E-zwever bouwverslag (eigen ontwerp)

Vale Ouwe

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik wilde eens zelf iets gaan ontwerpen en eerst zat ik te denken aan een twee-motorig toestel, maar die moet nog even wachten omdat ik toch heb gekozen om een kleine zwever te gaan bouwen.
Gewoon om weer wat ervaring op te doen.

Het was ook de bedoeling om steeds iets te posten op ons forum, maar ik was zo gedreven met bouwen dat het posten uitbleef tot nu. :oops:

De uitgangspunten werden:
"vlotte" elektro-zwever, spanwijdte ca 1,5m, aandrijving op afmetingen speed400, maximale rompdoorsnede (inwendig) 45mm zodat ik de kokam lipo's 2000mAh kon gebruiken.

Als eerste heb ik de romp gebouwd.
Totale lengte 93cm (tot motorschot) / zwaarte punt op 21cm uit het motorschot
Met de inbouwmaten van het accupakket en motor als minimale maat heb ik de verdere rompvorm bepaald door deze maten uit te zetten en vervolgens een vloeiende lijn te bepalen met behulp van 1mm koolstof staafjes.
afb14908.jpg

Op deze manier heb ik de horizontale- en verticale doorsnede bepaald en vervolgens overgenomen op tekening.

Daarna heb ik deze doorsnedes om de 6cm opgemeten en in autosketch vormgegeven om spanten te maken.
Deze spanten heb ik vast gezet op een simpele bouwplank om vormvast te kunnen bouwen.
Voor de eerste stijve constructie heb ik tussen de spanten 2x3mm vuren liggers gelijmd.

afb14901.jpg

Vervolgens de bovenzijde voorzien van 1mm balsa en alvast de staart gemonteerd in verband met het pendelstabilo

afb14903.jpg

De onderzijde is dichtgemaakt uit balsa latjes 2x4mm (natuurlijk zelf snijden :P )

Stabilo, staart en richtingroer zijn "hol" gemaakt.
(de eerste angst dat het zwaartepunt niet goed zou komen kwam reeds opzetten :oops: )
afb14906.jpg

afb14894.jpg

Dan vergeet je even foto's te nemen, en is de hele handel ineens gespoten.
Met simprop-color-2000 / zgn sneldrogend.
Yeah right, na 24 uur bedoelen ze. :evil:
afb14886.jpg

Hier nog een detail van de staart.
afb14909.jpg

En van de voorzijde.
Canopy is gemaakt volgens de quick&dirty methode uit 2mm abs over een balsa mal.
afb14910.jpg

Tijd om aan de vleugels te beginnen.
De vleugel is niet deelbaar geworden en heeft uiteindelijk een spanwijdte gekregen van 1,70m.
De opbouw in van een kern van XPS-schuim (roze. oa. verkruigbaar bij Hornbach) en dit laat zich perfect snijden.
Wel duurder dan PS-schuim (ca €6,-- voor 1 plaat van 6cm dik).
afb14905.jpg

Dankzij ons forum kon ik vinden hoe je het beste in je "eentje" vleugels kon snijden.
-snijpunt uitgezet (ver buiten de vleugeltips), snijdraad vastgezet via een lijmtang en aan de andere zijde de draad over een mal getrokken.

In de vleugel werden, onder en boven koolstof liggers gelijmd van 2mm dik.
afb14893.jpg

(de rode buis is voor de servo-kabels)

Leuk gezicht: het verschil in sterkte van de vleugel: met of zonder liggers.
afb14887.jpg

Daarna de vleugel met 1mm balsa bekleed.
afb14880.jpg

Vleugel gefolied en voorzien van winglets.
De winglets zijn wel aan weerszijde voorzien van 20gr glasweefsel, vastgezet met spanlak.
afb14918.jpg

Als servo's voor hoogte en richting heb ik Hitec HS81 gebruikt, voor rolroer in de vleugel 2x Cortex S44 (4,4gr).
Ontvanger: Schulze 435.
Motor: (zonder borstels) Typhoon 6/20
Regelaar: CC25
Accu: lipo 3S2P 2500 (totaal 5000Ah) van Tarabat. (ik had gewicht nodig ivm het zwaartepunt, en dan liever accu's ipv lood.
Uiteindelijk heb ik toch nog 3 plakjes lood (taal ca 20gr) direct achter de motor en tussen de accu's geplaatst.
Opgenomen vermogen (statisch) ruim 18A bij 11,1V = 200W
Niet slecht voor een kistje van 1085gr. (incl accu's van bijna 400gr.)
Klappropje 8x4,5 / direct aangedreven.

Overzichtje elektro
afb14890.jpg

Tijd om eens te zien of het vliegt. :D

afb14899.jpg

Aan mijn gezicht te zien, weinig vertrouwen. :wink:

Maar niet terecht.
Ze vliegt prima, niets aan hoeven trimmen en reageert lekker op de uitslagen.
Met dit motortje onder 60graden omhoog :P .

afb14892.jpg

afb14891.jpg

afb14881.jpg

Tijd om hem maar eens heel aan de grond te zetten.
afb14883.jpg

Morgen weer verder. :D

Leuk project!
Tip voor het vleugelsnijden: maak voortaan een template van zowel de boven- als de onderkant van het profiel en gebruik de hiermee verkregen negatieve mallen voor het indekken. :)

Je bedoeld ipv al die punaises en gewichtjes? :oops:
Tja ik had er alle vertrouwen in dat ik simpel en snel aan melklijm kon komen.
Je weet wel neerleggen en vast. Niet verkregen dus en het "afval" had ik reeds weg-gekieperd.
Op het deel van de vleugel op de foto heb ik het balsa vastgeplakt met Pattex mega-power. Zogenaamd direct vast, ..... niet dus :evil: .
De rest heb ik gedaan met UHU-Por dat ging veel beter.
Toch nog eens proberen met "melklijm" (geen ervaring mee/nog)
Goede les voor de volgende keer. :roll:

Hallo Erwin.......

Allereerst...Een mooi project met een leuk bouwverslag..."congrats"

Vraagje....Ik heb begrepen dat een typhoon 6/20 maar 15 amp mag of kan hebben :roll: :?: ( Borstelloos is voor mij nieuw hoor )

Comment: Ik zou de volgende keer voor de koolstof profielen in je vleugels een buisje 4x2 of 4x2.5 nemen, deze hebben (bijna) het zelfde gewicht als de "2mm massief" maar zijn veel stijver....

Mocht je moeite hebben dit te bemachtigen stuur dan even een Pb :wink:

gr Gert

Wel ik heb 18A gemeten (in statische toestand) bij half gevulde accu's.
In de vlucht zal dat minder zijn natuurlijk.
Achteloos weggooien en 60 graden vertrokken.... leuk!

De volgende zal iets van 4 a 5 meter zijn.
Dus dan zullen de liggers "iets" zwaarder moeten. :wink:
Binnenkort ga ik eens langs Bertus.
:music:

Bouwen is de helft van de lol (ik zou het in mijn onderschrift moeten zetten) :D

Erwin grote klasse.
Ik ben er gewoon even stil van.
Mooi bouwproject.
Dat moet je nog eens in wat groters herhalen :lol:

Hoi erwin,

Leuk bouwverslag, heb de eer gehad hem natuurlijk al in het echt te aanschouwen, in eerste instantie dacht ik dat het een kunstof romp betrof Erg mooi gemaakt. :D
Dat je hem al gevlogen had wist ik niet, dacht vanmiddag de primeur mee te maken. hihihi,
maar dat hij goed vliegt is geen verassing, hij
was mooi en recht gebouwd.

heb je de totale motorlooptijd al getest? of was het te koud?

Mischien is het nog interesant om te verduidelijken hoe je de romp zo mooi glad gekregen hebt.

Hoi,

Heb je de "maiden flight" vandaag gehad of was deze al eerder???? :?:
Was vandaag wel prachtig weer voor.
Zie je morgen op de sim-middag.
Grtz
Nick
:roll:

De echte maiden was gisteren. Was ook beter weer, minder wind en daardoor minder koud.
Vandaag had ik echt last van de wind (gebrek aan ervaring), na een paar wilde maneuvres moest ik hem aan Ronald over dragen. :oops:
Voor maandag en dinsdag geven ze windkracht 2, dan ga ik wel eens rustig oefenen.

De wijze van afwerken is niet spectaculair hoor.
De beplanking aan de bovenzijde is 1mm en aan de onderzijde opgebouwd uit smalle latjes van 2mm dik (blijft ook maar 1mm van over).
Na het eerste schuiren de oneffenheden uitgevuld met Easy-supervuller van Albastine (dat super lichte spul). Na weer schuren de romp 2x gelakt met spanlak (gaat prima over de supervuller).
Weer schuren, spuitplamuur (Albastine) - weer schuren tot er bijna niets meer opzit (dit nog eens herhalen)
Daarna de kleurlak gespoten, nog eens de hele kleine plekjes bijwerken met autoplamuur (alweer van Albastine) en weer schuren.
Nog een laag kleurlak en als eindafwerking een laag blanke Polyurethaan (Simprop) Nooit meer doen, deze lak kleurt iets gelig op en dat is jammer.

Het lijkt als of dat ding dus van plamuur aan elkaar hangt, maar dat is niet zo.
Door steeds weer veel te schuren blijft er maar heel weinig zitten.
Ik zou er een volgende keer voor kiezen om de romp eerst geheel te bekleden met 20gr weefsel, maakt hem veel sterker.

Erwin Lokhorst zei:
Binnenkort ga ik eens langs Bertus.
Geef even een seintje als het zo ver is.

Enne, neem dan deze E-zwever mee. Kunnen wij controleren of het toch niet stiekem een kunststof romp is: ziet er toch wel verdacht professioneel uit 8O
applause.gif
8O .

Koolstofbuis in de vliegerwinkel verkrijgbaar.
Koningsstraat Alkmaar.
In alle soorten en maten.

Jongens doe nu niet net of ik een prof ben en alles zie.
Ik ben geen gewone amateur hoor.
Ja het verschil tussen kunstof en hout zie ik wel.
Vliegen al zeg ik het zelf kan ik ook best goed.
Maar theorie van profielen zegt me echt niets. :oops:
Ik rommel ook waar wat hoor :oops:
Schat me nu aub niet te hoog in.
Daar voel ik me niet echt prettig bij :oops:
Ik wilde dit echt even zeggen.
Ook al is iedereen bij me welkom :lol:

Over vleugelindekking lijmen:
Voor dunnevleugels is melklijm eigenlijk te flexibel en makkelijk te zwaar.
Torsie sterkte kan daardoor tegenvallen bij slanke vleugels.

Overweeg constructielijm (schijmende polyuretaanlijm) dat je in rupsjes diagonaal 2cm uitelkaar aanbrengt.
Wel even plastikje over je hout heen (schuimt soms door (spelde)gaatjes in de vleugel) en dan terug in de mallen en gewichten erop.

Mooi resultaat wel. 18A kan wel, maar is al wat hoog voor een 6/20 (rendement zakt al). Een 15/10 kan to even boven 20A met hoog rendement.

Dear Erwin,

ik zit ook al uit te kijken na zo'n borsteloze motor! de regelaar die je daar bij hebt.. de cc25 is dat degene die je bij zo'n set krijgt... of waar heb jij hem vandaan??

Grtz Robbert

Dear Erwin? 8O

Het is deze
phoenix25.jpg

Phoenix-25, Fabrikant = Castle Creations

Je kunt hem oa bij Eheli kopen voor €79,--

Back