E-motorprogramma P-Calc, hoe te gebruiken/interpreteren?

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
P

Phoenix

Guest
Ik snap even niets van het programma P-calc. Als ik hier de Speed 700BB 9.6V Neo invoer, met 10 cell 2400, en de prop 14-10 invoer dan heb ik slechts een vliegduur bij vol vermogen van bijna 5 minuten. Neem ik nu een prop van 8.5-5 dan wordt dit ineens ruim 23 minuten. En waar in dit programma komt het vliegtuig gewicht in de berekening? Of gaat het hier puur om het rendement uit te rekenen? Hoe bepaal ik de ideale configuratie? Hoog rendement, lange vliegduur, laag motor amperage?

Kortom vragen, vragen, vragen.. :?:

Vergeet die vragen hierboven maar over P-calc. Het antwoord is: gebruik het programma MotoCalc! Werkt een stuk makkelijker en is vooral een stuk duidelijker in hoe je zaken moet interpreteren.

Rekenprogramma's (ook P-calc) zijn prima aanvulling op vuistregels die op ervaring en gezond verstand zijn gebaseerd.

Enkele regels om in de gaten te houden:
vermogen per kilo:
100 watt/kg minimum. grondstart vanaf asfalt. Leuk voor simpel zwevertje.
150 watt/kg Goede praktijk waarde. grondstart vanaf gras. Eenvoudige aerobatics.
200 watt/kg jagerachtige prestaties. hotliners.
300 watt/kg Geen vleugels meer nodig (alles gaat vertikaal)
let op: We werken hier met ingangsvermogen, uitgaande van redelijk motor rendement.

Motorbelasting:
Eenvoudige motoren (speed 400/500/600 enz...)
1 watt per gram motor gewicht maximaal (heeft met warmteafvoer te maken)
Rendement liever niet onder 60% laten komen, anders wordt het te snel heet.
Stroom niet te hoog voor koolborstels (levensduur).
speed 400 10A
speed 500/600 25A
speed 700 30A

Borstelloze motoren: Rendement niet onder 75% laten komen (Waar heb je anders een dure motor voor). Maximum vermogen volgens fabrikant opgave, maar 3 watt per gram is normaal (als je bij hoor rendement zit tenminste).

Prop:
Niet te klein nemen (niet onder 10% van spanwijdte bijvoorbeeld, maar geen harde regel)

Bij grote prop (vertraging of buitenlopers) echter wel opletten dat je genoeg spoed hebt, anders ligt je propsnelheid ("toeren" x "spoed" (*) ) te laag en bij somige figuren dan onder de minimale vliegsnelheid van het vliegtuig.
Beste propsnelheid:
2 keer minimale snelheid van het vliegtuig (Vmin) voor zwevers. Minder last van turbulentie.
3 keer Vmin voor trainers (Snelheid maken voor looping mogelijk)
4 keer Vmin voor snelle kunstvlucht.

Vmin ongeveer (ff geen zin om op te zoeken of uit te rekenen):
bij 70 gram/dm2 vleugelbelasting 11 m/s (Jagers, hotliners, pylon)
bij 50 gram/dm2 9 m/s (trainers, kunstvlucht)
bij 30 gram/dm2 7 m/s (lichte zwevers, 3D kunstvlucht)

Als je dat combineert kom je dus ongeveer op propsnelheid voor:
lichte zwevers: 14 m/s
trainers: 27 m/s
Kunstvlucht: 35 m/s
jagers: 40 m/s

Meer propsnelheid kan wel, maar verspild energie. Dit is een reden waarom een kleine prop (weinig trek, veel propsnelheid) op een langzame kist niet optimaal werkt.

Accu:
Bij NiCad en NiMh 25-30% van totaalgewicht is accu. Bij Lipo kan dat veel minder (Volgens Bert net zoveel als je RC gewicht)
Piek stroom: voor RC 4/5 SC 1600 en RC2400 e.d niet zinvol om boven 40A te komen voor meeste toepassingen.
Als je mikt op 180 watt/kg bij 40A, heb je nog wat terug regelen.
Als je 40A nodig hebt om aan de 100 watt/kg te komen doe je wat verkeerd. Vliegt nauwelijks en accu snel leeg.

Aangegeven waarden zijn uit de praktijk. Bij grenzen mag je wel minder zitten (bijvoorbeeld lagere stroom trekken), maar voorbij de grenzen nemen prestaties, levensduur of vluchtduur buiten verhouding snel af.

(*) Voor propsnelheid in m/s dus:
rpm / 60 x propspoed in inch x 0.0254

Nu begrijp ik waarom je de 'electrovlieg deskundoloog' heet. :wink:
Goede uitleg!

Ik ben overigens in afwachting van mijn Zabarak nog steeds lekker aan het stoeien met MotoCalc en ben diverse opties aan het proberen. Door hier veel gebruik van te maken krijg ik een duidelijker inzicht in relatie vermogen, gewicht en keuzes in electro. Maar ja dat mag ook wel voor een vliegtuigbouwkundig ingenieur, die in het dagelijks leven werkzaam is in de Avionica!

Back