E2K Wasp: wat voor een roeruitslagen?

Ik heb mijn E2K Wasp zo goed als af, en moet nu de uitslagen afstellen. Kan iemand me vertellen wat de grootte in milimeters aan de achterzijde van de roeren gemeten moeten zijn?
Is het nuttig om via dual rate 2 grootten in te stellen? Expo ook nodig?

Staat in het manual, (staat ook op www.f3d.nl). bij de E2K bouwkit (ook in het nederlands)

Maar uitslagen zijn klein, expo is zeker nodig (als je strak wil vliegen ten minste).
dual rate niet per see, maar kan wel.

DUAL RATES.

Om te racen gebruiken we allemaal dual rates. High rates voor de landing en low rates voor de start en race.

Rollrates om te racen zijn laag. 180 graden per seconde is eigenlijk al te veel. Te veel en je rolt op de toppylon te ver door en eindig je met te weinig lucht tussen vliegtuig en grond. Expo zo'n 30%.
Er wordt wel eens gezegd dat je veel uitslag nodig hebt om uit de problemen te komen maar juist door die te grote uitslagen kom je in de problemen. Rustig aanrollen en pas trekken op top als de kist goed op zijn kant ligt. Doe je dit niet dan ben je een ronde bezig om die kist weer in het parcours te krijgen of je kunt een schop gaan halen.:hammer:

Elevator-rates zet je meestal op zodat je met volle knuppel uitslag een bocht staal van zo'n 20 tot 25 meter vliegt. Dat is een ruime bocht om base, met evt. een recht stukje tussen 2 en 3. Kleinere bochtstralen maakt de kist alleen maar langzamer en de bocht gaat zo snel dat je het eindpunt niet goed kan timen. Je kunt dan de richting van de rechte stukken niet goed bepalen. Ik gebruik geen expo maar anderen gebruiken 30%.

Racen is vliegen op ritme. Elk recht stuk van 3 naar 1 begin je met tellen vanaf het moment dat je pylon 3 paseert. 1.. 2..(3..4..) ready.. turn.
Turn van de caller valt dan precies samen met de lamp. De caller past dus het ritme aan op de lamp. De vlieger rolt zijn kist op zijn kant op ""Ready" van de caller en trekt op "Turn" zijn kist de bocht om. Rustig niet hoeken, denk aan de timing van het de bocht uitkomen en zorg dat je kist 90 graden ligt voordat je draait (denk aan die schep). Het is dus van belang dat elke top bocht dezelfde straal heeft dwz knuppel in de hoek. Vlieg je de ene keer 15 meter en de volgende keer 30 meter dan kan jouw caller het ritme niet bepalen en ga je cuts vliegen.

Op het rechte stuk de kist niet meteen helemaal plat leggen maar rustig naar 45 of 30 graden rollen. Rust in de stuurbewegingen, dit scheelt ook weer inrollen bij top.

Robbert

@Robbert, @wubbo: hartelijk dank voor de info. Ik ga er mee aan de slag. Als de kist heel blijft bij de maiden en ik in vliegen om kan zetten wat ik hier boven lees, kom ik zeker kijken bij de volgende wedstrijd.

Om te racen gebruiken we allemaal dual rates. High rates voor de landing en low rates voor de start en race.

Ehhh allemaal??? nou Robbert ik race zonder dual rate, bevalt prima. Heb graag nog wat uitslag over als je begrijpt wat ik bedoel :) Maar even on topic: ben nu ook met de Wasp bezig. Ik denk dat ik wel even een bouwverslagje er van maak hier op het forum.
Trek je dit nog Robbert :mrgreen:

Inmiddels heeft de maiden en de daarop 4 volgende vluchten plaatsgevonden.
De uitslagen waren zoals vermeld in de manual (8 RR en 6 HR) precies goed voor mijn gevoel.
De snelheid viel me reuze mee. Landen gaat relatief snel (had de softstart optie nog niet uit de HC SS 70-80A regelaar gehaald, en lande daarom met sleepgas).
CG lag op het voorste aangegeven punt in de romp . Ook dat is m.i. precies goed.
De maiden van Wim met het CG op het achterste aangegeven punt (60 mm. vanaf de vleugel voorrand) zorgde voor een hairy take off (veel te gevoelig met dezelfde uitslagen).
Ik heb niets veranderd aan de instelhoek van de vleugel en vlieg met alle roeren neutraal.

Foto's staan binnenkort op de site van de deventer luchtvaartclub (denk: spaties weg en .nl erachter :-)).

Dus schrijf je in op Dutch F3D site voor de komende wedstrijd in Almere (20 juni a.s.) Club 20 en E2K wordt gezamelijk gevlogen.
Kijken kan ook natuurlijk, is veiliger, maar dan mis je ook veel lol.

Peet

Veel lol inderdaad en hoe meer vliegers hoe meer lol.

Gewoon inschrijven, ook als je denkt "ik heb nog geen ervaring".
Want zonder vliegen doe je die ervaring ook niet op.
Juist op zo'n wedstrijd is alle mogelijke hulp voorhanden.

Wubbo

Ik kom in ieder geval op de 19e in Almere om eens een proefrondje te draaien.
Zien we elkaar daar. Ik neem aan: helm verplicht? En, heb ik ook een helper nodig?
Ik zal me deze week de tips van Robbert en het regelement eens eigen proberen te maken.

Helm binnen de cirkel verplicht, helper kan je meenemen, maar iedere andere vlieger is ook helper.

gr Wubbo.

Back