Ik wilde eens zelf iets gaan ontwerpen en eerst zat ik te denken aan een twee-motorig toestel, maar die moet nog even wachten omdat ik toch heb gekozen om een kleine zwever te gaan bouwen.
Gewoon om weer wat ervaring op te doen.
Het was ook de bedoeling om steeds iets te posten op ons forum, maar ik was zo gedreven met bouwen dat het posten uitbleef tot nu.
De uitgangspunten werden:
"vlotte" elektro-zwever, spanwijdte ca 1,5m, aandrijving op afmetingen speed400, maximale rompdoorsnede (inwendig) 45mm zodat ik de kokam lipo's 2000mAh kon gebruiken.
Als eerste heb ik de romp gebouwd.
Totale lengte 93cm (tot motorschot) / zwaarte punt op 21cm uit het motorschot
Met de inbouwmaten van het accupakket en motor als minimale maat heb ik de verdere rompvorm bepaald door deze maten uit te zetten en vervolgens een vloeiende lijn te bepalen met behulp van 1mm koolstof staafjes.
Op deze manier heb ik de horizontale- en verticale doorsnede bepaald en vervolgens overgenomen op tekening.
Daarna heb ik deze doorsnedes om de 6cm opgemeten en in autosketch vormgegeven om spanten te maken.
Deze spanten heb ik vast gezet op een simpele bouwplank om vormvast te kunnen bouwen.
Voor de eerste stijve constructie heb ik tussen de spanten 2x3mm vuren liggers gelijmd.
Vervolgens de bovenzijde voorzien van 1mm balsa en alvast de staart gemonteerd in verband met het pendelstabilo
De onderzijde is dichtgemaakt uit balsa latjes 2x4mm (natuurlijk zelf snijden
)
Stabilo, staart en richtingroer zijn "hol" gemaakt.
(de eerste angst dat het zwaartepunt niet goed zou komen kwam reeds opzetten
)
Dan vergeet je even foto's te nemen, en is de hele handel ineens gespoten.
Met simprop-color-2000 / zgn sneldrogend.
Yeah right, na 24 uur bedoelen ze. :evil:
Hier nog een detail van de staart.
En van de voorzijde.
Canopy is gemaakt volgens de quick&dirty methode uit 2mm abs over een balsa mal.
Tijd om aan de vleugels te beginnen.
De vleugel is niet deelbaar geworden en heeft uiteindelijk een spanwijdte gekregen van 1,70m.
De opbouw in van een kern van XPS-schuim (roze. oa. verkruigbaar bij Hornbach) en dit laat zich perfect snijden.
Wel duurder dan PS-schuim (ca €6,-- voor 1 plaat van 6cm dik).
Dankzij ons forum kon ik vinden hoe je het beste in je "eentje" vleugels kon snijden.
-snijpunt uitgezet (ver buiten de vleugeltips), snijdraad vastgezet via een lijmtang en aan de andere zijde de draad over een mal getrokken.
In de vleugel werden, onder en boven koolstof liggers gelijmd van 2mm dik.
(de rode buis is voor de servo-kabels)
Leuk gezicht: het verschil in sterkte van de vleugel: met of zonder liggers.
Daarna de vleugel met 1mm balsa bekleed.
Vleugel gefolied en voorzien van winglets.
De winglets zijn wel aan weerszijde voorzien van 20gr glasweefsel, vastgezet met spanlak.
Als servo's voor hoogte en richting heb ik Hitec HS81 gebruikt, voor rolroer in de vleugel 2x Cortex S44 (4,4gr).
Ontvanger: Schulze 435.
Motor: (zonder borstels) Typhoon 6/20
Regelaar: CC25
Accu: lipo 3S2P 2500 (totaal 5000Ah) van Tarabat. (ik had gewicht nodig ivm het zwaartepunt, en dan liever accu's ipv lood.
Uiteindelijk heb ik toch nog 3 plakjes lood (taal ca 20gr) direct achter de motor en tussen de accu's geplaatst.
Opgenomen vermogen (statisch) ruim 18A bij 11,1V = 200W
Niet slecht voor een kistje van 1085gr. (incl accu's van bijna 400gr.)
Klappropje 8x4,5 / direct aangedreven.
Overzichtje elektro
Tijd om eens te zien of het vliegt.
Aan mijn gezicht te zien, weinig vertrouwen. :wink:
Maar niet terecht.
Ze vliegt prima, niets aan hoeven trimmen en reageert lekker op de uitslagen.
Met dit motortje onder 60graden omhoog
.
Tijd om hem maar eens heel aan de grond te zetten.
Morgen weer verder.
Gewoon om weer wat ervaring op te doen.
Het was ook de bedoeling om steeds iets te posten op ons forum, maar ik was zo gedreven met bouwen dat het posten uitbleef tot nu.

De uitgangspunten werden:
"vlotte" elektro-zwever, spanwijdte ca 1,5m, aandrijving op afmetingen speed400, maximale rompdoorsnede (inwendig) 45mm zodat ik de kokam lipo's 2000mAh kon gebruiken.
Als eerste heb ik de romp gebouwd.
Totale lengte 93cm (tot motorschot) / zwaarte punt op 21cm uit het motorschot
Met de inbouwmaten van het accupakket en motor als minimale maat heb ik de verdere rompvorm bepaald door deze maten uit te zetten en vervolgens een vloeiende lijn te bepalen met behulp van 1mm koolstof staafjes.

Op deze manier heb ik de horizontale- en verticale doorsnede bepaald en vervolgens overgenomen op tekening.
Daarna heb ik deze doorsnedes om de 6cm opgemeten en in autosketch vormgegeven om spanten te maken.
Deze spanten heb ik vast gezet op een simpele bouwplank om vormvast te kunnen bouwen.
Voor de eerste stijve constructie heb ik tussen de spanten 2x3mm vuren liggers gelijmd.

Vervolgens de bovenzijde voorzien van 1mm balsa en alvast de staart gemonteerd in verband met het pendelstabilo

De onderzijde is dichtgemaakt uit balsa latjes 2x4mm (natuurlijk zelf snijden

Stabilo, staart en richtingroer zijn "hol" gemaakt.
(de eerste angst dat het zwaartepunt niet goed zou komen kwam reeds opzetten

Dan vergeet je even foto's te nemen, en is de hele handel ineens gespoten.
Met simprop-color-2000 / zgn sneldrogend.
Yeah right, na 24 uur bedoelen ze. :evil:

Hier nog een detail van de staart.

En van de voorzijde.
Canopy is gemaakt volgens de quick&dirty methode uit 2mm abs over een balsa mal.

Tijd om aan de vleugels te beginnen.
De vleugel is niet deelbaar geworden en heeft uiteindelijk een spanwijdte gekregen van 1,70m.
De opbouw in van een kern van XPS-schuim (roze. oa. verkruigbaar bij Hornbach) en dit laat zich perfect snijden.
Wel duurder dan PS-schuim (ca €6,-- voor 1 plaat van 6cm dik).

Dankzij ons forum kon ik vinden hoe je het beste in je "eentje" vleugels kon snijden.
-snijpunt uitgezet (ver buiten de vleugeltips), snijdraad vastgezet via een lijmtang en aan de andere zijde de draad over een mal getrokken.
In de vleugel werden, onder en boven koolstof liggers gelijmd van 2mm dik.

(de rode buis is voor de servo-kabels)
Leuk gezicht: het verschil in sterkte van de vleugel: met of zonder liggers.

Daarna de vleugel met 1mm balsa bekleed.

Vleugel gefolied en voorzien van winglets.
De winglets zijn wel aan weerszijde voorzien van 20gr glasweefsel, vastgezet met spanlak.

Als servo's voor hoogte en richting heb ik Hitec HS81 gebruikt, voor rolroer in de vleugel 2x Cortex S44 (4,4gr).
Ontvanger: Schulze 435.
Motor: (zonder borstels) Typhoon 6/20
Regelaar: CC25
Accu: lipo 3S2P 2500 (totaal 5000Ah) van Tarabat. (ik had gewicht nodig ivm het zwaartepunt, en dan liever accu's ipv lood.
Uiteindelijk heb ik toch nog 3 plakjes lood (taal ca 20gr) direct achter de motor en tussen de accu's geplaatst.
Opgenomen vermogen (statisch) ruim 18A bij 11,1V = 200W
Niet slecht voor een kistje van 1085gr. (incl accu's van bijna 400gr.)
Klappropje 8x4,5 / direct aangedreven.
Overzichtje elektro

Tijd om eens te zien of het vliegt.

Aan mijn gezicht te zien, weinig vertrouwen. :wink:
Maar niet terecht.
Ze vliegt prima, niets aan hoeven trimmen en reageert lekker op de uitslagen.
Met dit motortje onder 60graden omhoog

Tijd om hem maar eens heel aan de grond te zetten.

Morgen weer verder.