E.H.B.O.

• Topicstarter Topicstarter Coky
  • Startdatum Startdatum
C

Coky

Guest
2 weken geleden een Walkera 22e besteld, eindelijk binnen vorige week en meteen proberen te vliegen.

1e accu leeg na wat gespring, maar ik merkte dat de heli erg onrustig was. Omdat ik een guppie ben op dit gebied, dacht ik dat het wel normaal zou zijn. De derde accu ging, na wat afstellen, wat beter. Heli was nog steeds er onrustig en de staart reageerde niet elke keer even lekker.

Eindelijk 20 seconden in de lucht, maar..... helaas ook een hele dikke crash.

- Tail BOOM geknakt
- landingsgestel kapot
- Main frame kapot bij aansluiting van de tail BOOM.

Inmiddels heb ik de onderdelen besteld en ga ik binnen kort proberen om de heli weer operationeel te maken. Ik stuitte echter op het volgende probleem. De bedrading naar de staartrotor, ik ben bang dat ik die even moet los solderen klopt dat?

Als ik de heli weer klaar heb, hebben jullie dan nog tips voor me?

Ik woon overigens in Asten, vlakbij Helmond, deurne

Groeten,

koop een trainings kruis of maak er een van koolstof buis/staaf met pingpongballen en/of probeer eerst het vliegen met een Sim zoals FMS icm je eigen zender (een aparte kabel wel noodzakelijk) onder de knie krijgen, een crash is in een sim stukken goedkoper....

zoek naar bijv. de volgende steekwoorden: FMS flightsim
Er zijn meerdere draadjes hier over...

de draadjes naar je staartmotor idd los solderen.

OKeej bedankt.

Het trainingskruis moet wel in bvalans zijn neem ik aan. En voor de sim. dien ik wel een kabeltje te kopen. Is FMS realistisch genoeg, en hoe kan ik ervoor zorgen dat mn heli dalijk WEL goed is afgesteld?

Sorry voor de lading vragen.... :P

daarvoor is het forum...
trainings kruis gewoon uitmeten... in het midden met een ty-rip (trekbandje) aan elkaar maken en de ballen vastlijmen aan het uiteinde.. (pingpongballen: 6stuks à €1,- bij de bartsmit)
het midden precies op het zwaarte punt van de heli onder de heli zetten en het kruis aan de skids vast tapen of met ty-rips vast maken.

Kabeltjes kun je los kopen voor je zender informeer eens bij Eheli of 4rc.nl
Of het realistisch is weet ik niet... ik wapper nu rond met een DF#04 zonder dat ik een sim heb geprobeerd, maar als "groentje" is het wel aante raden om de bediening onder de knie te krijgen....
Voordat je de heli zelf onder in je eigen knie krijgt.....

Voor exacte afstelling moet je ff rond snuffelen op dit forum of anders bij de hiervoor genoemde winkels zijn...

Suc6

FMS is niet erg realistisch maar het helpt je wel bij het leren omgaan van de funties en hoe een heli reageerd.

En over dat trainings kruis. laat die pingpong ballen er maar vanaf. de
lucht die de rotor erop blaast zorgt voor zoveel trillingen dat je heli
zenuwachtig wordt.

BTW welkom op het forum, en suc6 met de weder opbouw.

juist wel pingpong ballen eraan doen, anders als je even schuin gaat, prikken die staafjes de grond in en krijg je auw auw... :hammer:
dus lekker eraan doen en als je het een beetje kunt zonder, meteen zonder kruis proberen !
verder zou ik me niet druk maken om trillingen, zoveel merk je er niet van

sux6

Rens

hallo,
ik weet het niet echt waar het hoort maar i heb ook een vraag. ik vloog buiten met een coaxiaal ikarus lama opeens hoordi allemaal geluiden en crash. twee bladen kapot. nou boven rotor had ik al 2 bladen gebruikt er zijn nieuwe in komst. onderste vervangen even kijken of hij het doet aansluiten allemaal rook uit mijn ontvanger. snel eruit nakijken ales is goed. opnieuw niks aan de hand servos doen een paar tikjes en verder niks. ik dacht lege accu. opladen opnieuw proberen weer rook. eruit nakijken ales goed er weer in en deze keer geen rook. alleen er gebeurt nu helemaal niks wie o wie kan mijn helpen of moet ik toch maar een nieuwe ontvanger.
mvg

...even kijken of hij het doet aansluiten allemaal rook uit mijn ontvanger.... opladen opnieuw proberen weer rook.

Electronica werkt op rook, als de rook eruit komt, werkt het niet meer.

Ik vermoed dat de boel naar de haaien is. Als je geluk hebt is er alleen maar een FETje doorgebrand, dit kun je misschien nog vervangen, anders zal het einde verhaal zijn.

2 weken geleden een Walkera 22e besteld, eindelijk binnen vorige week en meteen proberen te vliegen.

1e accu leeg na wat gespring, maar ik merkte dat de heli erg onrustig was. Omdat ik een guppie ben op dit gebied, dacht ik dat het wel normaal zou zijn. De derde accu ging, na wat afstellen, wat beter. Heli was nog steeds er onrustig en de staart reageerde niet elke keer even lekker.

Eindelijk 20 seconden in de lucht, maar..... helaas ook een hele dikke crash.

- Tail BOOM geknakt
- landingsgestel kapot
- Main frame kapot bij aansluiting van de tail BOOM.

Inmiddels heb ik de onderdelen besteld en ga ik binnen kort proberen om de heli weer operationeel te maken. Ik stuitte echter op het volgende probleem. De bedrading naar de staartrotor, ik ben bang dat ik die even moet los solderen klopt dat?

Als ik de heli weer klaar heb, hebben jullie dan nog tips voor me?

Ik woon overigens in Asten, vlakbij Helmond, deurne

Groeten,

als je de 22E erg zenuwachtig of fel vind op de sticks dan kan je de sticks van je zender omhoog draaien (er zit een inbusje in die even losdraaien dan stick omhoog draaien +- 1 centimeter dan inbusjes weer vast draaien) hierdoor moet je je stick verder duwen voor dezelfde uitslag en wordt het bestuur beeld rustiger.

ook kan je op de servo de link 1 gaatje dichter naar de servo zetten dan heeft hij minder uitslag en stuurt ook rustiger (denk er wel om dat je dit bij alle 3 de servo's doe, de kop is ccpm en werkt niet goed als de uitlsg van 1 servo veranderd wordt)

goed balanceren heli en trainings kruis en goed kijken naar je bladhoek, zender op normaal stand = 0% throtle -1 á -2 graden pitch dit om hem ook weer aan de grond te krijgen met wind.

pas op met meer negatieve pitch teveel en te hard op de grond zetten is gelijk aan een tailboom strike (wat je hier boven beschrijf)

mvg, Henk

Back