Easy glider electric op lipo

Vandaag heb ik voor een fles wijn een easyglider electric op de kop getikt voor mijn vader die na 20 jaar het vliegen weer wil oppakken. Hij is vrijwel in nieuwstaat met een enkele buts in de neuslijst van een vleugel na een landing tegen een paal. Nu zit er in deze setup een brushed motor met gearbox en mini regelaar. Hierbij is het nu even de vraag met welke lipo's ik deze setup kan vliegen? Mijn vader heeft zelf nog twee 3s 2200 mah lipo's liggen, maar ik weet niet zeker of dit niet teveel is voor de motor/regelaar. Een 2s lipo heb ik ook nog 2x liggen in 1600 mah variant. Hierbij is het even de vraag of deze weer sterk genoeg zijn?

Heb het forum al even bekeken, maar hier nog niet eenduidig antwoord op kunnen vinden. Ik wil het even zeker weten voordat ik de setup naar zijn grootje help. :rolleyes:

Gisteren toevallig ook met zo'n setup te maken gehad. Dezelfde motor zat in een zwever van een kennis van mij en hij wilde over naar een brushless motor.
Bij deze brushed motor zit een regelaar waar duidelijk op staat dat hij dat maximaal op een 2s lipo mag.
Ik zou dus niet hoger gaan, blaas je de boel op vermoed ik.
Beter is nog om er een andere brushless setup in te zetten, kun je beide accu's gebruiken ;-).

Groeten,

Paul.

Ok, ik heb de setup net op 2s laten draaien, maar had niet het idee dat er zo voldoende vermogen in zit om de boel omhoog te krijgen. Natuurlijk is er sprake van een vertraging.

Daarbij is het inderdaad een goed punt dat de afslag van deze regelaar wellicht niet hetzelfde is bij het gebruik van lipo's. Ik ga even googelen of dit nog in te stellen valt.

Daarbij draait de motor de verkeerde kant op!? Heb verder niets veranderd aan de setup. Alles lijkt stock gesoldeerd te zijn en de draden tussen lipo en regelaar zijn op kleur aangesloten (dit zit zeker goed). :).

Ik las al dat er mensen op het forum waren die de easy glider electric hebben omgebouwd naar brushless. Dit is opzich geen probleem, maar dan zou ik alleen nog even een motor moeten bestellen (regelaar 30 amp) heb ik nog liggen). Ik vraag me alleen af of er ook standaard pakketjes zijn voor de ombouw van electric naar brushless (pro). Hierbij gaat het dan vooral om de aanpassing in de neus zodat het motorschot sterk genoeg is voor de plaatsing van brushless en dat alles weer goed aansluit. Stuk eraf snijden en houten schotje plaatsen kan iedereen, maar de vraag is of er voldoende vlees overblijft!?

Laatst bewerkt:
Met de standaardmotor(brushed) en een 2s 2100 MaH gaat het met weinig wind prima om weer ervaring op te doen. Maar heel veel pit zit er niet in.

Daan,
in de grote hoop van mijn verzamelwoede heb ik ook nog een Brushless MPX Permax 480/4G liggen. Qua formaat een beetje als de geared brushed setup als ik de plaatjes van Multiplex goed bekijk, 1 verschil as van de vertraging lig in het verlengde van de motoras.

Die gekke Amerikanen (alles moet daar zo hard mogelijk kunnen gaan) hebben het ook al gedaan:
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=8976287&postcount=2225

Mocht je toch nog voor die vleugel komen kijken, kan je gelijk even kijken naar de motor (tegen schappelijk prijs natuurlijk).

Laatst bewerkt:
Hans, de vleugel wil ik zeker komen ophalen. Ik laat het snel even weten ivm wanneer waar en hoe laat.

Als ik het zo lees is het vermogen van die motor iets te veel van het goede. De glider is voor mijn vader om weer wat vertrouwen te krijgen in zijn oude hobby. Ik wil hem dan ook zo licht mogelijk maken en met voldoende vermogen om met een 3s 2200 pakket (heeft hij nog liggen) onder 30 graden te kunnen stijgen.

M'n EZ-glider vliegt op een 2S 2450 pakket.
Wel een B-less motor (weet ff niet welke) en genoeg power om een keer of 6 gestaag naar 300+ mtr te stijgen en nog genoeg batterij over te houden om lang te kunnen zweven (gemiddeld 40% restant bij 45 minuten totaaltijd).
Neus is wel voorzien van een poly-matje.
Had er laats de hele riedel van GPS, Vario etc. ingebouwd ter test.
Wel vind ik persoonlijk dat de EZ-glider dan wel een beetje aan zijn max. van gewicht komt te zitten om nog echt lekker te zweven (helemaal als er geen wind of thermiek is).
Het gaat allemaal nog wel prima maar je voelt gewoon dat het net niet 100% lekker meer gaat.
Je kent het wellicht wel zo'n 'je ne sais bien mais je ne sais pas' gevoel :p

Ik moet nog even kijken wat wij gaan doen m.b.t. de accu. Mijn vader heeft nog twee 3s 2200 pakketjes liggen. Deze zijn alleen te dik voor de huidige accuruimte onder de vleugel. Een 2s pakketje past wel prima qua dikte, maar die zouden we dan weer moeten aanschaffen omdat ik zelf slechts 1000 mah heb liggen. Maar qua gewicht zou een 3s 2200 dus prima lukken.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 2200mAh 2S1P 20C

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 1800mAh 2S 30C Lipo Pack (DE Warehouse)

Als je dan toch een B-less motor gaat bestellen kun je net zo goed een soortgelijke als deze accu's bestellen.

Ik denk dat je nu toch een duidelijke keuze moet gaan maken uit de mogelijkheden die je hebt.
Een 3S LiPo past niet in jouw romp (ik weet niet hoeveel je tekort komt, wellicht kun je de accuruimte naar beneden een beetje verder uithollen?)
De standaard set up met brushed motor is leuk voor dagen met weinig wind maar als je tot windkracht 4-5 nog minimaal een keer of 6 naar boven wilt kun je niet onder een brushless motor en lipo pakket uit.

Zelf vlieg ik zoals gezegd op 2S 2450 Hackers en daarmee benut ik 6 minuten motorlooptijd. Bij de 2100mAh Zippy's was dit 5 minuten looptijd.
Ik ga er vanuit dat ik 45-50% capaciteit over wil houden voor de momenten dat er veel thermiek is.
Hiermee reken ik nogal ruim dus.
Totale vluchttijd is zo tussen de 20 en 45 minuten.
Bij het stijgen moet ik prikken (of de motordomp verder naar beneden stellen) omdat hij hem anders op zijn staart trekt (en stallt).

Dit is een plaotje van een testvluchtje, de stijgsnelheid kun je dan zelf beoordelen:

Uploaded with ImageShack.us

Maar goed, je gaf ook al aan dat dit toestel was om je vader weer aan het vliegen te krijgen.
Dan zou ik minimaal geld steken in dit ding en zorgen dat hij weer een beetje sjeu krijgt in het vliegen en later een fatsoenlijke zwever kopen.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 2200mAh 2S1P 20C

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 1800mAh 2S 30C Lipo Pack (DE Warehouse)

Als je dan toch een B-less motor gaat bestellen kun je net zo goed een soortgelijke als deze accu's bestellen.

Ik denk dat je nu toch een duidelijke keuze moet gaan maken uit de mogelijkheden die je hebt.
Een 3S LiPo past niet in jouw romp (ik weet niet hoeveel je tekort komt, wellicht kun je de accuruimte naar beneden een beetje verder uithollen?)
De standaard set up met brushed motor is leuk voor dagen met weinig wind maar als je tot windkracht 4-5 nog minimaal een keer of 6 naar boven wilt kun je niet onder een brushless motor en lipo pakket uit.

Zelf vlieg ik zoals gezegd op 2S 2450 Hackers en daarmee benut ik 6 minuten motorlooptijd. Bij de 2100mAh Zippy's was dit 5 minuten looptijd.
Ik ga er vanuit dat ik 45-50% capaciteit over wil houden voor de momenten dat er veel thermiek is.
Hiermee reken ik nogal ruim dus.
Totale vluchttijd is zo tussen de 20 en 45 minuten.
Bij het stijgen moet ik prikken (of de motordomp verder naar beneden stellen) omdat hij hem anders op zijn staart trekt (en stallt).

Dit is een plaotje van een testvluchtje, de stijgsnelheid kun je dan zelf beoordelen:

Uploaded with ImageShack.us

Maar goed, je gaf ook al aan dat dit toestel was om je vader weer aan het vliegen te krijgen.
Dan zou ik minimaal geld steken in dit ding en zorgen dat hij weer een beetje sjeu krijgt in het vliegen en later een fatsoenlijke zwever kopen.

Mooi die vluchtgegevens! De B-motor is al twee weken geleden besteld. De 3s lipo's zijn net nieuw en waren aangeschaft voor een acro zwever die hij nog had liggen. Nadat ik hier even mee had gevlogen waren we tot de conclusie gekomen dat dit erg leuk vliegt, maar nog even iets te snel om als ''beginner'' lekker mee uit de voeten te kunnen. Daarbij ook iets minder voor thermiek geschikt. Zodoende willen we nu even niet opnieuw lipo´s bestellen en zal ik de accuruimte straks inderdaad iets moeten uithollen. Ik heb het al even bekeken en het blijkt vrij makkelijk de twee schalen van de romp over de lijmnaad netjes los te snijden. Op deze manier kan ik er van binnen mooi bij en twee dunne reepjes wegsnijden zodat alles netjes gaat passen. Anders wordt het hakken en dat is zonde :). Vervolgens lijmen we alles weer met por of ca aan elkaar.

Laatst bewerkt:
en zal ik de accuruimte straks inderdaad iets moeten uithollen. Ik heb het al even bekeken en het blijkt vrij makkelijk de twee schalen van de romp over de lijmnaad netjes los te snijden. Op deze manier kan ik er van binnen mooi bij en twee dunne reepjes wegsnijden zodat alles netjes gaat passen. Anders wordt het hakken en dat is zonde :). Vervolgens lijmen we alles weer netjes met por of ca aan elkaar.

Is een mogelijkheid maar pas er wel mee op.
Anders heb je anderhalf rompdeel als er iets blijft haken of niet goed loskomt.
Hangt er ook een beetje vanaf welke lijm de oorspronkelijke bouwer heeft gebruikt.
Wat je wellicht ook kunt proberen is om dieper uit te hollen d.m.v. uitsmelten met een soldeerbout.
Maar hoeveel kom je nu te kort dan? mm's of cm's?

Ik denk zo'n 6 a 7 mm. Tot aan de cockpit ging het lossnijden verder vrij makkelijk met een nieuw stanleymes. Alles precies over de lijmnaad.

OK, hou wel rekening met het buisje ter geleiding van de antenne welke vanaf de accubak naar de staart loopt.
Volgens mij ligt die ook direct in het midden waardoor het snijden wat lastiger kan gaan worden.

Dutchy,

Mooi zo'n afbeelding waar je precies al je vlieggevens op kan zien,,
ben wel benieuwd hoe je dat doet?

groet,

Jeedee

Laatst bewerkt:
Back