Eagle aangepast en hij vliegt!! Nu het fijntunen ;)

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Tadango, 26 jan 2005.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    http://avio-eelde.nl/view_album.asp?AlbumID=146

    Hij is klaar :) Aanpassingen:
    Staart 45 graden gezet tov de rudder servo
    corbon rods in de vleugel tippen (alle 3)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Die waypoint 150MG servo's trokken alleen wel mijn bec onderuit :( Even flink sturen en weg bec spanning. Ik heb dat opgelost door een aparte 1A bec te bouwen puur voor de servo's. Met alu koeling ;) dat was zelfs nodig :( Spanning voor de ontvanger komt nog uit de regelaar. Zo heb ik 2 gescheiden circuits. Ik vertrouw die waypoints niet zo.

    [​IMG]
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Die staart toch maar aanpassen naar dit.
    [​IMG]
    Deze manier van aansturen werkt wel perfect.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Als ik het effect van de rudder servo bekijk zie ik weinig verschil???? Ik zie ik nu iets compleet over het hoofd?

    EDIT: eeh oeps :oops: als ik goed kijk draait mijn staart precies de andere kant op :oops:

    Dan toch maar de moeilijke weg en een heel ander staart deel bouwen. Dit is zo klaar.....
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    bij jou versie van de staart draait deze om de hartlijn. Bij de foto die ik plaatste draait de staart uit het midden waardoor het hele model omgeduwd wordt de bocht in.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    i'm working on it ;)
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Zo beter??

    [​IMG]
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dat is hem. Nu zal die eagle ook goed sturen.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Hele nacht door gewerkt ;) eens kijken wat hij doet.....
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Jij bent echt niet te stoppen he? :D
    Pas je op dat je niet overhobbyt raakt? :wink:

    Ik ben benieuwd hoe ze vliegt. :D
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Hoor ik daar mijn vriendin? :?

    :) Wind is goed, het is bijna licht. Klaar om te gaan :)
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Onze relatie is zuiver platonisch, mijn vriend. 8O

    Suc6 met je eerste vlucht.
    Fototje straks zit er zeker niet in?
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    okee, de 1e poging tot vlucht. Het was wel technisch gezien een vlucht want hij bleef in de lucht zolang ik wou. Helaas kon niet van richting veranderen. Rudder servo stuk (verliep de hele tijd, potmeter los denk ik) en bij de laatste landing scheurde het scharnier punt. Kan allemaal zo gefixed worden. Hij bleef ook de hele tijd stallen en toen ik er iets gewicht voor op plakte leek dat al stukken beter. Probleem is nog steeds dat hij niet van richting wil veranderen door de staart. Als ik de hoek van de vleugels verstel kan ik wel merken dat hij langzaam naar rechts of links draait. Waarom wil dat niet met de staart??? Langzaam flapperen leek ook een betere horizontale vlucht op te leveren dan volgas.

    Kortom, repareren en nog eens proberen :)
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    whow, dat doek zit er slecht op.... ik liet hem even klapperen in de hand om te kijken of alles goed zet..... het hele doek zat verschoven. Dat kan ook nooit vliegen. Een kort onderzoek met als conclusie dat het doet naar voren trekt. Oplossing : gaatje smelten met een soldeerbout achter in het doek. Servo rubber erin lijmen en een 1.5mm stalen haakje erdoor. Aan het haakje een elastiek die het doek strak trekt naar achteren.

    Het doek blijft nu perfect zitten volgas! :) hij lijkt ook veel meer naar voren te trekken opeens. het klinkt ook beter en toerental is constanter. Als het doek los zit en flappert heb je alleen maar weerstand waar je geen bal aan hebt.

    Alles staat weer klaar voor een 2e test vlucht morgen ochtend. Ik hoop alleen nu dat die servo blijft werken (zit met locktite inelkaar ;) en de staart is flink verstevigd. Ook veel minder speling nu. We zullen zien...
     
  14. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Zei het toch, rommel die waypoints ;)
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    jep. Maar het zit erin en het zal goed werken :evil:

    Desnoods zet ik er zelf electronica in! Ze doen het nu ook wel goed.... voorlopig ;)
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    <quote>
    De eagle is al bijna weer klaar. Nu vraag ik me wel af hoe ik hem toch bestuurbaar kan laten worden Meer gewicht naar voren denk ik. Wat ik me ook af vroeg : als hij naar links wil moet je de linker vleugel (van achteren gezien) dan meer omhoog of omlaag bijstellen?

    Mvg, Herman
    <quote>


    De vleugel moet je gewoon als een "vaste" vleugel voorstellen, net zoals bijv een charter trainer, met "gemiddelde" v-steling, die je toevallig met de instelling kunt wijzigen.

    Meer v-stelling: minder lift, beter bestuurbaar
    Minder v-stelling: meer lift, minder bestuurbaar

    De staart moet de kont om zien te krijgen.
    Zie ook een draadje van pjottrr, waarbij ze een mini cam op een grote vogel geplakt hebben, hoe de staart zich zou moeten gedragen


    En als je m weet te sturen door de vleugelsag per kant te gaan varieren.. go your gang!
    Ts monenteel DE hype bij de top der top der flappers, en niemand die t nog echt lukt.
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Lukt me ook niet in vlucht dus heeft weinig zin ;)

    2e vlucht ziet er al stukken beter uit :) Ik heb het gewicht eerst gelijk gelaten omdat ik iets anders wou testen : het beter gespannen doek. En dat helpt goed :) Vandaag weer gevlogen. Veel meer snelheid. Hij wou zelfs mooi klimmen :) Niet te veel anders stalled hij meteen. Moet nog meer gewicht in de neus ;) Die wil ik toch steviger maken dus da's geen probleem.

    Het sturen ging ook beter. Hij wou uit zichzelf enorm naar rechts. Gisteren naar links. Ik heb 1 vleugel versteld dus dat moet iets minder. Dat heeft toch effect ;) als 1 vleugel iets meer lift genereerd dan de andere doordat hij tov de andere lager staat trekt hij dus de andere kant op. Ga ik vanavond weer aanpassen. Maar het goede nieuws : ik heb een 8 gevlogen :) Ondanks dat ik 2/3 links moest sturen om hem recht te houden kon ik met voorzichtig wat up pompen hem toch linksom krijgen. Dat beloofd heel wat.

    Staart servo hield zich perfect dus dat lijkt ook opgelost. De verstevigde staart heeft duidelijk minder speling en is nog perfect heel.

    Alleen is er bij een harde landing weer iets gebroken in de zwakke constructie die ze romp durfen noemen. Dat word lekker lamineren met triplex en epoxy ;)

    kortom, wij zijn er nog niet maar morgen zou hij wel eens goed kunnen geen vliegen ;)
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    ?laterale? balans in te stellen door simpele paperclip te (ver)schuiven op de vleugel die meeste lift geeft.
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    toch probeer ik het eerst op de lossen door de vleugels weer iets te verstellen. Zolang ze optisch gelijk zijn en hij daardoor wel mooi recht vliegt lijkt me dat beter dan gewicht. is ook weer een belasting voor het mechaniek ;) ik ga wel even kijken of hij inderdaad lateral in balans is. Dat moet eerst gelijk. Daarna de vleugel verstellen en als laatste een vleugel verzwaren.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    3e testvlucht ging al stukken beter :) hij wil nog steeds stallen maar het valt erg mee. Hij gaat ook zo goed als rechtdoor nu en linksom en rechtsom gaat even makkelijk. Hoogte winnen is en blijft erg lastig. Hij blijft wel vliegen zolang ik wil en gaat ook de kant op die ik wil. Er stond alleen nog een dikke 2bf (en sneeuw) en daardoor kreeg ik hem met moeite tegen de wind in. Hij hing zelf even op 1m stil naast in de lucht :) Ik heb ook door hoe je hem goed kan sturen : even up geven zodat hij stalled, tijdens de duik vol stuur en up. Hij draait dan goed weg. Dan vol tegen om hem weer recht te leggen. Als je een vlakke bocht wilt vliegen moet je vol sturen en dan met up pompem zodat hij niet stalled.

    Ik ga nog meer gewicht in de neus proberen en de V iets verminderen. Als hij even snelheid maakt lijkt hij goed te vliegen maar wil meteen weer omhoog met de neus. Ik heb hem zelf tegen de wind in kunnen sturen toen hij er vandoor ging en op 2m hoogte vloog boven ijskoud water.

    Kan niet wachten tot het windstil is een keer :)
     

Deel Deze Pagina