E-sky ladertje balanceerd hij ?

Rhelie

Forum veteraan
Ik heb een oranje e-sky ladertje waar dus de balanceerstekers in passen die aan de meeste lipo`s zitten. Ik weet dat het geen topladers zijn maar een verloopkabeltje maken naar mijn robbe balancer lukt mij gewoon niet. Ik heb een verloopconnector maar die smelt zodra ik er een soldeerbout opzet.

Mijn vraag is nu : balanceerd het e-sky ladertje de accu`s ?

Bedoel je deze?
Die heb ik. Laad 1 amp max. Op die van mij staat 1,5 amp max, maar dat klopt niet echt. Hij doet er langer over dan 1 die met 1,2 amp laad....
Als ik een 3cell erin gooi (met de balanceerstekker), dan gaan er 3 lampjes rood branden en 1 groen. Ik heb al een keer gehad dat bij een ouder pakket toen hij bijna klaar was, 2 lampjes groen werden, maar dat 1 nog heel ff rood bleef. Oftewel, Die cell kon hij nog ietsje langer laden. Balanceren doet ie dus wel zoals het nu lijkt! Prima ding volgens mij.

Heb dus niks gemeten ofzo, dus ik weet ook niet wat erbinnen precies aan spanningsverloop enzo gebeurd, maar het lijkt prima te werken tot nu toe :D

http://aerotronic.nl/smart-balance-charger-p-159.html
C-LIPO_1.jpg

Die ladertjes worden ook bij de Esky Lama heli's verkocht.
Al verschillende keren gehoord dat men hiermee een Lama pakketje heeft gesloopt (een bolle cel)

Ik gebruik hem niet meer, goudstekkers aan Lama en pakketje gezet en een goede lader er op...

Balanceren doe ik overigens nooit, zolang je lipo's niet overbelast of te diep ontlaad is dit naar mijn mening niet nodig.
Maar ik gebruik dan ook geen dure pakketten...

Voor de dure pakketten zijn de Hyperion balancers een goede keuze, hoor hier niets dan goeds over.

Ik heb deze esky lader (en binnenkort nog eentje bij mijn Lama V3 chopperke), en gebruik dit ding naar grote tevredenheid :!:
Al mijn lipocellen met balanceerstekker gaan via dit dingetje

Ik zal op rcgroups eens scannen vannacht...

Esky_Charger23Lipo.jpg

Het kan natuurlijk ook aan de bij de Lama geleverde lipo's liggen of aan nog iets anders.

Ik heb gewoon een risicofactor proberen uit te sluiten....

rafgol zei:
Ik heb deze esky lader (en binnenkort nog eentje bij mijn Lama V3 chopperke), en gebruik dit ding naar grote tevredenheid :!:
Al mijn lipocellen met balanceerstekker gaan via dit dingetje

Ik zal op rcgroups eens scannen vannacht...

Esky_Charger23Lipo.jpg

Yep, dit ladertje heb ik. Maar weet niet of hij balanceert

Het valt te betwijfelen of deze balanceerdertjes krék hetzelde doen als die duurdere hyperion-modellen... Bestaat er niet iets als passive en actieve balancers ?

iig, bij mijn lading hong-kong-cheapo cellen ( die overigens fantastisch presteren ) kwam er dit mee :

3s.jpg

Geen idee OF en HOE het werkt ( voor 8 dollar 95 cent mag je wel beggar maar geen chooser zijn :wink: ) maar het geeft me een iets veiliger gevoel als dat tussen ultramat en lipo zit ( waarschijnlijk helemaal ten ontrechte maar soit )

Ik heb het spul (nog) niet op de rooster gelegd; maar zal dat proefondervindelijk doen. Was toch van plan om wat wild te gaan vliegen morgen :lol:

Zal de cellen voor en na laden individueel nameten, en mijn bevindingen delen met jullie :!:

Dan weten we meteen of het spul betrowbaar mag genoemd worden.

Op rcgroups alleszins niks verdachts gevonden. (wordt er misschien niet zo frequent gebruikt natuurlijk :roll: )

Maar nogmaals, dit ladertje pompt meer inhoud in mijn cellen dan mijn lipo4 laders van Graupner 8O

U hoort nog van me :wink:

Ik heb gisteren mijn cellen zwaar op de proef gesteld, maar kon ze (totnogtoe) niet betrappen op "uit de pas" lopen, meer dan 0.1 volt verschil zat er niet in, en een Esky balancer is dan wel instaat om dat kleine verschil in spanning weg te duwen tot 0.01 volt; een verbetering van 10% als je het statistisch zou bekijken... maar of dat verschil significant is??? :? Aeronuts cellen zijn blijkbaar van behoorlijke kwaliteit. :lol:
De eindspanning echter is ook steevast hoger ma Esky laden, dan na Graupner lipo4 laden. Maar weeral ook slechts enkele procentjes.

Je kan dus het Esky dingetje steeds de cellen laten "naladen", nadat een conventionele lipolader zijn werk heeft gedaan, even wat spanning aftoppen en dan aan de Eskylader laten zogen. :wink: Het verschil is niet groot maar alle beetjes helpen, als je weet dat lipocellen heel traag volledig gevuld raken, de laatste procentjes nemen heel wat meer tijd in beslag dan de onderste spanningsregionen.

ik heb ook een lama v2 met zo'n ladertje erbij.
Ik gebruik hem nooit maar volgens mij wordt elke cel apart geladen door een eigen spanningsbron met een vaste ingestelde (maximale) stroom.
Het rode 2-polige stekkertje sluit je immers niet aan op de lader, dus eigenlijk kun je hier niet spreken van balancer of equalizer.

Ik heb ook een eenvoudige E-sky balanceer lader. Deze doet zijn werk naar behoren.
Ik heb een pakket van Himodel wat samen met mijn minimag zonder drijfers een waterlanding maakte met als gevolg regelaar en motor verbrand en het accu pakket stonk behoorlijk.
De lipo's doen het nog steeds maar als ik hem nu diep ontlaad dan wordt het verschil tussen de cellen behoorlijk groot, meer dan 0.5V.
Ik laadt het pakket altijd op met deze lader en hij balanceert alle cellen netjes tot een gelijke spanning.
Ik meet de cellen altijd even na als ik heb gevlogen en als ik ze heb opgeladen.

Wat ik begrepen heb van dit ladertje, werkt ie niet met een balanceersysteem, maar worden de cellen van een pakket ieder apart opgeladen, per stuk dus.
Dit is een prima methode, iedere cel heeft a.h.w. z'n eigen lader en wordt optimaal geladen, een balancer kan hier niets aan verbeteren :wink:

Back