E-timer met Arduino, voor VV

Discussie in 'Besturen' gestart door max z, 20 jul 2022.

  1. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    gaaf schema'tje! ik was al ongeveer bij R1 C1 C2 R3 R2. wilde erna een soort diode detector maken met een condensatortje, en een transistor, die weer iets schakelt, direct of mss via een opto. ik vroeg me al af of de regelaar er iets van zou merken en protesteren.
    waar ik ook al tegenaan liep, is, hoe die zou reageren als de motor geblokkeerd is en de regelaar probeert te starten. dat "mag" die dan niet als een signaal van draaien zien.
    ik denk ook wel dat het met software goed kan, frequentie detectie. maar ik ben dan weer niet goed in code. wel in aansluiten op arduino, "lijmen".

    toev: ik bedoel zonder comparator.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2022
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    De definitieve versie, met een kleinere instelpot. Goedkoop, maar iets minder kwaliteit als de Piher die op mijn prototype zit. Er zit geen eindstop op, dus het wordt even proberen als je het maximum toerental wilt instellen, maar verder voldoet hij goed. De pootjes moeten gemasseerd worden om de getoonde vorm te krijgen, en bij het solderen uitkijken dat het pootje op 2 niet tegen het onderliggende kristal aankomt. Ik heb er tijdens het solderen een strookje 0,4 mm triplex tussen gelegd. Eenmaal alles gesoldeerd is het stevig genoeg om contact te vermijden.

    Verder ontbreekt de aansluiting voor de DMK nog, of in ieder geval het verbindingsdraadje als je er geen gebruik van wilt maken.

    DSC04346.JPG DSC04347.JPG build.jpg
     
    Bruno van Hoek, Ryan en lecraM vinden dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Wow Max dat ziet er goed uit, ben reuze benieuwd en kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan
     
  4. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Bij Castle Creations kun je instellen wat er moet gebeuren als de stroom te hoog wordt, vermogen terugnemen of uitzetten. Als het model bij de start met de prop achter een polletje gras blijft haken gaat de motor al uit. Meervoudig getest. Wellicht zijn er meer regelaars met deze functionaliteit.
     
    lecraM en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  5. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    dat is het mooiste idd. liet even bezinken. toen idee: reed relais in een paar windingen van het accu draad.
    wat mss mooi is voor doe het zelf, is een shunt weerstand met opamp, en een stroomsterkte "raam", als de waarde er buiten raakt (te laag of hoog) dat de DMK activeert (open doet).

    toev: zo'n "raam" schakeling, kan ook met 2 reed schakelaars, die op een speciale manier van een aantal windingen (experimenteel testen per toepassing) accu draad zijn voorzien.
    waarbij de reed schakelaars in serie staan, en 1 maak NO en 1 verbreek NC is, door het NO relais van alle, en het NC relais maar van een paar windingen te voorzien. bijvoorbeeld 2 om beide, en nog 2 slechts om het NC relais. de relais naast elkaar met wat snoer ertussen. dan kan men bijv. een DMK maken die "maakt" boven bijv. 5A, en verbreekt boven 10A.
    starten door het geheel even te overbruggen met momentaan schakelaar of jumper, zoiets.
    ook leuk hoe zo de een en ander steeds op ideeen komt, door lezen van posts op een forum van anderen.

    ik vind de DMK een leuke implementiatie zoals het zit, je kan wat "schakelaars" in serie zetten, of parallel om te starten.
    een soort landing "antenne" is ook goed te doen, bestaat vast al wel (ken van een model heli) ik ken het niet. dat een dun draadje uitsteekt naar de grond, en waar een ander draadje contact mee heeft, en dat wegdraait of losklikt en (DMK) contact verbreekt.
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2022
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Heeft even geduurd door teveel andere projecten, maar de VV-Timer werkt super bedankt Max voor het ontwikkelen van de Timer.
    Als het weer een beetje wil meezitten dan van de week een proefvlucht.

    356942201_1493017431512265_2793588675533831519_n.jpg
     
    max z en janhein vinden dit leuk.
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Dinsdag wilde niet lukken de ontvanger wilde opeens niet meer binden.
    Dus donderdag een nieuwe ontvangen erin en hoppa accu der op en de twee bruggen er op dus 7 sec motorloop.
    En na wat handstarten effe de zweefvlucht checken en jahoor alles goed.
    Dus stekker eraf en een zetje en na 7 sec motor uit en lekker zweven.
    Daarna 1 brug eraf en dus 22 sec klimmen en ja nog leuker dus.
    Dan ook maar voor de volle 30 sec en na een leuke en redelijk hoge klim lekker zweven.
    Super leuk maar de prop draaide nog dus geen rem, niet al te lange vluchten, maar wel leuk spelen.
    Ondanks dat 100% geslaagd en geschikt bevonden voor andere modellen, want het lijk nu een beetje op de start met een Cox.

    Thuis de regelaar weer even los solderen om met een regelaar en wat piepjes de rem erop te zetten, voor nog heel veel andere vluchten die komen gaan.

    @max z , bedankt voor deze leuke timer die prima werkt en een leuke combinatie is met een e-motor waarbij geen kabels in het model moeten en deze dus origineel blijft.

    Dat het tenkosten gaat van het zweven maakt niet uit want het is gewoon leuk spelen met stekker erop en eraf en hoppe vliegen met die Retro Delphine.
     
    max z, Harry van Melick en Frans Bal vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina