E Spy helicopter JAMARA

• Topicstarter Topicstarter joke
  • Startdatum Startdatum
J

joke

Guest
Hallo, ik ben al een tijdje of zeg maar liever jaren ook een modelbouw-fan, alleen nooit echt iets mee gedaan. Tot eergisteren een krantje kwam van REAL. Een grote winkelketen uit Duitsland. Daar lagen in een winkelkar twee dozen van Nikko met daarin de helicopter SkyWatcher. Op beide dozen zat een sticker defect, dus maar niet gekocht. Eenmaal thuis gekomen, ben ik maar eens een kijkje gaan nemen op Internet, en kwam op dit forum uit. Na het lezen van het SkyWatcher forum, heb ik toch maar afgezien van de koop van de Nikko SkyWatcher. Vandaag kon ik mijn lust niet meer bedwingen om toch maar naar een modelzaak te gaan en een Helicopter te kopen.

Dus ik ben nu in het bezit van E-Spy helicopter merk JAMARA.
Alles vliegklaar [ na opladen zender en helicopter ] prijs in aluminium koffer
met 8 batterijen en lader voor aan zender € 256,-

Na een 3 uurtjes laden kon ik het niet laten om eens te gaan proberen of het ding uberhaupt van de grond kan krijgen. Maar dit wil niet goed lukken.
De helicopter neigt steeds naar de rechterkant te trekken waardoor hij dus niet los komt van de grond. Ik heb eigenlijk een vraagje met betrekking tot de wieken. Er zitten twee kleine wiekjes, moeten die helemaal horizontaal staan zoals de twee grote wieken ? of moeten ze onder een kleine hoek staan ?
Verder zitten er ook links en rechts van de zender van die trim schakelaars, maar ik heb geen idee naar welke stand ik deze moet zetten. Het beweegt wel allemaal, maar hoe ga ik nu te werk, om het ding eens een meter boven de grond te krijgen ?

In mijn buurt [ Limburg is volgens mij nergens een club ]
Kunnen jullie me helpen ?

Even over de zender dan maar :
Linkse hendel is gas en naar links en recht gaan.
Rechtse hendel is opstijgen [ hendel naar voren ]
Zakken is hendel naar naar beneden.

Nu komt het : Geef ik nu met de linkse hendel gas, dus naar voren,
dan moet ik volgens de beschrijving de rechtse hendel naar boven duwen,
echter dan wil de neus richting grond. Druk ik de rechtse hendel naar beneden, dan wil hij wel omhoog denk ik, alleen neigt hij dan naar recht op het gras te kantelen, met als gevolg dat de wieken dan steeds helmaal
uit de juiste vorm komen te zitten. Ze zitten niet helemaal vast gedraait,
maar dit wil ik ook ff ze houden tot ik het ding in de lucht kan houden zullen we maar zeggen. [ geef ik ff vol gas, dan blijven ze wel in de juiste positie staan ]

Al met al toch best wel moeilijk. Ik heb uiteraard al eens in de beschrijving gekeken, maar ook hier wordt ik niet echt wijs uit.
Hadt ik misschien toch met de SkyWatcher moeten beginnen ?

Pfffffffffffffffffff

Hoi Jo,

Je hebt zelfs in Sittard een vliegclub.

Kijk maar even op onderstaande link

http://www.modelvliegers.nl/content/clubs.htm

En van de vliegclub in Nuth weet ik zeker dat daar helipiloten zijn.

Mocht je anders zondag niks te doen hebben kun je nog altijd naar Venlo komen daar is een open dag en veel vlieg materiaal te zien en info te verkrijgen. Vlieg daar zelf ook bij de club.

Succes.

Ed

Kan iemand ook zo wat tips geven ?
Ik ben al blij als ik hem eens een stuk in de lucht kan houden.

Hij trekt namelijk steeds naar recht, waardoor hij dus niet in de lucht komt.
Verder merk ik ook op dat als ik de rechterknuppel naar boven druk dat hij
dan richting grond wil, in plaats van naar boven.

Yo Jo,

oei oei.... goed even bij het begin beginnen.

Een heli moet je constant bij sturen. Het is niet zo makkelijk als omhoog gaan en dan maar eens even een richting sturen. In het begin is het stil houden in de lucht al een hele prestatie. Ik kan de heli niet maar van wat ik proef denk ik dat het een FP heli is. (fixed pitch) de heli gaat omhoog door meer gas te geven.

Goed de besturing:

Linkse knuppel:
omhoog/omlaag: Gas geven. Hoe meer gas je geeft des de harder de heli omhoog gaat.
links rechts: de staart aansturing om rondjes om de as draaien. Let op je stuurt de kop niet de staart. Stuur je naar rechts gaat de kop van de heli naar rechts

Rechtse knuppel:
De heli kantelt naar de richting dat jij deze stick naartoe stuurt.

Hoe te werk:
Hou de staart naar je toe (linker stick links/rechts) stijg op (linker stick omhoog) en probeer de heli tegen te sturen tegen de kant waar hij naar toe wilt.

Laag bij de grond vliegen is moeilijk vanwege zijn eigen turbulentie die van de grond weer terug kaatst.

Als je een beetje behendig bent zal je merken dat het steeds beter gaat en uiteindelijk eigenlijk helemaal niet moeilijk is.

Lees even dit topic. Hier staat mijn eerste ervaringen met een FP heli met veel afsteltips:
Hummingbird beginnersverslag van/voor een helikopter newbee

Ook veel info over FP heli's:
Hoe en wat: FP Micro helis & Nikko Skywatcher
Verder is er nog de sticky in dit forum met ook interessante info.

OK, ik zal morgen alles eens gaan testen.
Rest me nog een vraagje : hoe moeten de 2 kleine rotorbladen staan ?
Horizon als de 2 grote bladen, of onder een kleine hoek ?

joke zei:
Dus ik ben nu in het bezit van E-Spy helicopter merk JAMARA.
Alles vliegklaar [ na opladen zender en helicopter ] prijs in aluminium koffer
met 8 batterijen en lader voor aan zender € 256,-
:?

had je beter op www.4rc.nl kunnen kijken daar staat hij voor € 185,--
8O scheelt toch weer € 71,--

de volgende keer beter.

gr.
henk

de hoofd rotor bladen moet en exact 180 graden van elkaar staan en een schijf vormen en er moet een hoekstelling in ziten anders kun je nog zo veel gas geven als je wilt maar ga je niet omhoog

marco bosch zei:
de hoofd rotor bladen moet en exact 180 graden van elkaar staan en een schijf vormen en er moet een hoekstelling in ziten anders kun je nog zo veel gas geven als je wilt maar ga je niet omhoog

Maar die 2 kleine dan ?? Moeten die onder een bepaalde hoek staan ?

die twee kleine rotors bedoel je zekers de staart rotor die staan als goed is al onder de juist hoek en de staart word door snelheid gestuurd net zo als je hoofd rotor

ik ga er van uit dat je deze bedoeld

Volgens mij bedoeld hij de paddles.

Die moeten op 0 (nul) graden staan(leken taal, volledig horizontaal, waterpas) dus niet onder een hoek.

Groet,

Marc

De paddles moeten op nul graden staan, dus vlak, let er op dat ook de tuimelschijf (waarmee je de rotor aanstuurt) dan ook vlak moet staan, als alles op nul graden staat moeten ook de servohevels vlak staan.

bij een fp heli kun je soms alleen door de padels het blad spoor weg krijgen.
dan kunen de padels dus niet nul graden ten op zichte van elkaar staan maar staat er eentje iets naar boven of naar beneden

Hallo, vandaag ff geprobeert, met als gevolg een gebroken staartrotor.
Krijg het ding nog geen centimeter in de lucht.
Op ons grasveld [ best wel groot, en windstil, slaat het steeds naar rechts toe ]. Ik heb al wat gepield met de instellingen, maar durf geen gas te geven omdat hij steeds naar rechts schijnt te kiepen.

Pff alle tips gelezen en nog wil het ding niet de lucht in. Enkel het hooveren wil nog niet eens lukken, omdat hij dan naar links of rechts zwiept.

Verder weet ik ook niet of ik de accu nu meer naar achten moet verplaatsen , of juist helemaal aanschuiven naar voren. Wat de servohevels betrefd heb ik ook geen idee, omdat het ding toch vliegklaar moet zijn niet ?

Jammer vindt ik echter als ik de accu wil aansluiten dat dat kabeltje aan de korte kant is, waardoor je bijna genoodzaakt wordt om de kap eraf te halen, omdat het nogals stroef in elkaar past.

Maar goed iemand nog meer tips ?

Ook jammer dat je na 10 minuten weer 2.5 uur moet wachten eer de accu vol is

Rhelie zei:
De paddles moeten op nul graden staan, dus vlak, let er op dat ook de tuimelschijf (waarmee je de rotor aanstuurt) dan ook vlak moet staan, als alles op nul graden staat moeten ook de servohevels vlak staan.

Hallo bedankt voor je antwoord, is er ergens een foto waar ik die servohevels kan bekijken ?? Ik heb de kap van de heli ff eraf gehaald, en het stangetje twee plaatsen naar achteren verplaats, want dit stond naar mijn mening niet echt recht [ 0 graden dan ]

Heeft iemand een foto waar ik een voorbeeld kan zien hoe de servohevel
nu moet staan ? Dan weet ik tenmiste dat dit al goed is.

Verder wil ik ook graag weten of ik dit zomaar twee gaatjes terug kan zetten, en of dit iets te maken heefd met de latere vliegeigenschappen.

Bedankt mensen :wink:

je kan natuurlijk ook even naar de rc speciaalzaak gaan waar je hem gekocht hebt om te vragen of ze hem voor je afstellen, de E spy wordt door Jamara in de fabriek gecheckt, en moet dus vliegen, eenmaal een goed ingesteld model zal niet verlopen tenzij je hem crashed.....

geloof me been there done that, zonder hulp krijg je hem niet aan t vliegen, niet omdat de heli niet goed is, maar simpelweg omdat je niet weet wat je moet doen, even voorgedaan leer je meer van dan 100 accu's leegdraaien terwijl je niet weet wat je nu eigenlijk aan t doen bent................Peet..................8)

Powerpete zei:
je kan natuurlijk ook even naar de rc speciaalzaak gaan waar je hem gekocht hebt om te vragen of ze hem voor je afstellen, de E spy wordt door Jamara in de fabriek gecheckt, en moet dus vliegen, eenmaal een goed ingesteld model zal niet verlopen tenzij je hem crashed.....

geloof me been there done that, zonder hulp krijg je hem niet aan t vliegen, niet omdat de heli niet goed is, maar simpelweg omdat je niet weet wat je moet doen, even voorgedaan leer je meer van dan 100 accu's leegdraaien terwijl je niet weet wat je nu eigenlijk aan t doen bent................Peet..................8)

Bedankt voor je antwoord, maar de verkoper in de zaak was geen heli vlieger, en kan me dus ook niet verder helpen.
ik zal maar eens op zoek gaan naar een heli-club.

Back