e-Supra bouw

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Hein.z, 5 sep 2019.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Je hebt wél eer van je werk! Top!
     
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    2 rompen voor de laatste keer geprimerd en met 800 geschuurd.
    Ondertussen heb ik de vleugelbevestigingen gemaakt, en in de electroromp verlijmd na uitlijning van de staartboom.
    Bijna perfecte passing - 4 mm verschil links en rechts bij de eerste paspoging, met een heel klein duwtje recht uit te
    lijnen. Jottem!

    Ik moet hier echt 200% op meten vertrouwen, want volgens mijn ogen is het zo scheef als wat. Maar de lineaal zegt echt
    iets anders, dus door maar!

    Ik wacht nog heel even met aflakken van de romp, om tijdens het inbouwen niet nog veel meer krassen te maken.
    De vleugel zit (grumble grumble) ook al weer vol met deuken die er uit gestoomd moeten worden.

    20210410_181613.small.jpg
    20210410_181638.small.jpg
     
    Berrie en Lyckele vinden dit leuk.
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Tijd voor weer een update. Het tempo is er een beetje uit (echt leven, zeilboot, modelvliegen en nog wat van dat soort lastige tijdvreters).

    Servo-vakjes voor de rolroeren en flaps opengemaakt en voor de rolroeren versterkt van binnen met Carbon:
    20210505_194626.small.jpg

    IDS aansluitingen voorbereiden en de eerste roer-hoorn er in gelijmd (zit hier nog iets scheef)

    20210521_154457.small.jpg
     
    aurectar, Berrie, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Na wat gepruts (toch het kleinste servo-heveltje, en de aandrijfstang met knik zat dus toch verkeerdom) is het gelukt, het eerste rolroer beweegt soepel
    zonder teveel aan de servo te wrikken. De tweede roerhevel is verlijmd. Morgen of maandag hopelijk de flaps.

    Wat een gepruts die IDS aansluiting! Oh wee als je een asje weer los moet maken, dat kost enorm veel kracht met bijbehorende risico op schade.
    Vanaf nu probeer ik alles eerst met een dunnere speld, daarna pas met het echte asje. Het wordt erg mooi onzichtbaar, maar er is wat te zeggen
    voor een "normale" aansluiting. Volgende keer ga ik toch maar eens RDS uitproberen.
     
    ISOLA2, Lyckele en Berrie vinden dit leuk.
  5. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Probeer ipv de speld eens een passend stuk verenstaal van een cm of 5. 90 graden buigen aan het einde en je hebt voldoende grip. Stuk verenstaal kan je ook goed gebruiken om het heveltje te richten door aan beide kanten met een stukje balsa o.i.d. te ondersteunen.
    E.e.a. is o.a. hier goed inzichtelijk gemaakt: http://www.f3j.com/prestige2pk/ids.htm
    (en als je een 3D printer hebt zou het tooltje wel eens ideaal kunnen zijn)

    (maar inderdaad, gepruts blijft het :))

    Johnny
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Goed idee, ga ik doen. Met een haakse hoek er aan is het risico op blunders alweer een stuk kleiner.
    Zo'n montage tooltje zou inderdaad ideaal zijn, maar ik krijg dat op advies van "Mr. flightcomp" ook wel voor elkaar
    met 2 stukjes plastic onder de as. Ik moet alleen nog uitzoeken hoe dat anders moet voor de flaps dan voor de rolroeren,
    maar dat gaat vast ook lukken.

    Oh verhip, ik zie dat de print files er gewoon bij staan. Misschien toch maar even proberen met zo'n tooltje in dat geval.
     
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Zo. Tijdje stilgelegen vanwegen mooi weer en veel vliegen, maar ook weer wat progressie.
    De rolroeren zijn aangesloten en functioneren. Tip: druk die pasblokjes van de servorahmen NIET op zijn
    plaats tot je HELEMAAL klaar bent. Pfff. Weer los krijgen is een drama.

    Wegens een meetfout bij het snijden of vercarboniseren van de servo uitsparingen heb ik 1 van de 2 servo aandrijfstangen
    ca 2mm ingekort om een gelijke neutraalstand te krijgen. Hopelijk is dat verder zonder merkbaar effect.

    20210713_220051.small.jpg
    20210713_220116.small.jpg
    20210713_220127.small.jpg
     
    Peral, ISOLA2, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Tijd voor een update.

    De middenvleugels zijn voorzien van IDS roerhevels, en de servoframes (servorahmen, dit keer type "foam") zijn ingelijmd.
    De installatie liep dit keer gelukkig een stuk soepeler dan de vorige keer voor de tips, geen problemen. Spelden als "proefpennen"
    werkte prima, die kan je zo weer verwijderen omdat ze niet klemmen.

    Kabelboom (nou ja, kabels) voor de middenvleugel doorgetrokken, gesoldeerd en de middenstekker gemaakt. Deze is met een vulplaatje
    op de middenvleugel gelijmd. Bidden dat alles blijft werken, want dit gaat NIET zomaar meer los (epoxy).
    De servostekkers aan de vleugeluiteinden zijn gekrimpt en voorzien van een stukje krimpkous waar toepasselijk, en voor de middenvleugel
    verlijmd. De tips houden de stekker los. TODO: paspennen en busjes voor de vleugeltips meten, boren en verlijmen.

    Het stabilo is pas gemaakt op de 'staartwip'. Helaas blijkt dat ik de 2 wipjes niet exact hetzelfde heb gekregen, dus de stabilo's zullen
    niet (eenvoudig) uitwisselbaar zijn. Dat vereist een ovaal gat voor de schroef, lijkt me niet zo'n goed plan. Eerst de electro-romp dus
    met het huidige stabilo, en het tweede stabilo (en kielvlak) worden voor de zweefromp. Die twee moeten echter nog gemaakt!

    De e-romp is uitgebalanceerd, het lijkt er op dat er met een 2200 mAh 3s accu (voorhanden) geen lood nodig is als ik de servo's in de
    staart verwerk. En als laatste vandaag even stabilo en kielvlak proefgepast op de electroromp.

    20210912_115338.jpg
    20210909_210524.jpg
    20210924_203522.jpg
    20210924_203751.jpg
    20210924_203758.jpg
     
    Nogravity, ISOLA2, DirkSchipper en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Beetje druk met zeilen en DLG vliegen de laatste tijd, maar er is wel progressie.

    kielvlak bijna gereed met servo's ingebouwd
    20211023_211248.jpg

    paspennen en busjes voor de vleugeltips
    20211023_211333.jpg
    20211023_211316.jpg

    kabelboom voorbereid voor staart van de electro-romp
    20211023_211235.jpg

    en 2 rompen gespoten
    20211023_211225.jpg
    20211023_211211.jpg
     
    Justus, DirkSchipper, BastiaanD en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    En doorwerken maar ... ware het niet vanwege wat fysieke ongemakken moet het toch lukken dit weekend een eind te komen.

    servokapje voor de servo's in het kielvlak
    20211028_221705.jpg

    verlijmen kielvlak
    20211029_165350.jpg

    verlijmen stabilo-wipje
    20211030_201613.jpg

    servodekseltjes tipvleugels
    20211030_201604.jpg

    en de regelaar en BEC aan elkaar geknoeid. Man man man, dat is nog niet mijn specialiteit... Morgen eerst maar eens flashen en testen voor we vlag uithangen.
    20211030_222825.jpg
     
    Berrie, ISOLA2, DirkSchipper en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Argh.

    De ESC (blheli) werkt niet - krijg hem niet geflasht. Dit in tegenstelling tot de vorige van hetzelfde type die wel gewoon werkte.
    Dat wordt even puzzelen op een oplossing of toch een "normale" ESC met BEC erin.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Zo, tijd voor weer een update.

    Met dank aan GJVO meteen een nieuwe regelaar gekregen, deze doet het wel. Het was dus of een maandagmorgenmodel
    of ik heb inderdaad iets kapot gemaakt bij het solderen, geen idee welke van de twee. Maakt niet uit, verder.
    Deze dot 't, hij is geflasht en de motor draait!

    20211120_103908.jpg

    Vervolgens de motor, meenemer, spinner gemonteerd. ARGH, meenemer verkeerdom op de spinner gehouden voor het uitsnijden, dat is dus niet zo mooi gelukt. Ik ga een nieuwe spinner bij Reisenauer bestellen en het overdoen, maar deze zit voorlopig. Ondanks mijn zorgvuldige passen en uitlijnen van het spant met een stuk draadeind, ben ik niet helemaal tevreden over de passing. Tsja. Wordt straks nog iets beter met een nieuwe spinner.

    20211121_222232.jpg

    De richtingroeraansturing is nu geborgd, de hoogteroeraansturing gemaakt en het klepje dicht.

    20211121_222129.jpg

    De vleugelvoorlijsten bevallen me niet helemaal - ik krijg dat (nog) niet zo net als Berrie. Toch maar wat plamuur op het middenpaneel, en een poging om de voorlijst bij te spuiten om het schuurwerk te verdoezelen.

    20211121_222200.jpg
    20211121_222218.jpg
     
    Peral, Nogravity, DirkSchipper en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    En toen ... was de TODO lijst leeg? ???? ???!!!!????
    Ik krijg bijna een lege-nest syndroom of zo, maar volgens mij is ie af!
    Morgen kabels aansluiten en programmeren!

    20211125_222439.small.jpg
    20211125_221508.small.jpg
    20211125_221443.small.jpg
    20211125_221502.small.jpg
    20211125_221516.small.jpg
     
    Fotor, MaartenCornelissen, aurectar en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gefeliciteerd met deze mijlpaal!

    Waar zit je zwaartepunt? Ik begon bij 92-93mm en vlieg 'm nu op 100,5mm.
     
  15. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Nieuwegein
    Top gedaan! Ik vind de Supra erg mooi. Ik ben benieuwd naar het totaal gewicht.
    Programmeren vind ik zelf leuk om te doen, maar wel de tijd voor nemen. Een foutje is zo gemaakt.
    Veel succes met de maiden!
     
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Zwaartepunt met 2200 3s zit nu op zo'n 93-94 mm (niet exact).
    Totaalgewicht vliegklaar op de kop af 1800 g.

    Voor de zweefromp maar proberen de staart nog lichter te maken, want anders moet er alsnog net zo veel gewicht in!
     
    aurectar, Nogravity, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Prachtig resultaat.
     
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    En vandaag was het dan zover! Eerst maar eens vleugelhoezen maken om de supra heel mee naar het veld te nemen.
    Mijn rol "hoezen-noppenfolie" was op, dus met wat restanten een paar hoezen gefabriceerd die niet bepaald fraai zijn,
    maar voorlopig maar moeten voldoen. Ondertussen was het bijna 12 uur, waarmee ik het klussen aan het clubhuis precies
    voorbij had laten gaan. Oeps. Tonnie, Max & anderen, volgende keer beloof ik betering!! ;-)

    Vanwege de toch wel stevige wind besloten beter een andere dag te kiezen voor de maiden. Maar je raad het al, tegen de
    tijd dat hij binnen voor de show gemonteerd was en de zender erbij om de roeren te laten zien, zakte de wind wat in en begon
    het te kriebelen.

    Het werd een bijzonder frisse, zeer "uneventfull" maiden vlucht. De eerste handstart verliep zonder drama (wel spannend met
    zo'n vrij vliegend pendelstabilo!), en daarna verder met motor. Een paar tikjes rol rechts, de roerafstelling klopte nog niet 100%,
    en daar vloog hij! Superstabiel, en zoals verwacht doodeenvoudig te vliegen.

    Na een klim of 3 en bijzonder frisse vingers heb ik het voor voldoende verklaard. Vanwege nog geen down-mix ingesteld bij
    de flaps was de landing nog even spannend (hij komt erg omhoog met de flaps, enige compensatie wel nodig), maar dat ging
    allemaal prima en zacht geland.

    Ik moet nog even wennen aan het idee dat ie nu echt af is! Binnenkort hopelijk met beter weer verder instellen, en ondertussen
    maar eens beginnen aan het stabilo en kielvlak voor de zweefromp. Iedereen hartelijk dank voor alle adviezen, tips en morele
    aanmoediging, nu is het tijd om veel te gaan vliegen!!!

    Een zeer tevreden Hein ;-)

    (foto's en filmpje van de maiden volgen z.s.m.)
     
    Fotor, tjarko, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gefeliciteerd Hein! Knap gedaan! Al je moeite zie je nu beloond in een hele fijne kist!
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap werk, nog veel vliegplezier :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina