e-Supra bouw

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Hein.z, 5 sep 2019.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Mylars opnieuw gespoten, dit keer met dun geschraapte voorlijst. Bij de paarse ging het alsnog bijna mis met verwijderen van de afplaktape, maar dat was gelukkig te redden.

    Vandaag de rolroeren uitgesneden, dat ging gelukkig allemaal goed. De v-vormige wig is al ingetaped tegen het vastlijmen. Vervolgens de weefselstukken voorbereid op bakpapier met spuitlijm. De vleugel wordt ingedekt met 50g carbon (biax) en daar overheen 25g glas tegen de pinholes. Morgen 3 keer diep ademhalen en in de vacuumzak, hopelijk.

    20200606_160818.jpg
    20200606_164214.jpg
    20200606_164218.jpg
    20200606_211459.jpg
    20200606_225524.jpg
     
    ISOLA2, Berrie en Lyckele vinden dit leuk.
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    De tip is uit de zak, en hij is .... "niet mislukt"! Dat klinkt wat negatief, maar ik ben er blij mee.
    De foto's tonen het resultaat voor het trimmen en fatsoeneren zo uit de zak. Er zitten een paar
    problemen in de verf (neuslijst met name) maar het heeft wel gedekt. Geen schoonheidsprijs
    dus maar wel recht en volgens mij goed in profiel.

    Gewicht is redelijk waardeloos, 184 g voor trimmen. Dat lijkt gelukkig vooral door mijn weefsel keuze
    te komen: 60 g carbon (inclusief binder) + 25g glas, met nog wat doublers voor het rolroer en scharnier.
    Uitgaande van een ruwe 0.45 m^2 kom ik dan uit op 170 g als ik alles goed gedaan had en 10 g verf
    zoals drela opgeeft. Ik heb dik geverfd om het dekkend te krijgen dus dat is vast meer geworden.
    Dat betekent dat de epoxy ongeveer goed gegaan is.

    Nu wordt de kunst om de volgende tip net zo te doen, of 1-2 gram lichter!

    Later meer. Hele opluchting dat deze gelukt is!

    20200608_180903.jpg
    20200608_180920.jpg
     
    Berrie, Lyckele en Rick NL vinden dit leuk.
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Vreemd. Die vorige post was blijkbaar niet gepost gisteren en stond nog in "draft". Bij deze alsnog.
    Ondertussen de neuslijst opgeschoond (1e poging) en de trailing edge getrimd. Totaal gewicht nu
    176 g, een stuk minder erg dan ik dacht. Er gaat nog een grammetje af misschien.

    Ik ben vooral blij dat de achterlijst bijna perfect recht is, de neuslijst lijkt goed te worden (met nog wat schuren)
    en de verf is veel netter dan ik dacht na opschonen. Succes dus!

    Hier nog 2 fotos van het tussenresultaat.

    IMG-20200609-WA0007.jpeg
    IMG-20200609-WA0009.jpeg
     
    reing, Eric R, DirkSchipper en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zo'n resultaat moet toch een voldaan gevoel geven. Leuk hoor! Echt top om te zien hoe je jezelf deze bouwtechniek eigen aan het maken bent.

    Dat schept verwachtingen voor de rest van de vleugel.
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Vandaag bezig met voorbereiden van de tweede tip.

    - mylars in de was
    - mylars gespoten
    - bakpapier templates gemaakt
    - weefsel met spuitlijm op bakpapier geplakt en uitgesneden
    - rolroer "v" ingetaped

    Zometeen met transfer tape de versterkingen aanbrengen op de kern en de laatste deuken er uit stomen. Daarna (hopelijk vanavond) lamineren en vacuum.
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Spannend. Alles ging goed, behalve 1 tamelijk grote blunder: het was echt te warm in de garage. Vorige keer kreeg ik ook al last van gelerende epoxy (snel een 2e batch aangemaakt voor de laatste handeling. Dat gebeurde nu weer bij het aanbrengen van het kevlar scharnier, 1 van de laatste handelingen. Achteraf kwam ik er achter dat mijn bakje (met ca 20 gram epoxy over?) aan het verhitten was geslagen!

    Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt met zulke kleine hoeveelheden. Volgende keer de epoxy in een bakje water dus, of wachten op koeler weer.
    Hopelijk heeft het geen effect op de sterkte en het resultaat, we gaan het morgenavond meemaken.

    20200627_184730.small.jpg
    20200627_184401.small.jpg
     
    ISOLA2 en DirkSchipper vinden dit leuk.
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    En tadaaa... nr 2 is wederom "niet mislukt" :)
    In dit geval ben ik daar heel blij mee, want ik had wel even wat zorgen van de epoxy episode van gisteren.
    Ik kan geen zichtbare sporen zien van slecht hechten of iets dergelijks, dus ik ga er maar vanuit dat ie goed is.
    Gewicht 180.nogwat gram voor opschonen, dat is aardig gelijk geworden.

    Voornaamste verschil is dat je volgens mij iets meer carbon diagonalen ziet lopen. Ik denk dat dat wel eens met
    de niet-zo-vloeibare-hars te maken kan hebben, maar het is redelijk minimaar en zeker vliegbaar. Verder heb ik
    een blunder gemaakt met de roller: paars geeft af als je dezelfde dag gespoten hebt. NEEM EEN ANDERE ROLLER
    als je wit gaat doen, SUFFERD. Paarse vlekjes dus door het wit heen gelekt, maar goed. Ook daar zal ie
    niet minder van vliegen :)

    (Foto's dus genomen zonder enig opschonen, direct na het afhalen van de mylars. En met redelijk aggressief strijklicht,)

    20200628_211213.small.jpg
    20200628_211225.small.jpg
    20200628_211240.small.jpg
     
    reing, Lyckele, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ziet er al top uit Hein!
     
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Motorkeuze dilemma's.

    Na de vakantie wil ik graag een set kiezen en bestellen om de maat van de romp en

    Ik heb eens met Reisenauer aan de lijn gehangen vandaag, en wil graag even een crosscheck met de ervaren f5j vliegers hier.
    Mijn doel is niet wedstrijdvliegen (jaja, zeggen ze allemaal) maar wel lekker recreatief thermieken. Meerdere stijgvluchten is dus wenselijk.
    Ik heb al 50c 2200 3S accu's, als het past is het prima om die te hergebruiken maar dat hoeft niet (zijn de kosten niet in vergelijking).
    Qua vermogen hoef ik echt niet meer dan 45 graad omhoog. Ik mik op een kilo of 1.8 vliegklaar, maar weet niet zeker of ik dat haal (kan ook 2 worden).

    Reisenauer raadt aan de tenshock 15-15-15 of 15-15-16 met 5:1 micro edition vertraging en 15x8 prop. Daarmee kom ik met 3S op
    zo'n 450 - 500W. Is dat niet rijkelijk veel?

    Ik kan een kleinere accu nemen (minder gewicht, minder voltage dus minder vermogen), een kleinere prop (13x8 of 14x8 lijken mogelijk geschikt)
    of gewoon accepteren dat ie hard omhoog gaat :) Ik heb echter weinig kaas gegeten van electromotoren, propellers en benodigd vermogen.

    Gedachten zijn welkom! Adviezen voor alternatieve combinaties natuurlijk ook.
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    300 W is meer dan genoeg, ik vlieg met met een propdrive 35/36 930 KV van Hobby King , prop 12/7 van aironaut met een 50A regelaar en 3000 mA 20C accu.
    Zwever 300 cm span 2250 gr 8 à 10 stijgvluchten, totaal 4 min motor op vol vermogen ik stop als de accu onbelast 11.3 V geeft dan is er nog 1/3 over, genoeg om een paar mislukte landingen af te breken :) zonder thermiek geeft dat een vliegtijd van 20 min
    Een goede prop kiezen dat is zijn geld waard. Ook voor goede koeling van motor en regelaar zorgen .
     
  11. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    En 500W lijkt veel voor een 1,8kilo maar dat valt wel mee hoor. Je stijgvluchten zijn dan lekker kort en per saldo houd je net zoveel vliegtijd over in vergelijk met 'maar' 300W omdat je de motor veel korter gebruikt voor dezelfde hoogmeters
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Téveel vermogen? Dat kan niet.
     
    Hein.z en Justus vinden dit leuk.
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank voor de reacties.

    Lyckele, dat is exact degene die Reisenauer aanraadde ook met die prop (of een 15x8).
    Ik denk dat ik dan wel de 15-15-16 versie van de motor zal nemen, die geeft net een tik minder power maar is nog steeds
    meer dan voldoende denk ik.

    Voorlopig wou ik maar voor Reisenauer's integraal advies gaan met een GM prop 15x8, sunrise ice regelaar op 7.4V en een
    LIFE backup batterijtje. Even kijken of het dan de 40A kan worden (advies R) of de 60 beter is.

    Prijsverschil factor 3 tussen die sunrise en YGE regelaars, waar zit dat 'm in? Merk je daar nog iets van?
     
    Lyckele en Berrie vinden dit leuk.
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb sunrise en yge en merk geen verschil. (Een volgende zou ik voor de sunrise kiezen omdat die veel betaalbaarder zijn)

    Waarom een backup batterij? Is dat ook advies R?
     
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Was inderdaad advies van R, hoewel met de opmerking "als het model je veel waard is". Het idee is dat als de BEC faalt je besturing houdt. Ik vind het wel een elegante oplossing als dat zo kan met alleen een kleine LIFE accu erbij, ik begreep dat de motoraccu de backup accu "bijhoudt'. Zal hem dat nogmaals vragen. De uitgangsspanning van de regelaar is dan belangrijk en moet passen bij die backup batterij.

    Ik gok dat, als de supra lukt, hij me best veel waard wordt :) Klonk dus wel als een goed plan.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  17. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Goed plan! Ga je geen spijt van krijgen, de GM ligt ook nog beter aan bij je romp. Was de prop van GM helemaal vergeten.

    wat betreft de regelaar, heb al 2x een falende sunrise gezien. Daarbij gebruik ik zelf alleen maar YGE, super betrouwbaar en service is top.
    Neemt niet weg dat de sunrise slecht is, anders zou Andy ze niet verkopen.

    al met al heb je straks een hele goede setup.

    Gr Lyckele
     
    Berrie vindt dit leuk.
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb mijn twijfels bij 7.4 volt voor een back-up accu bij de YGE-YEP-Sunrise.
    De normale eind laadspanning van een LiFe is 2x 3.6 = 7.2 volt. Dan is 7.4 volt te hoog, zeker voor continue.
    Een diode helpt ook niet echt omdat die bij lage stromen weinig of geen doorlaatspanning heeft.

    YGE raad bv aan 5.5 - 6 Volt voor een NiMH buffer en 8.0 Volt voor een LiPo buffer.
    Vertaald naar LiFe zou dat neer komen op een veilige BEC spanning van 6.9 Volt voor een betrouwbare buffer accu.
     
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank voor de waarschuwing.

    Ik zal Reisenauer daar over uithoren voor ik dit bestel en uitprobeer. Wie weet weet hij iets wat ik nog niet meegekregen heb, en anders doe ik
    het zonder backup of anders zoals jij aangeeft.
     
  20. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    Ik wil mezelf niet als "ervaren F5J vlieger" profileren omdat ik (te) weinig kennis heb van motoren, propellers en allerlei berekening programma's. Ik kijk meer naar wat anderen doen en beperk mijn keuze door te o.a. kiezen voor schambeck motoren en YGE regelaars.

    Toch een paar punten waarbij ik denk: waarom ??

    Een backup accu, ik zou niet weten wie dit gebruikt. Denk ook niet dat dit nodig is bij een goede regelaar met BEC
    Een grote accu (2200) om vaker te kunnen stijgen, ik denk dat 1300 hier al ruim voldoet maar ook en 1000 is goed voor 2 stijgvluchten.

    Je doet toch je best om zo licht mogelijk te bouwen, kies je dan voor een 2200 met extra backup accu en een geschat gewicht van 450 -500 gram of kies je voor een lichtere optie en bespaar je zeker 200 gram ?
     

Deel Deze Pagina