. Maar ik gebruik eigenlijk alleen mijn programeerbare lader.

Toch ook een technisch probleem ondekt.:( De elastiekjes die erbij zitten om de vleugel op de romp te bevestigen, zijn vanavond geknapt.:(

Gevolg; de vleugel is omhoog geklapt waardoor de stekkertjes los zijn gegaan en toen was de Apprentice niet echt safe meer. Hij hied alleen z'n hoogte vast maar was verder bijna niet te sturen.
Gevolg daar weer van was dat ie in een weiland tussen de koeien neerkwam. En dat ik een tyfuseind moest sjouwen om hem weer op te halen. Toen ik tussen de dames naar het vliegtuig liep kreeg ik steeds een beter zicht op het vliegtuig en waarempel het was onbeschadigd. Waarschijnlijk durfden de koeien er niet aan te komen omdat ie aan stond en af en toe een geluidje maakte.

Toch nog een geluk bij een ongeluk.

Ook de staart is er door de klap afgebroken maar dat is waarschijnlijk ook nog wel te verhelpen.

Welke elastieken zijn hiervoor beter geschikt?

Elastieken bewaren het best in een plastik potje met wat babypoeder in gestrooid.
Bij zonlicht een doekje over je vleugel leggen, rubber kan slecht tegen UV straling.
Eeuwig meegaan doen ze niet, maar je verlengd wel een beetje de levensduur.
Voor het vliegen gaan eventjes controleren, als je bij uitrekken scheurtjes opmerkt, vervangen.

Johan.

Back