E-Sky Belt-CP

Het is U vergeven hoor ;). En ik heb daarnaast onterecht aan mezelf getwijfeld. Heb jh ook gemaild waarom de tracking niet werkte. Kreeg vandaag een mail van jh terug dat de tracking code niet klopte :mad:. Een 8 en 4 waren van plaats verwisseld, ja dan werkt het ook niet hé. Dus bij deze ook weer opgelost.

De Belt CP is binnen. Binnen een nette 10 werkdagen vanuit en Hong-Kong. En man man man, wat een mooie heli. Nu begint het meeste werk, het ding goed afgesteld te krijgen. Twee dingen vielen me gelijk op. Punt 1 is dat de batterij houder op zich goed is, alleen het vastzetten van de batterij met een klittenband bandje is echt geen werken. Wat een onzin zeg, dit tot nu toe opgelost met stukje tape als vastzetsysteem. En het tweede punt is dat het aansluiten en het ontkoppelen van de batterij erg zwaar gaat. De eerste gescheurde nagel is een feit. En één tip, gebruik geen tang want de vonken vliegen je om de oren :2gunfire:. Ik denk dat ik daar goed ben weggekomen want voor hetzelfde geld had ik nu al korstsluiting in alle circuitjes. :rolleyes:

de tconectors gaan de eerste 5keer behoorlijk zwaar dat wordt later beter doe hier niets aan want dan heb je kans dat ze later geen goed kontakt meer maken
zorg bij de belt dat je swash iets voor over staat dan vliegt(hovert) hij het beste
de belts zijn n.l. staartlastig

Ik heb twee vragen:
1. Weet iemand waarvoor de Gyro schakelaar op de afstandbediening dient? Ik met met hooveren geen verschil of hij aan of uit staat. Ik heb de standaard Gyro.
2. Als mijn lipo vol is draait mijn heli (Langzaam) naar rechts. Als de lipo bijna leeg is naar links. Als ik dit tussendoor weg trim is dit ongeveer 1/3 van mijn trimbereik op de zender. Weet iemand waar dit van komt?

1: De gyro schakelaar is bedoeld om te switchen tussen rate en heading hold modus. Dit kan dus alleen als je een heading hold gyro hebt. Aangezien je vliegt met de standaard rate gyro doet de schakelaar inderdaad niets.

2: Omdat je als de accu leger raakt ook power verliest verandert de headspeed van je rotors. Deze hebben weer invloed op de snelheid van je tailrotor en je zult dus zien dat inderdaad je staart niet meer strak blijft staan, maar langzaanm begint te draaien. Kun je niet zo bijster veel aan doen.

Die schakelaar is voor de optionele Heading hold gyro. Dus een extra kanaal.
Of je gyro goed werkt??
1. beweegt de staart servo mee als je de heli (met de accu aangesloten) heen en weer beweegt?
2. Gain zo hoog mogenlijk (tehoog dan gaat de staart schudden).
3. Belt goed gespannen? (kun je de staart rotor stilhouden met 1 vinger terwijl je de main rotor draaid, dus springen er tandsjes over. dan is hij te los)
4. Hoezo lege lipo.... NOOOOOOOOOOIT een lipo leeg vliegen.
(1 keer onder de 3 volt per cel is dodelijk voor een lipo (99 procent kans op een dikke, opgeblazen lipo na het laden) en een lipo geeft een bijna constante spanning.
dus als je merkt dat hij minder wordt, direct landen en de tijd onthouden. volgende keer 30 sec minder hoveren.

Benno

Vandaag de eerste accu erdoor heen gevlogen. Nou ja, vliegen kunnen we het niet noemen. Het was meer proberen om het gevoel van de heli zelf te krijgen na wat tijd op de sim. De staart blijft keurig op zijn plek (tenminste, kan hem met de trim op zijn plek houden) alleen moet ik de heli corrigeren naar links voor (rechterstick, links throttle). Heb bij terugkomst de swash plaat nogmaals bekeken en deze staat iets naar rechts achter dus dat lijkt logisch. Verder staat de heli ook naar achter door het oefenkruis dus heel vreemd is dat niet. Kwestie van afstellen. Verder draait het allemaal perfect hoor. Ben tot nu toe erg tevreden. Ook over JH overigens.

PS Zag net ook dat ik toch al de 7,5 digital servo's heb. Las op de Esky website dat alle oude 8 servo's eruit gingen. Was even bang om een oud pakket te krijgen maar blijkbaar waren die er al uit. Weet iemand trouwens wat nou de reden was om de 8 servo's er uit te gooien. Stond redelijk aanwezig op de website dus ben toch wel benieuwd.

Laatst bewerkt:
Die schakelaar is voor de optionele Heading hold gyro. Dus een extra kanaal.
Of je gyro goed werkt??
1. beweegt de staart servo mee als je de heli (met de accu aangesloten) heen en weer beweegt?
2. Gain zo hoog mogenlijk (tehoog dan gaat de staart schudden).
3. Belt goed gespannen? (kun je de staart rotor stilhouden met 1 vinger terwijl je de main rotor draaid, dus springen er tandsjes over. dan is hij te los)
4. Hoezo lege lipo.... NOOOOOOOOOOIT een lipo leeg vliegen.
(1 keer onder de 3 volt per cel is dodelijk voor een lipo (99 procent kans op een dikke, opgeblazen lipo na het laden) en een lipo geeft een bijna constante spanning.
dus als je merkt dat hij minder wordt, direct landen en de tijd onthouden. volgende keer 30 sec minder hoveren.

Benno
Benno,
1. Ja de giro werkt. Als ik de heli beweeg probeert de giro dat te corrigeren.
2. Zodra ik de gain verhoogde begon de staart te schudden. Die was dus al maximaal afgesteld toen hij RTF binnen kwam:).
3. Belt is voldoende gespannen.
4. Aangezien ik op dit moment nog veel heel korte vluchtjes maak is timen niet echt handig. Maar mijn ESC (Standaard ESC van de Belt) schakelt bij 9,2 volt 20% van je vermogen weg (Voelt als 80%). Op dat moment is het dus einde vliegen. Ik kan overigens iedereen die echt gaat vliegen afraden om door te vliegen tot dit punt. Vanaf 1/2 Meter in hoover komt de heli eigenlijk netjes neer (Niet zo veel verschil met mijn normale landingen:roll:).
Als iemand dit probeert tijdens een goede vlucht wil ik graag het filmpje zien

Het afstellen van de swashplate is nu eigenlijk goed gelukt maar de belt blijft staartlastig. Ik heb al wat met de positie van de staartservo gespeeld en soms lijkt het in orde te zijn maar als de batterij vervolgens wat leger raakt begint de heli weer rond de verticale as te draaien. Heeft iemand daar goede tips voor? Ik las al dat het verplaatsen van de rod naar het uiterste puntje van de servo nut kan hebben. Andere bruikbare tips? En in hoeverre kan een head hold gyro dit probleem oplossen?

Groet

Knoxville,
Jouw probleem lijkt op hetgeen ik ook gemeld had.
Als de accu leger raakt dan draait de heli langzaam linksom.
Ik heb de staartservo één gaatje naar buiten gezet. Vervolgens ging het bij het afstellen van de staartservo volledig mis.
Initiële instelling draaide de heli met volle accu naar links.
Servo iets verschoven, vervolgens controleren... Heli zwiept naar rechts 90 graden gaat richting struiken. Gas dicht geeft tail boom strike.
Staart krom, As staart rotor krom, Main blades aan gort, Feathering shaft aan gort, 1 servo tandjes afgebroken, tail driven pedestal gebroken, Horizontal tail blade set kapot.
Inmiddels kan de heli weer vliegen. Ik vermoed dat je als je de mechanische instellingen van de staart wilt doen je de gain van de Gyro eerst laag moet zetten. Inmiddels heb ik de afstelling op de nieuwe staart weer op orde zodat de heli bij volle accu netjes recht blijft. (Eerst gain naar minimaal gezet, toen de heli zo op koers bleef gain omhoog geraaid totdat staart net niet zenuwachtig wordt.)
Als de heli linksom gaat draaien weet je dat het tijd wordt om te stoppen en je accu opnieuw op te laden.

Of het naar buiten stellen van de staartaansturing effect heeft gehad weet ik nog niet. (Heb eigenlijk alleen nog maar af kunnen stellen.)
Tot nog toe was het merkbare effect een stevige crash!

Groeten, Wilbert

Het verstellen van de servo is wel echt millimeterwerk. Als je de servo te ver verschuift zal inderdaad de staart ineens de andere kant opzwiepen

Heeft het niets te maken met de gain van de gyro die nu ongeveer 30% minderstaat dan voorheen? De Gain van de gyro stond tijdens die test dus vééél te hoog!!!

Duidelijke info allemaal!
Maar blijft toch de vraag nog open wat een head hold gyro hierin kan betekenen. Doet dit apparaat wat het woord al zegt en houdt het de kop van de heli recht?

Een heading hold gyro heeft inderdaad de eigenschap de neus in de originele richting te houden. Een rate gyro zal bij een zwieper tegensturen totdat de rotatie is opgeheven. Een heading hold stuurt niet alleen tegen totdat de rotatie teniet is gedaan, maar gaat verder totdat het startpunt weer bereikt is voordat de rotatie begon.

Hij houdt de neus dus altijd in de juiste richting.

Er zit echter wel een enorm verschil tussen een knaken gyro zoals de Esky jongens of een Futaba GY401. Maar ja, je krijgt waarvoor je betaalt.

Hallo,

Een paar uur geleden werd m'n nieuwe Belt CP bezorgd. Gelijk uitgepakt natuurlijk, en vergeleken met de HBFP is dit toch wel heel indrukwekkend zeg!
Maar goed, ik kreeg toch wel de kriebels om hem aan te doen, dus ik doe de (gigantische) 1800 mAh 11.1V bijgeleverde lipo in de standaard lader om 'm op te laden en wat zie ik: groen en rood beginnen tegelijk te knipperen. Volgens wat er op de lader staat betekent dat "battery goes wrong" :(. Ik heb dit met mijn andere 800 mAh 7.4V accu's niet. Mijn vraag is nu: kan de lipo brak zijn zonder dat er (door mij) ooit mee gevlogen is? Lijkt me toch wel raar...

Marvin

Hallo,

Een paar uur geleden werd m'n nieuwe Belt CP bezorgd. Gelijk uitgepakt natuurlijk, en vergeleken met de HBFP is dit toch wel heel indrukwekkend zeg!
Maar goed, ik kreeg toch wel de kriebels om hem aan te doen, dus ik doe de (gigantische) 1800 mAh 11.1V bijgeleverde lipo in de standaard lader om 'm op te laden en wat zie ik: groen en rood beginnen tegelijk te knipperen. Volgens wat er op de lader staat betekent dat "battery goes wrong" :(. Ik heb dit met mijn andere 800 mAh 7.4V accu's niet. Mijn vraag is nu: kan de lipo brak zijn zonder dat er (door mij) ooit mee gevlogen is? Lijkt me toch wel raar...

Marvin

Check de balancer connector eens goed..
Hij doet dat bij mij ook af en toe en dan gewoon de balancer stekker opnieuw er in en stevig aandrukken... Andere accu geen last van dus zal wel dat witte stekertje zijn..

Benno

Een heading hold gyro heeft inderdaad de eigenschap de neus in de originele richting te houden. Een rate gyro zal bij een zwieper tegensturen totdat de rotatie is opgeheven. Een heading hold stuurt niet alleen tegen totdat de rotatie teniet is gedaan, maar gaat verder totdat het startpunt weer bereikt is voordat de rotatie begon.

Hij houdt de neus dus altijd in de juiste richting.

Er zit echter wel een enorm verschil tussen een knaken gyro zoals de Esky jongens of een Futaba GY401. Maar ja, je krijgt waarvoor je betaalt.

Duidelijk! Ik heb besloten de nieuwe Esky heading hold gyro aan te schaffen via johnhobby en ik ben erg beniewd naar de resultaten. Kun je dan tussen rate mode en heading hold mode switchten met de switch op de zender? Welke stand is dan wat?

Laatst bewerkt:
Check de balancer connector eens goed..
Hij doet dat bij mij ook af en toe en dan gewoon de balancer stekker opnieuw er in en stevig aandrukken... Andere accu geen last van dus zal wel dat witte stekertje zijn..

Benno

Helaas, dat heeft geen effect. Heb het ook nog op een andere lader geprobeerd met hetzelfde resultaat. De batterij kan wel de servo's bewegen, maar heeft schijnbaar niet genoeg kracht om de motor te laten bewegen. Ik denk dat hij toch op de een of andere manier te ver ontladen is...ik zal maar contact opnemen met de leverancier...maar toch bedankt:D

Helaas, dat heeft geen effect. Heb het ook nog op een andere lader geprobeerd met hetzelfde resultaat. De batterij kan wel de servo's bewegen, maar heeft schijnbaar niet genoeg kracht om de motor te laten bewegen. Ik denk dat hij toch op de een of andere manier te ver ontladen is...ik zal maar contact opnemen met de leverancier...maar toch bedankt:D
Had zelf daar vandaag ook weer last van.
Nu maar eens verder gekeken.
Bleek bij mij de groene draad los te liggen op de accu. Zeker een keer te hard aan getrokken. Dus misschien eens met een voltmeter meten bij jou.
tussen elke aansluiting (rood naar groen en groen naar geel en geel naar zwart) zit 1 cel en dus 3,7 volt cel. Tussen rood en zwart zitten 3 cellen en dus 11,1 volt.

Suc6
Benno

Back