E-REVO topic

Rem uitzetten lijkt me geen optie ;-) ;-)

Vond het technisch verhaal wel redelijk overtuigend, of dit ook geldt voor alle zippy's vind ik wat kort door de bocht, maar maakt wel heel duidelijk dat een goede kwaliteit lipo veel waard is.

Persoonlijk zou ik een goede 2x 2s zwaarder vertanden als ik meer top snelheid nodig zou hebben. Misschien dat het komt omdat ik met 9000 28C rij, maar ik vind hem nu al erg bruut.. Erg snel en continue wheelies als je dat wilt.

Dadelijk naar het circuit(tje) in Guelle :-)

dat de zippy's niet warm worden heeft niets te maken met de interne weerstand. ze kunnen gewoon goed vermogen afgeven en daardoor worden ze niet warm.

Warmte in een accu word juist wel veroorzaakt door onder andere de interne weerstand van de accu in combinatie met de belasting. Daarom zie je ook bij NiMh accu's dat deze veel warmer worden tijdens het gebruik. Dit omdat bij NiMh de interne weerstand hoger is als dat van een Lipo. Dit heeft ook invloed op de afgegeven spanning bij hogere belastingen. Bij NiMh zakt de spanning veel sneller bij hoge belasting. Een Lipo heeft daar veel minder last van door zijn lagere interne weerstand.

Afhankelijk van de interne weerstand zal een accu dus meer of minder inzakken bij een belasting en is op zich wel redelijk te meten als je ook de belasting weet van de accu en de spanningsval van de accu.

Als je weet dat de accu onbelast 11,1V afgeeft en bij 10A belasting nog maar 11,0V dan kan je uitrekenen wat de interne weerstand is. Het wordt alleen wat lastiger als deze in een auto zit omdat je dan niet altijd de onbelaste spanning weet en deze naar maten de accu leger raakt de spanning steeds verder zakt. Je moet ook rekening houden dat je niet de interne weerstand van de draden en connectoren gaat meerekenen in je berekening.

R= U/I = 0,1V/10A=0,01Ohm interne weerstand.

De accuspanning zal al weer oplopen als je alleen al het gas maar los laat. De belasting is dan immers weg. Afhankelijk van de interne weerstand en de eerdere belasting zal dit meer of minder oplopen.

Het is de motor die tijdens het remmen of gas los als een dynamo gaat dienen. Op die manier zelf spanning gaat maken welke de regelaar vervolgens voor zijn kiezen krijgt. Als de regelaar dit niet kan hebben is het een design fout van de regelaar en niet een probleem van de accu die er aan hangt. Die accu geeft gewoon netjes zijn onbelaste spanning af en zal iets bij geladen worden door de regelaar met de spanning die van de motor afkomt. Bij onbelaste spanning heeft de interne weerstand geen invloed meer en is de spanning van elke lipo op dat punt ongeveer gelijk.

Als het echt aan de interne weerstand zou liggen moet je al helemaal niet met NiMh gaan rijden.

Edit: Bij een Lipo wordt de interne weerstand lager als de accu warmer wordt.

Laatst bewerkt:
Rem uitzetten lijkt me geen optie ;-) ;-)

Vond het technisch verhaal wel redelijk overtuigend, of dit ook geldt voor alle zippy's vind ik wat kort door de bocht, maar maakt wel heel duidelijk dat een goede kwaliteit lipo veel waard is.

Persoonlijk zou ik een goede 2x 2s zwaarder vertanden als ik meer top snelheid nodig zou hebben. Misschien dat het komt omdat ik met 9000 28C rij, maar ik vind hem nu al erg bruut.. Erg snel en continue wheelies als je dat wilt.

Dadelijk naar het circuit(tje) in Guelle :-)

Helaas moet ik werken anders was ik even komen kijken......
Wel uitkijken met "overstekende" bomen.
Veel plezier, alhoewel ik weet dat dit gaat lukken.
Misschien even een filmpje maken ?????

Dank voor de uitleg.

Als de regelaar dit niet kan hebben is het een design fout van de regelaar en niet een probleem van de accu die er aan hangt. Die accu geeft gewoon netjes zijn onbelaste spanning af en zal iets bij geladen worden door de regelaar met de spanning die van de motor afkomt.

Deels mee eens. Ik vind het inderdaad vreemd dat MGM aanraadt om op minder voltage te rijden dan de regelaar max aankan. Ik heb dat bij MGM nagevraagd en ze geven wel aan dat de voltagetoename sterk afhaneklijk is van de setup (gewicht, rijstijl e.d.)

Maar het is ook duidelijk dat je in de keuze van je accu, draden en connectoren de voltagetoename kunt beperken. Dat is m.i zowiezo op de lange termijn beter voor je regelaar.

Misschien is het gewoon een probleem dat de Zippies juist een te lage interne weerstand hebben. Hierdoor dus de belaste spanning hoger blijft. En ja 6S is het max. van de regelaar en misschien daar door net te veel incombinatie met Zippies.

Als je dus voor het probleem wat speedruns hebt gedaan. Gas los of de rem gebruikt om af te remmen krijgt de regelaar bij hoge motor toeren lekker veel spanning terug van de motor. Doe je dit een paar keer dan is daar je probleem denk ik. De MMM is gewoon te krap gedesigned voor de motoren die er aan worden gehangen zeker als je op 6S rijd wat het maximum van de regelaar is maar niet van de motor. Als het om de 2200kv gaat.

Gewoon maar op 5S gaan rijden?

zoals ik het begrepen het gaat het om de interne weerstanden van de accu, draden en connectoren. zodra de motor als dynamo gaat fungeren gaat deze spanningen terugleveren aan de accu + de spanning die is opgeslagen in de acu, draden, connectoren. Stel dat de accu 22,2v levert aan de motor, dan komt die 22,2 volt terug bij het remmen + nog wat uit de interne weerstanden (zeg 5v) = 27,2v.

Laatst bewerkt:
iemand al wat metingen gedaan met een eagle tree .
Precies ja, iedereen zegt wel dat Zippy's van mindere kwaliteit zijn door de vele problemen maar ga eens na hoeveel mensen er in totaal Zippy's gebruiken ;).

Als er 100 mensen Zippy gebruiken en 5 melden problemen is dat 5%.
Als er 20 mensen MA gebruiken en 2 melden er problemen is dat 10%.
Meer foutieve meldingen met de Zippy's maar relatief minder dan andere merken.

Vind sommige uitspraken die hier worden gedaan daarom ook een beetje riskant. Balen om te horen van je problemen :(

Het gebeurde idd net nadat ik een paar speed runs deed op het asfalt.

Zoals ik al zei.. Stock vertanding + 6s lipo is niet goed. de regelaar moet van veel te veel schakelen, omdat de motor zo hoog in de toeren komt, en hierdoor word de regelaar extreem warm. ( met de vertanding voor lipo's, draait de motor veel minder snel omdat deze zwaarder belast word, hierdoor hoeft de regelaar minder vaak te schakelen. en de schakel verliezen zijn de grootste verliezen die je hebt in een regelaar. )
het feit dat je er dan speedruns mee maakt helpt dan natuurlijk niet mee.

Ik durf m'n hand ervoor in eht vuur te leggen dat de vertanding in combinatie met speedruns de oorzaak hiervoor is.

Dat de accu's een te lage impedantie zouden hebben lijkt me erg onwaarschijnlijk. de regelaar zal nooit meer dan het nominale vermogen van de motor kunnen vragen. (+de verliezen van de regelaar uiteraard.) dus als de spanning iets hoger is, zal de stroom iets lager zijn. echter zijn dit maar zulke kleine verschillen, ik denk niet dat het echt iets uitmaakt.

Zoek eht maar eens op op wikipedia. schakelverliezen van spannings converter (dat is immers wat een regelaar is.) dan snap je precies wat ik bedoel. :)

PS: pasqual heeft gelijk. dat een accu koud blijft duidt juist op een lage interne weerstand/impedantie. de weerstand is immers het deel welk vermogen in hitte omzet.

tekst uit het mgm artikel:
Lipol battery made of two average quality 3S packs (therefore 6S pack), conductor between the packs is 32cm (12.6 inches) , conductor from the battery is also 32cm (12.6 inches), connectors to the controller 12+12cm (4.7 + 4.7 inches), cross-section is 2.5 and 4 mm 2 (~13 gauge and ~11 gauge), resistance of the conductors themselves is ca 4mΩ. The 4 connectors have a total resistance of ca 1mΩ. This battery with conductors and connectors have a total resistance of 170mΩ.

Lipols, which can hold up to 30V, was used, it would have been completely destroyed even during first such braking. (Increase in voltage is 17.5V!!! with a relatively small braking current, in the order of only ca 80A).

If a better battery is used (with a total inner resistance of ca 80mΩ), with shorter conductors, the situation is better, however still not satisfactory. Voltage will increase „only“ by 12.5V to ca 37V when braking with almost double the current (140A). This however, a controller for 6 Lipols usually does not survive. Needless to say, that if we would not brake or brake softer, it would work without problems.

In both cases, it is therefore enough to intensively brake only once and the controller can be easily and quickly damaged, basically after few meters‘ ride.

The paradox is that the better controller you use
(the more quality FETs and PCBs, or the more FETs and thicker copper layers it has on pcbs, that is smaller resistances of FETs and connections it has), the worse the situation. The motor, working as a generator during braking, causes more energy (current) to flow to the battery. Thus higher voltages are caught on the resistances of the conductors (Rconductor) and inner resistance of the battery (Rbattery) and therefore higher voltage will also be on the input of the controller (UCONTROLLER). That means, the destruction of the controller is more likely to occur when there is not enough reserve in its voltage dimensioning.

Ik snap hun tekst nog niet helemaal.

In het eerste stuk hebben ze het over een lagere weerstand is beter.

In de paradox hebben ze het over dat een lagere weerstand slechter is.

Op zich is een interne weerstand gewoon iets waar spanning over blijft staan en die spanning komt niet meer aan bij de andere kant. Is de 1 kant 10V en je verliest 1V over je interne weerstand komt er aan de andere kant nog maar 9V aan.

Waar ze die spanningen vandaan halen in het eerste stuk ben ik nog niet uit.

Iemand vroeg naar Eagle Tree data van een Zippy, weet niet meer wie... Ik gebruik mijn Eagle Tree sinds een paar dagen (nog bedankt drkklgr!) en ik heb gister nog een log gemaakt met de volgende set-up van mn Rustler: Rustler VXL - Velineon 3500kv brushless motor - Quark Airmaster 125B mét rem - Rhino 3S 1350mAh 30C LiPo
Ja ik weet dat het voltage op het eind een beetje erg ver inzakt maarja, ik heb deze logger dus niet voor niks gekocht en zal nu dus iets vroeger stoppen met rijden :)
rustleret.jpg

rustleret.jpg

Ja, ik weet dit is een 1:10 auto maar misschien dat diegene hier iets aan heeft. Binnenkort zal ik mn LST ook eens loggen met een 5S Flightmax.

Helaas was MBS niet open vandaag, ben naar het bos geweest, lekker bergen zand en een hoop bladeren, dikke fun gehad !

Zag wel dat ik banden moet gaan lijmen, laten nogal los van de velgen. En dat op 2s...

Hmm ja op het traxxas forum en hier zeide ze dat je gewoon je stock gearing met 6s kon gebruiken.
Mooi niet dus:S

Helaas was MBS niet open vandaag, ben naar het bos geweest, lekker bergen zand en een hoop bladeren, dikke fun gehad !

Zag wel dat ik banden moet gaan lijmen, laten nogal los van de velgen. En dat op 2s...

En ben je niet "stiekem" op de baan gaan rijden ?
Had wel even gekund denk ik zo.............heb ik zelf ook al eens gedaan toen ik mij in de dag vergiste, maar alleen is ook maar alleen.....
Als je maar FUN hebt gehad, toch?
Heb je alleen met de erbe gereden ?

Ben niet eens geweest, zag op site dat ze maar 3 dagen in de week open zijn.

Nope, met de df-03, Mini Revo en de Erbe.

Df-03 bumber over.. onbreekbaar zeggen ze dan bij T-bone ;-)

Erbe banden op diverse plaatsen los van de velg..

De mini Revo ging ook als een speer !

Is maar een klein baantje he ? beetje te klein voor een snelle revo.
En je betaald 7.50 als je er geen auto hebt gekocht.

Ach een keer betalen is niet erg.. en ik neem aan dat ze geen 2x 7.50 willen hebben als ik 1 packje kom leegrijden met mijn zoontje.. anders draai ik weer om..

Vanmorgen veel lol gehad in bos, ben bovenaan zwijkhuizen geweest. Mooi los zand, weinig modder, veel bladeren..

Back