Ik had ook 2 aansluitingen in mijn hoofd, gebruikt voor servo en ESC. De derde aansluiting is voor de startdrukknop, die je neem ik aan op die plaats op het vliegtuig wil plaatsen, waar je hem beetpakt als je hem werpt, zodat als je die knop indrukt, de motor gaat lopen en als je hem loslaat, de teller van motorloop gaat lopen. De timer zelf mag ergens anders worden ingebouwd, zodat de draden zo kort mogelijk kunnen blijven.
Het extra drukknopje wat op de timer komt is om de vluchtduur en motorloopduur te kunnen instellen. De configuratieknop.
Ik denk aan de volgende functies:
1) Calibratie routine voor de regelaar volgas/idle
houd de configuratieknop ingedrukt terwijl de accu wordt aangekoppeld. De timer gaat dan een volgas signaal uitzenden naar de regelaar voor calibratie. Wacht tot de regelaar zijn piepjes laat horen en laat dan de configuratieknop los. De regelaar piept weer om te laten weten dat hij zijn gascurve heeft opgeslagen. Dit hoef je maar éénmalig te doen, tenzij je een andere regelaar monteert.
2) instellen/ veranderen van motorloop en vluchtduur.
Sluit de stroom aan op het vliegtuig en druk vervolgens eenmaal op de configuratieknop. De timer gaat nu eerst in de configuratiestand voor instellen van de motorloop.
2a) instellen motorloop tijd in stappen van 5 seconden.
druk X maal op de startdrukknop , waarbij elke keer drukken 5 seconden motorloop is. Wil je de motor bijvoorbeeld 15 seconden laten draaien, druk dan 3 maal. Druk vervolgens nogmaals op de configuratieknop. De gekozen motorlooptijd wordt opgeslagen en de timer komt in de configuratiestand voor het instellen van de vluchtduur.
2b) instellen van de vluchtduur in stappen van 30 seconden
druk X maal op de startdrukknop , waarbij elke keer drukken 30 seconden vluchtduur is. Wil je de vlucht bijvoorbeeld 2,5 minuten laten duren, druk dan 5 maal. Elke keer dat je de startdrukknop indrukt beweegt de servo (leek me handig als feedback) Druk vervolgens nogmaals op de configuratieknop. De gekozen vluchtduur wordt opgeslagen en de timer komt in de normale gebruiksstand
3) normale gebruiksstand
Nadat het vliegtuig is aangezet druk je de startdrukknop in. De motor gaat volgas lopen. Zodra de startdrukknop wordt losgelaten gaat de motorlooptijd aftellen en stopt de motor als de motorlooptijd is verstreken. Op het moment dat de motor stopt gaat de vluchtduur aftellen en als die is verstreken beweegt de servo van de ene uiterste stand naar de andere uiterste stand en klapt het stabilo op.
Even aannemend dat je altijd volgas of niks vliegt heb ik denk ik alle features te pakken die nodig zijn.
Dat instellen met behulp van potmeters leek me lastig, omdat ik dan niet zou weten hoe je op een handige manier bijvoorbeeld 15 seconden moet instellen. Dat worden er dan altijd 14 of 16.
Idee: Als je de startdrukknop indrukt gaat de motor lopen. Wil je dan toch niet starten laat die knop dan even los (motor loopt door) en druk hem meteen weer in. De motor stopt dan meteen en hij komt weer in de normale gebruiksstand.