Beste heren elektro vliegers,
Recentelijk heeft mijn ex-leerling als derde vliegtuig een E-Flite Viking 280 BNF aangeschaft.
Toestel uit de doos gehaald, in elkaar gelijmd en in de zender geprogrammeerd. Gebruikte zender is een Spektrum DX9, voorzien van alle nodige updates. Na het bouwen van het toestel de accu aangesloten om zo de uitslagen in te regelen, de motor te testen en het toestel klaar te maken voor de eerste vlucht. Tot dusver geen problemen te bemerken.
Echter op het veld wordt de situatie anders. Vóór de eerste vlucht een range check gedaan volgens de reguliere Spektrum methode (30 meter afstand en reduced power inschakelen) en deze met succes afgesloten. Na het stijgen viel vrijwel direct de motor uit en begon deze te piepen. Toestel nog wel onder controle dus veilig geland.
Alles gecontroleerd, een verse accu in het toestel gehangen en weer hetzelfde resultaat. Na het vragen van 75% vermogen slaat de motor af en moet een noodlanding gemaakt worden. Naast het uitvallen van de motor treedt op de grond volgens de signal indication bar links bovenin het scherm, ook af en toe signaalverlies op.
Situatieschets:
1. motor slaat af kortstondig na het vragen van stijgvermogen.
2. het bereikicoon op de zender valt af en toe weg waarna het toestel korte periode niet meer reageert. (op de grond merkbaar)
2a. dit gebeurt zelfs als er de accu net is aangesloten en nog geen motorvermogen is gevraagd.
2b. dit gebeurt alleen als het toestel wat verder weg staat. (al is er met een rangecheck geen direct signaalverlies te bemerken)
3. in de lucht valt echter alleen de motor uit en kan er nog wel gestuurd worden.
Nu kan ik me voorstellen dat dit als een erg onsamenhangend en vreemd verhaal klinkt. Nu is ook de vraag of de regelaar de schuldenaar is, of de ontvanger. Valt de motor uit omdat de regelaar het niet aankan, of omdat er korte perioden van signaalverlies optreden? Of is dat signaalverlies te wijten aan de regelaar die inzakkingen heeft en de ontvanger niet van voldoende stroom voorziet? Het laatste zou wel eigenaardig zijn, aangezien signaalverlies op de grond ook optreedt als de motor uitstaat en weinig vermogen gevraagd wordt.
Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Toestel is nieuw en dit zou toch niet mogen gebeuren. We hebben getracht de regelaar te programmeren, maar dit kan blijkbaar alleen bij de pro versie, welke deze niet is. (http://www.horizonhobby.com/bl-controller--10a-efla7300)
Luc
Recentelijk heeft mijn ex-leerling als derde vliegtuig een E-Flite Viking 280 BNF aangeschaft.
Toestel uit de doos gehaald, in elkaar gelijmd en in de zender geprogrammeerd. Gebruikte zender is een Spektrum DX9, voorzien van alle nodige updates. Na het bouwen van het toestel de accu aangesloten om zo de uitslagen in te regelen, de motor te testen en het toestel klaar te maken voor de eerste vlucht. Tot dusver geen problemen te bemerken.
Echter op het veld wordt de situatie anders. Vóór de eerste vlucht een range check gedaan volgens de reguliere Spektrum methode (30 meter afstand en reduced power inschakelen) en deze met succes afgesloten. Na het stijgen viel vrijwel direct de motor uit en begon deze te piepen. Toestel nog wel onder controle dus veilig geland.
Alles gecontroleerd, een verse accu in het toestel gehangen en weer hetzelfde resultaat. Na het vragen van 75% vermogen slaat de motor af en moet een noodlanding gemaakt worden. Naast het uitvallen van de motor treedt op de grond volgens de signal indication bar links bovenin het scherm, ook af en toe signaalverlies op.
Situatieschets:
1. motor slaat af kortstondig na het vragen van stijgvermogen.
2. het bereikicoon op de zender valt af en toe weg waarna het toestel korte periode niet meer reageert. (op de grond merkbaar)
2a. dit gebeurt zelfs als er de accu net is aangesloten en nog geen motorvermogen is gevraagd.
2b. dit gebeurt alleen als het toestel wat verder weg staat. (al is er met een rangecheck geen direct signaalverlies te bemerken)
3. in de lucht valt echter alleen de motor uit en kan er nog wel gestuurd worden.
Nu kan ik me voorstellen dat dit als een erg onsamenhangend en vreemd verhaal klinkt. Nu is ook de vraag of de regelaar de schuldenaar is, of de ontvanger. Valt de motor uit omdat de regelaar het niet aankan, of omdat er korte perioden van signaalverlies optreden? Of is dat signaalverlies te wijten aan de regelaar die inzakkingen heeft en de ontvanger niet van voldoende stroom voorziet? Het laatste zou wel eigenaardig zijn, aangezien signaalverlies op de grond ook optreedt als de motor uitstaat en weinig vermogen gevraagd wordt.
Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Toestel is nieuw en dit zou toch niet mogen gebeuren. We hebben getracht de regelaar te programmeren, maar dit kan blijkbaar alleen bij de pro versie, welke deze niet is. (http://www.horizonhobby.com/bl-controller--10a-efla7300)
Luc