E-Sky Belt-CP

Benno, bedankt voor de suggestie, ik heb alleen (nog) geen voltmeter en heb hem dus maar teruggestuurd. Vandaag had ik al de nieuwe op de mat liggen en deze werkt tot nu toe perfect:p Het is hier nu vrijwel windstil, dus misschien dat ik vanavond nog de Belt voor het eerst ga vliegen (crashen).
Heb 'm net even opgestart en wat draait dat ding hard zeg:shock: Alles zag er goed uit, linkjes en pitch gecheckt, geen problemen te zien.
Nogmaals bedankt!

Knoxville,
Jouw probleem lijkt op hetgeen ik ook gemeld had.
Als de accu leger raakt dan draait de heli langzaam linksom.
Ik heb de staartservo één gaatje naar buiten gezet. Vervolgens ging het bij het afstellen van de staartservo volledig mis.
Initiële instelling draaide de heli met volle accu naar links.
Servo iets verschoven, vervolgens controleren... Heli zwiept naar rechts 90 graden gaat richting struiken. Gas dicht geeft tail boom strike.
Staart krom, As staart rotor krom, Main blades aan gort, Feathering shaft aan gort, 1 servo tandjes afgebroken, tail driven pedestal gebroken, Horizontal tail blade set kapot.
Inmiddels kan de heli weer vliegen. Ik vermoed dat je als je de mechanische instellingen van de staart wilt doen je de gain van de Gyro eerst laag moet zetten. Inmiddels heb ik de afstelling op de nieuwe staart weer op orde zodat de heli bij volle accu netjes recht blijft. (Eerst gain naar minimaal gezet, toen de heli zo op koers bleef gain omhoog geraaid totdat staart net niet zenuwachtig wordt.)
Als de heli linksom gaat draaien weet je dat het tijd wordt om te stoppen en je accu opnieuw op te laden.

Of het naar buiten stellen van de staartaansturing effect heeft gehad weet ik nog niet. (Heb eigenlijk alleen nog maar af kunnen stellen.)
Tot nog toe was het merkbare effect een stevige crash!

Groeten, Wilbert

Ik heb inmiddels enkele lipo's leeggevlogen met de nieuwe instellingen.
Ik kan nu met enige zekerheid zeggen dat het GEEN verschil maakt.:(

Gister bemerkte ik tijdens het optoeren van mij heli een lichte slag in het bovenste tandwiel van de maingear constructie. Ook vibreert de heli bij lage toerentallen. Als de toeren echter oplopen en de heli net op het punt staat op te stijgen lijken deze verschijnselen verdwenen te zijn. Ik vermoed zelf dat er een lichte slag in de main shaft is ontstaan. Nu gaat het vervangen van een volledige mainshaft mij technisch gezien nog even te boven. Is dit iets wat direct vervangen dient te worden? Welke gevolgen zou dit kunnen hebben voor het vlieggedrag van de heli?
Graag jullie mening hierover

Een licht slag in een tandwiel hoeft geen probleem te zijn..
Let op of hij goeg blijft ingrijpen in de tanden van het andere tandwiel dus nooit op het randje komt..
Andere problemen kunnen extra trillingen zijn die de werking van de gyro sterk kunnen verstoren.
Maar ik heb ook al menig heli de lucht in zien gaan die vlak voor takeoff nog heftig op de skid staat te trillen.. Het komt uit eindelijk allemaal weer neer... (woord speling) op hoe minder trilling, hoe beter de balans, hoe beter de vlucht, hoe makelijker het vliegen.

Benno

Goede morgen,

Heb een tijdje geleden de Esky Belt-CP besteld en nu maar ff wachten tot hij binnen komt. En dan eerst alle onderdelen ff checken. Dan heli afstellen (Als dat nodig is :P). Maar ik had een klein vraagje: Is er iemand in de buurt van Den Helder die verstand heeft van deze heli?? Wil namelijk wel graag hulp hebben over deze heli en de dingen waar je op moet letten tijdens en voor het vliegen. Heb al heel wat vlieguren erop zitten met simulatieprogramma's (FMS en RealFlight G3.5) en dat gaat best lekker. Alleen met simulatie vliegen is het toch net iets anders dan in het echt vliegen (Al vind ik realflight wel heel realistisch). De kans dat je een foutje in het echt maakt kan fataal zijn voor je heli. Met simulatie totaal niet (Je drukt op spatie en je hebt weer een nieuwe ^^).

Hoor het wel,

Groeten Danny

Goede morgen,

Heb een tijdje geleden de Esky Belt-CP besteld en nu maar ff wachten tot hij binnen komt. En dan eerst alle onderdelen ff checken. Dan heli afstellen (Als dat nodig is :P). Maar ik had een klein vraagje: Is er iemand in de buurt van Den Helder die verstand heeft van deze heli?? Wil namelijk wel graag hulp hebben over deze heli en de dingen waar je op moet letten tijdens en voor het vliegen. Heb al heel wat vlieguren erop zitten met simulatieprogramma's (FMS en RealFlight G3.5) en dat gaat best lekker. Alleen met simulatie vliegen is het toch net iets anders dan in het echt vliegen (Al vind ik realflight wel heel realistisch). De kans dat je een foutje in het echt maakt kan fataal zijn voor je heli. Met simulatie totaal niet (Je drukt op spatie en je hebt weer een nieuwe ^^).

Hoor het wel,

Groeten Danny

Ben net de hele ochtend bezig geweest bij 2e hands Belt-cp af te stellen.
Weet nu (samen met de king2 ervaring) wel wat er zoal fout gaat aan de belt-cp.
Dus al die binnen is. Kijken, kijken, kijken en meten, meten meten. dan foto's maken en hier posten.. Gegarandeerd dat je dan exact krijgt te horen (naast een heleboel onzin) wat je moet afstellen en wat goed gaat...
Ik heb hier een heli standaard zelf gemaakt en ook vanochtend was ik weer blij dat hij daarop stond toen ik een stomme fout maakte..
Een advies moet ik je wel geven.
Modificeer een aantal zaken voordat je de 1e accu aansluit.
In iedergeval op de zender de 3d switch links boven draden los halen en de batterij houder voorzien van wat parkertjes zodat de klep er niet afvalt...
Dat waren bij mij de eerste 3 schades zonder dat ik een meter gevlogen had.

Tot dat je hem binnen hebt..
Googlen en op youtube zoeken.
Alle informatie die je paraat hebt is mee genomen. Geloof noooooit dat hij uit de doos door jou gevlogen kan worden. (een ervaren piloot zal er misschien wel iets mee kunnen beginnen)

Suc6 en houd ons op de hoogte.
Benno

Heey,

Heel bedankt. Ben vooral aan het googlen en op youtube aan het kijken voor tips voor afstellen enzo. Heb er een trainingskruis bij besteld. Dus hopelijk sloop ik bij het afstellen niet zo veel ;). En de schakelaar van IDLE UP??? Hoe zit het daar mee? Dat is toch die schakelaar die hem omzet van toerental regelen naar mainblade-stand en andersom? Zal nu ook ff googlen. Heb trouwens bij een gymzaal geregeld dat ik binnen mag vliegen :D Dat scheelt denk ik ook wel wat met afstellen. Vlakke grond, geen wind. Ideaal voor mij :P

Jullie horen het nog wel,

Danny

Heey,
En de schakelaar van IDLE UP??? Hoe zit het daar mee? Dat is toch die schakelaar die hem omzet van toerental regelen naar mainblade-stand en andersom? Zal nu ook ff googlen. Danny
Die schakelaar regelt 2 zaken in je zender.
1 throttle staat op max bij zowel stick hoog als stick laag.(normaal gaat hij van 0 tot max.)
2 Pitch gaat van -12 tot +12. (normaal gaat hij van -5 tot +12)

Dus als je op z'n kop vliegt kun je de stick naar beneden doen en toch omhoog gaan.

Echter..
als je op de grond staat en de stick omschakeld vanuit stilstand gaat de heli ongecontroleerd naar max throttle en de pitch naar max negatief. Er zou dan niets hoeven te gebeuren ware het niet dat de heli zo ligt is en misschien nog niet perfect in balans dus gaat trillen en spontaan omklapt... Ook als je nog aan het afstellen bent wil je liever niet door perongeluk die schakelaar aan te raken hij spontaan op hol slaat. En bij het leren vliegen wil je ook niet maximaal de grond ingedrukt worden als je in paniek de throttle naar beneden drukt. Dus de 3d switch gewoon voorlopig los koppelen voorkomt ellende.

Benno

Ik heb de EK2-0704B heading hold gyro besteld. Iemand daar al ervaringen mee. Ik lees net namelijk dat hij waarschijnlijk niet compatible is met de A zender. Schijnt nu een F zender uit te komen. Zit ik straks met een niet bruikbare gyro...

Gister bemerkte ik tijdens het optoeren van mij heli een lichte slag in het bovenste tandwiel van de maingear constructie. Ook vibreert de heli bij lage toerentallen. Als de toeren echter oplopen en de heli net op het punt staat op te stijgen lijken deze verschijnselen verdwenen te zijn. Ik vermoed zelf dat er een lichte slag in de main shaft is ontstaan. Nu gaat het vervangen van een volledige mainshaft mij technisch gezien nog even te boven. Is dit iets wat direct vervangen dient te worden? Welke gevolgen zou dit kunnen hebben voor het vlieggedrag van de heli?
Graag jullie mening hierover

Ik kan je hellaas niets over die HH gyro vertellen..
Misschien is het zowiezo wel verstandig een andere zender te scoren met gyro instel menu en throttle curves..

Wel heb ik bij mij een ringetje boven het bovenste tandwiel moeten doen omdat bij mij de schroeven van de motor en een ringetje van de body tegen het tandwiel aan ratelde..
Je hoorde het niet maar ik zag krassen boven op het tandwiel. en er was daardoor nogal wat onbalans.

Benno

Die schakelaar regelt 2 zaken in je zender.
1 throttle staat op max bij zowel stick hoog als stick laag.(normaal gaat hij van 0 tot max.)
2 Pitch gaat van -12 tot +12. (normaal gaat hij van -5 tot +12)

Dus als je op z'n kop vliegt kun je de stick naar beneden doen en toch omhoog gaan.

Echter..
als je op de grond staat en de stick omschakeld vanuit stilstand gaat de heli ongecontroleerd naar max throttle en de pitch naar max negatief. Er zou dan niets hoeven te gebeuren ware het niet dat de heli zo ligt is en misschien nog niet perfect in balans dus gaat trillen en spontaan omklapt... Ook als je nog aan het afstellen bent wil je liever niet door perongeluk die schakelaar aan te raken hij spontaan op hol slaat. En bij het leren vliegen wil je ook niet maximaal de grond ingedrukt worden als je in paniek de throttle naar beneden drukt. Dus de 3d switch gewoon voorlopig los koppelen voorkomt ellende.

Benno

Ok, heel erg bedankt. Ik dacht al dat die schakelaar daarvoor was. Als je die schakelaar omhaalt is hij goed voor 3D vliegen. :p

Groeten

Danny

Ik heb de EK2-0704B heading hold gyro besteld. Iemand daar al ervaringen mee. Ik lees net namelijk dat hij waarschijnlijk niet compatible is met de A zender. Schijnt nu een F zender uit te komen. Zit ik straks met een niet bruikbare gyro...
Ik heb bij JohnHobby na gevraagd of deze gyro compatible zou zijn met de bestaande zender. En of ik hem via de zender om zou kunnen schakelen tussen HH of niet. Volgens JohnHobby zou dit geen problemen moeten leveren.
Ik heb echter ook op de Esky site gelezen dat er een nieuwe zender uitkomt die wel compatible is met deze gyro:confused:.
Ik ben dan ook zeer benieuwd naar je bevindingen.

@Plantjes: Een Gyro instel menu? Wat stel je daar dan in?

Groeten, Wilbert

Ik ben zelf niet erg gelukkig met die gyro geweest.

Ik heb een 4 tal maanden met dat ding geprobeerd te vliegen op een Belt cp en af te stellen op een FF9 zender.

Daarna heb ik hem er af gehaald een een andere (Gulang) Gyro erop gezet.
Vloog meteen daarna super.

De standaard Gyro van E-sky vind ik beter werken die heb ik nog gewoon op de King V2 staan.

Vliegt super met niet te veel wind.

Ik heb de gyro vanmiddag binnen gekregen en direct na werktijd kunnen installeren (inclusief de carbonblades). En ik moet zeggen dat tijdens de eerste testvlucht de heli verdomd stabiel aanvoelt. Ik heb de staart servo afgesteld op de rate stand zodat de heli ongeveer recht bleef hangen en ben vervolgens overgeschakeld op de heading hold stand. En deze doet zijn werk uitstekend. Ook heb ik niks gemerkt van de problemen omtrent compabiliteit die ik verwachte na het lezen van enkele stukken. Kortom tot nu toe tevreden. Dit was echter de eerste lipo met deze gyro dus wie weet maar ben zeker niet ontevreden. Heb overigens de delay op 50% staan ipv op 70 tot 80% zoals op enkele sites aanbevolen stond. Op die stand begon de heli te wiebelen. Succes voor degene die deze gyro ook gaan proberen.

Weet iemand trouwens of het ook mogelijk is om de heli bij bepaalde verkopers (bijvoorbeeld 4rc met grote winkel) ter reparatie aan te bieden. Ik kan me zo voorstellen dat ik ooit wel eens met een reparatie te maken krijg die me technisch gezien ff boven de pet gaat.

Daarvoor moet je gewoon Remco van 4RC bellen.
IK neem aan dat men daar gewoon een uurtarief voor berekend.
Je kunt ook op een donderdagavond of een zaterdagmiddag op de bonnefooi langsgaan en hopen dat er wat ervaren knutselaars aanwezig zijn die je wel willen helpen. Vragen staat natuurlijk altijd vrij.

Ik heb echter ook op de Esky site gelezen dat er een nieuwe zender uitkomt die wel compatible is met deze gyro:confused:.
Ik ben dan ook zeer benieuwd naar je bevindingen.

@Plantjes: Een Gyro instel menu? Wat stel je daar dan in?

Groeten, Wilbert

Ik kan maar niet de site van Esky vinden, kan iemand die vermelden??

Back