e-sky valt valt achteruit, hoe corrigeren?

• Topicstarter Topicstarter staafken
  • Startdatum Startdatum
S

staafken

Guest
Hey jonges,

Onlangs klein stuur foutje gemaatk bij landen en rotors even de grodn geraakt. Servootje stuk en de heli viel naar achter... Servootje gemaakt en ik kan terug vliegen? weliswaar valt de heli nog steeds achteruit. Ik kan corrigeren maar moet steeds stick-forward hooveren--> kan niet de bedoeling zijn.

Omdat ik nieuw ben in heli vliegen, zou ik willen weten hoe ik de rotor meer voorwaarts kan zetten, door aanpassingen aan de stokjes vd servo te doen. Kan iemand me uitelggen welke servo het just is en hoe ik moet draaien ?

thx in advance

Ik weet niet echt welke heli je precies hebt (belt cp?).

Maar het idee is om de Swashplate waterpas te krijgen.

Ofwel dat die helemaal recht staat als je geen stick input geeft.

Bij jou zat de swash een stukje naar de staart gericht staan waardoor die ook die kant op wilt als je opstijgt.

Het idee is dus om het linkje van de achterste servo iets langer te maken zodat je swash weer mooi waterpas komt te staan.

Dan zal ook je heli weer recht blijven vliegen waarschijnlijk.

Jeroen.

Als je twee stokjes voor hebt, en ééntje achter, dan maak je de voorste twee ietsje korter, en de achterste ietsje langer. Heb één stokje voor en twee stokjes achter, dan maak je de achterste twee ietsje langer en de voorste ietsje korter.
Je kunt overigens eerst kijken of je hem met de trim niet iets meer voorwaarts krijgt. Een heli gaat altijd een kant op, je moet ook altijd blijven tegensturen als je dat niet wilt.

succes, greetz,
A

ik ben idd over een cp belt bezig en ik weet dat een heli een kant op gaat. Het is echter na het raken vd rotors dat hij hard naar achter helt(trims taat volledig naar voor. Thx alvast voor de raad, ik probeer het zodra ik kan uit en hou jullie op de hoogte!

Laatst bewerkt door een moderator:
Denk eraan dat je bij het afstellen van de swash je trims eerst neutraal moet zetten. Zorg ook dat de servo's aanstaan en de sticks gecenterd.

ik ben idd over een cp belt bezig en ik weet dat een heli een kant op gaat. Het is echter na het raken vd rotors dat hij hard naar achter helt(trims taat volledig naar voor. Thx alvast voor de raad, ik probeer het zodra ik kan uit en hou jullie op de hoogtE?

INderdaad stick's center (motor stekkers los nemen of een throttle cut/hold gebruiken) accu aansluiten. Heli op vlakke ondergrond. Swash plaat (die schijf in het midden) volledig vlak maken door het afstellen van de servo armen en linkje (misschien dat jij bij het repareren de servo arm 1 tandje verdraaid hebt). Bij de belt-cp mag de swash plaat overigens wel iets naar voren hellen want dat komt de algehele balans ten goede.
Als je alles hebt afgesteld de bladen zo draaien dat ze in het verlengde van de heli staan.
Met 2 vingers de heli aan de flybar op tillen.
Hij mag dan niet naar voren of achteren kantelen..
Gebeurt dat wel dan is je balans fout en zal de heli altijd in die richting weg drijven.
Door het accu gewicht te verschuiven corrigeer je dit.
Kijk ook even krities naar de bladen of daar niet iets kapot aan is en of alle linkjes in de kop wel strak op hun balletjes zitten.

ps voor de anderen..
Bij de belt-cp zittende 2 rol servo's achter de kop en de nick servo voor de kop...
Alles 120 graden gemixt.. dus bij pitch bewegen alle 3 sevo's natuurlijk...

Benno

zojuist swashplate aangepast, deze moest echt wel een heel eind naar voor gebracht worden hoor vooraleer de heli stabielre werd. kheb wel ook ontdekt dat er onbalasn op men rotors zit. Die nu eerst even proberen mmoi terug uitbalaceren en ik denk dat het dan wel in orde zal komen.

Btw nog even over die swashplate. Men heli hangt ietwat schijn onder men rotor.hij valt ook wel een beetje die kant op maar zeer minimaal. Kan ik dit ook verhelpen door ad swashplate te prutsen ?

thx nogmaals voor de gouden raad

Back