E-Light, elektrieke Starlight experiment

ja klopt. Zo ook de draden naar de staartservo's, die kunnen een gemeenschappelijke plus en min krijgen. Scheelt twee draden van ruim een meter. En ook de draden naar de d-sub stekker kunnen een heel stuk korter. Dat ga ik vanavond maar eens doen, kijken hoeveel het scheelt. Alle kleine beetjes helpen en opgeteld zou het best wel eens verschil kunnen maken.

Dat gaat niet, die zit vast in de vleugel ingebouwd. Overigens scheelt dat in gewicht ook maar héél weinig.

Paar uurtjes gewerkt; de winst is niet zo vreselijk groot ben ik bang.
Vleugelstekker ingekort 8 gram, accukabels ingekort 10 gram, plankje van de vleugelbevestiging bijgewerkt 5 gram.
Totaal...25 gram. Hmmmm. Dat is 1,3% van het vlieggewicht :lol:

Kijk, dat ging vlotjes :)

Wat weegt je spinner?

En wat weegt het stabilo?

Dat zouden 2 plekken zijn waar je wellicht vrij makkelijk winst kunt halen...

Gerben

Spinner en stabilo zijn al optimaal. Die twee servodraden naar achter, dat was een klapper. 12 gram! Bij elkaar al 37 :-)

Lekker bezig Arjan, 37 gram in een dag!
Ik had niet gedacht dat die servodraden zoveel zouden schelen.

Durf wel te wedden dat een carbon RFM (freudenthaler) spinner lichter is. Of het de moeite waard is, is een tweede natuurlijk, als het om 1 of 2 gram gaat schiet het niet zo op. Maar een mooie 'versetzte'spinner laat ook nog eens de bladen mooier vlak langs de romp liggen, scheelt vast ook weer.

En hoeveel weegt dat stabilo Arjan, ben wel benieuwd wat een net gewicht is voor een F3J/F5J stabilo?

Gerben

Nou ik vind het wel best zo. Lichter gaat hij echt niet meer worden en ik denk ook niet dat het echt veel uit gaat maken.
Voor mijzelf heb ik nu in ieder geval het idee dat ik alles heb gedaan wat redelijkerwijs mogelijk is, hoef ik daar niet meer wakker van te liggen :cool:

En ik weet nu wat te lange kabels werkelijk wegen. Niet dramatisch veel.

Stabilo weegt denk ik een gram of 40.
Van Robert begreep ik dat het kielvlak en stabilo van zijn Cirrus ongeveer net zoveel wegen. Ik denk dat de meeste F3J staarten zwaarder zijn.

120915_Elight.jpg

van mijn nieuwe twee cirrussen zijn ze 30 gram en ik heb composities gemaakt van 14 gram maar nog niet mee gevlogen dit ga ik na het duits open doen deze zijn ook geprofileerd HT 14>HT12

Ik heb vorige week stekkers binnengekregen, 10 polig, man en vrouwtje, die wegen samen 1,5 gram.
2 sub-D 9 pins wegen 12 gram.
Een 38mm RFM spinner, versetzt weegt compleet 15 gram, een aeronaut middenstuk is al een stuk zwaarder.
Ik denk dat je op deze 2 dingen zo al 25 gram kan pakken.
Een RFM prop is ook al lichter dan een Aeronaut, ook dat scheelt.
Als servokabels zou je zelfs nog gelakt koperdraad kunnen gebruiken, dat zal al de helft van gewicht van de kabels schelen.

GJ

ja maar voor ik 38,50 euro aan een spinner uit ga geven....Die bladen; 26,50 tegen een tientje voor Aeronaut bladen. Dat tikt allemaal nogal aan.
De sport voor mij is om het zonder, of met minimale kosten zo optimaal mogelijk te maken.
Daarbij ben ik dan wel weer gedwongen compromissen te sluiten; ik zou met een 3s1p 1000mAh accu kunnen gaan vliegen, in plaats van de 2200 die ik nu gebruik. Dat scheelt 100 gram in één keer. Maar hoe lang gaat die dan accu mee...? en dan hoeft dat voor mij weer niet. Ik vlieg een aantal keren per week, ik vind het onzinnig om enkele keren per jaar nieuwe accu's te kopen.
Snap je?

Neemt niet weg dat ik alle suggesties bijzonder waardeer, ik gebruik echter alleen de goedkoopste :-)

Laatst bewerkt:
Een spinner hoeft niet zo duur te zijn..

Met een 1000 mAh accu kan je makkelijk 40A trekken en dat kan de accu ook goed en langdurig aan.
En ik weet niet waar je nu mee vliegt.
Ik krijg binnen 2 weken 1000 mAh pakjes die 50A continu kunnen leveren en pieken van 130A (3 seconden).
Te laden met 8C en gewicht is voor een 3S pakje ongeveer 90 gram.
Als ze goed door de douane heen komen zitten ze op 12 euro per pakje, anders iets van 15 a 20 euro.
En ik ga ook voor alles zo goedkoop mogelijk, mijn aandrijving kost ongeveer 70 euro, motor en gear van ongeveer 70 gram die genoeg vermogen heeft om een 3 meter kist omhoog te sleuren.
De prestaties moeten door de piloot geleverd worden, niet door de portemonnee.

Ik zit net te denken, ik heb nog een 1800 mAh pakje, zelf even getest.
50C continu, 100x34x20 mm en 137 gram.
Als je interesse hebt mag je die wel hebben om te testen, ik zet er wel wat kabels op voor je, die heb ik er afgehaald.
GJ

Nee, het zijn geen nanotechs maar dingen direct van de fabriek, Fullymax.
Voor F5B heb ik accu's laten maken en die bevallen prima.
Ik heb nu wat kleinere accu's besteld, nieuwste serie die nog niet te koop is.
Vorige keer onderschepte de douane ze, misschien heb ik nu meer geluk, en ik heb de fabriek gezegd dat ze de prijs niet op de doos moeten zetten.
Helpt ook.

GJ

Terug bladerend zag dat je de Dymond AL 3548 gebruikt. Dat zou ook de AL 3542 mogen worden met 140 gram. Iets meer toeren. Daardoor een kleinere en lichtere prop, bijvoorbeeld 10 x 6. Daar komt dan ca 42 Ampere stroom uit voort. Bij weinig wind ruim genoeg om boven te komen. Een 1300 mAh lipo heb je nog liggen en maakt zeker twee starts mogelijk. Besparing : ca. 120 gram

Hallo Arjan, kun/wil je eens een opsplitsing maken van de gewichten van de verschillende komponenten ? (vleugel, romp, stab en eventueel de gewichten van de aandrijving)
Dit om een beter beeld te krijgen waar alle grammetjes zitten :)

Back