Bekleden daar heb ik geen foto's van. Deze kist is net als andere.
Ik gebruik veel losse stukken voor de romp, omdat dat makkelijker werkt. Wel liefst van achter naar voren, zodat de folie dakpansgewijs overlappend zit zo dat die niet in de luchtstroom los gepeld wordt.
De rolroeren wilde ik , net als in de handleiding, meteen met de bovenste folie mee monteren. Maar dat mislukte. Heb ze toen als nog met 2 strookjes 20 mm brede folie vastgezet. Achteraf is toch makkelijker.
Folie is nog over van het Ornithos Mustang bouw project. Ik gebruik de P51 Blondie als thema voor deze E2K.
Nog even bezorgd of de ontvangst wel OK was met antennes binnen in deze alu look folie. Maar dat is niet anders dan bij bv de JPS3 met standaard kleurtjes.
Daarna de kist afmonteren.
Roer hevels heb ik er met dikke CA lijm ingezet, zonder de de meegeleverde versteviging stukjes. Naar mijn mening is dit al ruim voldoende sterk. Ik leg wel een CA lijm rupsje rondom, zowel boven als onderzijde. En dan met spuitbus versneller, in 1 seconde hard. Dat werkt lekker door.
Ik had geen M2 draadeind op voorraad, daarom stuurstang van 2 mm staaldraad. Omgebogen uiteinde voorzien van klein sleufje, met dremel slijpschijfje. Daar gaan wat wikkelingen naaigaren om en een drup CA. De servo zijde met kwicklink en M2 gemonteerd, makkelijk af te stellen zo.
De KST servo's vallen me erg tegen qua terugstel nauwkeurigheid. Een rolroer met name blijft wel een mm uit de middenstand staan bij aansturen van onder t.o.v. van boven. Ook bij langzaam weg sturen uit de middenstand lijkt er verdacht veel "dead band" in te zitten. Volgende keer een andere servo keuze !.
Het doortrekken van de aileron servo kabel ging eigenlijk niet. De openingen in de ribjes zijn te klein voor een servo verleng stekker, zeker wanneer daar nog krimpkous borging omheen zit. Met wat "gepast geweld" is het toch gelukt, maar beter is het om ofwel een losse kabel er door te trekken, of om de gaatjes wat groter te snijden, vantevoren dus in de nog losse ribben!
Accu montage.
Ik gebruik hele korte kabels aan de accu zijde, en een ruime boog in de kist aan de ESC zijde. Zo kan ik de accu uit de kist nemen en de stekker makkelijk los trekken.
De accu positie is maximaal naar achteren i.v.m. zwaartepunt. Ik heb de accu positie ingeperkt met wat blokjes schuim. De deksel drukt de accu wat naar beneden met een blokje schuimrubber.
De ESC is tijdelijk een Plush-amp 80A (Ik had geen geflashte E2K regelaar meer liggen) Deze is erg dik en zwaar en past alleen als die helemaal naar achteren geschoven zit. Dit is ook wel de prettigste positie, veel ruimte aan de motor zijde, en korte kabels achter naar de accu, minste kabel gewicht.
Zwaartepunt ligt nu op 54 mm. Dat ziet er goed uit voor invliegen.
Roer uitslagen:
LANDING mode: HR up 5.5 mm, down 4.5 mm RACE mode 4.0 en 3.5 mm
Ailerons 6 mm up/down in landing stand en 3 mm up/down tijdens racen / volgas.
Op de weegschaal: 1038 gram! Dat is maar 17 gram boven het minimum van de klasse (1021 gram).
Met een andere ESC zou je nog dichter op die 1021 komen denk ik.
Vanwege de beroerde servo centrering heb ik de servo heveltjes zo kort mogelijk gemaakt, en zit in in de " LANDING " op vrijwel maximale servo uitslag voor HR, en aileron servo uitslagen bijna klem tegen de servo covers. Hiermee was de hysterese nog wel zichtbaar, maar niet meer zo erg dat ik er niet mee zou durven vliegen.
Invliegen!
De kist was net op tijd klaar voor ons Ornithos Oliebollen vliegen op Oudjaarsdag.
Ik had er een 8x6 propje op zitten en conventionele onbegrensde regelaar, dat heeft een stuk meer RPM dan een standaard E2K regelaar !
Ik ging met half gas weg in de "LANDING "stand, grote uitslagen.
Na de start was heel veel UP trim nodig, en een beetje rol naar links.
In de race stand moest ik opnieuw trimmen, zelfde, weer veel UP en wat links.
Na dat trimmen vloog het op rails, de lange romp valt erg op, heel ander vliegbeeld dan bv een JPS3 E2K.
Het hoogteroer staat ca 1.2 a 1.5 mm UP met knuppel neutraal, zowel in LANDING als RACE modes.
Na de 2e vlucht de race HR uitslag nog wat groter gemaakt (van 3 naar 4 mm), want het ging nog wat tam de bocht om in race stand.
Daarmee was het trimmen eigenlijk klaar, ik kan de kist al heerlijk het E2K circuit rond vliegen zo.
Verder vliegt het ook prima, Met volle uitslagen behoorlijk wendbaar.
Een overtrek geprobeerd, nauwelijks te zien, met vol up zakte de neus uiteindelijk wat naar beneden.
Er is nog wat meer vlieg werk nodig om de puntjes op de i te zetten, maar tot dusverre gaat de kist erg makkelijk, zowel racen als rustig vliegen en landen.
Ik vind het een zeer geslaagd ontwerp.
Bouwen gaat lekker vanwege de perfect passende onderdelen.
Het ontwerp zit zeer dicht op de E2K reglementen, ziet er zeer competitief uit!
De lange romp geeft een stabiel rustig vlieggedrag.
Bovenliggend acculuikje voor snelle accu wissel bij de wedstrijden is een uitkomst.
En de kist ziet er erg fraai uit.
Er zijn wat kleine verbeter punten die ik zal opnemen met de ontwerper/leverancier, maar deze kit levert al een hele goede E2K op.
Ik ben van plan er nog een te bouwen, maar dan in rustig tempo op de club avonden.
Vergelijking van de romp lengte met een JPS3 en mijn eigen ontwerp E2K.