E-flite Blade mcx / Lama 2 / 5G6 / 5G6-1

Ik wil een (heel) klein coaxje voor thuis kopen en heb even een quickscan gedaan voor wat ik wil...

E-flite Blade mcx, ca. 105 euro op de mat (Lindinger.at)
+ heel licht en fijntjes, radio is kwalitatief erg goed begrijp ik, leuk zendertje
- canopy beetje hoekig, 5-in-1-board (lineaire servo's), dure lipotjes, laden gaat via penlights

Walkera Lama 2, ca. 70 euro op de mat (Dealextreme.com)
+ goedkoop, mooi dingetje, goedkope lipotjes
- 5-in-1-board (lineaire servo's), lelijke zender (minder gadget-achtig)
Wakera lijkt de Lama 2 een beetje te dumpen op dit moment. Er schijnt de nodige verbetering in de kwaliteit te zitten, maar is deze van voor of na deze periode?

Walkera 5G6, ca. 73 euro op de mat (Dealextreme.com)
+ goedkoop, mooi dingetje, goedkope lipotjes
- is vervangen door de 5G6-1, waar de nodige verbeteringen in zitten (motoren, frame, servo's), ook weer die zender
Lijkt dus ook een beetje gedumpt te worden

Wakera 5G6-1 metalhead, 110 euro op de mat (Chinesejade.com)
+ mooi en goed
- ook weer die zender, 35% duurder dan voorloper met kunststof head; is ie dat waard?

Alle heli's hebben een 2.4 GHZ-radio
De 5G6-1 lijkt de beste keuze, maar is die het geld waard?

Heb je een Blade zien vliegen en ermee gestuurd? Erg goed.

De andere ken ik niet, als deze een maat groter zijn dan
de blade zou ik ze niet eens overwegen.

Heb je een Blade zien vliegen en ermee gestuurd? Erg goed.

De andere ken ik niet, als deze een maat groter zijn dan
de blade zou ik ze niet eens overwegen.

die andere heli's zijn niet groter; misschien wel iets zwaarder
wat is jouw ervaring met die Blade?
op RCGroups lees ik bij de Lama 2 toch wel wat ellende met zo'n 5-in-1-board, maar wat voor Walkera geldt, hoeft niet zo te zijn voor E-flite

Zit nu net met een grote grijns op mijn kop rondjes om de kopjes op de tafel te vliegen,
en t dingetje kom net hoverend vers van de lader langs de trap omlaag uit de knutselhok, zegt dat genoeg?

Erg ligt, en daardoor geen of weinig last van een bubble/grond/(tafel) effect.

Zit nu net met een grote grijns op mijn kop rondjes om de kopjes op de tafel te vliegen,
en t dingetje kom net hoverend vers van de lader langs de trap omlaag uit de knutselhok, zegt dat genoeg?

Erg ligt, en daardoor geen of weinig last van een bubble/grond/(tafel) effect.

gaaf! ben je een beetje tevreden over de kwaliteit?

Even wat specs vergeleken:

Blade mcx
rotordiameter 190 mm
gewicht 28 gram

5G6-1
rotordiameter 175 mm
gewicht 55 gram

mmm... dat zijn toch wel aanzienlijke verschillen!

je hoefnievoorgaandberichttequoten!

De kwaliteit van e-flite is onvergelijkbaar zoveel beter dan mijn slechte ervaringen met het W-woord!

Hallo,
Dit is mijn eerste post hier op dit modelbouwforum.
Ik heb meerdere coaxjes gehad. Oa de 5g6 en de mcx. Ik kan je de MCX van harte aanbevelen. Superstabiel, degelijk en betrouwbaar. Met de 5G6 heb ik alleen maar problemen gehad. Inderdaad is de 5G6 heel wat sneller, maar als je voor de zoveelste keer de motoren moet vervangen (en dat is een gepiel met zo'n kleine coax) of als je voor de zoveelste keer je flybar moet vervangen na een crash, dan is de lol er snel af.
De MCX is vele malen beter. Ook is deze coax ongelooflijk crashbestendig. Ik vlieg hem hier in een kleine kamer en vlieg regelmatig ergens tegenaan. Ik pak hem op, zet hem recht en hopla, opnieuw vliegen. Ik heb er inmiddels meer dan 50 vluchten mee gemaakt en nog niets vervangen. Bij de 5g6 had ik zonder crashen op zijn minst de motoren een aantal keren moeten vervangen.
Ook een nadeel van de 5G6 zijn de knullige zenders waarop alleen andere Walkera prul loopt. De MCX gebruikt DSM2. Als je in de toekomst verder wil en een 2.4 DSM2 zender wilt gaan gebruiken kan je de MCX hieraan koppelen.
Nog een tip voor de MCX. De MCX heeft een erg lage voorwaartse snelheid. Als je de pushrod voor de voorwaartse snelheid ongeveer 4 keer aandraait gaat hij een stukje sneller.

bedankt voor de reacties

nog vergeten te melden: ik heb gisteren gevlogen met de Blade van iemand anders en dat maakte veel indruk; hij zat op een andere stickmode - dat ding is zo stabiel dat dat totaal geen probleem is
het is echt voor in huis; voor in de hal heb ik een brushless Guru-Z Neon met een belt-tail

hebben jullie nog kooptips voor de Blade? bij Lindinger is ie nu 99 euro, dus met shipping heb ik 'm dan voor 105 euro in huis

Ik heb zelf ook een mcx, zeker een aanrader :)

Na 50 zware crashes eindelijk iets stuk: de flybar (en dat terwijl m'n vriendin hem die vlucht voor het eerst probeerde te vliegen :mrgreen:). De motoren moeten na de volgende 50 crashes vervangen worden denk ik, die krijgen toch een klein opdondertje elke keer en beginnen een heel klein beetje zwaarder te lopen. De bladen zijn hier en daar ligt bekrast, maar verder niks aan te zien.

Dit ding is echt bijna niet stuk te krijgen, geloof me, ik heb het geprobeerd ;) Houd hem bij zijn staart vast, laat de neus naar beneden wijzen, vol gas geven, wachten tot de flybar stabiel is en dan los laten. Dan heb je pas forward speed :mrgreen: Daarna knalt ie wel met een rot vaart tegen de muur, maar daar kan hij goed tegen.

Het kan soms raar lopen...
Zojuist besteld: WALKERA 4#3B V2 Brushless 2.4GHz

'wilde toch iets moeilijkers om thuis m'n skills wat verder op te bouwen en hier met m'n grotere FP op de indoorlocatie ook van te profiteren

over de kwaliteit van Walkera lees ik de laatste tijd genoeg positiefs en met de keuze voor de brushless hoofdmotor hoop ik ook een stukje continuiteit te hebben...

Blade MCX + DX6i lijkt me een goeie starterset. Als je dan overstapt op buitenmodellen heb je gelijk een fatsoenlijke zender.

Aan de andere kant als buiten je niks intereseert zit je met een dure zender :P

Dat klopt. Ik ben alleen geen starter; ik heb een grotere FP met een prima FX-18 zender en te weinig tijd. Vandaar dat ik iets heb gekocht voor in huis om m'n leercurve wat steiler te krijgen.

Ah okay, dan heb je inderdaad een goeie aankoop met een 4#3B
Hoewel een coax lekker ontspannend door het huis zoemt leer je er niet bar veel van. Ze zijn uit zichzelf al zo stabiel dat er weinig te corrigeren etc valt.
En die 4#3B blijft een snelle rakker

Back