Easy Glider Brushless, wat is een mooie setup???

goedendag,

Ik ben voornemens een EasyGlider van een brushless setup te voorzien.
MPX heeft een brushless setup, maar dat zal vast niet de enige zijn.
Mijn doelstelling:

Iets meer power met minder stroomopname, zodat er langere vliegtijden gerealiseerd worden.

Dus mijn vraag:

Wie weet er een mooie combo die aan deze spec's voldoet??
Hij hoeft niet wreed overpowered te zijn, ik wil gewoon vlot naar boven kunnen.
Liefst Lipo (2200 3 S)
Welk merk/type motor (Esc) wel of geen geabox, welke propmaat etc etc..

Alvast bedankt voor de replys :)

Groetjes
Martin

Ik ben van plan komende woensdag in Dortmund een easyglider te kopen, maar heb wel alvast een brushless setup besteld. Helaas kan ik je dus nog niet de ervaringen hiermee vertellen, maar wellicht heb je iets aan mijn ideeen.
Motor
ESC
Ik wil deze setup gaan vliegen met een 9x5 prop. Het zou behoorlijk moeten klimmen; op 3s denk ik net niet vertikaal, ik wil eerst eens 2s proberen. Doordat je heel snel op hoogte kunt zijn kun je ondanks de hogere stroom die de setup vraagt toch langer vliegen met een accu.

ik heb op mijn slowstick
een 370 motor met vertraging en 2200 3c lipo met prop 11/7
vlieg ik met half gas lachend 45 min
vliegtuig weegt bijna 600 gram
heb er een camera van 200 gram bij gehangen
trekt in nog recht omhoog als ik hem in de hand vast houd
dus als je lange vliegtijden wind de borstel motor altijd [wel met vertraging ]
nau denk ik dat de motor die ik heb ook bij rc technics voor 10 euro tekoop is

dus dit is mijn praktijk ervaring

groeten rob

De vergelijking met een slowstick gaat denk ik niet helemaal op. Dit is een parkflyertje dat je continu met motor aan vliegt. Een easyglider is primair een zwever die je met de motor op hoogte brengt en daarna zonder motor naar beneden vliegt (hoewel er zeker mensen zijn die hem continu met gas vliegen). Op een EG heb je met een borstelloze motor zeker wel voordeel. Als je een motor zou hebben die evenveel stroom trekt als de originele borstelmotor heeft de borstelloze setup toch veel meer trekkracht. Je kan het vliegtuig met dezelfde stroomsterkte dus veel sneller (steiler) op hoogte brengen, waardoor je per klim minder energie uit je accu haalt. Dit betekent dat je met dezelfde accu vaker omhoog kan.

Overigens zou ook de slowstick langer vliegen met een borstelloze motor. Als je deze thrust genoeg vindt kun je namelijk met een veel kleiner motortje af dan je 370, die ook minder stroom trekt en het dus langer volhoudt. Ik zeg hiermee niet dat een borstelmotor verkeerd is! Hij is alleen minder efficient dan een borstelloze (-), wat goedkoper in aanschaf (+) maar gaat minder lang mee(-). Het is een keuze die je maakt.

zat ook effe te denken wel of niet maar de slow stick blijft ook aardig in de lucht zonder motor

en de 370 motor doet het weer op 3c lipo s waar ik er genoeg van heb

en de schrijver van dit draadje wau ook 3c lipo s gebruiken

de 400 motor vindt 3c niet zo lekker

wat je zegt over snel naar boven met brusless kan ik niks over zegen
maar ik denk wel dat je daar gelijk in heb

rob

bedankt voor de replys.

Ik heb alleen wat bedenkingen tegen die motor.
Een goede vriend van mij had zo een zelfde motor, kortom setup.
Binnen een half jaar liep de motor zo rauw dat je hem weg kon gooien........ daarna Magneetjes los enz

Ik wil niet zeggen goedkoop is duurkoop, maar........
Ik zat te denken aan een Typhoon, maar hoorde dat daar dezelfde problemen mee voor kunnen komen.

Heeft e riemand nog een andere leuke,mooie setup in gedachten??
Ik houdt mij aanbevolen!!1
O ja, aanbevelingen kunnen nog tot donderdagavond, op vrijdag is het rijden naar Dortmund 8)

Bedankt!

Groetjes
Martin

Tja wat ik persoonlijk een mooie setup vindt is een Typhoon 15/13 op een 3S Lipo hiermee ben je lekker rap boven.
Helaas kan ik je nog niets over de vlucht vertellen want ben hem nog aan het inbouwen...
Dat inbouwen kost mij wel wat tijd ik wil je het natuulijk wel secuur doen .... en die tijd heb ik nu ff niet dus ea staat helaas op een laag pitje :( :( .

Overigens, ik weet wel dat er al enkele in deze setup rondvliegen.
Gebruikte ESC is trouwens een 30A HiModel.

suc6
Ferdy

Ik ben heel tevreden met mijn www.perba.com set up (BM2915-motor/30A ESC en 2200mAh Lipo). Stijgvluchten van ± 80° zijn geen probleem! En met 1 LiPo blijf ik op een thermiekloze en windstille dag toch vlotjes een uur boven. Met deze set up heb ik nu ongeveer 40 vlieguren. Hiervoor had ik een mega-motor op de originele gear box maar die draaide ik altijd in puin...

Hallo Ferdy,

Mijn interesse in jouw setup is wel gewekt..........

Wat voor prop ga je monteren, of weet je wellicht van degene die ook met deze setup vliegt, welke prop ze gebruiken???
Graag maat en merk..

Alvast bedankt

groetjes
Martin

Iets meer power met minder stroomopname, zodat er langere vliegtijden gerealiseerd worden.

Voor een zwever is dit een beetje een misverstand.
Je vliegtijd hangt af van de totale stijghoogte die je kan bereiken. Het maakt dan niet zoveel uit hoe hard je stijgt, als het rendement maar goed blijft.
Als "2 keer zoveel stroom" ook "2 keer zoveel stijgen" inhoud, dan blijft je zweeftijd gelijk.

Als je van zweven houd, dan moet je zelfs gaan voor max stijgen, anders te veel tijd bezig met motorvliegen.

Hai,

Ben het helemaal met Harold eens.........hoe eerder je boven bent hoe beter ... :wink: met mijn setupje ( das althans de planning) zal het hopelijk lekker rap zijn om zsm naar thermiek te gaan snuffelen.
Over de Prop zit ik nog een beetje te dubben ........ zal waarschijnlijk starten met een CAM 10x8 en dan eens kijken hoeveel i trekt...( ben niet zo goed in al dat berekeken van te voren :oops: )

Succes
Ferdy

Wow, 10x8 lijkt me best heftig. Volgens mij heb je geen 8" spoed nodig, zo snel is dit vliegtuig nu ook weer niet. Of je prop moet erg langzaam draaien. Maar daarvoor zet je er geen brushless in natuurlijk. Ik zou iets minder spoed nemen, en als je dan power 'overhebt' evt een 11" diameter prop nemen.

Ik heb de volgende motor op een Robbe Arcus staan. Dit is nagenoeg hetzelfde toestel.
Met 3S Lipo ga ik 40 graden omhoog. Dit weekend 21 minuten gevlogen, een keer of 7 op hoogte gebracht en de lipo gaf nog steeds 11,4 Vlot op de meter aan.
Motor

Hoi Martin,

Als je toch aan een knappe motor zit te denken, dan kan ik deze ook warm aanbevelen van Perba.

http://www.perba.be/product_info.ph...d=143&osCsid=26a99cf9f423790f7eb80b9f4d94dfa9

Ik heb er zelf 2 stuks van draaien een op mijn WILLOW met een 7 x 6 prop trekt ie ongeveer 20 amp en gaat verticaal omhoog tot de accu op is,

en een in mijn zwevertje van krap 900 gram, en een span van 1,8 mtr ( helaas nog niet gevlogen maar verwacht er veel van ).

de enige beperking zijn mijn lipo's van 1500 mah tegen 12 en 16 c, dus die kunnen het vermogen krap leveren, ik ben er van overtuigd dat het dat het nog iets soepeler gaat met betere lipo's.

De motor in mijn willow heeft al aardig wat vluchtjes gedaan, en geeft geen enkele krimp. klinkt zeer degelijk.

ps de prijs is ook nog eens prettig.

Groetjes jasper.

ik ga ook een easyglider kopen in dortmund .zou ook graag brushless beginnen want heb een easystar gehad met brushless setup en die kon ik gemakkelijk met 90graden de lucht in sturen en zo is het leuk want dan moet je niet rondjes maken om te klimmen .
kan een brushless motor zomaar ingebouwd worden in easyglider en moet je veel aanpassingen doen ?

Back