Ik zat wat zonder inspiratie, uiteindelijk gekozen om eerst maar de stabilo v-mount met wipje te gaan maken.
Da's een lastig onderdeel (vind ik) wat speciaal gemaakte malletjes nodig heeft. Eerst een poging gedaan op de
luie manier en de v-mount op een schuim mal gelamineerd. Dat lijkt leuk, maar het stalen pennetje trek je scheef
met rovings eromheen, dus uiteindelijk afgekeurd omdat de pengaten niet horizontaal zitten. Ook was ie wat te slap nog
naar mijn zin (wel licht).
Tweede poging op hout gelamineerd, van een stuk multiplex plaat 5 keer uitgezaagd en op elkaar gelijmd, gladgeschuurd
met de bandschuurmachine aan de muur. Dat gaat een stuk beter, deze kan er mee door. Ik heb het asje onder het blokje
"gebonden" met rovings, dat ging verrassend goed en het scharnierpunt lijkt stevig genoeg geworden.
Dan de eerste poging stabilo-wipje met een balsa mal, razendsnel in elkaar gelijmd met cyano. Verrassend goed gelukt!
Wel heb ik me vermeten, en de arm te lang gemaakt. Ik moet dus een nieuw gaatje boren op kortere afstand en de hevel iets
inkorten. Dat betekent dat het gat niet met rovings versterkt is, maar ik gok van de dikte van het laminaat dat dat wel kan.
Vervolgens heb ik een tweede romp met eendere rompdiameter (zucht), dus een andere mal nodig voor de V-mount.
Trucje is nu bekend, dus weer een mal van hout gemaakt en die deed het in één keer goed. zelfde strategie met de as.
Ten slotte nog een tweede wipje nodig. Helaas ging hier wat mis: de (balsa) mal zat niet goed gesloten waardoor het asje
verschoven is en helemaal scheef in het zadel zat. Opnieuw dus, maar natuurlijk zij de mal definitief "krak" bij het lossen.
Dus, een nieuwe mal gemaakt van multiplex. Gelukkig blijkt ook dat met cyano prima te gaan, dus waar ik eerst tegenop
zag zat uiteindelijk in een uur in elkaar. Laatste poging: gelukt! En gelukkig maar, want de 160g carbon is nu OP, binnenkort
maar eens op aanbiedingenjacht bij HP-textiles.
Hopelijk is dat het hoofdstuk "v-mount" afgerond! Vanavond afwerken en bijschuren.