e-revo to big scale rally conversion

Aan het loeren naar brushless big scale auto's waar je flink mee te keer kan gaan en dan bij voorkeur een rally-model. Ik ben gecharmeerd van het Traxxas plastic en de constructie is vaak bash-proof. Vandaar, de beproefde techniek van de e-revo 1/8 met mamba monster set-up die een big scale 'rally' moet gaan worden.

De breedte is volgens mij al voor elkaar bij een e-revo, die meet 416mm, de wielbasis moet wel flink vergroot worden.
erevotobigscaleconversion.jpg

Wat is de meest slimme wielbasis voor mijn projectje als het gaat om stevigheid en leuke body's? 510mm, 530mm, of dan maar gelijk de SC5 lengte, 560mm? Tot 510mm kan ik het volgens mij eenvoudig realiseren met het doorzagen van twee chassis en weer aan elkaar smelten. Bij 560mm moet ik denk ik constructief wat meer aanpassen.

Sowiezo moet de cardanas flink verlengd worden. Ik ben er nog niet uit, een tweede, leeg middendif huis monteren met een tussen as om de lengte te overbruggen of toch één lange as maken? Voor die lange cardanas, zou bv de wielassen van een Summit daar voor pas te maken zijn?

Tips en aanwijzingen zijn meer dan welkom (een roller, onderdelen als body en assen uiteraard ook ;-)

Als je een tweede leeg middendif ertussen zet zal je alleen de achterwielen aandrijven omdat bij weerstand, bij de voorwielen, het tweede difhuis gaat draaien.

ja het probleem is idd dat je met 2 midden diffs die je aan elkaar hebt zitten zo (zelfs met 2 motoren) denk ik niet dat dat goed komt, denk dat het best zal werken als je de middelste shaft er uit haalt en zonder midden diff gaat werken...

Eén middendif gaat best, alleen moet die wel aangedreven worden door een motor. Het beste is, denk ik, om de cardan-as verlengen en één middendif ertussen te laten. Een leuk project trouwens.

Die man van Ultimate RC (ik ben zijn naam even kwijt) heeft eens zijn Slash verlengt naar een 1/6. Hij heeft voor de stevigheid aluminium hoekprofielen gebruikt. Hier is een link.

2

..daar was ik onduidelijk in, 1 motor, geen twee (wel gaaf...) en dan met één lange cardanas naar de achteras. Of via een 2e difhuis, leeggehaald met daarin een gelockt middendif. Op die manier wordt de cardanas naar achter opgedeeld in 2 stukken met extra 'ophangpunt', de cardanas moet namelijk ca. 15cm verlengt worden.

In iedergeval, morgen kan ik een nieuw kaal chassis ophalen en ben in onderhandeling voor aankoop van de revo. Kan ik met bouwen beginnen, ik denk dat het een wielbasis van 51cm worden alleen nog geen (rally-)body op de kop kunnen tikken, die is bepalend, is die 53cm dan wordt hij 53cm, heeft iemand nog een kappie liggen...

Hij is er..

Gisteren opgehaald, een E-Revo monster brushless, eigenlijk 2 revo's, een 2e in onderdelen.
Maar ik ben er nog niet uit. Even wat gereden, 4 cells is leuk maar 6 op cellen wordt het pas echt leuk. Rijden met een 'Vierkante auto', wielbasis nagenoeg aan de spoorbreedte gelijk, da's niet mijn ding dus hij moet en zal een end langer worden. Als ik het zo zie staan twijfel ik of 51cm of 53cm daar de oplossing voor is. Ook even opgemeten, over de wielen (de originele zitten er niet bij) meet ik 44cm ipv de 42cm die traxxas opgeeft. Tsja, en dan kom je toch al gauw weer uit bij de shortcource/ hpi SC5-achtige kappen (ik kan geen 44cm brede rally kappen vinden, kijk ik met mijn neus?).

Het wat 'logge' rijgevoel van een big scale (dat is wat anders dan langzaam!) in vergelijking met 1/10 of 1/16 met veel power. Misschien wat gaan fabrieken met een vrachtwagen kap om daar een Dakkar truck van te maken, steken de wielen dan wat uit vind ik dat minder een probleem (Daf Turbotwin, geweldig..). Volgens mij geeft zo'n grote vrachtwagen kap een mooi rijbeeld.

Mbt het verlengen, met 2 chassis, misschien 3 chassis aan stukken snijden, de positie motor en difhuis, misschien een 2e dif monteren, ik heb toch nog een 2e motor, door jullie op het idee gebracht, misschien wel een Turbotwin compleet met 2 motoren...

Ik ga nog even dubben, opmerkingen of tips, ik hou mij aanbevolen.

Je zou ook de normale brushed motor mount kunnen gebruiken voor 2 dikke brushless monsters;)

en dat is "the JANG" (Just A Nice Guy) met zijn Slash/6 project (ik zit er serieus aan te denken om er ook een te gaan bouwen voor de lulz:P)

E-revo to 5SC conversion

..we zijn er uit, de wielbasis wordt 570mm en zo moet dat er ongeveer uit komen te zien:
Afbeelding1.jpg

Met twee difhuizen en van een experimentje met twee monsters er in zal het tzt ook wel komen. Hoe ik het technisch gezien ga bouwen dat vogel ik gaande bouwproces wel uit.

Het eerste wat op de kop moet getikt moet worden is een 5sc body, is die in huis gaat de zaag in de Revo. En dan op termijn eens kijken of ik een Turbotwin kap kan regelen, ik heb een eerste gesprekje gehad met iemand die denkt zo'n grote body te kunnen trekken, maar dan zal het nog in ca. 3 aparte secties/ losse onderdelen moeten gebeuren.

Tot zover...

Laatst bewerkt:
Best groot...

De kap is binnen voor mijn e-revo to big scale project, een woodster body:
e-revotolargescale.jpg

Kan vanavond het zagen beginnen:
e-revotobigscale.jpg

Vanavond de zaag in beide chassistjes en aan elkaar prutsen...

Je hebt al min of meer beslist, maar is dat nuttig met 2 motoren? Gaan toch nooit exact hetzelfde draaien?
Ik zou voor een langere cardan gaan. Gewoon carden verzagen, buisje erover, braseren of lassen. Of een bestaande langere natuurlijk.
Wel benieuwd nu.
2 halve chassis aan elkaar smelten, zou ik niet te zwaar op rekenen. Liever met een plaatje of wat profielen bevestigen.
Ik volg!

Ziet er heel mooi uit!
Echt,, complimenten!
Komen er nou ook 4 2S lipo's in ( 2 voor elk Mamba systeem )?

Weer verder..

Bodyposts maken, body verven, klodders lijm trimmen. Ondertussen het swaybarkitje gemonteeerd, dat maakt een ongelofelijk verschil op zo'n revo.

Op verzoek even een traxxaszender erbij gezet mbt verhoudingen/ formaat.
IMG_1995.jpg

IMG_1996.jpg

IMG_1997.jpg

175mm

Wat er nu onderzit, 145mm, is volgens de verwachting te klein. De ca. 200mm wielen waar de 5SC op staat is wat te gek voor deze auto vermoed ik mbt tot de assen e.d. Er staat een setje Proline Trenchers 175mmx70mm banden op velg in bestelling voor mij, hopelijk volgende week in huis. 175 mm is ook de juiste schaal/ grote voor als ik nog eens een Daf Turbotwin-II kap weet te maken. En hopelijk staat die 175mm qua verhoudingen ook netjes onder deze woodster-body.

Misschien een tip naar kijk eens bij de thunder tiger mt4 bandenen velgen. Banden zijn kwa hoogte hetzelfde als de trenchers maar iets smaller, het grootste voordeel is dat de banden met velgen heel licht zijn. Ongeveer de helft (of zelfs meer) van het gewicht als de trenchers +velgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Om eerlijk te zijn had ik voor zo'n ombouw een Savage 5T als basis genomen.
Omdat het chassis uit TVP's bestaat, is het chassis een heel eind steviger ivm de lengte die het moet overbruggen.

ondanks dat, mooie ombouw. :) Ben erg benieuwt hoe dit het blijft volhouden.

Back