E flite Apprentice S15e met SAFE technologie

Ik vind 't voor jullie hartstikke leuk en ik wil niet zeuren, maar is vliegen hiermee niet als zwemmen met zwembandjes? Volgens mij leer je zo niet echt vliegen. Als ik 't goed heb, dan zijn zelfs in expert-mode nog de gyro's actief.

Martin

Gyro's worden enkel actief bij het indrukken van de safe knop in expert mode, dacht ik gelezen te hebben.
Het is wel een goed systeem, maar wie via een club leert vliegen kan beter de gewone versie aanschaffen, de instructeur vervangt dit systeem en praat je bij waarom je toestel zich zo gedraagt.
Je mist dan wel voor een paar vluchtjes de spanning die start en landing teweeg brengt voor de eerste malen, die neemt meestal de instructeur voor zich, tot deze oordeelt dat je het aankan, meestal heb je voor je eerste landing al wel een paar starts gemaakt.
Wanneer je het vliegen beheerst heb je het systeem niet meer nodig en is het overbodig.
Door direct in een club te gaan en de gewone Aprentisse aan te schaffen, heb je de retributie voor het eerste jaar op een club uitgespaard.
Maar dit is louter hoe ik het vind, vlieg zelf ook met de gewone aprentisse.

Johan.

Wat is er mis met zwemmen met zwembandjes? Als ik mij goed herinner hebben we zo allemaal zwemmen geleerd.
Het voordeel van de apprentice met safe mode is dat er in het begin niet veel fout kan gaan en dat spaart weer reparatie kosten uit. En als je nog nooit gevlogen hebt, dan leer je op een iets onspannener manier de stick bewegingen.
De meesten bij mij op de club vinden het een prima vlietuig voor beginners.
En uiteindelijk ga je toch naar de expert mode en dan werkt de giro niet meer. De safe knop werkt dan nog wel en waarom niet? Het voorkomt in sommige gevallen toch nog een crash en soms een flinke duit aan reparatie kosten.
En vliegen leren we heus wel hoor.

Het is juist helemaal super. Maar als je alleen maar in beginners-mode vliegt dan zal je het nooit echt leren.

Zelf heb ik jaren met auto's gereden (pistoolzender) en ben totaal niet gewend om met joysticks te besturen.

Gisteravond weer eventjes op intermediate gevlogen en dat is voor mij nog steeds moeilijk. Wel gaat het nu zo, dat ik niet eerst hoef na te denken welke beweging ik met de sticks moet maken om te corrigeren, in de safe-mode dan.

Maar als de beveiliging eraf gaat moet je zo snel zijn dat ik juist wel weer moet nadenken.

En zo blijft het moeilijk. En ik heb mezelf voorgenomen om dit jaar te blijven oefenen, en volgend jaar het brevet proberen te halen.

Van fouten leer je en dan kan ik mooi nog een hoop leren.;)

Wat is er mis met zwemmen met zwembandjes? Als ik mij goed herinner hebben we zo allemaal zwemmen geleerd.

Nou, je leert er niet mee zwemmen. Ik had vroeger ook zwembandjes maar ik leerde pas zwemmen toen ze beiden ineens lek gingen. Heb vroeger ook nooit zijwieltjes gehad en dan leer je heel snel fietsen :wink:.

Het voordeel van de apprentice met safe mode is dat er in het begin niet veel fout kan gaan en dat spaart weer reparatie kosten uit. En als je nog nooit gevlogen hebt, dan leer je op een iets onspannener manier de stick bewegingen.
De meesten bij mij op de club vinden het een prima vlietuig voor beginners.
En uiteindelijk ga je toch naar de expert mode en dan werkt de giro niet meer. De safe knop werkt dan nog wel en waarom niet? Het voorkomt in sommige gevallen toch nog een crash en soms een flinke duit aan reparatie kosten.
En vliegen leren we heus wel hoor.

Daar zit wel wat in, maar ik heb toch echt het meeste geleerd van vliegtuigen redden zonder safe knop. Ook van een crash leer je heel veel en dat hoeft niet altijd ernstige schade te betekenen. Mijn bezwaar tegen dergelijke technologie is dat je er eigenlijk niets van leert en het na korte tijd ook niet meer nodig hebt. Leuk zal het zeker zijn en dat kan reden zijn om het toch aan te schaffen. Maar ik leer liever door schade en schande. Misschien ben ik een uitzondering, maar ik heb mezelf "vliegen" (in de lucht houden :p) geleerd zonder noemenswaardige schade. Wel een paar "harde landingen" meegemaakt, maar echt stuk is het nooit gegaan.

Martin

Hoi Martin, ik vlieg al een paar jaar met heli's, niet de 6 kanaals maar de fp 4 kanaals en heb hier veel lol in.
Ik wilde graag wat meer en kwam op het idee om een vliegtuig te kopen, in eerste instantie wilde ik alleen gaan vliegen, vandaar dat ik de apprentice gekocht heb maar kwam erachter dat het op een club erg gezellig kan zijn, dus werd ik lid.

Ik ben niet één van de snelste leerlingen en geloof mij maar, ik heb wat heli's de prak in gevlogen.
Tuurlijk leer je door schade en schande maar als je met de opzet van de apprentice dat een beetje kunt beperken, dan vind ik dat helemaal niet erg.
Zoals ik in mijn vorige bericht al zei: ik vlieg nu in expert mode, zonder de hulp van de giro en dat gaat goed maar ik moet nu zeker veel vlieguren gaan maken om het goed onder de knie te krijgen.
Er is natuurlijk nog een volgende stap en ik zat te denken aan een Calmato. Maar.......... eerst vlieguren maken.
En geloof mij maar, ik heb erg veel lol met mijn apprentice en daar gaat het uiteindelijk om :D

Hmm, inmiddels drie topics op het forum over de apprentice S. Gelukkig zijn er meer die het een fantastisch toestel vinden.

Las net in het ene topic dat je met een 3S 4400 mah lipo ongeveer een uur in de lucht kunt blijven, dat is echt helemaal fantastisch :D

Mijn vliegtuig (nou ja, een van mijn vliegtuigen) heeft zwembandjes én zijwieltjes. :rolling: Kan er ook mee op het water landen. 8)

Als instructeur op de club kan ik de mening van heli freak wel beamen. In de eerste weken ben je dusdanig enthousiast dat je domweg niet wilt wachten op raad en daad van een instructeur of totdat een ervaren piloot tijd voor je heeft. In al die gevallen volstaan een paar eenvoudige instructies en wat technische hulp. En neem van mij aan dat de techniek een hoop schade en schande kan schelen maar zeker geen inbreuk doet op het leerproces.

Een beginner die wil leren vliegen zoals het bedoeld is, zal uit zichzelf de uitdaging opzoeken om de techniek uit te schakelen (expert mode). In de gevallen men even de oriëntatie kwijt is, en dat gebeurt in het begin vaak genoeg vooral bij te scherpe bochten, is het een kwestie van "de knop om" en er is tijd om bij te komen van de schrik. Bij gewoon lessen zou een leerling in dat geval de zender snel aan de instructeur geven. Uit ervaring weet ik ook dat je als instructeur bij dergelijke oeps-momentjes kunt lullen als brugman maar... Links is vreemd genoeg geen links meer en omhoog is echt geen omhoog meer voor een leerling, die is in paniek en iets horen en ook doen zijn twee verschillende werelden geworden. De techniek is dus voor de beginnende wildvliegers een perfecte oplossing.

En dan is er nog een hele groep die het hele vliegen zoals het bedoeld is geen ene sier interesseert en alleen maar een lekker rond wil vliegen voor de leuk. Die zullen zelden tot nooit de expert mode gebruiken en braaf met de techniek aan blijven vliegen. Hun plezier zal er echt niet minder om zijn.

En dan is er nog een hele groep die het hele vliegen zoals het bedoeld is geen ene sier interesseert en alleen maar een lekker rond wil vliegen voor de leuk. Die zullen zelden tot nooit de expert mode gebruiken en braaf met de techniek aan blijven vliegen. Hun plezier zal er echt niet minder om zijn.

Oh, jawel.
Er hangt ene zijne techniek hoog in een boom te wachten op wind, hij onderaan de boom, benieuwd of hij een tent gaat opzetten.

Johan.

Het solo vliegen in de expert mode is begonnen. Erg spannend en erg leuk. Looping en roll gaat lekker, landen is even wennen, het lijkt alsof hij meer snelheid heeft maar dat kan ook komen omdat er geen wind staat.
Ik heb wel de nodige expo ingesteld, als je dit niet doet dan is ie erg agressief ( ik vlieg hem met mij Spektrum DX6i)
Het vliegt erg lekker maar nu trekt de giro hem niet meer recht en mag je dit nu zelf gaan doen. De safe knop werkt nog wel.

Al met al vind ik het een fantastische trainer, die ik zeker niet wegdoe als ik iets anders ga vliegen. Ik ga hem bewaren voor mijn dochter als die oud genoeg is om te leren vliegen, als ze dit wil natuurlijk. Nu is ze 5 jaar en vindt het erg leuk als papa vliegt en wil zij ook graag, maar toch nog maar een paar jaar wachten en als ze dan nog steeds wil, is de apprentice voor haar :D

Hoog Jomanda gehalte hiero.:???:

Hoe kunnen mensen er nou al een oordeel over vellen. Het ding is nog niet eens zo lang op de markt en ook alweer uitverkocht geweest.

Wacht nou eens een paar maanden af en geef mensen ook de kans om het op deze manier te leren.

En wordt het inderdaad een flop, dan kun je volgend jaar lekker gaan afzeiken.

Ik ga hem straks lekker met losse handen laten landen........................:rolleyes:

Je hebt helemaal gelijk Wadapatja.
Iedereen doet het op zijn/haar eigen manier zolang we er maar lol in hebben en daar gaat het om :D
Bij de winkel waar ik ze vandaan heb zijn ze geregeld uitverkocht. Zegt genoeg over het toestel denk ik :D

Weet iemand of dit vliegtuig ergens nog te koop is? Eigenlijk overal waar ik kijk is er geen voorraad meer. Ik lees de vele topics en fora over dit vliegtuig met enthousiasme en heb zin om te leren vliegen maar hij is nergens meer te verkrijgen :(

Als iemand een verkooppunt heeft, hoor ik het graag!

Weet iemand of dit vliegtuig ergens nog te koop is? Eigenlijk overal waar ik kijk is er geen voorraad meer. Ik lees de vele topics en fora over dit vliegtuig met enthousiasme en heb zin om te leren vliegen maar hij is nergens meer te verkrijgen :(

Je hebt een pm met adres van dealer.

Erg mooi toestel die Apprentice echt ideaal voor een beginner. De safe en panic button werken top!

gefilmd door felzinga

Laatst bewerkt door een moderator:

Ik heb hem vorige week gekocht bij Albatros tegen Mechelen (BE) aan een goede prijs.
Het model komt echter maar mondjesmaat binnen en is erg populair.
Ik kwam toevallig in de winkel, net toen er een Apprentice was geleverd. Heb 'm onmiddellijk meegenomen. Blijkbaar momenteel op 1 week te bestellen indien niet in stock.
Dit WE hopelijk de eerste vlucht.

Vandaag eindelijk binnen, nu alles nog in elkaar zetten :D

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back