E-sky Nemo, the FPV edition

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door SanderFPV, 31 mrt 2010.

  1. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Dit weekend heb ik tijdens de FPV meet 'n greet een aantal mensen hun eerste meters FPV leren vliegen met de E-sky Nemo, nu waren er wat vragen over de modificaties en de setup etc. dus hier even een kort bouwverslag met de belangrijkste ingrediënten. Ik gebruik geen richtingsroer, dus dat scheelt je een servo, maar uiteraard kan je die er wel inbouwen als je dat prettiger vliegen vindt.

    Wat heb je nodig?

    - E-sky Nemo (25-euro bij RCTechnics)
    - 2x HXT2030 3500kV brushless motoren (HobbyCity)
    - 2x Turnigy Plush 10A ESC's (HobbyCity)
    - 3x HXT900 servo's (HobbyCity)
    - 2x 5x5 prop met 2.3mm propadapter (HobbyCity)
    - 1x ... 5x 2S/1300 20C LiPo (HobbyCity)
    - 1x 10mW 2.4GHz ImmersionRC audio/video zender
    - 1x CCD camera, b.v. een CX-161 (eBay)
    - 1x 35MHz 4 of 6 kanaals ontvanger


    [​IMG]

    Bovenstaande foto geeft hopelijk een goede indruk. Het is een tweemotorig model geworden met twee 3500kV binnenlopers, ieder voorzien van een 5x5 prop en z'n eigen 10A regelaar.

    [​IMG]

    De camera (een KX-131) is verstopt in de neus en zit vast aan 't neuskapje dat d.m.v. twee neo magneten en twee U-vormige stukken blik verlijmd in de romp op z'n plek blijft zitten.

    [​IMG]

    Normaliter heeft de Nemo een motor in de neus, daarmee is 't zwaartepunt gemakkelijk goed te krijgen. In dit geval moest ik een opening voor de LiPo (2S/1300) uitsnijden in de neus zodat 't zwaartepunt klopt met de originele Nemo.

    [​IMG]

    De stuurvlakken in de staart heb ik vervangen door 6-mm depron, voorzien van glasvezeltape rondom voor de stevigheid. Anders zitten er binnen de kortste keren allerhande butsen en inkepingen in 't depron en da's zonde.

    [​IMG]

    Ook de rolroeren heb ik vervangen door depron, en ze gelijk iets groter gemaakt. Daarbij heb ik ook nog een 8x1-mm stuk CF platstaf in de vleugel gelijmd, zodat deze wat minder doorbuigt.

    [​IMG]

    Op bovenstaande foto is goed te zien dat er per rolroer één servo is gebruikt (HXT900) en dat de motoren onder de vleugel zijn gemonteerd en vastzitten met een tweetal tie-wraps. Ik doe dit bewust zodat de tie-wraps 't breekpunt zijn en dus niet de hele motormount uit de vleugel scheurt.

    [​IMG]

    Het originele batteriecompartiment heb ik dichtgelijmd met een stuk EPP, zodoende zorgt dat niet voor extra luchtweerstand en komt er ook geen rotzooi in. Het landigsgestel laat ik voorlopig even zitten, het ziet er wel leuk uit zo met de iets grotere foam wielen.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  2. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    De beta versie:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De tweede versie:
    [​IMG]

    [​IMG]

    nemo HD:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Binnenkort wat hd filmpjes.
    Het vliegen gebeurd d.m.v. een tweede camera.
     
  3. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Sander hoe heb je de motor platen gemaakt om ze onder de vleugel te hangen. En is dit ding een beetje makkelijk te vliegen of is het toch wel veel moeilijker dan een axn floater jet of iets dergelijks?
     
  4. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Ik zal hem wat werk uit handen nemen.
    Hij heeft een ophanging gemaakt m.b.v. een ABS U-profieltje
    Stel het motortje is zo'n 4cm lang. Dan een stukje abs pakken van 5cm lang. hier een vierkant gat in vijlen. De motor past nu strak in het profieltje, en word gestopt door de vleugel. Het abs zit een stukje dieper in de vleugel gelijmt.
    Het motortje zit vast met een enkele tie-wrap, zodat bij een wat ongelukkige crash, de tie-wrap breekt, inplaats van de gondel uit het schuim.
    Pak de foto bij mijn tekst, en ge ziet minne beste vriend, da ge ut snapt.

    Iedereen kan met een nemo vliegen. Let wel op dat hij redelijk nerveus is op zijn hoogteroer. Voor een beginner is dit wat lastig. verder tracked hij prima, en vliegt stabiel.
     
  5. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Oke bedankt voor het antwoord. Zit er over na te denken om er maar een te bestellen en eerst normaal te leren vliegen. Ze kosten toch geen drol dus maakt het ook niet uit als hij crasht.
     
  6. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Goed, maar even wat leuke momenten van 't vliegen met de FPV Nemo tijdens de tweede FPVC meet 'n greet samen in één video gestopt.

    [URL=" - FPV Nemo fun flying[/URL]

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. JasperW

    JasperW Guest

    Erg leuk. Dank je!!

    Groet,
    Jasper
     
  8. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Sander geweldig:).

    Dat eerste en laatste stukje blijft Hilarisch:D

    Leuk dat je in deze draad de Nemo nog even laat zien. Dit omdat ik denk dat dit een prima kistje is voor de beginnende FPV vlieger die al wat ervaring met fun kistjes heeft.
    Je kunt van alles doen met de hoge romp. Tevens is het schuim behoorlijk taai, en is het kistje natuurlijk scherp geprijst.
    Komt bij dat de Nemo prima overweg kan met behoorlijk wat wind. Dit heeft hij weer bewezen de afgelopen meetings.
     
  10. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    uppiedieupdate,

    Wanneer de motor achterop de vleugel zit, word de Nemo behoorlijk kritisch op zijn hoogteroer. Bij vol gas is het naar boven of beneden, maar nauwlijks er tussen in.
    Dit is o.a. terug te zien op de video van de laatste meet 'n greet.
    Ik heb dit opgelost door een nieuw staartje op de Nemo te zetten. (mede omdat mijn vriendin op het stabilo ging staan;))
    Door deze mod is de Nemo is ineens een totaal andere vlieger. Tracked ineens bijzonder goed, is niet meer kritisch op zijn hoogteroer.
    De uitstaande punten van het originele roer zorgde bij dit vermogen voor een soort vector effect. Het grootste gedeelte van het hoogteroer zit in de propwasch, waardoor een tikkeltje flutter, of een tikkeltje up, al voor een gigantisch uitslag zorgde. De korte romp maakt het er niet beter op.

    Dit opgelost door het staartje met zo'n 6cm te verlengen. Tevens het hoogteroer recht gemaakt, en het stabilo voorzien van 2 naar voorstaande punten. ( zal vast een benaming voor zijn). Het staartje is nu een soort "dartstaartje". Geheel is van 3mm depron, ingepakt met verpakingstape.
    Tevens het kielvlak een tikkeltje groter en van EPP gemaakt.

    Absoluut het experimenteren met de originele staart waard:)
    [​IMG]

    Gisteravond even gevlogen hier in de buurt. Het was super. Helaas een ietwat turbelente wind, en het werd al gauw donker, maar des-al-niette-min (wat een woord), was het bijzonder leuk vliegen.

    De video is best aardig geworden denk ik:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  11. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Hey zitten bij de dubbele motor opstelling de regelaars met een y-kabel samen op 1 kanaal op de ontvanger aangesloten? En beide regelaars worden dus paralel geschakeld met de accu voor de stroom levering? Zit er toch wel sterk over na te denken om er 1 te bestellen met wat hk electronica.
     
  12. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Remy
    Het valt me nu pas op dat je antenne van je video zender steeds per plaatje verandert.
    volgens mij heb je hem omgebouwd naar een sma connector .
    Als ik het goed heb.?

    Groeten Wiebe.
     
  13. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hoi Wiebe,

    Goed gezien:). Op mijn ene tx heb ik de antenne ontdaan van zijn behuizing, en direct op de print gesoldeert.
    Bij mijn tweede heeft Sander er even een SMA connector op de tx gesoldeert. Zo kan ik wat experimenteren met verschillende antenne's.
    Ook bij mijn laatste antenne heb ik hem van zijn behuizing ontdaan, om schade te voorkomen als hij op zijn kop ligt terecht komt tijdens de landing, of bij transport. De antenne buigt dan, inplaats van de hele tx mee te nemen.

    Toenet weer even gevlogen met de Nemo. het was bijzonder leuk vliegen vanavond. Opnieuw toch nog wat wind, dus ben nu wat aan het spelen ( voor de 4de keer:rolleyes:) met virtual dub. Hopen dat het nu wel een keer lukt om er wat moois van te maken.
     
  14. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Ja, één kanaal, twee regelaars, gewoon parallel geschakeld op de LiPo, uiteraard wel ieder apart bedraad naar de twee motoren.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  15. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Hey remy, super filmpje! Wat mooi over dat water en haha vooral dat laatste stukje van die mensen die je vliegtuig komen bekijken!

    MVG Robert.
     
  16. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Bedankt Robert:).

    Hier nog een slordige video van een paar dagen terug.
    het is een experimentje met een deshaker.
    Resultaat is aardig goed volgens mij.
    Leuk die paarden:). Oh, ik wacht met smart op een rustige dag..
    (video eerst met moviemaker, toen geconverteerd naar AVI, toen virtualdub, toen weer movie maker, en toen geupload;))

    E-sky Nemo just a quick video on Vimeo

    na deze video nog een paar keer gevlogen, en nu merk je dat , nu je de omgeving leert kennen, er steeds gekkere dingen gebeuren.
    Zo scheer ik rakelings boven de boomtoppen, vlieg een eind een meter boven de grond, en ga overal heen waar het me leuk lijkt. Dit alles met een behoorlijke turbelente wind:)
    Die video's zal ik binnenkort even posten!
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2010
  17. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Nog even kort:

    Ik had de lens van mijn C100 vervangen door een lens van globeflight.
    De kwaliteit is aardig. Vandaag heb ik de originele lens op de camera gezet. Jemig wat een verschil.
    De kwaliteit is weer denderend goed, en het beeld lijkt wat sneller.
    vreemd, ik verneem toch van iedereen dat de lens vervangen een goed idee is. Voor de wide angle is het ideaal, beeldkwaliteit gaat achteruit..

    My Opinion:)
     
  18. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Mooi filmpje weer remy maar het lijkt alsof hij wat scherpte mist, of komt dit door het uploaden naar vimeo?
     
  19. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Nee, dit komt door de gebruikte lens die erop zat. Daarnaast is het filmpje 2x opgeslagen door movie maker, en 1x door virtualdub, daarnaast nog geupload;)
    Het was een slordig filmpje, maar de deshaker doet toch wonderen:)
     
  20. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Hij is inderdaad wel mooi gedeshaked. Al ziet het er in sommige bochten een beetje raar uit dan gaat hij van een soepele bocht naar opeens stil beeld.
     

Deel Deze Pagina