E-sky of Walkera?

• Topicstarter Topicstarter vincentboor
  • Startdatum Startdatum
V

vincentboor

Guest
Hoi,

Ik zit te twijfelen tussen de Walkera dragonfly 04 en de E-sky honeybee mk 2 allebij FP

Mijn voorkeur gaat uit naar de E-sky maar graag zou ik wat reacties hebben van ervaren piloten :D

Groetjes

Vincent

Ahoi Vincentboor! Ik wilde je bij deze even graag mijn persoonlijke mening geven.
Ik vlieg nu ongeveer 2 jaar met de Walkera HM004.Doe dat met volle tevredenheid.Ik heb helaas geen ervaring met de Esky, maar heb wel begrepen dat de HM004 een kloon is van de Esky.
Ik kan je met alle eerlijkheid vertellen dat als je straks voor een HM004 gaat kiezen je er geen spijt van gaat krijgen.Maar zoals alles zit er wel een kanttekening aan.De elektronica van meerdere Walkera modellen zijn niet altijd even 'goed'.Dit zal mede komen door de prijs/kwaliteit verhouding wat je ervoor terug krijgt.Maar mijn ervaring is dat door die 2 jaren heen, het plezier in leren van 'echt' helikopter vliegen (met 'echt' bedoel ik ten opzichte van een PiccoZ of alle coaxiaal heli's) dat een HM004 voor dat geld wat je er in steekt er een uitsekende leermeester is voor een eventuele opvolger.
Wel is het raadzaam als je voor een HM004 kiest deze bij een goede internetsite winkel te kopen.Mede omdat die mensen jou raad kunnen geven via een apart forum speciaal voor heli's bestemd en jou ook direkt kunnen vertellen welke spare parts je eventueel direkt mee kunt bestellen (scheelt verzendkosten)
Ik vlieg de HM004 al een behoorlijke tijd, en kan je verzekeren dat mits je de heli goed afsteld (kwestie van een paar keer doen en veel op forums info opzoeken over afstellingen) en je veel oefent met vliegen, de heli jouw heelgoed gaat bevallen.
Oke, het zal nooit een CP heli worden (CP-collective pitch heli, genereert lift door bladverstelling van de rotorbladen inplaats van bij de HM004 door optoeren en versnellen van de rotor bladen)
Maar door zijn FP uitvoering zal de schade bij een crash absoluut vaker gaan meevallen dan dat bij een CP heli gebeurt.
IK ken mijn HM004 nu zo door en door, dat ik het persoonlijk een heel fijn toestel vind om mee te vliegen.
Buiten vliegen met teveel wind is niet echt aan te raden.Maar op windstille zomeravonden kan er perfect mee buiten worden gevlogen.Kijk maar eens op You Tube.Op die filmpjes zul je zien dat men met een HM004 goed rond kan vliegen.
Indien je nog niet op forums bent geweest waar de HM004 uitvoerig wordt beschreven met al zijn postieve en negatieve kanten, dan zou ik jou dat zeker aanraden.De HM004 kan behoorlijk versleuteld worden.Niet zozeer qua motor gedeelte maar meer naar uiterlijk.
Ik kan je verzekerend dat als je voor een HM004 kiest en deze dan perfect afsteld je verbaasd zal zijn van zijn vliegeigenschappen.
Het blijft een 'instapmodel' en het blijft een FP heli.Maar persoonlijk vind ik dat om die redenen de HM004 niet onder hoeft te doen voor zijn soortgenoten (zowel FP als CP)
Ik kan eigenlijk wel pagina's volschrijven over de HM004, maar uiteindelijk zul jezelf de keuze gaan maken.
Mijn advies,lees goed de forums door met info over de HM004.Laat je niet afschrikken door mensen die beweren dat het een goedkope imitatie kloon is uit China en dat je beter voor een 'echt' merk kunt gaan.
Dat zijn vaak dezelfde mensen die beweren dat een Walkera HM004 altijd instabiel vliegt en vaak kapot gaat door slechte elektronika.
Mijn HM004 vliegt zo strak als een snaar en kan het toestel moeiteloos na veel geduld en oefenen strak laten hooveren (zweven) binnen de vierkante meter.
Geduld is het trefwoord in deze.Mensen met weinig geduld kunnen denk ik maar beter een radiografische boot of auto kopen.
Heli vliegen leer je niet zomaar.Of het nou een HM004 is of een dikke T-Rex van krap 1000 euro.
Geduld, veel oefenen en bij elke crash je niet uit het veld laten slaan.Crash gehad (ga je zeker meemaken straks) heli reviseren en weer vliegend krijgen.
Heli vliegen is 1 van de hobby's waarbij je eindeloos in kunt doorgroeien.
Ik wens jou veel sukses met je keuze straks.Bij vragen kun je me altijd een PB sturen.Antwoord krijg je altijd.
Ik heb niet veel kennis van CP heli's , maar de HM004 kan ik met een blinddoek voor in en uit elkaar halen en afstellen. :wink:
Welkom in deze geweldige tak van vliegen! Vr Gr

jvthert zei:
.... De weg via micro heli's is gewoon vele malen moeilijker van een wat groter model....

Ik kan ook uit ervaring vertellen dat dit zo is. Ik heb nu 3 CP heli's , een met een rotordiameter van 1.15meter en een van ca. 90cm.
Sinds kort heb ik een CP esky honey bee king v2 die een rotordiameter heeft van 60cm. Dat ding is vele malen zenuwachtiger en wendbaarder dan de andere twee en dat is ook logisch. Het is wel een prima oefening om je "flying-skills" te oefenen. Ik zie het als een soort "shock-flyer" (=klein licht wendbaar 3D vliegtuigje met zeer veel power) onder de heli's . Als je hiermee kunt vliegen kun je met elke andere heli vliegen.

Ik ben als volgt begonnen :
- coaxiaal helicopter , Lama V3 , zeer eenvoudig te bedienen, weinig afstellen , leuk om aan heli vliegen te proeven
- fixed pitch lmh corona, rotordiameter ca. 80cm . Een zeer, zeer robuuste heli, kan een crash verdragen zonder stuk te gaan. Verder is hij zeer gemakkelijk op te bouwen en af te stellen, je hebt er geen speciale zender voor nodig. Hier heb ik de basisbeginselen mee geleerd.
- robbe spirit pro , CP heli rotordiam. 90cm
- logo 10 3D , CP heli rotordiam. 1.15m
- esku honey bee king v2 , CP heli rotordiam. 60cm (hele leuke heli om vooral nieuwe vliegfiguren mee uit te proberen, als dit crashed is zijn de reparatiekosten laag)

Achteraf ben ik blij dat ik deze weg heb bewandeld, ik heb dit helemaal zelfstandig ondernomen, met veel geduld, een dosis gezond verstand en doorzettingsvermogen.
succes met je keuze !

Hoi Jeroen! ben het helemaal met je eens dat het verschil in stabiliteit tussen een HM004 en een T-Rex absoluut een wereld van verschil zal zijn.Heb helaas nog nooit het verschil kunnen uit proberen, maar ik deel zeker jou mening.
Ben het ook met je eens dat er waarschijnlijk niet veel HM004 bezitters net als ik langer dan een jaar met dit type heli blijven vliegen.Ook dat kan ik me goed voorstellen, want nadat ik al langer met de HM004 vloog, ging het toch kriebelen naar een groter en 'echter' toestel.
Maar in mijn geval maakte ik in die periode een zijstap naar modelbouw vliegtuigen.Mede omdat men met de wat grotere modelbouw kisten toch zelfs bij wat meer wind buiten beter kan vliegen dan menig elektro heli dat zou kunnen.Ondanks dat ik wel eens berichten op het forum heb gelezen dat zo'n T-Rex 450 of 600 windkracht 3+ makkelijk kan hebben.Helaas geen ervaring mee.
Daarom gebruik ik mijn HM004 veelal binnen (of bij windstil buiten op een mooie nazomer avond) en mijn elektro vliegtuigen op het grote open veld.
Zo kan ik afwisselen en heb gemerkt dat vliegen met vliegtuigen en met Heli's weinig met elkander te maken hebben.Oke,het vliegt beidde, maar qua aansturing zou ik best wel mijn zender van een elektro kist aan mijn 12 jaar oude neefje willen geven voor een paar tellen.Maar de zender overgeven met het vliegen van een elektro heli (behalve de PiccoZ en alle coaxiale heli's) zou ik zeker niet doen.Zelfs niet voor een paar tellen.
Want dan gaat de heli met een ongeoefend persoon achter de knoppen geheid de grond in.
Door de jaren heen ben ik het met mijn HM004's als een uitdaging gaan zien,om deze heli zo strak mogelijk te laten vliegen.
Heb dus echt gemerkt dat alleen veel oefenen niet volstond en kwam er na een periode achter dat hoe beter de heli stond afgesteld hoe strakker en makkelijker het toestel in de hand te houden was.
Je bent het vast met me eens dat qua afstelling de HM004 niet te vergelijken is met een CP heli van hetzelfde formaat.
Op zich valt het wel mee, met de afstellingen die men kan doen aan de HM004, maar toch kan er een boel bijgesteld worden.
Zeker om dit type toestel zo strak en een mooi mogelijk vliegbeeld te geven.
Kan het je bijna niet uitleggen, maar ik ben dus nog steeds niet uitgekeken op die HM004.Verbaas me steeds iedere dag weer over zijn mooie vliegbeeld wat ie mij geeft en aangzien 3D vliegen niet mijn 'ding' is, ben ik zwaar tevreden met wat de HM004 aan vlieggedrag aan mij geeft.
Ik ben me er terdege van bewust dat de HM004 een alround goedkoop instapmodel is en ook nog eens een kloon van de betere in elkaar stekende andere merk Heli's.
Maar zelfs na al die jaren blijft het voor mij iedere keer een groot plezier om heerlijk rond te mogen/kunnen vliegen met zo'n 'eenvoudige' goedkope kloon als de HM004.
Zal waarschijnlijk wel komen doordat ik snel tevreden ben met spullen en zelfs als het materiaal van wat 'mindere' kwaliteit is,om er dan zo veel mogelijk potentie uit te halen.
Zelfs na al die vele keren vliegen met de HM004, merk ik af en toe dat zelfs de kleinste veranderingen in afstelling en/of aanpassing het toestel beter doet vliegen.
Ik moet je ook eerlijk bekennen dat ik blij ben dat het een waarlijk feit is dat alle micro heli's ten opzichte van hun grotere 'broers' moeilijker zijn om mee te leren vliegen.
Daarom geeft de HM004 mij nog steeds die uitdaging en 'kick' als ik het toestel dat kan laten doen wat ik zelf wil.
Ik denk dat er veel modelbouw helikopter piloten een andere mening zijn toebedeelt als ze dit bericht lezen.Want ik begrijp af en toe zelf nog niet hoe het nou komt dat ik nog steeds veel plezier van mijn HM004 krijg na al die jaren.
Ben er zelf best wel trots op, om in sommige dingen het onderste uit de kan te willen halen.Je kunt me gerust een doorzetter noemen.Zeker op heli gebied met het vliegen van de HM004.
Heb ook gemerkt door de jaren heen, dat veel mensen om mij heen een Heli zoals bijv de HM004 of een Honey Bee aanschafte en dan maar dachten: ooohhhh, dat doe ik wel even.
Krijg vaak het commentaar dat als ik aan het vliegen ben (veelal binnen op het werk) dat omstanders dan zeggen; Is dat nou alles? Ziet er gemakkelijk uit!Het zweeft mooi, bijna vanzelf.
Krijg dan altijd de neiging om hun de zender in de handen te drukken en te zeggen: Nou laat dan maar eens zien wat je kan.
Helaas is dat geen optei, want dan gaat het zeker fout.
Moet ook een klein beetje toegeven dat als ik iemand anders met een Heli zie vliegen (behalve 3D dan) het er ook wel uitziet alsdat het bijna vanzelf gaat.
Jeroen, ik ben blij dat ik mijn verhaal aan jou even heb kunnen verduidelijken.Nu begrijp je misschien iets beter hoe de vork in elkaar stak.
Het was zeker niet mijn bedoeling om een HM004 met een T-Rex te gaan vergelijken.Zal dat ook nimmer doen, mede omdat ik nu wel het verschil ken tussen bepaalde helikopters en hun bijbehorende vlieggedrag.
Denk wel dat heel veel mensen die een beginners heli kopen er na verloop van tijd de brui aangeven.
Als ik iets wel heb gemerkt dan is dat het heli vliegen met een HM004 of een T-Rex veel tijd kost om te leren.
De 1 zal het sneller in de vingers hebben als een ander.Sommige zullen het nooit leren en anderen vliegen binnen een paar jaar 3D.
In mijn geval blijft het vooralsnog bij het nog meer kunnen uithalen van de vlieg mogelijkheden die mijn HM004 als goedkope instapper te bieden heeft.
En kan je verzekeren dat zelfs na al die jaren het heli'tje mijn nog steeds verrast.Zowel postief als negatief. :wink:
Jeroen, geniet van je hobby!! Het blijft een voorrecht. Vr Gr ERwin

Hoi Jeroen, ja je hebt eigenlijk best wel gelijk en heb door de jaren wel eens gedacht aan een zwaardere CP heli.Maar vond steeds dat de HM004 voor mij nog uitdaging genoeg boodt.Komt ook nog bij dat ik met een wat kleinere heli zoals de HM004 heel prettig binnen kan vliegen.Heb op het werk een grote opslag loods waar papier rollen staan.Dak is wel 20 meter hoog.Ben een tijdje geleden als alternatief op het vaak alleen maar binnen vliegen met de heli met vliegtuigen begonnen.Oke, niet te vergelijken, maar om dat buiten te doen met vrijwel elk weer type (behalve regen) is goed te doen.
Vlieg Delta's en een Funjet.Dat spul vliegt ook als de brandweer.Gaat letterlijk vertikaal omhoog.Lijkt wel een heli. :lol:
Daarom ben ik nu bezig om het vliegtuig gebeuren nog uit te breiden.Heb namelijk nog wat snelle set ups op het oog.
Die Funjet kan tot een snelheid van 150km/peruur gaan.Mits de juiste set up er op zit.Maarja, snellere motor, dikkere regelaar, zwaardere Lipo, het mag allemaal wat kosten.Vandaar de keuze om voorlopig nog maar met de vliegtuigen door te gaan.
Mijn vriendin neemt het me niet in dank af als ik er nu ook nog een T-Rex bij koop.Ondanks dat het wel kriebelt.
Al met al een eindeloze hobby.Ben nog lang niet uitgespeelt. :wink:
Vr Gr Erwin

Dylan,

Tuf ook al een jaar op mijn gemakske met een DF04 rond ... mits goe afgesteld idd een heerlijke heli...voelde heel lang geen nood voor een andere ...ben net als jij snel tevreden .. tot ik begon te beseffen dat forward flight met dat ding wel heel moeilijk gaat door te weinig headspeed ( vlieg op 2 cellen , want 3 cel heeft de electronica van de 04 niet zo graag )

Daarom deze week een KING 2 besteld .... mijn eerste CP ... :P ( electro dan, want hover ook een nitro dertiger klasse )

SV100005.jpg

Alhoewel ik de 04 zeker niet weg doe, is die king toch NET een ietsje meer een echte heli, met aparte regelaar, rx en gyro ... afstelling op zich is al leuk !

Hij is even groot dan de 04 , dus lekker binnen hoveren... en als je slim shopt heb j'm voor een prikje thuis :wink:

aanrader voor jou !

vincentboor zei:
Hoi,

Ik zit te twijfelen tussen de Walkera dragonfly 04 en de E-sky honeybee mk 2 allebij FP

Mijn voorkeur gaat uit naar de E-sky maar graag zou ik wat reacties hebben van ervaren piloten :D

Groetjes

Vincent

Met alle respect voor de mensen die de walkera HM004 als favoriet hebben, :oops: maar volgens mij is het wel de meest waardeloze 4 kanaals helikopter die ooit gemaakt is :roll: .
Ik heb zowel bedrijfskundige ervaring als privé ervaring met walkera HM004 als E-Sky Honye Bee King II .

Toen ik 2 jaar terug de walkera 004 voor het eerst aangeboden kreeg van walkera distributeur uit HK werd het mij verteld dat het zeer stabiel en ideaal voor een beginner zou zijn. Later kwam het ook in de krant KIJK te staan als de beste beginners helikopter op dat moment.

Van ca. 75 stuks die we destijds op marktplaats verkocht hebben, kregen we 22 stuks terug gestuurd omdat de servo 's het niet goed deden/motor brandde door na de eerste test etc. etc.. :mad:

Vorig jaar tijdens een zakenreis naar Hamburg (Duitsland) werd mij een 20ft container die driekwart volgeladen was met walkera HM004 helikopters aangeboden. Deze helikopters bleken allemaal terug gestuurd te zijn in een periode van 6 maanden en waren allemaal afkomstig van 1 leverancier! (had niet graag in zijn schoennen willen staan)
Deze aanbod heb ik natuurlijk afgewezen! want wij verkopen geen 2dehands producten

De HM004 kun je dan ook absoluut niet met de E-Sky HBK II vergelijken.
Aan de HBK II heb je veel langer plezier aan en is stukken betrouwbaarder dan de HM004. De vele manoeuvres die je met HBK II uit kan voeren zorgen ervoor dat het niet gaat vervelen in korte termijn en je kunt het ook uitbreiden met een geweldige glasfiber Scale Cabin in 4 verschillende kleuren (zie link) de witte variant staat niet op de website vermeld. (vanaf volgend week zullen we wat leuke foto 's hiervan op ons eigen site zetten)
http://www.twf-sz.com/english/products.asp?prodid=0220

De Honey Bee King II bieden wij vanaf maandag op ons website www.v-nix.nl voor een introductie prijs van 149 euro aan. De Scale Cabins hebben wij ook op voorraad.

Conclusie: Ga voor een HBK II kun je veel meer mee en heb je langer plezier aan en is stukken betrouwbaarder.

Hartelijke groeten,

V-NIX team Zapata

Hum hum

Bedankt voor t advies, en ik deel je mening over Walkera helis.
Maar mag t een beetje minder commercieler, cq zou je een banner op ons mooie forum willen aanschaffen?

Niek zei:
Hum hum

Bedankt voor t advies, en ik deel je mening over Walkera helis.
Maar mag t een beetje minder commercieler, cq zou je een banner op ons mooie forum willen aanschaffen?

Beste Niek,

Om te beginnen mijn excuses voor het commerciële gedeelte; 'k zal in de toekomst wat meer op letten :roll:

We hebben afgelopen 2 maanden minstens 5 mailtjes gestuurd met de mededeling dat we graag een banner aan willen schaffen op modelbouwforum en ook eventueel modelbouwmarkt, En met de mededeling dat we modelbouwforum in de toekomst via een Affiliating programma willen steunen. Tot heden hebben we nog geen reactie van jullie mogen ontvangen :?
Ik ga vanuit dat Robert het wat te druk heeft gehad afgelopen weken.

We zullen het zeer op prijs stellen als jij ons hiermee verder kan helpen :)

hartelijke groeten,

V-NIX Team Zapata

jvthert zei:
En doe alsjeblieft niet alsof de HB King helemaal geweldig is. Voor het geld misschien wel, maar het blijft natuurlijk een product dat dat kwalitatief even hoog is als zijn prijs!

Beste Jeroen,

Zoals je zelf zegt het is een geweldige product voor het geld dat je voor betaald maar verder ook niet :)
Als je HBK II vergelijkt met andere merken krijg je kwalitatief gezien veel meer voor je geld. Het kan inderdaad beter geef ik toe maar om in een quote al deze aspecten te noemen vindt ik zelf aan de lange kant.

Maar als je zelf een helikopter kent die prijs kwaliteitsverhouding beter is als de HBK II in hetzelfde prijsklasse hoor ik het zeergraag van je :D

hartelijke groeten,

V-NIX team Zapata

Ik heb zowel de DF 04 als nu de ESky king V2. Om een heel lang verhaal met doorgebrande electronica van de df kort te houden ga voor de esky. Zelfs de King V2 een cp heli is goed te doen als beginner als je maar voorzichtig bent.

Back