E Sky Honey Bee V2 stijgt niet op!

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door hjbaard, 24 dec 2011.

  1. hjbaard

    hjbaard

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zuidwolde Drenthe (bij Hoogeveen)
    Ik heb vorige week een E Sky Honey Bee V2 als opvolger van mijn E sky Lama V4.
    Met de Lama kan ik aardig uit de voeten, maar de Honey Bee wil niet eens opstijgen!
    Wanneer ik throttle open zet (langzaam) begint de HB alle kanten op te gaan. Ik probeer dit (in een grote hal) vervolgens te corrigeren, maar omhoog wil hij niet. Wanneer ik nog meer throttle geef zie ik op de 4-1 controller dat er een rood lampje gaat branden totdat ik minder geef.

    Is dit normaal, of is er iets mis met mijn Honey Bee?
    Ik heb de accu overigens zo geplaatst dan de heli in balans is. Verder heb ik 2 accu's (800 mAh en 1000 mAh) en geprobeerd met en zonder een trainings zetje.

    UPDATE: Het gemak waarmee, op [URL=" youtube filmpje [/URL](vanaf +/- 7:10 min), de heli stijgt gaat bij mij echt niet. En ik heb dezelfde training gear.


    Ik zou graag jullie input krijgen wat ik hier mee moet doen!
    Alvast bedankt :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Adviesje. Zet je woonplaats in je profiel. Wellicht woont er iemand in de buurt die even kan kijken. Kan van alles zijn, normaal is het in ieder geval niet. Het rode lampje geeft aan dat je vol gas geeft. Wat het zou kunnen zijn (gissen):
    - draait je rotor met de klok mee? Zo nee stekkertje op de 4in1 180 graden draaien
    - stinkt je 4in1? Zo ja dan is hij overleden, met er voorthaan een zekering tussen
    - heb je genoeg pitch? Zo nee verbuig je bladen. Hoe staat in de handleiding
    -alle kanten op zeg je, onbalans. Zet hem op een tafel. Steek je hand door het landingsgestel en geef met de andere gas. Voel e hem trekken, heeft hij genoeg lift. Voel je hem een bepaalde kant opgaan, vraag je af waarom

    Groeten
    Martin
     
  3. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Het rode lampje op de 4in1 betekend wellicht dat de accuspanning te laag wordt, lang geleden dat ik met zo'n honeybee heb gevlogen maar meen dat dat het was.
    Ben je er zeker van dat de accu goed is opgeladen? met de bijgeleverde lader kan dat erg lang duren.
    Zie ook deze video's voor veel info over de esky honey bee http://www.youtube.com/user/nuttcaze/search?query=honey+bee
     
  4. hjbaard

    hjbaard

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zuidwolde Drenthe (bij Hoogeveen)
    Dank je wel voor de tips! Ik heb mijn woonplaats inmiddels in mijn profiel gezet :)
    Ik denk zelf dat de heli alle kanten opgaat omdat ik natuurlijk van alles uit probeer, en ik heb gelezen dat het normaal is dat hij de neiging heeft naar links te drijven voordat hij opstijgt.
    Omdat hij natuurlijk nieuw is begon ik heel erg aan mezelf te twijfelen, maar nu je zegt dat dit niet aan mij, maar aan de HB ligt zal ik stap voor stap nagaan wat het zou kunnen zijn :)
    Ik neem wel aan dat het niet de motor is. Geldt daar niet: hij doet hij doet het niet?
    Nogmaals bedankt voor je hulp!
     
  5. hjbaard

    hjbaard

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zuidwolde Drenthe (bij Hoogeveen)
    Uit de vorige reactie heb ik begrepen dat een rood lampje vol gas betekent :)

    Het lijkt me sterk dat het de accu is. Ik heb er 2 (800 en 1000 mAh) en een B6 lader. Of ik nu laad met de originele of de betere B6 lader maakt niet uit. Bovendien geven deze laders allemaal aan wanneer de accu vol zit.
    In ieder geval is het gedrag bij beide accu's gelijk.
    Maar bedankt voor het meedenken!
     
  6. hjbaard

    hjbaard

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zuidwolde Drenthe (bij Hoogeveen)
    In [URL=" filmpje[/URL] zie je weer hoe makkelijk hij opstijgt en bij mij stijgt hij bij vol gas nog niet op :-(
    Maar goed, zodra ik een nieuwe Rotor Head (is inmiddels kapot) heb ga ik de tips na om te kijken wat het probleem is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Stuk? Gewoon maken. Hier staat hoe
    Groeten
    Martin
     
  8. hjbaard

    hjbaard

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zuidwolde Drenthe (bij Hoogeveen)
    Ik ga het proberen (het is toch kerst dus niks te doen haha)

    Ah, jij hebt ook het boekje geschreven? Ik ben er al druk in aan het lezen, erg handig!
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    allebei de accu's kunnen kapot zijn..

    en dat voltage moet je meten als de motor volgas loopt. iedere accu geeft een mooi vltage onbelast,maar belast is een ander verhaal
     
  10. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Aan de Honey Bee FP V2 kán maar weinig kapot zijn; een supersimpel en degelijk ontwerp :D (Ja, ik ben E-Sky fan...)

    Even ervanuitgaande dat de rotorbladen niet 'ondersteboven' zijn geplaatst én de rotor juist (met-de-klok-mee, van bovenaf gezien) draait:

    Kijk even of de rotorkop wel goed meedraait met het tandwiel. Er mag een heel klein beetje speling zijn. Zo niet, goed kijken of de meeneempen in de as goed in het tandwiel zit, en dat het kleine pinnetje in de rotorkop niet is afgebroken. Komt maar erg weinig voor, maar je weet nooit ;) .
    Denk er ook aan dat de rotorkop (met een tangetje) goed op de 2 kogellagertjes zit geklikt. De hoofdmotor kán 'op' zijn, maar ik heb met een hoofdmotor gevlogen waarbij het motorlagertje aan de tandwielkant kapot was, rauw en zwaar liep, maar de Bee nog steeds vloog.

    Verder is het een kwestie van de tuimelschijf haaks op de hoofdas zetten; de paddles helemaal vlak en op dezelfde afstand van de as, en dan moet alles goed zijn.
    Tip: blijf vooraleerst van de proportional en gain schroefjes op de 4in1 AF ! Probeer eerst de Bee vliegend te krijgen.

    En ook een goede tip: vervang de standaard hoofdrotorbladen door die van Xtreme. Zijn veel stijver en hebben minder bladhoek waardoor de Bee aanzienlijk stabieler vliegt en beter luistert.

    Ik heb de Honey Bee in het begin 'vervloekt', maar als je blijft doorzetten is het een ontzettend leuk vliegende helikopter. Maak je een foutje is het bijna altijd weer rechtopzetten en gaan, en bij "veel pech" is een Push-Like-Rod-Link kapot, of de Rotorhead. Beide kosten nog geen € 2. Bij mij is de Bee van ca 5 meter hoogte naar beneden gedonderd zonder schade :p
    Ik heb ook een King V3 en Belt CP V2, en daar hoeft er maar iets mis te gaan en schade....

    Als je gas geeft zorg dan dat hij (zij :) ) snel op ca. 50 cm hoogte komt; ben je uit het grond effect en vliegt de Bee stabieler. Ook rustig en met kleine stickbewegingen sturen.

    Veel plezier en succes met de Honey Bee !!!!

    Groet,
    Robbie
     
  11. hjbaard

    hjbaard

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zuidwolde Drenthe (bij Hoogeveen)
    Bedankt allemaal voor het meedenken!

    Ik ga zo eerst proberen de rotor head te repareren volgens de handleiding van Martin.
    Daarna zal ik wat foto's en misschien een video plaatsen om te laten zien wat er gebeurt.

    Tot nu to getest:
    - rotor draait met de klok mee
    - 4-in-1 controller stinkt niet
    - geen of nauwelijks speling tussen het grote main rotor tandwiel en het kleine motor tandwiel
    - de hoofd-as en het grote tandwiel stevig met elkaar verbonden. Deze kan ik niet draaien ten opzichte van elkaar.
    - als ik de 2 accu's gebalanceerd oplaad in mijn B6 accu lader gaat dit gewoon goed en wordt er geen foutmelding getoond. (de acculader werkt ook goed want deze gebruik ik ook voor mijn Esky Lama V4 zonder problemen)

    UPDATE:
    Nou, ik weet wat ik precies gedaan heb maar nou doet hij het :)
    In ieder geval heeft de reparatie volgens de handleiding Martin gewerkt (bedankt daarvoor!) en heb ik de hoek van de bladen aangepast door te buigen volgens de handleiding. Dit laatste is het waarschijnlijk geweest (vreemd dat dat zo veel uit maakt).
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2011
  12. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Even een vraagje:

    Jij hebt de B6 lader (Imax??)
    Heb jij dan de 'blauwe' uitvoering of de zwarte?

    En hoe bevalt deze (aanrader?)

    Alvast mijn dank voor het antwoord !

    Groet,
    Robbie
     
  13. hjbaard

    hjbaard

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zuidwolde Drenthe (bij Hoogeveen)
    Ik heb deze B6 lader van Imax gekocht en hij werkt als een speer. Echte aanrader dus :)
    Je hebt ook nog een versie zonder losse adapter, maar die is iets duurder.
     
  14. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Dát verbaast me wél...
    Het buigen volgens handleiding is bedoeld om het bladspoor zo goed mogelijk op 0 ("nul") te krijgen. Ik heb meerdere rotorbladsets en heb nooit iets aan de bladen gebogen :) van het bladspoor heeft bij mij dan ook niets 'geklopt' (maar hij vloog wél...)
    De fabrieksrotorbladen hebben bij de as wel een flinke hoek (blad is daar ook breder), bij de tip is de hoek bijna 0. Bij de Xtreme bladen is de hoek over de gehele lengte gelijk (tenminste zo 'op het oog' :rolleyes: )

    Komt de Honey Bee wel bij +/- 50% 'gas' van de grond, of moet je bijna 'volgas' geven???

    En nog een 2-tal dingen:
    1. Haal zo 'snel mogelijk' het trainingskruis eraf ! De Honey Bee vliegt er erg beroerd mee, en naar mijn idee helpt dit alleen om het omvallen te voorkomen. Het omvallen geeft bij de Honey Bee nauwelijks schade, mits je op tijd de throttle (gas) dichttrekt !
    2. Koop van die "anti-slip-rubber-ringen" om de ski's. Dan zal de Honey Bee niet opzij glijden als je gasgeeft, dit maakt het opstijgen op een gladde(re) ondergrond heel veel gemakkelijker :D

    Succes een veel (vlieg)plezier met de Honey Bee !

    Groet,
    Robbie
     
  15. hjbaard

    hjbaard

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zuidwolde Drenthe (bij Hoogeveen)
    Het verbaast mij ook dat hij nu ineens wel opstijgt! (volgens mij was half gas al genoeg, maar dat weet ik niet zeker meer en ik kan het nu even niet testen omdat de tail rotor as gebroken is :)) Ik heb overigens de Fiber Reiforced Blades ook besteld. Misschien helpt dat ook nog.
    Het kan natuurlijk ook zijn dat de rotor head niet goed zat want die heb ik ook eerst gerepareerd voordat ik het opnieuw teste. In ieder geval deed hij het weer :) Nu nog leren vliegen!

    Dank je wel voor de extra tips. Ik zal kijken of ik anti slip bandjes kan vinden.
     
  16. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Verbaast me helemaal niet. Bladen vervangen is een prima idee. De standaard bladen zou je eigenlijk direct bij het grof vuil moeten gooien. Voor de rest niets vervangen, gewoon leren vliegen en daarna een cp
    Groeten
    Martin
     
  17. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    ik heb ook de honey bee gehad , de stock bladen zijn slecht ik vloog met deze bladen

    Main rotor blades DF4#1 @ Heli4U.nl

    deze zijn van walkera maakte mijn heli stabieler

    ook vloog ik met deze bladen van helipal deze zijn bijna niet stuk te krijgen

    Helipal.com - 3 x AIRY Harden Blade II (AX-09) [ Airy-Pack-AX-09 x 3 ]

    de honey bee is een leuke beginners heli en onderdelen zijn goedkoop
    maar zodra je deze heli kan hoveren in alle richtingen zou ik overgaan na een CP heli steek niet te veel geld in upgrades en zo want hij gaat er niet beter van vliegen (ik kan het weten I been there)
    de honey bee heeft een te lage head speed en geen strakke staart om er goed en mooi mee te kunnen vliegen,ook heb ik er een andere moter in gehad met als resultaat 4x de 4 in 1 doorgebrand (voor dit geld had je al een nieuwe heli )
    dit is mijn kanaal op you tube Kanaal van TheNjanssen - YouTube

    hier staan een paar filmpjes op van de honey bee ,op een filmpje brand mijn 4in1 door tijdens het vliegen:(
    maar ik blijf er wel bij ,een prima heli om het vliegen te leren als je deze heli kan vliegen is de overstap na een CP heli klein want een CP heli is vele malen stabieler maar ook wel feller
    wens je veel vlieg plezier

    ps bij het opstijgen van de honey bee moet je zodra hij van de grond los wil komen een klein tikje na rechts geven
    bladen niet te strak maar ook niet te los deze moeten als je de heli op zijn zij houd en een beetje schud de bladen uit zichzelf omlaag vallen

    gr Nick
     
  18. hjbaard

    hjbaard

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zuidwolde Drenthe (bij Hoogeveen)
    Ik ga nog wel even je tip over de versterking van de center hub doorvoeren denk ik :)
     
  19. hjbaard

    hjbaard

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zuidwolde Drenthe (bij Hoogeveen)
    Dank je wel Nick voor je adviezen. Ik ga ze zeker meenemen!
    Ik was overigens vandaag van plan om een zekering toe te voegen tussen de main motor en de 4-in-1 controller. Daarmee zou de kans op doorbranden een stuk kleiner moeten zijn.
    Maar de cp heli is voor mijn gevoel nog wel een 'ver van mijn bed show'. Eerst deze maar eens in de lucht zien te houden haha.
     
  20. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo

    afzekeren had ik ook gedaan en toch nog mijn 4in1 na de haaien hierover zijn ook de meningen verdeeld.;)
    haha vliegen leer je ook niet in een dag gewoon rustig aan beginnen en de moed erin houden.
    beginnen met hoveren met de staart na je toe,als dit je goed af gaat de staart 45grd draaien en zo leren hoveren zowel links als rechts,en als dit je weer goed af gaat dan side in hoveren (staart 90grd verdraaid) en zo steeds verder gaan
    succes en veel vlieg plezier
    grt Nick
     

Deel Deze Pagina