E-stab en vorst gaat niet samen!

Op 4 februari 2012 met maatje Ad afgesproken om met dit schitterende weer maar met strenge vorst een vliegpoging te wagen. Dat heb ik nog nooit gedaan onder de nul graden en dus moet er voor alles een 1e keer zijn.
Dit bleek voor de piloot geen enkel probleem met de verwarmde zendermuts, maar voor de heli wel! Ik heb in mijn Flybarless HK500CMT een Gaui GU-365 unit zitten en die kan NIET gebruikt worden onder nul!

De eerste vliegbewegingen (een minuut ongeveer) gingen geweldig maar de heli wilde ineens alleen maar meer en meer roll-links dus met hartkloppingen snel aan de grond gezet. Na een "temperatuur-stabilisatieperiode" van een 5tal minuten nogmaals geprobeerd met een verse accu. Dat leverde even een moeilijk moment op omdat de tuimelschijf direct na optoeren zichtbaar op "linksaf" vastgenageld stond en de heli dus lekker sneeuw wilde happen (als ik dat toegestaan had).

Toch nog een paar mooie plaatjes geschoten door Ad en zo zijn we weer een ervaring rijker.

49SN45.jpg

35SN.jpg

37SN.jpg

48SN.jpg

Als je goed kijkt dan zie je op de laatste foto de stoom uit mijn zendermuts komen! :lol:

Groeten, Marco.

Hmm apart. Maar ik zie nog geen concrete bewijzen dat de failure specifiek door de kou kwam? Heb je nog wat verder kunnen testen? Of functioneerde op kamertemperatuur alles weer naar behoren?

Heerlijk al die moderne electronica.. mijn schlutertjes hadden nergens last van met deze temperaturen, heerlijk rondgevlogen gisteren! Voor de eerste keer met zendermuts, dat is toch wel even zalig aan de handjes met de zon er bij!

Piezo rommel is dat.
Net ook even gevlogen met mijn piezo gyrotje, werkt tot -10 zeggen ze.
Tog verlies ik liever niet mijn heli, en neem geen risico meer.
-5 is het buiten nu.

Tsja, ik zou zeggen, blij dat je er op deze manier achter gekomen bent, en niet terwijl je gisteren bijvoorbeeld je MD 500 aan het invliegen was.... Brrrr!!

Groet, Bert

Ik heb wel eens gevlogen bij temp onder 0, en bij mij was het de piloot die last kreeg...
3g zal er dan blijkbaar geen last van hebben

Waar heb je die verwarmde zendermuts vandaan?
Ik kom alleen "normale" varianten tegen..
Of heb je er zelf e.e.a. In geplakt?

Idd blij dat ik niet crashte. Het zal wel aan de oudere e-stab liggen, de GU-365 is idd een piezo-variant. Misschien dat MEMS sensoren (3G, BeastX, HC3) wel onder nul kan maar ik ga het iig niet proberen.

Ik heb de Turnigy zendermuts met de turnigy bandenwarmers/thermostaat erin geplakt. Een 3S lipo in mijn jaszak en heerlijk warm vliegen!

Marco.

[...]Misschien dat MEMS sensoren (3G, BeastX, HC3) wel onder nul kan maar ik ga het iig niet proberen.
Dat kan zeker wel :)
-= BEASTX - BE ABSOLUTE STABLE =-
Sowieso dus -15 tot +40.
Ik heb vorig jaar ook gewoon in de winter gevlogen bij temperaturen onder 0 en dat ook wel met een turnigy piezo gyro en later met een spartan quark.
Die turnigy gyro moest wel acclimatiseren maar met de quark niets aan de hand.
Gisteren -11 op de thermomether van de auto, lipo in de heli, heli uit de auto en probleemloos gevlogen met de compass atom/beastx.
Jotto's helicopter winter flying guide Schrijft dat ie gevlogen heeft bij -20
Happy winter flying, and remember: there is no such thing as a "helicopter flying season"! :p

-17 op de thermometer hier, vanuit de warme auto, 5 Vbar's, geen probleem..... accus lichtjes voorverwarmen en knallen.:)

Gisteren de hele middag op het veld geweest met mijn trex-600 met flybar.. Geen enkel probleem met de gyro alleen begaven mijn towerpro servo's het. Aan het einde van de dag konden ze mijn tuimelschijf niet meer heen en weer krijgen :-( het vet was veranderd in klei in de servo's

Mijn quadje met piezo gyro's had het al eerder opgegeven met de kou ...

Al met al kan er zeker meer mis gaan dan alleen een gyro:rolleyes:

Mooi! Dat betekent dat ik met mijn Hughes met BeastX wel gewoon kan knallen! Geen servo narigheid o.i.d. gehad zoals hiervoor genoemd?

Marco.

Dat kan zeker wel :)
-= BEASTX - BE ABSOLUTE STABLE =-
Sowieso dus -15 tot +40.
Ik heb vorig jaar ook gewoon in de winter gevlogen bij temperaturen onder 0 en dat ook wel met een turnigy piezo gyro en later met een spartan quark.
Die turnigy gyro moest wel acclimatiseren maar met de quark niets aan de hand.
Gisteren -11 op de thermomether van de auto, lipo in de heli, heli uit de auto en probleemloos gevlogen met de compass atom/beastx.
Jotto's helicopter winter flying guide Schrijft dat ie gevlogen heeft bij -20
Happy winter flying, and remember: there is no such thing as a "helicopter flying season"! :p

Mooi! Dat betekent dat ik met mijn Hughes met BeastX wel gewoon kan knallen! Geen servo narigheid o.i.d. gehad zoals hiervoor genoemd?

Marco.

Dat vraagt wél om een filmpje natuurlijk:D....

Succes met de "fully dressed" maiden!

Groet, Bert

Het klinkt wel aannemelijk dat het vet in de servo's dikker/stugger wordt, is met olie immers ook zo, maar met de 4 align/savos servo's 3xds510 en een ds650 heb ik daar niets van gemerkt qua werking.

Back