E36

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door treat, 21 dec 2015.

?

Zij er modelvliegers die interesse hebben om een E36 te bouwen?

  1. Ja

    15 stem(men)
    78,9%
  2. Nee

    4 stem(men)
    21,1%
  1. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.581
    Locatie:
    Gouda
    @Ton van Munsteren
    Ik zie dat je het profiel veranderd hebt door de neusligger hoger te maken, zo hoog als de rib.
    Het beroemde Coupe d' Hiver profiel USA5 had net zoals het originele Super Pearl profiel met 5x2 mm een veel lagere neuslijst (aanvaldboord voor onze zuiderburen) zodat er al vroeg wat turbulentie werd opgewekt. Met een 'volle' neuslijst was de prestatie duidelijk minder, of je had meer turbulatie nodig.
    Mijn 'Provo' Coupe waar ik in 1966 de eerste NK Cd'H werd had wel een volle neusligger, maar ik had daar een turbulentie draad een mm of 12 vóór de vleugel, zoals toen ook nog vrij gebruikelijk was.
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Den Haag
    Lagen de mindere prestaties in het stijgen of zweven?
     
  3. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.581
    Locatie:
    Gouda
    Vooral in het zweven waar de snelheid, en daarmee het Reynolds getal, het laagst is.
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Den Haag
    Opzich gaan deze modellen best hoog, beetje thermiek en de korte max maakt dit model in de gewone rondes heel competitief..
     
    RTrider en Rick NL vinden dit leuk.
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Den Haag
  6. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.581
    Locatie:
    Gouda
    Met een unit van @hmeijdam en een servo'tje.
    E-36-timer.jpg
     
    RTrider en BBruins vinden dit leuk.
  7. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.581
    Locatie:
    Gouda
    Na het testen van de motor op een volle 2S 650 mAh accu is deze geprinte propmeenemer uit elkaar gevlogen. Een blad kwam in een stuk schuim tot stilstand. Verder geen schade.
    Nu maar een aluminium versie ingebouwd.
     
  8. RTrider

    RTrider The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    440
    Locatie:
    Druten
    ik zal de mijne die ik van jou vorig jaar kreeg dan maar veilig in de vitrinekast leggen
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.073
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuke info nooit geweten dat zo'n neuslijst toch nog belangrijk is voor de prestatie van het model.
    Eigenlijk grappig dat het juist gaat om turbulentie in plaats van een mooi en vloeiend neuslijstje.
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.073
    Locatie:
    Dordrecht
    Zal met de linker duim worden, want heb geen ruimte voor uitgebreide FF moet dus voldoende controle houden om alles safe te houden.
     
  11. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb eerder gelezen dat iemand een propmeenemer 3d heeft geprint. Niet van PLA maar mbv een resin printer en high strenght resin. Uit welk materiaal was de jouwe geprint? Misschien is ABS en een standaard printer ook een oplossing.
    Henk B
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.518
    Locatie:
    Zwolle
    We gaan volgende week donderdag graag weer eens op bezoek bij de topic starter..Treat..niemand meer of minder dan Pim Ruyter.

    Zoals jullie mogelijk weten gaat Pim (82 jaar ondertussen) gebukt onder de gevolgen van een tia en Alzheimer maar ...we hebben door onze lange vriendschap en samen optrekken door de hele wereld naar de VV wedstrijden aan een half woord genoeg om elkaar te begrijpen.

    Ik denk dat er binnen een kwartier na aankomst al een E 36 op tafel zal liggen...
     
    crins vindt dit leuk.
  13. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.581
    Locatie:
    Gouda
    @HBZWEEF Ik heb filament gebruikt dat ik bij de printer kreeg toen ik hem had overgenomen van een vriend. Het is geloof ik gewoon PLA.
    Zag in een ander draadje een aircraft grade PLA, dat sterker is.
    Beter PLA | ModelbouwForum.nl
    Geen idee hoe goed dat zal zijn.
    Temperatuur bereik is mogelijk een probleem met PLA in de zon en vast geschroefd aan een motor.
     
  14. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Harderwijk
    Temperatuur blijft hier het grote probleem lijkt mij idd.

    Citaat: As with the regular PLA, the glass transition temperature remains around 50°C, so avoid exposing the model to higher temperatures on direct sunlight or leaving the model in a car.

    Maar goed: met een goeie kwaliteit aluminium ben je beter af.
     

Deel Deze Pagina