E-Flite UMX Hyper Taxi

Ik heb hem vandaag gekocht, ik had hem al een paar keer voorbij zien komen toen ik naar iets kleins zocht uit de vliegtuig categorie, en ik kon het niet laten om hem te kopen. :mrgreen: Wat een geinig dingetje om te zien zeg, de Hyper Taxi.

eU0skevY

De Hyper Taxi lijkt nog best groot voor een 'micro', maar dat komt
misschien omdat ik met de term 'micro' eerder aan helikopters denk,
die over het algemeen kleiner zijn als ik mij niet vergis.

0rcD0pgA

Hij is niet groter dan het topje van m'n duim, maar wat een
bak herrie komt eruit zeg. :mrgreen:

5LL7VwHr

De ontvanger, ESC en AS3X systeem.
(E-Flite's naam voor hun Gyro systeem.)
Ik vraag mij af waar dat ongebruikte stekker-socket voor is...

GaUqkoml

Eén ding waar op gelet dient te worden bij aanschaf,
je kunt met de standaard lader je accu niet gelijk met stroom uit de muur opladen.
Tevens kun je de adapter van andere Celectra's niet gebruiken want
deze lader loopt op 12v in plaats van 6v, en er is geen adapter mee geleverd,
alleen een aansluiting met crocodile clips.​

Ik moet hem nog afstellen, niet alle roeren zitten gelijk recht en de handleiding geeft dit ook aan, staat tjokvol nuttige informatie. Maar ben heel benieuwd, wordt vervolgd...

Eerste vluchtje geprobeerd, is best een pittig dingetje. :mrgreen: Tevens zoals de handleiding al aangeeft is het moeilijk om dit vliegtuigje vanaf de grond op te stijgen en dient hij geworpen te moeten worden. Da's lastig, dus ik moet een splinternieuw vliegtuig, dat heel anders is en kwetsbaar gooien, en maar hopen dat ik controle hou. :lol: Eerste ging goed, tweede keer ging ik de verkeerde kant op en lande ik iets te hard op de stoep. Resultaat is een klein scheurtje in het foam bij de onderste vleugel, bij de staart. Ik heb helaas geen plakband in huis, maar wel papier-tape, hoop dat dit ook kan, is denk ik ook lichter. Heb dus even een precies op maat gesneden stukje tape aangebracht over de scheur.

Zo, eindelijk kunnen vliegen! De zon begon onder te gaan en dat is toch merk ik het magische uurtje voor buiten vliegen, de wind gaat meestal dan liggen. Dit vliegtuigje is duidelijk alleen bedoeld voor grote binnen zalen of buiten als het perfect windstil weer is.

Ik heb dus toen de zon begon onder te gaan m'n Hyper Taxi, benodigdheden en een rolletje tape (je weet maar nooit) mee genomen en een veld met veel ongemaaid gras opgezocht en ben gaan vliegen. Toestel geworpen en het ging geweldig!

Wat is dit ding super wendbaar en toch zo gemakkelijk om te vliegen, rollen, loopings, het lukte allemaal. En controle in de snelheid was er ook voldoende, het toestel gaat heel makkelijk van heel snel naar heel langzaam en weer terug. Ik kan niet wachten op de volgende windstille avond! :D

Fijn dat het toestel jou zo goed bevalt.
Datzelfde gevoel heb ik al een tijdje over mijn Micro Stryker van 70 gram.
Vlieg ook met een Micro Sbach 342 maar die is veel gevoeliger voor wind.
Mijn Stryker vliegt toch nog het fijnst.
Ik zie toch maar af van die Space Taxi want lees nou dat jij het een echt windstil toestel vind.
Persoonlijk heb ik ze het liefst dat ze ook met ietwat wind nog te vliegen zijn.Was het alleen al omdat het hier in Holland vaker waait dan dat het windstil is.( helaas )
Tijdje geleden waaide het behoorlijk op het open veld.
Stond daar met 2 vliegmaten die elk een Easy Star hadden.
Voor de ene piloot als beginner zijnde waaide het te hard.
De andere had skills genoeg om crashvrij te kunnen vliegen.
Ik had mijn Micro Stryker bij me en ondanks de dikke windkracht 4 die er stond vlogen we samen de nodige lipo's leeg.
Was echt een tof gezicht en ondanks dat de stevige windvlagen aan mijn Micro Stryker trokken was het toestel toch nog echt goed vliegbaar.Oke, het was af en toe flink hobbelig in de lucht maar over het algemeen vloog het toestel snaarstrak en dat voor 70gram!!!!
Dat soort toestellen houdt ik van.

De Space Taxi leek me leuk omdat ermee te hooveren is.
Maar als ik de weinige filmpjes bekijk en jouw relaas lees, dan is het toch echt een indoor toestel of eentje voor buiten voor echt windstil weer.
Om nou voor die centen zo'n type toestel te kopen en steeds de momenten te moeten afwachten dat het windstil weer is vind ik niet wat.
Maar wel erg bedankt voor je aanbod van het bekijken en hoop dat jij er veel plezier mee gaat hebben.
Vr Gr Erwin

Handleiding zegt ook dat dit dingetje maximaal 18 km/h wind kan hebben, dus zo'n windkracht 2. Dat was het gister denk ik nadat de zon onder was gegaan en ik kreeg dus moeite om het toestel nog rondjes te doen vliegen want als ik eenmaal met de wind mee draaide op het laatst dan kwam hij heel hard naar mij toe. (En achter mij hield het gras ook op.)

Ook nog iets nadelig, als je de Depron frame helemaal kapot hebt gevlogen, kost een nieuwe €60,-... (Zestig!) Je koopt dan niet alleen het Depron frame maar ook de plastic en grafiet op het origineel ook zit. (Gok dus gewoon een Hyper Taxi zonder elektronica en prop.) Bij de hobby winkel had men wel zoiets van, als ik hem aan flarden heb gevlogen, gaan ze kijken of ze alles van het Depron kunnen halen en eventueel zelf een Hyper Taxi uit nieuw Depron kunnen snijden. Hoop dan wel dat een kant een andere kleur kan krijgen anders kan ik zijdens het vliegen niet zien wat onder en boven is. :lol:

het ongebruikte stekketje die is voor kanaal 5 en een het programeren op de computer

het word een x-port genoemd

die motor die maakt een hele boel herrie maar is je prop niet uit balans?

ik heb ook wel eens na zitten denken wat zo'n kleintje doet als je er een hacker op zet:

A05-13S | Hacker A05 | Motoren

hackers zijn normaal zeer stil en lopen zeer strak. wat je ook kan proberen is er tussen de punten waar hij vast zit aan het schuim er servorubbers tussen te doen.

Ah gaaf, dank je, is het raadsel van het mysterieuze stekkertje ook weer opgelost! :D

Ik gok van niet, maar, zou het ook niet te merken zijn als hij uit balans is want hij vliegt heerlijk. :shock: En ik weet niet of die motor ermee zou werken gezien ik niet weet of de regelaar aan de eisen voldoet. :lol: De motor die er nu in zit is in ieder geval 2500kV.

En verdorie, ik moet echt eens Duits gaan leren als ik verder wil komen in deze Hobby. :oops:

motor kan samen met de regelaar. regelaar is 5 ampere motor ook die as3x ontvanger zijn verassent veel programeerbaar zoek maar eens naar de handleiding.

wel moet je hem dan vliegen op een 5x3 van gws inplaats van de normale prop.

en de timing en switching frequincy moet je aanpassen maar dat is makkelijk:

timing moet op 20 of 25 graden switching frequincy op 8 of 16khz zoals hier staat:

http://hacker-motor.com/daten/katalog/2012/Hacker-Katalog-Web.pdf

handleiding
http://spektrumrc.com/ProdInfo/Files/SPMAS6410NBL-Manual_EN.pdf

groeten Robert

Hallo allen.
Vandaag bij de fijnste RC modelbouwwinkel in Enschede een E-flite Hyper Taxi gehaald.
Thuisgekomen het toestel op mijn zender ingesteld en mee laten binden.
Daarna richting het veld om dat toch wel vreemdsoortige vliegapparaat te laten Maidenen.
Dorste het nog niet aan om het toestel vanaf stilstand te laten stijgen.
Dus maar met een lichte handstart weggegooid.
Dat ging wonderwel goed, maar.............het vliegen ermee was een ervaring die ik nog nimmer had meegemaakt met een modelbouw toestel.
Het vloog als..........tja........hoe kan ik dat nou uitleggen................
Deze Hyper Taxi vloog als: dikke pret.
Het was even een aantal Lipo packjes wennen, maar daarna kreeg ik steeds meer de smaak te pakken.
Echt dikke fun dit.
Prophangen is dus goed mogelijk.
Ik bakte er nog bar weinig van, maar met iets wind op de neus van het toestel kon ik het toch redelijk onder een behoorlijk steile hoek stil laten hangen.
Echt amazing.
Dit apparaat vlieg je op een heel klein veldje rond als het moet.
Het werd helaas al snel donker om meer Lipo packjes te vliegen, dus morgen maar weer verder oefenen.
Ik ben blij met deze aankoop.
Moet toegeven: het vliegtoestel ziet er vreemd en niet bijster mooi uit.
Maar de vliegeigenschappen zijn superb.
Wil deze Hyper Taxi zeker niet scharen onder een beginners toestel.Te kwetsbaar en te lastig vliegen.Je moet behoorlijk roeren met de sticks op de zender om dit toestel in het gareel te houden.
Je moet ook goed in de gaten houden wat de bovenzijde en onderzijde is van het toestel.
Eeen beginnend piloot zal hier zekers nat mee gaan.
Maar piloten die al kunnen vliegen zullen hun prophang skills met dit type toestel zekers kunnen aanscherpen.
Vr Gr Erwin

Zo.........een verse dag en nieuwe kansen.
Daarnet met de Hype Taxi naar het veldje getogen.
Stond een behoorlijk straffe wind.( ergens tussen de 2 a 3 schatte ik )
Had twijfel om dit vliegapparaat los te laten omdat ik dacht dat er teveel wind zou staan.
Toch maar geprobeerd en kan niet anders zeggen dan dat het me erg meeviel hoe het toestel zich weerbaar hield in de wind.
Moest uiteraard veel meer knuppelen dan gisteravond toen het windstil was, maar dat kan ook niet anders.
Het toestel gaat me steeds meer bevallen.
Op een 300Mah packje vlieg ik 6 minuten en er zit dan na het vliegen nog ± 20% aan sap in de Lipo.Nette waarde dus.
Daarnet een 350Mah packje gebruikt en kan daarmee dik 7 minuten.

Het netjes en bedachtzaam landen is super lastig vind ik.
Gisteren lukte het me 1 keertje om het toestel vertikaal neer te zetten tijdens het landen.
Beginnersgeluk, want alle keren erna lukte het me niet meer.
Kwestie van het toestel leren kennen en veel spelen met gas en roeren.
Wel vet om zoiets vertikaal neer te kunnen planten.Het is met recht een soort van V-tol vliegmachine.
Inmiddels ook al een paar keer slecht neergekomen en 1 keer iets te hard.
Het schuim scheurt best wel snel in en is makkelijk te herstellen met tape.
Zelf gebruik ik Depron inplaats van tape, omdat ik nog veel van dit soort platen heb liggen in verschillende soorten millimeter formaat dikte.
Het Depron is fijn materiaal om mee te werken vind ik en ik snijd het op maat en beplak dan de achterzijde met dun dubbelzijdig plaktape.
Dat gaat dan over de scheur of breuk heen war het nodig is en klaar is Klara.
Oke, het toestel wordt dan optisch iets minder fraai maar het tast de vliegeigenschappen totaal niet aan.
Ik heb inmiddels al een aantal Micro vliegtuigen van E-flite mogen proberen.
Onder andere de Sbach342
Micro Stryker
MIG15
En nu dus deze Hyper Taxi.
Maar kan niet anders zeggen dan dat deze Hyper Taxi mij nog erg veel vliegplezier gaat geven.
Had het niet verwacht op voorhand, en vermoed dat veel mensen niet doorhebben hoe goed en prettig dit toestel vliegt.
Ik denk dat de verkoop van dit toestel niet echt aangeslagen is, omdat men het toestel optisch niet mooi genoeg vind.
Daar kan ik inkomen, maar als men eenmaal met dit gevlogen heeft dan is een conventioneel type toestel zoals een Sbach 342 of MIG15 behoorlijk saai.Ha ha ha ha ha.
Met deze Hyper Taxi is het echt knuppelen geblazen en verwonder me steeds hoe enorm wendbaar dit apparaat is.
Het rudder werkt subliem bij dit toestel en in combinatie met de overige roeren kun je er echt alles mee doen.
Vr Gr Erwin

Back