Eagletree elogger V3 of SM Unilog?

Hallo mensen,

Graag wil ik een logger systeem kopen om straks goede testen te kunnen doen met mijn elektro 90er. Ik twijfel tussen de aangegeven systemen. Een aantal mensen gebruiken de Unilog, maar ik nog niemand die de Eagletree gebruikt? Iemand ervaring?

Ik neig naar de Eagletree omdat:

- Deze zonder verlies meet (hall sensor ipv weerstand)
De BL sensor kun er zo op en af halen zonder dat je iets op je motorkabels moet solderen (zoals bij Unilog sensor)
De Eagletree heeft een Flightlog ingang waarmee je Spektrum/JR ontvangers kan loggen

Verder zijn er weinig verschillen behalve dan dat de Unilog een ingebouwde hoogtemeter heeft, echter valt die weer weer weg tegen het feit dat de Eagletree een Flightlog heeft. (een extra alti sensor kost ongeveer net zoveel als een losse flightlog) En daarbij is een altimeter leuk voor een keer, maar verder doe je er ook niets mee, De flightlog daarintegen is wel erg handig.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Greetz,

Michiel.

Een correctie, ook bij de Eagletree BL sensor, moet wat aan je motorkabels solderen, of de draad tussen je "frotten" (maar dan op een nette manier). Ik dacht eerst dat je de sensorkabel om je motorkabel moest winden maar dat is dus niet zo. Dat is dus hetzelde als bij Unilog.

Greetz,

Michiel.

Michiel,
ik heb al een paar jaar de eagletree v2 en moet zeggen dat ik het een erg handig ding vind.
Ook heb ik de brushless sensor veelvuldig gebruikt. Het handige daarvan is dat je die kunt gebruiken op meerdere modellen, als je een connectorte op de aansluitdraden van je regelaar maakt.
Het is de handigste tool die ik ooit voor het modelvliegen heb gekocht.

Tot hoeveel A kan de v3 ?

Bas

Hier nog een voorbeeld van een log uit de mini titan :

11504863f364a4b3e.jpg

Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil binnenkort ook een logger aanschaffen (mss een leuk kerstcadeau).

Maar voor mij word het de unilog, ook ivm het mogelijk vliegen in wedstrijdverband en een energie limiet kunnen instellen. Maar daar heb je als heli vlieger niks aan.

Ik gebruik zelf de Unilog omdat deze tot 400A gaat en zoals Nando al aangeeft als energy limiter ingezet kan worden. Nog een voordeel vind ik dat het systeem eenvoudig uit is te breiden met allerlei sensoren. Ik weet niet of dat bij de EagleTree ook kan? Voordeel van de EagleTree is dan wel weer dat je er een GPS aan kunt hangen.

Het is natuurlijk maar net wat je als helipiloot nodig hebt. De energy limiter heb je vast niet nodig denk ik zo :-)

Voor een 90elektro heb je niet meer dan 150A nodig.
Op de eagletree kun je losse sensoren monteren voor temperatuur (2x zelfs) , brushless motor sensor, magnetische en optische sensor, sensor om servostroom te meten en een los display kun je er op aansluiten om bv. max waarden in het veld uit te lezen of om bv. het stroomverbruik af te lezen. Overigens kun je zelf programmeren welke waardes dat zijn.
Spanning tot 70Volt, stroom tot 150A.
Hier kun je meer lezen : Eagle Tree –R/C UAV RPV RC Heli Model Aircraft Telemetry data logger GPS logger GPS telemetry MicroPower elogger e-logger RC Model Airplane Telemetry jet ECU telemetry Eagletree MicroPower Wireless Telemetry RC data logger Flight Data Recorder

Waarom zou je trouwens een energy limiter willen gebruiken ? Over het algemeen heb je aan power nooit genoeg ….

Bas

De energy limiter werkt niet zo dat het vermogen naar de motor wordt beperkt. Wat hij doet is de hele motor uitschakelen als er een bepaald energie verbruik (watt*min) is bereikt. Dit wordt in een aantal electro wedstrijdklassen gebruikt (f5b en f5d).

Hoi Michiel,
ik heb sinds een paar weken een minilog aangeschaft, werkt super
een 150 amp sensor kan er zo tussen gezet worden , niet gesoldeerd!
tevens een toerntal sensor, bruhsless er wordt een 2 mm stekker bij gel en moet op een van de motordraden gesoldeerd worden en kan er zo vanaf op een andere heli
2 temp sensoren en een ontvanger stroomsensor, alles is super klein en licht
tevens een uitlees display.
heel gemakkelijk is de computer uitlees display dat je kunt wijzigen zodat niet alle data allemaal tegelijk ziet, want dan zie je door de bomen het bos niet meer.
, door op een lijn te gaan staan met je cursor kunt je zelf ook tussen pieken uitlezen
kost iets meer, maar dan heb je ook wat.
gr Cees

Als ik dat zo lees, dan is er niet heel veel verschil in mogelijkheden tussen de twee.

Wat wel een duidelijk verschil is, is wat michiel zelf al noemde en dat is dat de eagletree GEEN gebruikt maakt van een serieweerstand tussen accu en regelaar (=shunt) zoals bij de unilog en geeft dus geen verliezen tijdens vliegen.
Verder begrijp ik dat de unilog een stuk duurder is, ca. 90euro . (eagletree = 65U$)
En of de losse shunt daar nog bij komt weet ik niet.

Bas

De Shunt's moet je bij de Unilog er los bijkopen. Kosten iets van 25 euro geloof ik.

Ik moet zeggen dat als ik de limiter functie niet zou willen hebben en 150A genoeg zou vinden dat ik toch naar de Eagletree zou neigen.

Als de Kerstklaas echt geld teveel zou hebben dan is het Seagull Telemetrie Systeem van EagleTree ook hip. Zie je alle gegevens realtime op een display op je zender. ;)

Verder denk ik dat het terugregelen van vermogen geen goed idee is. Als je een knappe regelaar hebt dan kun je dat daarop programmeren (max. stroom en min. spanning).

Ik heb de Unilog met een 400A shunt, bevalt prima en zouden de stromen in de toekomst hoger worden als 150A zit ik in ieder geval gebeiteld;), vindt wel de software (Exel) niet echt van deze tijd zou wel wat sneller mogen qua inlezen!!

Gr,

Mario

""Zie je alle gegevens realtime op een display op je zender. :wink:""

Nee, daar heb je wat aan, dat je het terug kan zien realtime op je display.........
Misschien wanneer je met z'n tweeen bent.
Zelf heb je er niet zo veel aan,
denk niet dat je namelijk even op je gemak op de display kan kijken wanneer je aan het vliegen bent.

Maar ik heb zelf de UniLog, en ik denk dat wanneer ik nog een logger zou kopen dat ik dan toch voor de EagleTree zou gaan.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik de Eagle tree 150 A versie .
Werkt naar tevredenheid ,ik moet alleen nog een keer de brushless RPM sensor erbij aanschaffen .
Bij het instellen van RPM enz hang je dan even het display eraan tijdens de vlucht en krijg je hierop ook div data te zien ( die je van te voren kan programmeren )

Henk

Nee, daar heb je wat aan, dat je het terug kan zien realtime op je display.........
Misschien wanneer je met z'n tweeen bent.
Zelf heb je er niet zo veel aan,
denk niet dat je namelijk even op je gemak op de display kan kijken wanneer je aan het vliegen bent.
Realtime is dus niet "terugzien" maar de actuele stand van zaken. Je ziet in één oogopslag de bijvoorbeeld de verbruikte capaciteit van de accu (in mAh). Als 5000mAh te besteden hebt en je ziet uit een ooghoek op het display dat je al 4500mAh verbruikte hebt, dan wordt het tijd om binnen te komen.

Verder kun je aan de module alarmen programmeren, dus zelfs zonder te kijken al gewaarschuwd worden voor "komende problemen". 8) Ook kun je aan de variometer een geluidsmelding hangen. Mocht je dus gaan zweven dan wordt het kinderlijk eenvoudig hoogteverschillen of thermiek te detecteren. :D

Back