e-Supra bouw

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Hein.z, 5 sep 2019.

  1. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Wat is de overlap van de mylars bij de LE en TE? En heb je de mylars plat proberen te maken dmv verwarmen?

    En voorzie de vacuümzak van keukenrol aan de binnenkant, dan krijg je overal goed vacuüm en zal niet eerst het plastic aan elkaar gaan zitten. Dan krijg je geen goed baksel.
     
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Overlap aan de LE was dit keer ongeveer 0, Aan de TE ongeveer 1 cm, gok ik. Die laatste niet heel precies bepaald.
    Ik heb de Mylars plat gemaakt door ze in de andere richting op te rollen, dat was redelijk goed gelukt. Wel een goed
    punt: dit kan natuurlijk ook kromming veroorzaken. Verwarmen heeft tot nu toe nog niet gewerkt, ik moet nog een
    keer beter proberen met het strijkijzer.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik maakte destijds de mylar plat door het onder de hete douche te houden en dan tegen de tegelwand te plakken voor een dag.

    Met een strijkijzer ben ik bang dat je krassen krijgt

    GJ
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Krassen valt wel mee als je er maar een keukenpapiertje tussen doet. Verwarmen komt wel heel nauw, te warm en er zit een hobbel in, die je werkstuk overneemt... vraag niet hoe ik dit weet :D

    Je kunt altijd nog een rupsje ingedikte epoxy op de TE doen om het wat steviger te krijgen.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad, ik heb ook ge-experimenteerd met de strijkbout, geen succes.
    Daarom het hete water en dan lekker tegen de wand plakken.

    GJ
     
    Berrie vindt dit leuk.
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Hoogste tijd voor een vervolg. Het echte leven zit ernstig in de weg van mijn bouwtijd en energie, maar kerstvakantie is goed voor beide.
    Stabilo bouwplannen uitgeprint, goed bekeken en tevens het bouwverslag van Nuevo (https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?437733-another-supra-build-the-slow-way) op rcgroups nog eens bekeken. Een pep-talk van de meester (Berrie) en we zijn klaar om verder te gaan.

    Stabilo-helften op maat gesneden. Deze kernen zijn het minst geslaagd van de hele set omdat ze zo dun zijn, maar gelukkig is het grootste deel van de verkrulde voorrand er af gesneden bij de tip. De leading edge en een paar groefjes van de snijdraad moeten nog wat geplamuurd en geschuurd.
    Stabilo-helften gemarkeerd voor de koolstof liggers (1.5 mm rond). Vervolgens de twee helften verlijmd. Morgen plamuur kopen en verder met de versteviging van kops balsa voor de schroef.

    Ten slotte nog wat experimentjes gedaan met mijn lidl-dremel voor het frezen van de groeven. Met 6 mm balsa en een stalen lineaal als onderlegger moet het lukken, zij hij optimistisch ...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Berrie vindt dit leuk.
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Kops balsa versterking ingelijmd en geschuurd, eerste liggertje ingefreest (balsa stukje moet nogmaals).
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Nog een kleine tip: vergeet je niet de kern te schuren met iets van korrel 240? Voorzichtig schuren met een enkele streek, van dik naar dun schuim. Eerst op een proefstukje proberen om te zien wat het doet.

    Het doel van het schuren is de smeltlaag weg te halen zodat je op 'puur' schuim de huid verlijmd tijdens het vacuum baggen. Na het schuren de borstel op de stofzuiger en dan daar de kern mee afzuigen.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank voor de tip. Ik heb vandaag niet veel gedaan, alleen de tweede ligger ingefreesd. Morgen verder met de andere kant. Dan liggers vastlijmen, plamuren en schuren. Ik zal dat zeker meenemen voor het lamineren, had me niet zo gerealiseerd dat die smeltlaag daar niet OK voor zou kunnen zijn.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Mylars ont-kromt (lichte bobbels over maar hopelijk acceptabel) en in de was gezet.
    Het stabilo heeft nu carbon liggers en is geplamuurd. Helaas wel een dikke blunder gemaakt:
    ondanks een testje blijkt cyano dus WEL het schuim aan te tasten, mijn mooie discrete lijmactie
    werd dus een wat minder discrete plamuuractie. Gewicht is nu (voor het schuren) 19 g ipv
    het doel van 15 g.

    Tsja, altijd al geweten dat dit niet de lichtste supra gaat worden. Zo gaat dat dus ... :)
    Niet getreurd, er kan altijd nog een nieuw stabilo gemaakt worden.

    Volgende vraag is de layup en het kleurenschema. Ik heb de volgende opties:
    • 60g biax carbon met 25 g glas erover (komt ook op de vleugel).
    • 60 g kevlar
    • 50 g glas
    • 25 g glas
    Mark Drela gebruikt 35 g kevlar, die heb ik helaas niet. Met Berrie besproken dat glas wel voldoende
    is, dus waarschijnlijk 50 g glas voor de stevigheid. Ik overweeg ook nog de #!$(@!-it optie van carbon
    + glas, omdat het dan in ieder geval stevig wordt.

    Volgende vraag: kleurschema? Ik neig ernaar om de vleugel grotendeels ongeverfd te laten, het carbon
    met glas wordt best mooi zwart, en dan een paar fel gekleurde tippen of strepen. Wit met gekleurde tippen
    is een prima optie maar zie ik vaker. Een mooie felle dekkende kleur (blauw, oranje?) zou ook kunnen.

    Ik sta open voor briljante ideeen! :) het stabilo krijgt waarschijnlijk dezelfde felle kleur als de vleugeltippen, tenzij
    ik voor carbon ga.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    [foutieve edit]
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Er bestaat schuimvriendelijke cyano
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Mylars verdund aan de randen (schrapen), in de wax gezet. Verf besteld, en nu het eerst experiment met spuitbus verven ...
    Ik ben daar waardeloos in dus hopelijk komt het goed. Eerste streepjes gingen redelijk zo te zien, steeds 5-10 minuten wachten
    tussen de laagjes en dun opbrengen.

    Zoals je ziet wordt het eindresultaat carbon, wit en paars. Hoe precies blijft nog even een verrassing (voor mij ook :)).
     

    Bijgevoegde bestanden:

    DirkSchipper vindt dit leuk.
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    't Stabilo zit in de vacuumzak. Nu maar duimen dat het er allemaal goed uit komt!

    Lessen voor de volgende keer:
    - leading edge stripjes plakken (50 g glas) was een klein drama. 2e poging ging beter: neus van het stabilo afgetaped
    en ingespoten, en de stripjes zonder bakpapier direct ingespoten en vastgehouden. Vrijwel direct er op plakken.
    - de verf op de mylars is HEEL kwetsbaar. Niet op ademen, naar kijken, aan denken ... Gek genoeg ging het bij
    het inrollen wel vrijwel goed op 1 plekje na.
    - In de vacuumzak schuiven was een drama, omdat die zak dicht zit met tacky tape (1 smalle ingang).
    Volgende keer een helemaal open zak gebruiken die je over het werkstuk heen kan vouwen.

    Het vacuum houdt voorlopig goed met 0.08 bar ongeveer. Je ziet er niks van, maar toch maar een plaatje.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hein,
    Je hoeft die kleur helemaal niet op die mylars te spuiten, en dat hoef je dus ook niet goed (netjes) te kunnen. Gewoon verven of rollen is goed genoeg, want de kwaliteit van het oppervlak wordt bepaald door de gladheid van de mylar ...

    In een vacuüm zak schuiven lijkt mij ook een behoorlijke klus. Daarom gebruik ik geen 'zak' maar een folie (op rol) die 1x is dubbelgevouwen:
    - stuk naar behoefte afknippen,
    - open vouwen,
    - je werkstuk op één helft neerleggen,
    - bleeder eronder/erop,
    - vanaf de vouwnaad een ril acrylaatkit (de allergoedkoopste) om het werkstuk heen tot de vouwnaad aan de andere kant,
    - vacuümslang over de ril kit heen leggen en met iets fixeren,
    - en klein stukje kit over de vacuümslang heen leggen (precies ook boven de 1e laag kit)
    - plastic dichtvouwen en goed opletten dat de kit zonder lekkageplekken overal het plastic raakt,
    - vacuüm erop ...
     
  16. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Je kan de LE strips ook doen dmv transfer tape. Dat werkt toch wel heel prettig.

    Morgen het spannendste gedeelte :D
     
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Goed punt, dat kan ik volgende keer ook nog doen! Ik heb voorlopig spuitbus lak gebruikt wat redelijk bevalt. maar voor een volgende keer is dd-lak dan ook een optie misschien. Beetje overkill, dat wel. Rolleren is ongetwijfeld goedkoper. Met name de mooie plaarse metallic lak die ik nu gebruik (en volgens mij helemaal niet metallic glanst, maar goed ...) is prijzig.

    Precies, dat bedoelde ik met de "open zak". Die acrylkit gebruik ik ondertussen al en die bevalt prima, ik wou alleen de oude vacuumzak hergebruiken. Volgende keer gewoon een nieuwe maken zoals jij aangeeft, dat is voor bagging echt veel makkelijker. Voor het maken van de cap strips is de oude zak waarschijnlijk prima.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Welke dikte heeft de mylar die je gebruikt ?
     
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    0.45 mm, behoorlijk stug. Zou denk ik wel een maat of 2 dunner mogen.
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dunner dan 0,35 zou ik niet gaan. Dan wordt het niet meer echt vlak. Het begint dan de oneffenheden van weefsel en/of schuim te volgen. Dat zie je dan terug.
     

Deel Deze Pagina